No nyt petti luottopeli, "#¤"#% sentäs.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

No nyt petti luottopeli, "#¤"#% sentäs.

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Noniin, elikäs jarru alkoi rohisemaan voimakkaasti, mikäs siinä, vaihdetaan sitten levyt ja palat, mutta kappas!

Jarruletku vuotaa liitoksen vierestä, ei toista varalla
Jarrulevy kiinni menetelmällä jota en ymmärrä
Uusi jarrulevy pulttijakoa lukuunottamatta täysin erinäköinen kuin orkkis

Kaiken päälle (tosin oma vikani) kaikki työkalut pirstoutuneena erinäisten projektien luokse ja mitään ei löydy.

Jumaliste että nyt palaa hermo autoiluun.. rupean kohta pyöräilijäksi.

Edit: lisäksi vasen etukulma alkoi kolkutella töyssyissä, pallonivel?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

Aargh, älä kerro enempää. En voi uskoa, että saabeissa on sellainen osa kuin "pallonivel". Kuulostaa todella kipeältä, jos sellainen on, ei se voi olla kolisematta. Ja oletan, että sellainen "pallonivel" on laitettu vahingossa juuri sinun saabiisi, muista se puuttuu. Pallonivel kuulostaa samalta kuin esim. lonkkaproteesi tai tekohampaat.
Eli otan osaa, tällaista se joskus on täydellistenkin autojen kanssa. :)
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Kyllä siellä joku lumpio on nyt väljänä, mutta menee hermo kun kaiken rahan ja ajan pistää autoon ja aina jotain hajoaa, ja sitten vielä projektit odottaa tekijää pihassa, kun ei käyttöautokaan pelitä. Ja sitten kun olisi vielä rahaa pistää edes yksi auto kuntoon :(
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

voi kun on niin tuttu tunne! :roll: :(
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Voi jumaliste, nyt sais rahaa tulla joka tuutista, jotta saan tuon kärryn kasaan, jouduin PYÖRÄILEMÄÄN 7,6km työmatkani.. ihme että olen hengissä, tai sitten on vaan huono kunto :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

"Vituttaa niin, että se on kohta käsin kosketeltavaa!" J. Viertola 2002

Yllä oleva serkkuni keväällä 2002 lausahtamana never green kyllä sopii tähän tilanteeseen kuin nenä päähän.

Onkos sulla tuossa 99:ssä samalla lailla etulaikat kiinni kuten mulla eli pitää koko napa purkaa. Siis jarrulaikka on kiinni navan takana eikä etupuolella kuten uudemmissa.

Itsekin odottelen 99:ssä, että koska lasahtaa palloniveliä ku keväästä 2001 on alla ollut madallussarja. Vielä ei ole mitään mennyt ja 1998/99 talvella laitetut TRW-alapallot pelittää vielä. Ja en koputa puuta, koska taikausko on heikkoja varten.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Juu, ei tuo irtoa muuta kuin koko paska purkamalla, varaosamyyjä on myynyt mulle takalevyt etulevyinä, toivotaan että palat on edes oikeat, ja kun ei tullut taas varauduttua, niin varaa ei ole edes jarruletkuun. :(

Edit: hyvä puoli sinänsä, että tuli huomattua tuo vuoto, se siis tihkuu läpi siitä kumiletkusta.. Saa nähdä myös missä kunnossa satula, kun toinen pala piti pirunmoista rohinaa ja oli kulunut täysin loppuun, ulommainen pala taas oli vielä ihan ok.. mäntä oli pelottavan ulkona.

Onkos kellään pikaista hoito-opasta tuon jarrulevyn vaihtoon, jotten pura mitään turhaa, vaikka tosin ajattelin tarkistella väljät ja kolinat etupäästä samalla, hitsata pienen palan peltiä etualakulmaan, maalata ja massata. Taitaa tulla pitkä projekti :?

Jalat on vieläkin ihan turtana, helvetin vastatuuli..
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

lefa42 kirjoitti:Jalat on vieläkin ihan turtana, helvetin vastatuuli..
Kokeilin itsekin muuan päivä kuinka nopeaa pääsen töihin pyörällä ja just silloin piti olla vastatuuli :evil:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Perhana että vituttaa.. kyttäautossa olisi uudehkot etujarrut, mutta en viitsisi jo entisestään rampaa projektia alkaa purkamaan, jää vielä tekemättä osien puutteessa, enkä toisaalta haluaisi käytettyjä osia vaihdella..
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
saab9975
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: Ti Huhti 12, 2005 07:14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab9975 »

lefa42 kirjoitti:Juu, ei tuo irtoa muuta kuin koko paska purkamalla, varaosamyyjä on myynyt mulle takalevyt etulevyinä, toivotaan että palat on edes oikeat, ja kun ei tullut taas varauduttua, niin varaa ei ole edes jarruletkuun. :(

Edit: hyvä puoli sinänsä, että tuli huomattua tuo vuoto, se siis tihkuu läpi siitä kumiletkusta.. Saa nähdä myös missä kunnossa satula, kun toinen pala piti pirunmoista rohinaa ja oli kulunut täysin loppuun, ulommainen pala taas oli vielä ihan ok.. mäntä oli pelottavan ulkona.

Onkos kellään pikaista hoito-opasta tuon jarrulevyn vaihtoon, jotten pura mitään turhaa, vaikka tosin ajattelin tarkistella väljät ja kolinat etupäästä samalla, hitsata pienen palan peltiä etualakulmaan, maalata ja massata. Taitaa tulla pitkä projekti :?

Jalat on vieläkin ihan turtana, helvetin vastatuuli..
Mulla 99 -75 modellissa oli aika yksinkertainen homma vaihtaa jarrulevyt. Jarrusatula irti ja napamutteri auki. Hieman lekaa mutterin päähän, niin ja vot. irtos. Levy on kiinni neljällä pultilla. irtoo ihan hyvin kun ensin antaa lekaa pulttien päähän ja ei ku auki... :roll:
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Missä nuo pultit sijaitsevat, itse näin kyllä levyssä 4 reikää tuossa napamutterin ympärillä, mutten pultteja, vain jotkin tapit?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei kai 82-autossa voi olla samanlaiset jarrut kuin 75&76-autossa?
http://www.eikiinnosta.net/kuvat/avo99/jarruremppaa/

Minun 82:ssani on tällaiset:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/jarrut/etujarru.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Kaipa sinne on joku sitten laittanut vanhemmat jarrut? :)

Kyllä nuo ekan linkin jarrut täsmäs ulkonäöllisesti tuohon omaani.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7687
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

jus kirjoitti:Ei kai 82-autossa voi olla samanlaiset jarrut kuin 75&76-autossa?
http://www.eikiinnosta.net/kuvat/avo99/jarruremppaa/

Minun 82:ssani on tällaiset:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/jarrut/etujarru.jpg
Kyllä mun 82:ssa ex-99:ssä oli, tosin tuo oli petro.
Samoin 83:ssa satkussa mutta tuohon oli edellinen omistaja vaihtanu vanhemmat.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

siitä keskimutterista se sisäänlyöty reunus kammeta hieman auki ja keula ylös,sitten ei muuta ku kone käyntiin ja seisoo jarrulle (tai vaihtoehtosesti kone sammuksissa vaihde päälle, auto maassa ja napa näkyvissä) ja kaveri vääntää pitkällä putkenpätkällä varustetulla 32mm vääntiöllä napamutskun auki. sit vaan satula pois ja ulosvetäjällä koko komeus pois paikoiltaan ja pöydälle ihmettelemään...jotenkin näin se meni..nyt hieman päässy unehtuu,mut kokeile noilla (tää oli olevinaan hieman perusteellisempi työohje..)

-Matti
saab 99 -83 GL"S"
Vastaa Viestiin