Ilmastoinnin asennuksesta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Ilmastoinnin asennuksesta

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Itseltäni sattuu tuommoinen vielä tonnaristani (-92 CD 2.3i) puuttuvan ja tuossa ensimmäisenä lämpimänä päivänä muutaman sata kilometriä ajeltuani totesin, että lämmintä riittää sisällä.

Kysymys siis olisi, että passaako kaikkien tonnareiden automaatti-ilmastoinnit ristiin keskenään ja sitä kautta myös olisi mahdollista semmoinen asentaa omaanikin, jos vain jostain sattuu kokonaisen paketin löytämään vai onko vuosimalli yms. kohtaisia eroavaisuuksia kuinka paljon?

Ja jos jollain sattuisi jostain purkuautosta olemaan kyseinen rensseli vapautumassa, niin tarjota saa. Haussa siis koko paketti.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Sopivuudesta en tiedä, mutta noita ilmastoinnin osia tuntuu olevan myydään palstalla melkoisesti liikenteessä.

Kysymys:
Miten manuaali-ilmastointi olisi helpointa asentaa Saab 9000 2.0i-91:seen :) Isukki oli ajatellut asentaa tuollaisen. Jonkun verran osia jo kuulemman haalittunakin.

-Make
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Jos nyt kuitenkin tuommoisen ACC2:sen ajattelisi asentaa täydellisenä, niin mitä osia sitä pitäisi alkaa haalimaan kasaan ja pitääkö ne kaikki olla "samasta autosta", eli onko tuommoisissakin vielä sitten mallikohtaisia eroja?

Lisäksi: onko kellään semmoista EPC-kuvaa tuommoisesta, kun omasta EPC:stäni jostain syystä ei löydy
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

On mallikohtaisia eroja ja ei löytynyt EPC:stä kokonaisvaltaista kuvaa, missä on kaikki mitä pitää vaihtaa.

Mietipä vielä kerran. Automaatti-lmastointi mittaa ainakin 4:ää eri lämpötilaa ja ohjaa myös useita servoja. Noita varten johdotuksia, osia, purkamista ja kasaamista on enemmän kuin pystyy edes kuvittelemaan. Jos sulla on kesälomaa 4 viikkoa niin varaa se kokonaan.

Aina löytyy joku jonka budjettiin mahtuu hyvä ilmastoimaton auto ja aina löytyy hyviä ilmastoituja autoja.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Mimmi kirjoitti:, takaovien pahvit .
asiasta kukkaruukkuun. Mulla notkuu tossa nahkaverhoilut varaston täytteenä, olis sävyyn sopivat ovipahvitkin. Ongelma on että noissa "uusissa" ovipahveissa ei oo niitä ikkunanpuhaltimia. Onko ihan mahoton homma siirtään ne puhaltimet noihin tavallisiin pahveihin?
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

JouniCSE kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:, takaovien pahvit .
asiasta kukkaruukkuun. Mulla notkuu tossa nahkaverhoilut varaston täytteenä, olis sävyyn sopivat ovipahvitkin. Ongelma on että noissa "uusissa" ovipahveissa ei oo niitä ikkunanpuhaltimia. Onko ihan mahoton homma siirtään ne puhaltimet noihin tavallisiin pahveihin?
Onnistuu, kunhan muutaman reiän raaskit tehdä niihin ei puhaltimillisiin pahveihin...
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Sami-tre
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 12:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Ilmastoinnin asennuksesta

Viesti Kirjoittaja Sami-tre »

Märkäkorva kirjoitti: Kysymys siis olisi, että passaako kaikkien tonnareiden automaatti-ilmastoinnit ristiin keskenään ja sitä kautta myös olisi mahdollista semmoinen asentaa omaanikin, jos vain jostain sattuu kokonaisen paketin löytämään vai onko vuosimalli yms. kohtaisia eroavaisuuksia kuinka paljon?
Itsekin kiinnostuin samasta aiheesta noin kuukausi sitten, ja kyselin täällä ACC:n jälkiasennuksesta. Muutaman rohkaisevan vastauksen motivoimana ryhdyin hommaan. Projekti on nyt viittä vaille valmis, eikä homma ollut lainkaan paha. Itseasiassa suurin ongelma koko asennuksen aikana oli löytää sopiva reikä josta johtoja saisi vedettyä moottoritilan ja ohjaamon välillä.

Jos ACC:n purkaa autosta, jonka ei ole tarkoituskaan päättyä enää ajoon, niin homma on varmasti helpompi. Minun tarkoitukseni oli ottaa -88 autosta ACC ja korvata se manuaalisella säätöpaneelilla ilman ilmastointia. Ranteen paksuisia johtonippuja täytyi purkaa ja nitoa uudelleen kiinni, homma vei kaikkiaan pari päivää. Siinä vaiheessa kannattaa todella hyvin pitää kirjaa johtojen kytkennöistä, kaikki kaapeleita kun ei saa millään poistettua ilman että johto täytyy jostain kohtaa katkaista...

Johtojen huolellisen merkitsemisen (olihan niihin näköjään jo tehtaallakin painettu numerointi joka auttoi asiaa) ansiosta johtosarjan siirtäminen toiseen autoon oli muutaman tunnin homma. Kuten mainitsin, se moottoritilaan läpivienti oli suurin ongelma. Ainakaan tuossa -88:n ACC:ssa (ACC1) ei ole järjestelmään kuuluvia komponentteja niin montaa että niiden kanssa menisi sekaisin.

Tämän vuodatuksen tarkoituksena oli ilmaista, että jos käsillä on auto josta toimivan järjestelmän voi purkaa, niin kannattaa kyllä ihmeessä ryhtyä hommaan. En tiedä miksi noita sähköpuolen korjauksia/virityksiä pidetään niin mahdottomina, kyllä nuo moottori- ja vaihteistorempat on minusta moninkertaisesti työläämpiä, mutta silti porukka ryhtyy niihin mukisematta.

Juu ja laitoin siis ACC1:n sen verran uudempaan autoon, että siihen olisi kuulunut ACC2. Mutta hyvin tuo onnistui, ehkä jopa helpommalla pääsin.

EDIT: Kun innostuin, niin jatketaan....
ACC1:n asentamisessa oli myös se etu, ettei kojelaudan päällistä tarvinnut vaihtaa pelkän aurinkoanturin takia. ACC1:ssä anturi on kaiutinritilässä, joten vain sen vaihtaminen riitti. Koko auton sisäpuolisen asennuksen tein poistamalla vain hansikaslokeron.

Tässä kuva johtosarjasta:
Kuva

Ja tässä kaikki auton sisäpuolelle tulevat kilkkeet, niitä ei siis tämän enempää ole. Kuvasta tosin puuttuvat ne takaovien ovipuhaltimet.
Servoja on kolme kappaletta, joista kaksi tulee kojelaudan alle, ja ne ovat kuvassa näkyvässä asetelmassa.
Kuva
Kolmas servo on "akvariossa"? olevassa pömpelissä, otin koko pöntön irti purkuautosta ja laitoin toiseen autoon paikalleen. Tämäkin sopi ns. heittämällä paikoilleen, vaikka kohdeauto oli uudempi.
#2245
9000i CD -90, 9000i CC -88
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moikka,

Sami-Tre:
Minkälaisesta tonnarista millaiseen ilmastoinnin siirsit? Ihan vaan mielenkiinnosta noita johdotuksia kohtaan.

-Make
Sami-tre
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 12:23
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sami-tre »

mjpelkon kirjoitti:Moikka,

Sami-Tre:
Minkälaisesta tonnarista millaiseen ilmastoinnin siirsit? Ihan vaan mielenkiinnosta noita johdotuksia kohtaan.

-Make
-88 tonnarista -90:een.
#2245
9000i CD -90, 9000i CC -88
Vastaa Viestiin