
miten saada pultit auki?
-
- "Aero"
- Viestit: 366
- Liittynyt: Su Huhti 24, 2005 00:26
- Paikkakunta: Espoo
miten saada pultit auki?
Auttakaa taas toheloa joka ei tiedä autoista eikä mistään muustakaan mitään. Miten saan takapyörien pultit pois kuin ne on niin tiukasti kiinni. Olen kokeillut ruosteenpoisto sprayta ja olen hyppinyt ristikkoavaimen päällä mutta ei millään aukea ne mutterit. Onko ainoa mahdollisuus ottaa ne koneella auki? Pirkka-niksejä kaivataan 

#2792
Skoda Favorit 1.3 GLXi -95 (KA)
Skoda Favorit 1.3 GLXi -95 (KA)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8098
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Laadukas voimahylsy (6-kulmainen), jäykkä väännin ja tarpeeksi pitkä jatkovarsi. Kyllä lähtee! Noi ristikkoavaimet tuppaa olemaan liian heppoisia, eli tuppaavat vaan vääntymään, eivätkä siirrä momenttia kunnolla pultille.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
vähän menee taas OT, mut mitäs ootte mieltä: onko tuhoon tuomittua öljytä pulttien kierteet sopivasti, aina renkaan vaihdon yhteydessä? Meinaan itte tehny sen aina, eikä o yksikään pyörä karannut
eikä pultitkaan jumissa. 


-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Minä laitan kuparitahnaa ripauksen enkä laita apinanraivolla kiinisaba2,1 kirjoitti:vähän menee taas OT, mut mitäs ootte mieltä: onko tuhoon tuomittua öljytä pulttien kierteet sopivasti, aina renkaan vaihdon yhteydessä? Meinaan itte tehny sen aina, eikä o yksikään pyörä karannuteikä pultitkaan jumissa.
Mie olen laittanut vaseliinia. Ei sitä tartte laitta, kun muutaman renkaanvaihdon yhteydessä, jonka jälkeen kierteisiin jää sopiva rasva. Pultit/mutterit aukeavat siitä lähtien vuosien ajan hienosti. Aluvanteiden kanssa on syytä muistaa jälkikiristys 200-500km päästä renkaiden irroituksesta. Tarvikealuissa (Stillauto SR500) ainakin tuppaavat vielä kiristymään jälkikiristyskerralla.saba2,1 kirjoitti:vähän menee taas OT, mut mitäs ootte mieltä: onko tuhoon tuomittua öljytä pulttien kierteet sopivasti, aina renkaan vaihdon yhteydessä? Meinaan itte tehny sen aina, eikä o yksikään pyörä karannuteikä pultitkaan jumissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vaseliinia
Itse olen pienestä pitäen laittanut vaseliinia joka kerta, ennen muinoin reilusti, nykyään suht. säästeliäästi kierteen päähän. Tietenkin tämä aiheuttaa sen, että rengaspultteja / -muttereita joutuu puhdistamaan joka kerta, mutta niinhän sitä muutenkin tekisi.. Suurin vaiva irroituksessa on tietenkin se, että halvasta momenttivääntimestä huolimatta tulee laitettua joskus liian tiukalle.
Jälkikiristys on valitettavasti ollut aina hiukan hakusessa, vaikka syytä ehkä olisi; kakkos-saabin oik. eturengas otti hiukan lisää tiukkuutta (900i & US-Turbot). SVT:n Bosse Bildoktorn -sarja oli hyvä (viim. tuotantokausi päättyi viime vk:lla), eräässä osassa käsiteltiin renkaanvaihtoa. Bossella oli tietenkin laadukas momenttiavain, se säädettiin tarpeelliseen tiukkuuteen ja -yllätys, yllätys- momentti saavutettiin rengas ilmassa & vapaana, toisella kädellä vastaan pitäen. Renkaita ei todellakaan tarvitse kiinnittää ultra-kireälle
Biltemoissa & Motonetissa myytävä teleskooppi-rengasavain (varsi pitenee, tuotenro 102606) on mielestäni 5 euron hintaansa nähden hyvä työkalu. Jos on tiukempi mutteri/pultti, varsi pitkäksi, tukeva asento, selkä suoraksi ja luja nykäisy - yleensä on auennut.
Jälkikiristys on valitettavasti ollut aina hiukan hakusessa, vaikka syytä ehkä olisi; kakkos-saabin oik. eturengas otti hiukan lisää tiukkuutta (900i & US-Turbot). SVT:n Bosse Bildoktorn -sarja oli hyvä (viim. tuotantokausi päättyi viime vk:lla), eräässä osassa käsiteltiin renkaanvaihtoa. Bossella oli tietenkin laadukas momenttiavain, se säädettiin tarpeelliseen tiukkuuteen ja -yllätys, yllätys- momentti saavutettiin rengas ilmassa & vapaana, toisella kädellä vastaan pitäen. Renkaita ei todellakaan tarvitse kiinnittää ultra-kireälle

Biltemoissa & Motonetissa myytävä teleskooppi-rengasavain (varsi pitenee, tuotenro 102606) on mielestäni 5 euron hintaansa nähden hyvä työkalu. Jos on tiukempi mutteri/pultti, varsi pitkäksi, tukeva asento, selkä suoraksi ja luja nykäisy - yleensä on auennut.
mulle kai jäänyt toi pulttien öljyäminen siitä, kun isä on aina öljynnyt ne renkaan vaihdon yhteydessä.
Mutta ei tosiaankaan ole tarvinnut taistella liiemmin pulttien kaa, etteivät aukea. Joskus tainneet olla liiankin tiukassa(mutu-momentilla) ja silti toimii kuin rasvattu! 


-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
kyllä mäkin ruikkaan aina sprayöljyä mutterin kierteisiin ennen kun laitan kiinni. ja renkaiden vaihto on yhtä juhlaa....paitsi vanhimmassa jonka pinnapultit on kai venyneet tai jotain 

Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Raskaan kaluston puolella pyöränmutterien kierteisiin sipaistaan usen tippa wanhaa kunnon tervaa. Kupari- tai sinkkitahna käy myös.
Vaseliini saattaa joskus ahkerammin jarrutellessa lähteä sulamaan ja jättää rasvajäljet vanteeseen.
Vanteen ja mutterin vastinpintoihin ei pidä laittaa mitään .
Vaseliini saattaa joskus ahkerammin jarrutellessa lähteä sulamaan ja jättää rasvajäljet vanteeseen.
Vanteen ja mutterin vastinpintoihin ei pidä laittaa mitään .
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
aluvanteissa usein pultit/ mutterit on tiukassa, hapettuu/ leikkaa kiinni kait se kartio jotenkin. peltivanteissa en ole huomannut moista. jotain rasvaa pankaa ihmeessä kierteisiin, kuivana sitäpaitsi menee helposti väärille kierteille varsinkin pulttikoneen kanssa, silloin hatuttaa...
Otan aina pultit kuppiin ettei tarvitse hiekkoja putsailla niistä.
Olen muuten mitannut momenttiavaimella käsituntumalla kiristämäni, aika hyvin se osuu kun sillä 30 cm yksivartisella vetää melkotäysillä sen 40 kp, sillä suunnilleen se 10---12 kpm tulee.
sitä ei kyllä pieni ihminen vielä ymmärrä miten 12 kpm voi vetää ilman iskukonetta kun fillari on ilmassa vapaana ja ilman jarrua, mutta maailma onkin ihmeitä täynnä.????
stara
Otan aina pultit kuppiin ettei tarvitse hiekkoja putsailla niistä.
Olen muuten mitannut momenttiavaimella käsituntumalla kiristämäni, aika hyvin se osuu kun sillä 30 cm yksivartisella vetää melkotäysillä sen 40 kp, sillä suunnilleen se 10---12 kpm tulee.
sitä ei kyllä pieni ihminen vielä ymmärrä miten 12 kpm voi vetää ilman iskukonetta kun fillari on ilmassa vapaana ja ilman jarrua, mutta maailma onkin ihmeitä täynnä.????
stara