T16 kannen avartaminen/porttaus

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

hewidero kirjoitti:Teenkö radikaalisen virheen, jos vingutan 16V kannesta venttiilin istukat kanavasta pois kokonaan. Toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitin.
Nipotan sen verran että nuo on venttiiliohjurit, istukat=seetit. :)
Aki Peltola #1132
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

hewidero kirjoitti:Teenkö radikaalisen virheen, jos vingutan 16V kannesta venttiilin istukat kanavasta pois kokonaan. Toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitin.

EDIT: Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa :wink:.
Käyttöikä kärsii, lyhyt ohjuri kuluu nopeammin/pienempi kuluma tekee suuren välyksen. Keskikevyessä katuvirityksessä älä ota kokonaan pois kanavassa olevaa osuutta, kavenna ja tee kanavaa kahtapuolen ohjuria. Muotoile ohjuri pisaran muotoiseksi venttiilivarren suunnasta katsottuna.. kuvaa en nyt tähän hätään löydä, mutta google löytänee ja samat perusperiaatteet pätee kanteen kuin kanteen.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Myrkky kirjoitti:John, mille se härveli nyt tuntuu?
Hyvältä tuntuu, yläkierroksille tuli ihan huomattavasti uutta eloa. Sikäli harmi kun en voinut testata pelkän kannen eroa koska samallahan vaihdoin turbon isompaan mutta uskon että avarrus auttoi valtavasti nimenomaan tehopotentiaaliin, eli siis nyt kansi varmasti virtaa sen verran mitä muutkin palikat eikä muodosta pullonkaulaa kokonaisuudessa. Suosittelisin kannen avarrusta kaikille jotka meinaa saada enemmän potkua saabistaan (yli +20hp vakioon nähden). Itse olin onnekas löytämään paikallisen saabistin (en tiennyt saako mainostaa...?) joka teki homman budjettihinnalla koska itse en olisi osannut lähellekään niin hyvin ja vinkuakaan ei mun tallilta löydy.

Niin joo, ja äänet muuttuivat miehekkäämmiksi. "Rääkäisee" jotenkin kovemmin yläkierroksilla ;)

EDIT2: Niin ja toinen kannen avartamista puoltava seikka; samat tehot saadaan pienemmillä ahtopaineilla mikä on mun mielestä hyvä asia.

-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Myrkky kirjoitti:
hewidero kirjoitti:Teenkö radikaalisen virheen, jos vingutan 16V kannesta venttiilin istukat kanavasta pois kokonaan. Toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitin.

EDIT: Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa :wink:.
Käyttöikä kärsii, lyhyt ohjuri kuluu nopeammin/pienempi kuluma tekee suuren välyksen. Keskikevyessä katuvirityksessä älä ota kokonaan pois kanavassa olevaa osuutta, kavenna ja tee kanavaa kahtapuolen ohjuria. Muotoile ohjuri pisaran muotoiseksi venttiilivarren suunnasta katsottuna.. kuvaa en nyt tähän hätään löydä, mutta google löytänee ja samat perusperiaatteet pätee kanteen kuin kanteen.
Ja se pisara siis niin päin että pyöreä pää ilmavirtaa vasten.

Niin ja innokkaimmille tiedoksi että vaikka ne ohjurit poistaiskin niin persetuntumalla et huomaa mitään eroa :) Katuautossa turhaa koneen eliniän lyhentämistä.
Aki Peltola #1132
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Aksu900 kirjoitti:
hewidero kirjoitti:Teenkö radikaalisen virheen, jos vingutan 16V kannesta venttiilin istukat kanavasta pois kokonaan. Toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitin.
Nipotan sen verran että nuo on venttiiliohjurit, istukat=seetit. :)
No joo, taisipa lipsahtaa painovirhepaholainen :oops:.
Aksu900 kirjoitti:Niin ja innokkaimmille tiedoksi että vaikka ne ohjurit poistaiskin niin persetuntumalla et huomaa mitään eroa :) Katuautossa turhaa koneen eliniän lyhentämistä.
Eli siis otan ohjurit ensin kokonaan pois, työstän kannen ja laitan ohjurit takaisin. Imuventtiileitäkin varmaan kannattaa samalla ohentaa varresta ja muotoilla lautasta, vai kuinka on?
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

hewidero kirjoitti: Eli siis otan ohjurit ensin kokonaan pois, työstän kannen ja laitan ohjurit takaisin. Imuventtiileitäkin varmaan kannattaa samalla ohentaa varresta ja muotoilla lautasta, vai kuinka on?
Anna olla vaan niiden ohjurien ihan siinä, työstä kahtapuolta ohjuria ja itse ohjuritappiakin voit kaventaa yläosastaan, kunhan et lyhennä.

Toki venttiilien työstölläkin pieni etu saadaan, mutta hulluttelemaan ei kannata ruveta varren ohentamisessakaan.. kohtalaisen perusteellinen tuho jos venttiili katkeaa. Jollei minulta ole homma ihan hukassa, niin väitän että merkittävämpi etu tästä on vaparikoneissa.

Tietoa venttiilien muotoilusta ja muustakin virittämisestä mm. "Virittäjän käsikirja 1" sekä "Uusi moottoritekniikka" kirjoista.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Myrkky oli vaan puhetta että hankala työstää tuota kuvassa esiintyvää toista imukanavaa työstämättä ohjuria kun se on siellä piilossa.. Siksi sen vois napauttaa pois niin vois huolettomammin vingutella.
Aki Peltola #1132
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Aksu900 kirjoitti:Myrkky oli vaan puhetta että hankala työstää tuota kuvassa esiintyvää toista imukanavaa työstämättä ohjuria kun se on siellä piilossa.. Siksi sen vois napauttaa pois niin vois huolettomammin vingutella.
Sivuilta sitä pitää työstää kuitenkin ja ennen ohjuria, joten sieltä se esiin tulee.. jos vinku hieman lipeääkin ja lähtee hieman ohjurista, se ei ole katastrofi.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Myrkky kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti:Myrkky oli vaan puhetta että hankala työstää tuota kuvassa esiintyvää toista imukanavaa työstämättä ohjuria kun se on siellä piilossa.. Siksi sen vois napauttaa pois niin vois huolettomammin vingutella.
Sivuilta sitä pitää työstää kuitenkin ja ennen ohjuria, joten sieltä se esiin tulee.. jos vinku hieman lipeääkin ja lähtee hieman ohjurista, se ei ole katastrofi.
Joo mut ohjurin takaa hankala työstää. :roll: Toki se onnistuu ohjuri paikallaanki. :)
Aki Peltola #1132
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Aksu900 kirjoitti:
Joo mut ohjurin takaa hankala työstää. :roll: Toki se onnistuu ohjuri paikallaanki. :)
Työstää voi myös venttiilin reiästä.. :wink:'

Edit: Repostelkaas nyt ja antakaa koko poppoo motivoivaa moitetta, rakentavaa kritiikkiä, neuvoja tai kehuja tästä.. http://www.kolumbus.fi/kariikonen/0046.jpg

Tuossa on meinaan hieman keskeneräinen(etenkin pako) näkemykseni 8v kanavista..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Myrkky kirjoitti:Työstää voi myös venttiilin reiästä.. :wink:'
Heh, toki voi. :)
Myrkky kirjoitti:
Edit: Repostelkaas nyt ja antakaa koko poppoo motivoivaa moitetta, rakentavaa kritiikkiä, neuvoja tai kehuja tästä.. http://www.kolumbus.fi/kariikonen/0046.jpg

Tuossa on meinaan hieman keskeneräinen(etenkin pako) näkemykseni 8v kanavista..


Hyvältähän tuo näyttää sen mitä kuvasta näkee! Otahan vielä semmonen kuva jossa näkyy kanava imusarjan puolelta? Meinaatko palotiloja muuten muotoilla? Tuossahan ois varaa muuttaa aika lailla..
Aki Peltola #1132
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

kannen porttaus

Viesti Kirjoittaja jani »

Minäkin porttasin 2.0 t 16 kantta tuossa talvella täydellisen moottoriremontin yhteydessä. Tuossa kannessahan on noi imupuolen kanavat erillaiset joten "laskin" sitä toista kanavaa alaspäin ja sovitin 2.0 litraisen imusarjan mukaan 2.3 tiivisteelle. Pakopuolen kanavat on kuulemma aika ahtaat rallimiesten mukaan niitäkin suurensin aika lailla ja muotoilin "oman maun mukaan"ja killoitin pakouolen kanavat raakatyöstön jälkeen. Tuota kantta ei ole mitattu virtauspenkissä joten sen muutoksen hyödyt jäävät paperilla pois. Tuota rojektista on kuviakin mutta en löydä nyt niitä mistään voivat olla eri kovolla mutta kun löydän ne laitan ne jeesusteltavaksi. Se vähän jäi tuosta kannesta tekemättä että olisi palotilaa muotoillut mutta tuli noi terävät kulmat poistettua .Ainakin persdyno sanoisi että veto on tasaisemaa ja sitä kestää ylös asti mutta koneeseen vaihtui kyllä kevyempää osaa , iskutilavuus kasvoi ja puristuskin muuttui hieman joten tuon kannen muotoilun osalta en osaa sanoa . Suosittelen tutkimaan nettiä sieltä löysin kuvia ja jotain ohjeita jota sovelsin kaasun virtaus oppien mukaan . Ajattelin joskus että olisi voinut muutaman kannen tehä mutta siinä on se että kun ei ole virtauspenkkiä niin se on tuuripeliä ja aina joku "essonbaarissa entinen jokkiskuski" paremman kannen tekee. Saabissa ainakin saa imussarjan runnereita muuttamalla koneen luonteen erillaiseksieli entinen imusarja osiksi ja tiggi käteen ja hitsailee putkia eri mittaan . Tietenkin jos koneen haluaa rokkaamaan niin imusarja , kansi, pakosarja ja nokka akselit on sovitettava kohilleen sitten on vasta luvassa kunnon muutoksia. Kysessähän oli tässä jutussa se että saiko kantta tehtyä halvalla niin vastaus on että saa jos ei vaatimus ole kovin suuri ja sen saa tehtyä itekkin jos haluaa opiskella kannen anatomiaa.
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Jos löydät kuvat, niin ilman muuta näytille vaan.
Sanokaas nyt mikä terä soveltuu parhaiten kannen työstöön. Naapurista oon aina lainannu semmosta "liekki" mallista timanttiterää millä on tullu vingutettua, mutta olisko joku muu vielä parempi? Tämännäköinen kataloogi osui silmiin: http://www.koivunen.fi/viilat.pdf.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Juha
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juha »

Mun mielestä tommonen ovaalin mallinen terä on hyvä ja toinen missä on kapeampikärki, semmosilla on tullut vinguteltua kajakin kansia useammatkin.
96 -73, Sonett -73, 900 ”kilpuri”, 900 -89
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Tiedän jotakin noista 96:n kansista ja siellä pako-aukko niin suureksi kuin on järkevää (että jää tiivisteelle kaistaletta = 2 tuumainen yksi porttikannen reikä on lähes mahdoton) ja imuaukot kannattaa vinkuttaa selvästi pienemmällä laajennuksella. Tietysti isot venttiilit, mutta järki päähän noissa venttiilin istukan poistoissa. 99:n kansista todella moni on sanonut, että virtaa todella hyvin vakiona eli ei edes jokkis käytössä tarvitse kuin kiillotella.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Vastaa Viestiin