Ruostepilkkujen korjaus

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Reetu

Ruostepilkkujen korjaus

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Kun noita kiven iskuja korjailee ja on hionut kirkkaaksi , niin on jotain happoja tms. joilla vois käsitellä ennen maalausta , mistä niitä voi ostaa?
Entäs pohjamaaliksi , sinkki maalia vai mitä?
Mitä mieltä näistä ruosteen muuntoaineista esim. Noverox?

Onkos spray pulloissa saatavana täyteväriä, jolla sais hiomajäljet täytettyä? vai pohjamaaliako siihenkin?
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Hyvä, mut mistä sitä saa?
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Fosforihaposta en tiä, mutta Pilteman ruosteenpoistoaine on ihan kivaa tököttiä. Hyvin irtoaa ne, mitkä ei teräsharjalla lähde. Täyttöpohjamaalia (semmoista beigea töhnöä) saa spraynä ainakin Hong Kong -nimisestä myymälästä. Laadusta ei tietoa, mutta eiköhän se sillä hoidu. Sen päälle kannattaa varmaan vetää se sinkkipohjamaali (?) ja sitten se varsinainen väri.

Luulisin.
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

rajut on aineet, pieniin reikiin. :roll: :roll: :roll:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2583
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Ruostepilkkujen korjaus

Viesti Kirjoittaja Termos »

Reetu kirjoitti:Kun noita kiven iskuja korjailee ja on hionut kirkkaaksi , niin on jotain happoja tms. joilla vois käsitellä ennen maalausta , mistä niitä voi ostaa?
Entäs pohjamaaliksi , sinkki maalia vai mitä?
Mitä mieltä näistä ruosteen muuntoaineista esim. Noverox?

Onkos spray pulloissa saatavana täyteväriä, jolla sais hiomajäljet täytettyä? vai pohjamaaliako siihenkin?
Jos iskemät tosiaan saa kirkkaalle pellille hiomalla, niin ei kai niihin enää mitään happoja tarvi? Jos koloihin jää ruostepilkkuja, tai pelti on jo "lehtevää", niin ainoa oikea korjausmenetelmä on hiekka/kuulapuhallus.

Pohjamaalina sinkkimaali toimii hyvin, on tosin pohjia tehtäessä V-mäistä tököttiä. Jos pakkelia hiottaessa sinkkimaali tulee pakkelista läpi, niin takuulla jää koholle, sitkeä maali tukkii paperin mutta pakkeli pölisee reunoilta vielä.
Ja monet 2-komponentti automaalit laittavat sinkkimaalin kiehumaan, ellei välissä ole fillsealeria tai kunnon pohjamaalia.

Mulle on jäänyt aikaisemmista maalausprojekteista sellainen kutina, että Ylivieskan Kumi Helenius (nyk. Vianor) pystyi purkittamaan ruiskupakkelia ja hiontamaalia spraytölkkiin.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

kun maalasin 99:n niin antoivat maalikaupasta jotain 2 komponeetti happoa jota laitetaan niihin kohtiin pensselillä josta pinta hiottu pellille, ja siihen pohjamaali päälle.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Kiitoksia neuvoista , harmi kun tuo motonet on niin kaukana lähin löytyy tampereelta , mut täytyy keksiä jotain .
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2583
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

gls kirjoitti:kun maalasin 99:n niin antoivat maalikaupasta jotain 2 komponeetti happoa jota laitetaan niihin kohtiin pensselillä josta pinta hiottu pellille, ja siihen pohjamaali päälle.
Kauanko kesti, ennenkuin alkoi kukkimaan taas?
Prkle, sfnetin autovanhukset-ryhmässä oli kyllä taannoin resepti, jonka tuloksena saatiin kuulemma oikeasti toimiva siveltävä ruosteensyöjämömmö, jotain apteekista saatavaa happoa siihen tarvittiin (lipeä, fosfori?)

Koitin googlen uutisryhmähaulla sitä metsästää, mutta ei tärpännyt sitten millään :evil:

Tuollaisiin juttuihin kuitenkin törmäsin:

http://lyhytlinkki.net/?gglz58co
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Nää on semmoisia henkimaailman hommia, joskus onnistuu joskus ei.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2583
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Reetu kirjoitti:Kiitoksia neuvoista , harmi kun tuo motonet on niin kaukana lähin löytyy tampereelta , mut täytyy keksiä jotain .
[offtopic]

Tiedätkö Reetu siitä Kalajoen viritetystä turbodiisseli-Caddystä mitään?
Ajelin nimittäin sunnuntaina tänne vaasaan ja kokkolan jälkeen perässä roikkui ruma WV Caddy. Poljin ihan reippaasti kaasua aina ohitustilanteissa (Maptun Stege 1 juuri asennettu :roll:), mutta Caddy tuli vaivatta perässä.

Vähän ennen pietarsaaren liittymää (kokkolan jälkeen) Caddy polkasi takaa jonon ohi, lähti kyllä vaivattomasti, hirveet voimasavut vaan putkesta tuprusi.

Ikävä kyllä seuraavat savut oli ihan sinistä ja sankasti!, kone tieten poiki :roll:
Sinne liittymän hotelli/huoltsikan pihalle volsu ryömitti savupilven edellä.
Liekö kyseessä se kuuluisa kalajoen Caddy?

[/offtopic]
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

En tiedä muuta kuin, oon nähnyt kiihdytys ajoissa sen.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2583
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Reetu kirjoitti:En tiedä muuta kuin, oon nähnyt kiihdytys ajoissa sen.
Tummansininen, ei mitenkään nätiksi puleerattu?

Ps. Voisin tuhauttaa hiekkaa niihin kiveniskemiin, mutta ehdin pajalle ikävän harvoin täältä kaukaa :cry:. Laita YV:ssä viestiä jos hotsittaa, voidaan pitää yhteyttä tarvittaessa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Voi tokkiinsa , niin olitkin kotoisin naapuripitäjästä muistelisin , pidetäänpä yhteyttä. :D :D
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Reetu kirjoitti:Nää on semmoisia henkimaailman hommia, joskus onnistuu joskus ei.
niinpä, sen takia itse panostan erityisesti hyötysuhteeseen. eli nähty vaiva ja kustannukset niin pieneksi että jaksaa tehdä homman vaikka joka kesä uudestaan (tosin aika hyvin pitää tunaroida jos JOKA kesä täytyis uusia homma, yksi tapa tunaroida on esim pestä VEDELLÄ alue ennen pinnoittamista ts. maalaamista :)).

faktatietoa mulla ei noista asioista ole, mutta oma kokemukseni sanoo ettei ole niinkään tarkkaa millä pinnoittaa (ts. käytänkö xyz3 vai xrtu6 maalia), tärkeämpää (uskoisin) on että ruoste on kitketty mahd. hyvin pois ennen pinnoitusta.

mitä pinnoitukseen tulee, itse nykyään suosin piilossa oleviin kohtiin (esim helmat/oven alaosat) vasaralakkaa, se ei kaipaa erillistä pohjamaalia (käytännöllisyys) tosin kestää kuivua aika pitkään. ja mikään ei estä pohjalle ruiskuttamasta vaikka sinkkimaalia.

olis kiva höylätä mun ex-emsin korjauskohdat paljaaksi mitkä kaks vuotta sitten paikkasin, ja katsoa onko syntynyt mitään. eli puhdistin pinnat rälläkällä + nailonlaikalla, laiton noveroksia päälle ja seuraavana päivänä pohjamaali (pensseli)+pintamaali (spray). esim konepellin etureunassa oli aika meheviä kukkasia. tiedoksi vaan kouvolan suuntaan :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Korjauskokemusta

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Itse tuli vihdoin ja viimein uhrattua hiukan aikaa Aeron maalipinnalle, jossa on kiveniskemiä ja ilmeisesti italialaisia naarmuja kyljissä. Putsasin pohjaa toimistokäyttöön tarkoitetulla puhdistuspaperilla. Jotain punaisen näköistä pohjamaalia, isompiin kaksi kerrosta ja sitten Talladega Punainen (219H) korjausmaalia päälle. Eihän siitä nyt hyvä tullut, mutta konepellin etureunassa oli kiveniskemää ja kylkiin tehdyt naarmut olivat jo kaihertaneet sen verran, että mukavahan ne oli saada peittoon edes jotenkin. Eipä ainakaan ruostu, mutta maalipinta taitaa olla sen verran kärsinyt, että paras hoito olisi uudelleenmaalaus = kallista. No, onneksi Autoglym auttaa..:)

Aikaa ei mennyt loppujen lopuksi paljoakaan, aineita vähän. Ei varmasti joudu samassa laajuudessa edes tulevina keväinä toimimaan, mutta kyllähän tuon voi näemmä vuosittain tehdäkin.
Vastaa Viestiin