Aeron alustapäivitys
Aeron alustapäivitys
Nyt on 900 Aeron alustapäivitys tehty. Eli asennettiin Lesjöforssin madallusjouset ja Sachs Advantage -iskarit sekä kaikki takapään puslat uusittiin. Asennuskuvia löytyy osoitteesta http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/900Aero_alusta.htm
Ajo-ominaisuudet tosiaan paranivat selvästi, vaikka vanhat iskarit eivät mitenkään "valmiit" vielä olleetkaan. Edessä oli Sachsin Superit, jotka on käytännössä samat kuin nuo Advantaget (sama osanumerokin niissä näkyi). Takaa löytyi hienot Biltema-kaasuiskarit. Ulkonäöllisesti mitään isoa muutosta ei tapahtunut, vanhat jouset lienee sen verran 20 vuodessa kuoleentuneet. Ihan sopiva iskari tuo Advantage tuntuisi olevan madallusjousen kaverina, ei mikään kivireki, mutta sopivan jämäkkä.
Tarkoitus oli myös kokeilla vetoakselien maljojen vaihtoa puolelta toiselle, mutta ei aika riittänyt, kun noiden puslien vaihdossa oli melkoinen homma... Nyt tärinä tuntuisi pahentuneen, eli ykkösellä ja kakkosella ei tärise, mutta isommilla vaihteilla alkaa vedätettäessä tärisemään heti kun paineet nousee keltaiselle alueelle. Jos oikein kunnolla vedättää, niin tärinä hieman tasoittuu/vähenee jossain vaiheessa. Onko muita hyviä arvauksia kuin ne vetarin maljat eli tripodipesät? Pahiten tärinä esiintyy 3 ja 4 vaihteella, tasakaasulla ei tärise millään vaihteella, vain vedätettäessä.
Eski
Ajo-ominaisuudet tosiaan paranivat selvästi, vaikka vanhat iskarit eivät mitenkään "valmiit" vielä olleetkaan. Edessä oli Sachsin Superit, jotka on käytännössä samat kuin nuo Advantaget (sama osanumerokin niissä näkyi). Takaa löytyi hienot Biltema-kaasuiskarit. Ulkonäöllisesti mitään isoa muutosta ei tapahtunut, vanhat jouset lienee sen verran 20 vuodessa kuoleentuneet. Ihan sopiva iskari tuo Advantage tuntuisi olevan madallusjousen kaverina, ei mikään kivireki, mutta sopivan jämäkkä.
Tarkoitus oli myös kokeilla vetoakselien maljojen vaihtoa puolelta toiselle, mutta ei aika riittänyt, kun noiden puslien vaihdossa oli melkoinen homma... Nyt tärinä tuntuisi pahentuneen, eli ykkösellä ja kakkosella ei tärise, mutta isommilla vaihteilla alkaa vedätettäessä tärisemään heti kun paineet nousee keltaiselle alueelle. Jos oikein kunnolla vedättää, niin tärinä hieman tasoittuu/vähenee jossain vaiheessa. Onko muita hyviä arvauksia kuin ne vetarin maljat eli tripodipesät? Pahiten tärinä esiintyy 3 ja 4 vaihteella, tasakaasulla ei tärise millään vaihteella, vain vedätettäessä.
Eski
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Nätiltä näyttää ja varmasti on parempi ajaa
Samassa asennossa näytäis olevan ku tuo mun Turbo 


-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2083
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
näyttääö hyvältä tosiaan. täytyy varmaan ottaa iseä niskasta kiinni ja koittaa saada omaan ykkös satkuun takapään puslat vaihdettua kesäkuun aikana ja sitten neli-pyörasuuntaus päälle niin eiköhän sieltä ajo ominaisuudetkin löytyne vielä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Puslat
ProCarservicestä tietenkin... Saa puslia kyllä Motonetistäkin. Kaikki muut puslat oli Scantechin pusseissa, paitsi takavakaajan helat, joita saa vain orggiksena.arnoldi kirjoitti:Paljonko maksoi kaikkiaan noi takapään puslat? Ja mistä ostit?
PCS:n hinnat ilman klubialennusta:
takajousituen takahela 12 eur/kpl x 2 = 24 eur
panhard-tangon hela oik 6 eur
panhard-tangon hela vas 6 eur
takapitkittäistukivarren takahela 7 eur/kpl x 2 = 14 eur
takajousituen etuhela 10 eur/kpl x 2 = 20 eur
takatukivarren etuhela 7 eur/kpl x 2 = 14 eur
takavakaajan hela 26 eur/kpl x 2 = 52 eur
Yhteensä puslat maksaa siis 136 euroa, mutta jos ei autossa ole kallistuksenvakaajia, niin jää nuo kalliit puslat pois... PCS:ltä saa myös Powerflexin puslia, jos oikein hyvän haluaa, mutta maksavat aika paljon enemmän.
PCS:n Petellä meni asennukseen 7 tuntia. Siis koko alustapäivitys iskareiden ja jousien vaihtoineen.
Eski
Hmm..
Täysin amatöörisilmin katsottuna Aero istuu suunnilleen yhtä korkealla kuin omani (renkaan & lokasuojan reunan väli = vähäinen), tuliko kokonaislaskua lähtötilanteeseen sitten paljon? Varmasti Aerosta tuli jämäkkä ajettava, viime kesänä omalla kohdalla ei kaikkien kumipuslien korjausta suostuttu tekemään, kun ne eivät olleet rikki.. Vakioalustallakin se vehje ei ole mikään pehmein mahdollinen ainakaan oman takamus-anturin mukaan; sitä hakee reittiä jossa ei ole kuoppia (mitä Espoossa riittää); vehkeessä on Bilstein Originalit sekä alkup. jouset - yhdistelmällä ajettu n. 25tkm.
Nojuuh, kiitotiellehän se on tarkoitettukin. Mitäs seuraavaksi??
Nojuuh, kiitotiellehän se on tarkoitettukin. Mitäs seuraavaksi??
Hmm..
Täysin amatöörisilmin katsottuna Aero istuu suunnilleen yhtä korkealla kuin omani (renkaan & lokasuojan reunan väli = vähäinen), tuliko kokonaislaskua lähtötilanteeseen sitten paljon? Varmasti Aerosta tuli jämäkkä ajettava, viime kesänä omalla kohdalla ei kaikkien kumipuslien korjausta suostuttu tekemään, kun ne eivät olleet rikki.. Vakioalustallakin se vehje ei ole mikään pehmein mahdollinen ainakaan oman takamus-anturin mukaan; sitä hakee reittiä jossa ei ole kuoppia (mitä Espoossa riittää); vehkeessä on Bilstein Originalit sekä alkup. jouset - yhdistelmällä ajettu n. 25tkm.
Nojuuh, kiitotiellehän se on tarkoitettukin. Mitä seuraavaksi??
Nojuuh, kiitotiellehän se on tarkoitettukin. Mitä seuraavaksi??
Asialliseltahan toi näyttää.
Tuosta saa taas potkua omaan alustapäivitysurakkaan, ei tunnu omakaan tuhtaaminen niin pahalta jos ammattimieheltä meni noinkin kauan vaikka olikin huoh... toi Oikea jousenpuristin käytössä.
Tuosta saa taas potkua omaan alustapäivitysurakkaan, ei tunnu omakaan tuhtaaminen niin pahalta jos ammattimieheltä meni noinkin kauan vaikka olikin huoh... toi Oikea jousenpuristin käytössä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
No eipä viitsinyt moninkertaista hintaa orggiksista tai Powerflexeistä maksaa... eiköhän nuo paremmat ole kuin ne rikkinäiset vanhat... Jos eivät kestä, niin vaihdetaan sitten paremmat tilalle.Jope kirjoitti:Kuinka uskalsit lait(at)taa scantechin pussittamia kumiosia?
Eipä se noin silmämääräisesti paljon näyttäisi laskeneen. Minun Aero-sivulla http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/900Aero_kuvat.htm on kuvia alkuperäisillä jousilla. Tuskin on edes sitä "luvattua" 20 millä matalampi. Eikä tosiaankaan ole kova tuo alusta, kyllä täällä periferiassa on huonoa tietä varmasti enemmän kuin pääkaupunkiseudullapetteri75 kirjoitti:Täysin amatöörisilmin katsottuna Aero istuu suunnilleen yhtä korkealla kuin omani (renkaan & lokasuojan reunan väli = vähäinen), tuliko kokonaislaskua lähtötilanteeseen sitten paljon? Nojuuh, kiitotiellehän se on tarkoitettukin. Mitä seuraavaksi??

Lisäksi kori keinuu nyt entisetä vähemmän. Aikaisemmin kun ajoi jostain korkeasta kadunreunasta yli, tahtoi 3" hormin takapönttö kolahtaa katuun, kun kori notkahti alas...
Jep, iskareiden ja vietereiden vaihto olisi ollut max. parin tunnin homma, mutta taka-akseliston purkuun ja puslien vaihtoon en kyllä ihan heti ryhtyisi pihatalkoina ilman nosturia ja paineilmavehkeitä...tetammi kirjoitti:Asialliseltahan toi näyttää.
Tuosta saa taas potkua omaan alustapäivitysurakkaan, ei tunnu omakaan tuhtaaminen niin pahalta jos ammattimieheltä meni noinkin kauan vaikka olikin huoh... toi Oikea jousenpuristin käytössä.
Eski