Öljyä imukanavissa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Öljyä imukanavissa

Viesti Kirjoittaja puu »

Turbo-CD:ssäni, vm. 1989, on ollut tuota vikaa, että kierrokset laskee liian alas, kun nostaa kaasun. Vian tuntuisi aiheuttavan kuuluisa tyhjäkäyntiventtiilin likaisuus. Ongelmana on vain se, että vaikka venttiilin putsaa, niin pienen ajon jälkeen on tyhjäkäyntiventtiili taas öljyinen, ja kierrokset laskevat välillä sammumispisteeseenkin.

Tsekkasin sitten tässä eilen ilmansuodattimen, jossa oli öljyä sielläkin. Samoin oli putkessa suodattimen ja ilmamassamittarin välillä sekä ilmamassamittarin ja turbon välisessä letkussa. Enempää en imukanavia ole tässä vaiheessa aukonut. Ostin autonkin vasta toissa viikolla.

Eli ongelmana on, mistä öljyä pääsee imukanaviin. Kampikammion tuuletusta on aiheuttajaksi epäilty. Jos vika löytyy sieltä, miten korjata? Muuten öljyä koneessa näyttäisi olevan oikean verran.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

turbo tai huohotus.
tuon huohotuksenhan äkkiä kokeilee, letku pois imuputkesta ja tulppa tilalle, putaa putket ja jonkun ajan päästä tarkistaa putkien puhtauden.
laita vaikka huohottamaan johonkin mehukatti purkkiin, mutta älä sillain että letkun ja purkin liitoa olisi tiivis tai tee purkkiin reikiä!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kannattaa rassata auki ne huohotinputket joka tapauksessa, ovat takuulla pikiset, ja jos autossasi on takaiskuventtiili sille ohuelle putkelle joka menee venakopalta imusarjaan, katso että se toimii (ei päästä ilmaa imusarjalta kopalle.
Öljyä noiden turbokoneiden painepuolen letkuissa tuntuu olevan järjestään, koska huohotusilmakin menee sitä kautta ja siihen on saostunut öljyä, joten se ei ole huolestuttavaa. Jos pölläyttelee sinistä niin jotain tarttis tehdä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Sama vika oli mulla. (vm.-94) Oljyä oli ilmanputsarilla asti. Syyllinen oli tuo huohotusjärjestelmä. Nyt hönkii suoraan pihalle ja paikat pysyneet oljystä puhtaana.
9000 CS 2.3t
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

mikvil kirjoitti:Sama vika oli mulla. (vm.-94) Oljyä oli ilmanputsarilla asti. Syyllinen oli tuo huohotusjärjestelmä. Nyt hönkii suoraan pihalle ja paikat pysyneet oljystä puhtaana.
Mihinkä vedit sen letkun? Mulla oli 9-5:ssä samantapainen viritys mutta otin pois
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ng900aero kirjoitti:
mikvil kirjoitti:Sama vika oli mulla. (vm.-94) Oljyä oli ilmanputsarilla asti. Syyllinen oli tuo huohotusjärjestelmä. Nyt hönkii suoraan pihalle ja paikat pysyneet oljystä puhtaana.
Mihinkä vedit sen letkun? Mulla oli 9-5:ssä samantapainen viritys mutta otin pois
mullakin satkussa huohotinletku ihan irrallaan roikkuu.... ei se pahasti paikkoja suttaa...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

ng900aero kirjoitti:
mikvil kirjoitti:Sama vika oli mulla. (vm.-94) Oljyä oli ilmanputsarilla asti. Syyllinen oli tuo huohotusjärjestelmä. Nyt hönkii suoraan pihalle ja paikat pysyneet oljystä puhtaana.
Mihinkä vedit sen letkun? Mulla oli 9-5:ssä samantapainen viritys mutta otin pois
Siitä se menee suoraan imusarjan ali.
9000 CS 2.3t
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

mikvil kirjoitti:Sama vika oli mulla. (vm.-94) Oljyä oli ilmanputsarilla asti. Syyllinen oli tuo huohotusjärjestelmä. Nyt hönkii suoraan pihalle ja paikat pysyneet oljystä puhtaana.
Vielä tästä hieman, onkos tuosta mitään haittaa käytännössä, siis haittaako mitään että kampikammiotuuletus tehostuu? Kun ajattelin tehdä tuohon 9-5:een saman homman, eli letku sinne johonkin auton alle, sellaiseen paikkaan ettei käryt tule sisälle asti.
Mun vanha Opel Manta oli senverran harva ettei jaksanut käydä kun oli huohotin irti, puhalsi kait niin paljon mäntien ohi tms.
Edit: niin ja riittääkös tuo ns. luonnollinen tuuletus, eli kone puskee sen huohotusilman pois mitä kehittääkin, vai tarvitaanko siihen lisäksi imusarjan alipainetta pikku letkun kautta, joka turbollisissa muuttuu välillä ylipaineeksi, ja sen isomman, turbolle menevän putken alipainetta?
Pysyisi paikat kivan puhtaina jos ei tuota sotkuilmaa tarttisi työntää koneen hengitettäväksi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Asian vierestä... mutta mulla olisi sama ongelma ogsatkussa, voisiko joku valaista hieman.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... uventtiili

Erityisesti jos viitsisitte luke mun viimeisimmän viestin tuosta ketjusta (Keskiviikko Kesäkuun 01, 2005 12:56 pm)
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
Vastaa Viestiin