Ilmastoinnin asennuksesta
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Ilmastoinnin asennuksesta
Itseltäni sattuu tuommoinen vielä tonnaristani (-92 CD 2.3i) puuttuvan ja tuossa ensimmäisenä lämpimänä päivänä muutaman sata kilometriä ajeltuani totesin, että lämmintä riittää sisällä.
Kysymys siis olisi, että passaako kaikkien tonnareiden automaatti-ilmastoinnit ristiin keskenään ja sitä kautta myös olisi mahdollista semmoinen asentaa omaanikin, jos vain jostain sattuu kokonaisen paketin löytämään vai onko vuosimalli yms. kohtaisia eroavaisuuksia kuinka paljon?
Ja jos jollain sattuisi jostain purkuautosta olemaan kyseinen rensseli vapautumassa, niin tarjota saa. Haussa siis koko paketti.
Kysymys siis olisi, että passaako kaikkien tonnareiden automaatti-ilmastoinnit ristiin keskenään ja sitä kautta myös olisi mahdollista semmoinen asentaa omaanikin, jos vain jostain sattuu kokonaisen paketin löytämään vai onko vuosimalli yms. kohtaisia eroavaisuuksia kuinka paljon?
Ja jos jollain sattuisi jostain purkuautosta olemaan kyseinen rensseli vapautumassa, niin tarjota saa. Haussa siis koko paketti.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Jos nyt kuitenkin tuommoisen ACC2:sen ajattelisi asentaa täydellisenä, niin mitä osia sitä pitäisi alkaa haalimaan kasaan ja pitääkö ne kaikki olla "samasta autosta", eli onko tuommoisissakin vielä sitten mallikohtaisia eroja?
Lisäksi: onko kellään semmoista EPC-kuvaa tuommoisesta, kun omasta EPC:stäni jostain syystä ei löydy
Lisäksi: onko kellään semmoista EPC-kuvaa tuommoisesta, kun omasta EPC:stäni jostain syystä ei löydy
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
On mallikohtaisia eroja ja ei löytynyt EPC:stä kokonaisvaltaista kuvaa, missä on kaikki mitä pitää vaihtaa.
Mietipä vielä kerran. Automaatti-lmastointi mittaa ainakin 4:ää eri lämpötilaa ja ohjaa myös useita servoja. Noita varten johdotuksia, osia, purkamista ja kasaamista on enemmän kuin pystyy edes kuvittelemaan. Jos sulla on kesälomaa 4 viikkoa niin varaa se kokonaan.
Aina löytyy joku jonka budjettiin mahtuu hyvä ilmastoimaton auto ja aina löytyy hyviä ilmastoituja autoja.
Mietipä vielä kerran. Automaatti-lmastointi mittaa ainakin 4:ää eri lämpötilaa ja ohjaa myös useita servoja. Noita varten johdotuksia, osia, purkamista ja kasaamista on enemmän kuin pystyy edes kuvittelemaan. Jos sulla on kesälomaa 4 viikkoa niin varaa se kokonaan.
Aina löytyy joku jonka budjettiin mahtuu hyvä ilmastoimaton auto ja aina löytyy hyviä ilmastoituja autoja.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
asiasta kukkaruukkuun. Mulla notkuu tossa nahkaverhoilut varaston täytteenä, olis sävyyn sopivat ovipahvitkin. Ongelma on että noissa "uusissa" ovipahveissa ei oo niitä ikkunanpuhaltimia. Onko ihan mahoton homma siirtään ne puhaltimet noihin tavallisiin pahveihin?Mimmi kirjoitti:, takaovien pahvit .
Onnistuu, kunhan muutaman reiän raaskit tehdä niihin ei puhaltimillisiin pahveihin...JouniCSE kirjoitti:asiasta kukkaruukkuun. Mulla notkuu tossa nahkaverhoilut varaston täytteenä, olis sävyyn sopivat ovipahvitkin. Ongelma on että noissa "uusissa" ovipahveissa ei oo niitä ikkunanpuhaltimia. Onko ihan mahoton homma siirtään ne puhaltimet noihin tavallisiin pahveihin?Mimmi kirjoitti:, takaovien pahvit .
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Re: Ilmastoinnin asennuksesta
Itsekin kiinnostuin samasta aiheesta noin kuukausi sitten, ja kyselin täällä ACC:n jälkiasennuksesta. Muutaman rohkaisevan vastauksen motivoimana ryhdyin hommaan. Projekti on nyt viittä vaille valmis, eikä homma ollut lainkaan paha. Itseasiassa suurin ongelma koko asennuksen aikana oli löytää sopiva reikä josta johtoja saisi vedettyä moottoritilan ja ohjaamon välillä.Märkäkorva kirjoitti: Kysymys siis olisi, että passaako kaikkien tonnareiden automaatti-ilmastoinnit ristiin keskenään ja sitä kautta myös olisi mahdollista semmoinen asentaa omaanikin, jos vain jostain sattuu kokonaisen paketin löytämään vai onko vuosimalli yms. kohtaisia eroavaisuuksia kuinka paljon?
Jos ACC:n purkaa autosta, jonka ei ole tarkoituskaan päättyä enää ajoon, niin homma on varmasti helpompi. Minun tarkoitukseni oli ottaa -88 autosta ACC ja korvata se manuaalisella säätöpaneelilla ilman ilmastointia. Ranteen paksuisia johtonippuja täytyi purkaa ja nitoa uudelleen kiinni, homma vei kaikkiaan pari päivää. Siinä vaiheessa kannattaa todella hyvin pitää kirjaa johtojen kytkennöistä, kaikki kaapeleita kun ei saa millään poistettua ilman että johto täytyy jostain kohtaa katkaista...
Johtojen huolellisen merkitsemisen (olihan niihin näköjään jo tehtaallakin painettu numerointi joka auttoi asiaa) ansiosta johtosarjan siirtäminen toiseen autoon oli muutaman tunnin homma. Kuten mainitsin, se moottoritilaan läpivienti oli suurin ongelma. Ainakaan tuossa -88:n ACC:ssa (ACC1) ei ole järjestelmään kuuluvia komponentteja niin montaa että niiden kanssa menisi sekaisin.
Tämän vuodatuksen tarkoituksena oli ilmaista, että jos käsillä on auto josta toimivan järjestelmän voi purkaa, niin kannattaa kyllä ihmeessä ryhtyä hommaan. En tiedä miksi noita sähköpuolen korjauksia/virityksiä pidetään niin mahdottomina, kyllä nuo moottori- ja vaihteistorempat on minusta moninkertaisesti työläämpiä, mutta silti porukka ryhtyy niihin mukisematta.
Juu ja laitoin siis ACC1:n sen verran uudempaan autoon, että siihen olisi kuulunut ACC2. Mutta hyvin tuo onnistui, ehkä jopa helpommalla pääsin.
EDIT: Kun innostuin, niin jatketaan....
ACC1:n asentamisessa oli myös se etu, ettei kojelaudan päällistä tarvinnut vaihtaa pelkän aurinkoanturin takia. ACC1:ssä anturi on kaiutinritilässä, joten vain sen vaihtaminen riitti. Koko auton sisäpuolisen asennuksen tein poistamalla vain hansikaslokeron.
Tässä kuva johtosarjasta:

Ja tässä kaikki auton sisäpuolelle tulevat kilkkeet, niitä ei siis tämän enempää ole. Kuvasta tosin puuttuvat ne takaovien ovipuhaltimet.
Servoja on kolme kappaletta, joista kaksi tulee kojelaudan alle, ja ne ovat kuvassa näkyvässä asetelmassa.

Kolmas servo on "akvariossa"? olevassa pömpelissä, otin koko pöntön irti purkuautosta ja laitoin toiseen autoon paikalleen. Tämäkin sopi ns. heittämällä paikoilleen, vaikka kohdeauto oli uudempi.
#2245
9000i CD -90, 9000i CC -88
9000i CD -90, 9000i CC -88