Ruiskun kulutusta ja kaasuvaijeri

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Ruiskun kulutusta ja kaasuvaijeri

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Parit kysymykset, kulutuksista on varmasti ollut monta kertaa puhetta.
Mutta, minun entinen 900i16 -90 on siirtynyt isoisälleni ja minua mietityttää hieman kulutus.

480km täydellä tankilla, ihan siihen asti, että valo palaa. Ajosta sen verran, että ehkä 60-70% taajama-ajoa sekä kuski on 65-vuotias, joskus auto saa hieman äkkikiihdytyksiä.

Mistä kannattaisi alkaa katsomaan, missä on vika? suuttimet ?

Sitten vielä toinen kysymys, kuinka helposti kaasuvaijeri hirttää kiinni ? Kierrokset on välillä tyhjäkäynnillä 2200rpm, kun kerran polkaisee niin kierrokset tippuvat sinne alle 1000rpm. CRC:tä on hieman ruiskuteltu, mutta ei auttanut ?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kaasuvaijerin hirttämisestä ei varmaankaan ole kyse. Veikkaisin tyhjäkäyntimoottoria. AIC hakusanalla löytyy lisää aiheesta

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=9953


480km tankillisella, eikös se ole melkein niinkuin pitääkin? Taajama-ajossa bensaa palaa..
Viimeksi muokannut teesalama, Su Touko 29, 2005 16:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Teemu kirjoitti:Olikos toi jo LH-jetti?
Silloin kaasuvaijerin hirttämisestä ei varmaankaan ole kyse. Veikkaisin tyhjäkäyntimoottoria. AIC hakusanalla löytyy lisää aiheesta


480km tankillisella, eikös se ole melkein niinkuin pitääkin? Taajama-ajossa bensaa palaa..
En tiedä, mutta kuulemma hänen edellinen 900i16 -90 vie huomattavasti vähemmän..

Mielestäni vika on kyllä vaijerissa tai mihin vaijeri kiinnittyy.. en tiedä oikeeta termiä.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Ettei vain olisi auto käynyt moottoripesulla lähiaikoina?
Mulla oli meinaan samantyyppinen ongelma tuon tyhjäkäynnin kanssa jokin aika sitten huolimattoman moottoripesun seurauksena. Jos moottorin kanteen sinne metallilevyn alle tulppien joukkoon on jäänyt vettä...? Multa ongelma poistui itsestään kun konehuone aikanaan kuivui kunnolla, mutta jälkeen päin selvittelin erään mekaanikon kanssa näitä ongelmia.

Kulutus pitäisi 16V:llä jäädä normaaliajossa kesällä alle 8,5 100 km:llä.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7687
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ruiskun kulutusta ja kaasuvaijeri

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Turbo16 kirjoitti:
480km täydellä tankilla, ihan siihen asti, että valo palaa. Ajosta sen verran, että ehkä 60-70% taajama-ajoa sekä kuski on 65-vuotias, joskus auto saa hieman äkkikiihdytyksiä.
No mites paljon tuonne menee ainetta tankatessa?
Omassa 92:ssa tuolla on varmaan 20litraa kun valo syttyy ja tankkausväli on juurikin tuossa 500kilsassa.

Taajama-ajossa kuluu, varsinkin jos autolla pitkään ajettu niin karstottuu ja kuluttaa vielä enempi.
Turbo16 kirjoitti:Sitten vielä toinen kysymys, kuinka helposti kaasuvaijeri hirttää kiinni ? Kierrokset on välillä tyhjäkäynnillä 2200rpm, kun kerran polkaisee niin kierrokset tippuvat sinne alle 1000rpm. CRC:tä on hieman ruiskuteltu, mutta ei auttanut ?
Kyllä vaikuttaa tyhjäkäyntimoottorilta tuo vika, jossei putsailu auta niin nulta vois löytyy testattavaksi toinen AIC tai immu.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Ruiskun kulutusta ja kaasuvaijeri

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

tetammi kirjoitti: No mites paljon tuonne menee ainetta tankatessa?
Omassa 92:ssa tuolla on varmaan 20litraa kun valo syttyy ja tankkausväli on juurikin tuossa 500kilsassa.
Niin, autolla on ajettu 260tkm ja autoon tehti jonkunmoinen kansiremppa viime vuonna. Karsta oli todennäköisesti jäänyt "väärään" väliin ja kaksi venttiiliä meni vaihtoon, toisesta lähti pala ja toinen vääntyi hieman.

Hieman reilulla 50e:lla on taidettu saada tankatuksi. Auto on tankattu, kun valo on palanut hieman aikaa.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Ruiskun kulutusta ja kaasuvaijeri

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Turbo16 kirjoitti:
tetammi kirjoitti: No mites paljon tuonne menee ainetta tankatessa?
Omassa 92:ssa tuolla on varmaan 20litraa kun valo syttyy ja tankkausväli on juurikin tuossa 500kilsassa.
Niin, autolla on ajettu 260tkm ja autoon tehti jonkunmoinen kansiremppa viime vuonna. Karsta oli todennäköisesti jäänyt "väärään" väliin ja kaksi venttiiliä meni vaihtoon, toisesta lähti pala ja toinen vääntyi hieman.

Hieman reilulla 50e:lla on taidettu saada tankatuksi. Auto on tankattu, kun valo on palanut hieman aikaa.

Niin, mutta mikä on kulutus?
Kannattaa ehkä laskea ensin, mitä todellisuudessa vie.
Tuo valon syttyminen kun on vähän epämääräistä.

Missä kunnossa on muuten kaasuvivustossa oleva vaimennin?
Jos takertelee, kiekat laskee hitaasti.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Niin, ei tuo kyllä mikään mahdoton ole.. 9.6L /100km

Mietin vaan, että mistä ihmeestä voisi sitten muka johtua "niin huomattava" ero, hänen vanhaan satkuunsa..

Joka oli enemmän ajettu, sama vuosimalli, samalla koneella.. ja mielestäni huomattavasti huonommassa kunnossa kuin tuo nykyinen.

Saattaa kyllä olla, että se on vain luulotautia :P
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

onko tuo jo katti malli? jos ei niin voisiko olla väärät seokset?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Ei tuo 9,6 paha ole, kyllä itsellä ainakin hieman kylmemmällä ilmalla meni yli 10litraa... joku 170km pääsi kun parilla kympillä tankkas (oli siinä euron litra vielä sillon)...kesällä saatto mennä ehkä pikkasen vähemmällä, ei tullut koskaan oikein tarkkaan katsottua.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

mikkoimp kirjoitti:onko tuo jo katti malli? jos ei niin voisiko olla väärät seokset?
Jep, on katti-malli... niin tämä kuin edellinenkin.
Muistaakseni kylmällä ilmalla, tuo vei omassa yhdistetyssä n. 11l/100km
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Itellä kaksi kat mallia I 16 joista toinen vie noin 1.5 litraa sadalle enemmän..eli sekajoassa 11 litraa ja toinen enemmän ajettu alle 10 litraa....EI ymmärrä....
Vastaa Viestiin