miten saada pultit auki?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
andrelinoge
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Su Huhti 24, 2005 00:26
Paikkakunta: Espoo

miten saada pultit auki?

Viesti Kirjoittaja andrelinoge »

Auttakaa taas toheloa joka ei tiedä autoista eikä mistään muustakaan mitään. Miten saan takapyörien pultit pois kuin ne on niin tiukasti kiinni. Olen kokeillut ruosteenpoisto sprayta ja olen hyppinyt ristikkoavaimen päällä mutta ei millään aukea ne mutterit. Onko ainoa mahdollisuus ottaa ne koneella auki? Pirkka-niksejä kaivataan :D
#2792
Skoda Favorit 1.3 GLXi -95 (KA)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8098
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Laadukas voimahylsy (6-kulmainen), jäykkä väännin ja tarpeeksi pitkä jatkovarsi. Kyllä lähtee! Noi ristikkoavaimet tuppaa olemaan liian heppoisia, eli tuppaavat vaan vääntymään, eivätkä siirrä momenttia kunnolla pultille.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Jatkovarsi ja teräviä iskuja, esim vasaralla. Sen jälkeen varmaan yrittäisin kuumentamalla.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

hakkaappa lekalla pultin päähän muutama kerta, sitten kokeilet vääntää.jos ei aukea niin niin pyydät kaveria lyömään avaimen päähän samalla kun väännät.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

ei se auta jos ristikon päällä hyppii ( maassa :)
panehan kaverin kaa metriset putket ristikon varsiin , aukeaa tai laukeaa.
Jos ei oo mahiksia vääntää duona eli stereona, niin yksvartiseen veiviin paa sit vaan toinen nois metrisist putkista ja kierrä monona.
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Mulla oli aerosta pyöränpultit myös pirun tiukassa.
Ei muutaku pitkästi jatkovartta niin varmasti lähtee!
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

vähän menee taas OT, mut mitäs ootte mieltä: onko tuhoon tuomittua öljytä pulttien kierteet sopivasti, aina renkaan vaihdon yhteydessä? Meinaan itte tehny sen aina, eikä o yksikään pyörä karannut :lol: eikä pultitkaan jumissa. 8O
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

saba2,1 kirjoitti:vähän menee taas OT, mut mitäs ootte mieltä: onko tuhoon tuomittua öljytä pulttien kierteet sopivasti, aina renkaan vaihdon yhteydessä? Meinaan itte tehny sen aina, eikä o yksikään pyörä karannut :lol: eikä pultitkaan jumissa. 8O
Minä laitan kuparitahnaa ripauksen enkä laita apinanraivolla kiini
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Kiinnittäessä käytetään tietenkin laadukasta momenttiavainta.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

saba2,1 kirjoitti:vähän menee taas OT, mut mitäs ootte mieltä: onko tuhoon tuomittua öljytä pulttien kierteet sopivasti, aina renkaan vaihdon yhteydessä? Meinaan itte tehny sen aina, eikä o yksikään pyörä karannut :lol: eikä pultitkaan jumissa. 8O
Mie olen laittanut vaseliinia. Ei sitä tartte laitta, kun muutaman renkaanvaihdon yhteydessä, jonka jälkeen kierteisiin jää sopiva rasva. Pultit/mutterit aukeavat siitä lähtien vuosien ajan hienosti. Aluvanteiden kanssa on syytä muistaa jälkikiristys 200-500km päästä renkaiden irroituksesta. Tarvikealuissa (Stillauto SR500) ainakin tuppaavat vielä kiristymään jälkikiristyskerralla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Vaseliinia

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Itse olen pienestä pitäen laittanut vaseliinia joka kerta, ennen muinoin reilusti, nykyään suht. säästeliäästi kierteen päähän. Tietenkin tämä aiheuttaa sen, että rengaspultteja / -muttereita joutuu puhdistamaan joka kerta, mutta niinhän sitä muutenkin tekisi.. Suurin vaiva irroituksessa on tietenkin se, että halvasta momenttivääntimestä huolimatta tulee laitettua joskus liian tiukalle.

Jälkikiristys on valitettavasti ollut aina hiukan hakusessa, vaikka syytä ehkä olisi; kakkos-saabin oik. eturengas otti hiukan lisää tiukkuutta (900i & US-Turbot). SVT:n Bosse Bildoktorn -sarja oli hyvä (viim. tuotantokausi päättyi viime vk:lla), eräässä osassa käsiteltiin renkaanvaihtoa. Bossella oli tietenkin laadukas momenttiavain, se säädettiin tarpeelliseen tiukkuuteen ja -yllätys, yllätys- momentti saavutettiin rengas ilmassa & vapaana, toisella kädellä vastaan pitäen. Renkaita ei todellakaan tarvitse kiinnittää ultra-kireälle 8O

Biltemoissa & Motonetissa myytävä teleskooppi-rengasavain (varsi pitenee, tuotenro 102606) on mielestäni 5 euron hintaansa nähden hyvä työkalu. Jos on tiukempi mutteri/pultti, varsi pitkäksi, tukeva asento, selkä suoraksi ja luja nykäisy - yleensä on auennut.
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

mulle kai jäänyt toi pulttien öljyäminen siitä, kun isä on aina öljynnyt ne renkaan vaihdon yhteydessä. 8O Mutta ei tosiaankaan ole tarvinnut taistella liiemmin pulttien kaa, etteivät aukea. Joskus tainneet olla liiankin tiukassa(mutu-momentilla) ja silti toimii kuin rasvattu! 8)
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kyllä mäkin ruikkaan aina sprayöljyä mutterin kierteisiin ennen kun laitan kiinni. ja renkaiden vaihto on yhtä juhlaa....paitsi vanhimmassa jonka pinnapultit on kai venyneet tai jotain :evil:
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Raskaan kaluston puolella pyöränmutterien kierteisiin sipaistaan usen tippa wanhaa kunnon tervaa. Kupari- tai sinkkitahna käy myös.
Vaseliini saattaa joskus ahkerammin jarrutellessa lähteä sulamaan ja jättää rasvajäljet vanteeseen.

Vanteen ja mutterin vastinpintoihin ei pidä laittaa mitään .
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

aluvanteissa usein pultit/ mutterit on tiukassa, hapettuu/ leikkaa kiinni kait se kartio jotenkin. peltivanteissa en ole huomannut moista. jotain rasvaa pankaa ihmeessä kierteisiin, kuivana sitäpaitsi menee helposti väärille kierteille varsinkin pulttikoneen kanssa, silloin hatuttaa...
Otan aina pultit kuppiin ettei tarvitse hiekkoja putsailla niistä.
Olen muuten mitannut momenttiavaimella käsituntumalla kiristämäni, aika hyvin se osuu kun sillä 30 cm yksivartisella vetää melkotäysillä sen 40 kp, sillä suunnilleen se 10---12 kpm tulee.
sitä ei kyllä pieni ihminen vielä ymmärrä miten 12 kpm voi vetää ilman iskukonetta kun fillari on ilmassa vapaana ja ilman jarrua, mutta maailma onkin ihmeitä täynnä.????
stara
Vastaa Viestiin