Ruostepilkkujen korjaus
Ruostepilkkujen korjaus
Kun noita kiven iskuja korjailee ja on hionut kirkkaaksi , niin on jotain happoja tms. joilla vois käsitellä ennen maalausta , mistä niitä voi ostaa?
Entäs pohjamaaliksi , sinkki maalia vai mitä?
Mitä mieltä näistä ruosteen muuntoaineista esim. Noverox?
Onkos spray pulloissa saatavana täyteväriä, jolla sais hiomajäljet täytettyä? vai pohjamaaliako siihenkin?
Entäs pohjamaaliksi , sinkki maalia vai mitä?
Mitä mieltä näistä ruosteen muuntoaineista esim. Noverox?
Onkos spray pulloissa saatavana täyteväriä, jolla sais hiomajäljet täytettyä? vai pohjamaaliako siihenkin?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 951
- Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
- Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio
Fosforihaposta en tiä, mutta Pilteman ruosteenpoistoaine on ihan kivaa tököttiä. Hyvin irtoaa ne, mitkä ei teräsharjalla lähde. Täyttöpohjamaalia (semmoista beigea töhnöä) saa spraynä ainakin Hong Kong -nimisestä myymälästä. Laadusta ei tietoa, mutta eiköhän se sillä hoidu. Sen päälle kannattaa varmaan vetää se sinkkipohjamaali (?) ja sitten se varsinainen väri.
Luulisin.
Luulisin.
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Ruostepilkkujen korjaus
Jos iskemät tosiaan saa kirkkaalle pellille hiomalla, niin ei kai niihin enää mitään happoja tarvi? Jos koloihin jää ruostepilkkuja, tai pelti on jo "lehtevää", niin ainoa oikea korjausmenetelmä on hiekka/kuulapuhallus.Reetu kirjoitti:Kun noita kiven iskuja korjailee ja on hionut kirkkaaksi , niin on jotain happoja tms. joilla vois käsitellä ennen maalausta , mistä niitä voi ostaa?
Entäs pohjamaaliksi , sinkki maalia vai mitä?
Mitä mieltä näistä ruosteen muuntoaineista esim. Noverox?
Onkos spray pulloissa saatavana täyteväriä, jolla sais hiomajäljet täytettyä? vai pohjamaaliako siihenkin?
Pohjamaalina sinkkimaali toimii hyvin, on tosin pohjia tehtäessä V-mäistä tököttiä. Jos pakkelia hiottaessa sinkkimaali tulee pakkelista läpi, niin takuulla jää koholle, sitkeä maali tukkii paperin mutta pakkeli pölisee reunoilta vielä.
Ja monet 2-komponentti automaalit laittavat sinkkimaalin kiehumaan, ellei välissä ole fillsealeria tai kunnon pohjamaalia.
Mulle on jäänyt aikaisemmista maalausprojekteista sellainen kutina, että Ylivieskan Kumi Helenius (nyk. Vianor) pystyi purkittamaan ruiskupakkelia ja hiontamaalia spraytölkkiin.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Kauanko kesti, ennenkuin alkoi kukkimaan taas?gls kirjoitti:kun maalasin 99:n niin antoivat maalikaupasta jotain 2 komponeetti happoa jota laitetaan niihin kohtiin pensselillä josta pinta hiottu pellille, ja siihen pohjamaali päälle.
Prkle, sfnetin autovanhukset-ryhmässä oli kyllä taannoin resepti, jonka tuloksena saatiin kuulemma oikeasti toimiva siveltävä ruosteensyöjämömmö, jotain apteekista saatavaa happoa siihen tarvittiin (lipeä, fosfori?)
Koitin googlen uutisryhmähaulla sitä metsästää, mutta ei tärpännyt sitten millään

Tuollaisiin juttuihin kuitenkin törmäsin:
http://lyhytlinkki.net/?gglz58co
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
[offtopic]Reetu kirjoitti:Kiitoksia neuvoista , harmi kun tuo motonet on niin kaukana lähin löytyy tampereelta , mut täytyy keksiä jotain .
Tiedätkö Reetu siitä Kalajoen viritetystä turbodiisseli-Caddystä mitään?
Ajelin nimittäin sunnuntaina tänne vaasaan ja kokkolan jälkeen perässä roikkui ruma WV Caddy. Poljin ihan reippaasti kaasua aina ohitustilanteissa (Maptun Stege 1 juuri asennettu

Vähän ennen pietarsaaren liittymää (kokkolan jälkeen) Caddy polkasi takaa jonon ohi, lähti kyllä vaivattomasti, hirveet voimasavut vaan putkesta tuprusi.
Ikävä kyllä seuraavat savut oli ihan sinistä ja sankasti!, kone tieten poiki

Sinne liittymän hotelli/huoltsikan pihalle volsu ryömitti savupilven edellä.
Liekö kyseessä se kuuluisa kalajoen Caddy?
[/offtopic]
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Tummansininen, ei mitenkään nätiksi puleerattu?Reetu kirjoitti:En tiedä muuta kuin, oon nähnyt kiihdytys ajoissa sen.
Ps. Voisin tuhauttaa hiekkaa niihin kiveniskemiin, mutta ehdin pajalle ikävän harvoin täältä kaukaa

2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
niinpä, sen takia itse panostan erityisesti hyötysuhteeseen. eli nähty vaiva ja kustannukset niin pieneksi että jaksaa tehdä homman vaikka joka kesä uudestaan (tosin aika hyvin pitää tunaroida jos JOKA kesä täytyis uusia homma, yksi tapa tunaroida on esim pestä VEDELLÄ alue ennen pinnoittamista ts. maalaamistaReetu kirjoitti:Nää on semmoisia henkimaailman hommia, joskus onnistuu joskus ei.

faktatietoa mulla ei noista asioista ole, mutta oma kokemukseni sanoo ettei ole niinkään tarkkaa millä pinnoittaa (ts. käytänkö xyz3 vai xrtu6 maalia), tärkeämpää (uskoisin) on että ruoste on kitketty mahd. hyvin pois ennen pinnoitusta.
mitä pinnoitukseen tulee, itse nykyään suosin piilossa oleviin kohtiin (esim helmat/oven alaosat) vasaralakkaa, se ei kaipaa erillistä pohjamaalia (käytännöllisyys) tosin kestää kuivua aika pitkään. ja mikään ei estä pohjalle ruiskuttamasta vaikka sinkkimaalia.
olis kiva höylätä mun ex-emsin korjauskohdat paljaaksi mitkä kaks vuotta sitten paikkasin, ja katsoa onko syntynyt mitään. eli puhdistin pinnat rälläkällä + nailonlaikalla, laiton noveroksia päälle ja seuraavana päivänä pohjamaali (pensseli)+pintamaali (spray). esim konepellin etureunassa oli aika meheviä kukkasia. tiedoksi vaan kouvolan suuntaan

Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Korjauskokemusta
Itse tuli vihdoin ja viimein uhrattua hiukan aikaa Aeron maalipinnalle, jossa on kiveniskemiä ja ilmeisesti italialaisia naarmuja kyljissä. Putsasin pohjaa toimistokäyttöön tarkoitetulla puhdistuspaperilla. Jotain punaisen näköistä pohjamaalia, isompiin kaksi kerrosta ja sitten Talladega Punainen (219H) korjausmaalia päälle. Eihän siitä nyt hyvä tullut, mutta konepellin etureunassa oli kiveniskemää ja kylkiin tehdyt naarmut olivat jo kaihertaneet sen verran, että mukavahan ne oli saada peittoon edes jotenkin. Eipä ainakaan ruostu, mutta maalipinta taitaa olla sen verran kärsinyt, että paras hoito olisi uudelleenmaalaus = kallista. No, onneksi Autoglym auttaa..
Aikaa ei mennyt loppujen lopuksi paljoakaan, aineita vähän. Ei varmasti joudu samassa laajuudessa edes tulevina keväinä toimimaan, mutta kyllähän tuon voi näemmä vuosittain tehdäkin.

Aikaa ei mennyt loppujen lopuksi paljoakaan, aineita vähän. Ei varmasti joudu samassa laajuudessa edes tulevina keväinä toimimaan, mutta kyllähän tuon voi näemmä vuosittain tehdäkin.