Aeron alustapäivitys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Aeron alustapäivitys

Viesti Kirjoittaja Eski »

Nyt on 900 Aeron alustapäivitys tehty. Eli asennettiin Lesjöforssin madallusjouset ja Sachs Advantage -iskarit sekä kaikki takapään puslat uusittiin. Asennuskuvia löytyy osoitteesta http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/900Aero_alusta.htm

Ajo-ominaisuudet tosiaan paranivat selvästi, vaikka vanhat iskarit eivät mitenkään "valmiit" vielä olleetkaan. Edessä oli Sachsin Superit, jotka on käytännössä samat kuin nuo Advantaget (sama osanumerokin niissä näkyi). Takaa löytyi hienot Biltema-kaasuiskarit. Ulkonäöllisesti mitään isoa muutosta ei tapahtunut, vanhat jouset lienee sen verran 20 vuodessa kuoleentuneet. Ihan sopiva iskari tuo Advantage tuntuisi olevan madallusjousen kaverina, ei mikään kivireki, mutta sopivan jämäkkä.

Tarkoitus oli myös kokeilla vetoakselien maljojen vaihtoa puolelta toiselle, mutta ei aika riittänyt, kun noiden puslien vaihdossa oli melkoinen homma... Nyt tärinä tuntuisi pahentuneen, eli ykkösellä ja kakkosella ei tärise, mutta isommilla vaihteilla alkaa vedätettäessä tärisemään heti kun paineet nousee keltaiselle alueelle. Jos oikein kunnolla vedättää, niin tärinä hieman tasoittuu/vähenee jossain vaiheessa. Onko muita hyviä arvauksia kuin ne vetarin maljat eli tripodipesät? Pahiten tärinä esiintyy 3 ja 4 vaihteella, tasakaasulla ei tärise millään vaihteella, vain vedätettäessä.

Eski
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Viittaisi vetarin kuppeihin vahvasti koska tripodin asento muuttuu kupissa kun alustan korkeus muuttuu ja saattaa aiheuttaa suurempaa tärinää.

T. PAsi
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Kuvauspaika on hyvä 8)

Yllättävän balanssiin muuten tuli...
arnoldi
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 12:27
Paikkakunta: Tampere

Puslat

Viesti Kirjoittaja arnoldi »

Paljonko maksoi kaikkiaan noi takapään puslat? Ja mistä ostit?
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Nätiltä näyttää ja varmasti on parempi ajaa 8) Samassa asennossa näytäis olevan ku tuo mun Turbo :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2083
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

näyttääö hyvältä tosiaan. täytyy varmaan ottaa iseä niskasta kiinni ja koittaa saada omaan ykkös satkuun takapään puslat vaihdettua kesäkuun aikana ja sitten neli-pyörasuuntaus päälle niin eiköhän sieltä ajo ominaisuudetkin löytyne vielä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Puslat

Viesti Kirjoittaja Eski »

arnoldi kirjoitti:Paljonko maksoi kaikkiaan noi takapään puslat? Ja mistä ostit?
ProCarservicestä tietenkin... Saa puslia kyllä Motonetistäkin. Kaikki muut puslat oli Scantechin pusseissa, paitsi takavakaajan helat, joita saa vain orggiksena.

PCS:n hinnat ilman klubialennusta:
takajousituen takahela 12 eur/kpl x 2 = 24 eur
panhard-tangon hela oik 6 eur
panhard-tangon hela vas 6 eur
takapitkittäistukivarren takahela 7 eur/kpl x 2 = 14 eur
takajousituen etuhela 10 eur/kpl x 2 = 20 eur
takatukivarren etuhela 7 eur/kpl x 2 = 14 eur
takavakaajan hela 26 eur/kpl x 2 = 52 eur

Yhteensä puslat maksaa siis 136 euroa, mutta jos ei autossa ole kallistuksenvakaajia, niin jää nuo kalliit puslat pois... PCS:ltä saa myös Powerflexin puslia, jos oikein hyvän haluaa, mutta maksavat aika paljon enemmän.

PCS:n Petellä meni asennukseen 7 tuntia. Siis koko alustapäivitys iskareiden ja jousien vaihtoineen.

Eski
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Kuinka uskalsit lait(at)taa scantechin pussittamia kumiosia? :-o
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Hmm..

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Täysin amatöörisilmin katsottuna Aero istuu suunnilleen yhtä korkealla kuin omani (renkaan & lokasuojan reunan väli = vähäinen), tuliko kokonaislaskua lähtötilanteeseen sitten paljon? Varmasti Aerosta tuli jämäkkä ajettava, viime kesänä omalla kohdalla ei kaikkien kumipuslien korjausta suostuttu tekemään, kun ne eivät olleet rikki.. Vakioalustallakin se vehje ei ole mikään pehmein mahdollinen ainakaan oman takamus-anturin mukaan; sitä hakee reittiä jossa ei ole kuoppia (mitä Espoossa riittää); vehkeessä on Bilstein Originalit sekä alkup. jouset - yhdistelmällä ajettu n. 25tkm.

Nojuuh, kiitotiellehän se on tarkoitettukin. Mitäs seuraavaksi??
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Hmm..

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Täysin amatöörisilmin katsottuna Aero istuu suunnilleen yhtä korkealla kuin omani (renkaan & lokasuojan reunan väli = vähäinen), tuliko kokonaislaskua lähtötilanteeseen sitten paljon? Varmasti Aerosta tuli jämäkkä ajettava, viime kesänä omalla kohdalla ei kaikkien kumipuslien korjausta suostuttu tekemään, kun ne eivät olleet rikki.. Vakioalustallakin se vehje ei ole mikään pehmein mahdollinen ainakaan oman takamus-anturin mukaan; sitä hakee reittiä jossa ei ole kuoppia (mitä Espoossa riittää); vehkeessä on Bilstein Originalit sekä alkup. jouset - yhdistelmällä ajettu n. 25tkm.

Nojuuh, kiitotiellehän se on tarkoitettukin. Mitä seuraavaksi??
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7687
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Asialliseltahan toi näyttää.

Tuosta saa taas potkua omaan alustapäivitysurakkaan, ei tunnu omakaan tuhtaaminen niin pahalta jos ammattimieheltä meni noinkin kauan vaikka olikin huoh... toi Oikea jousenpuristin käytössä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jope kirjoitti:Kuinka uskalsit lait(at)taa scantechin pussittamia kumiosia? :-o
No eipä viitsinyt moninkertaista hintaa orggiksista tai Powerflexeistä maksaa... eiköhän nuo paremmat ole kuin ne rikkinäiset vanhat... Jos eivät kestä, niin vaihdetaan sitten paremmat tilalle.
petteri75 kirjoitti:Täysin amatöörisilmin katsottuna Aero istuu suunnilleen yhtä korkealla kuin omani (renkaan & lokasuojan reunan väli = vähäinen), tuliko kokonaislaskua lähtötilanteeseen sitten paljon? Nojuuh, kiitotiellehän se on tarkoitettukin. Mitä seuraavaksi??
Eipä se noin silmämääräisesti paljon näyttäisi laskeneen. Minun Aero-sivulla http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/900Aero_kuvat.htm on kuvia alkuperäisillä jousilla. Tuskin on edes sitä "luvattua" 20 millä matalampi. Eikä tosiaankaan ole kova tuo alusta, kyllä täällä periferiassa on huonoa tietä varmasti enemmän kuin pääkaupunkiseudulla :D

Lisäksi kori keinuu nyt entisetä vähemmän. Aikaisemmin kun ajoi jostain korkeasta kadunreunasta yli, tahtoi 3" hormin takapönttö kolahtaa katuun, kun kori notkahti alas...
tetammi kirjoitti:Asialliseltahan toi näyttää.
Tuosta saa taas potkua omaan alustapäivitysurakkaan, ei tunnu omakaan tuhtaaminen niin pahalta jos ammattimieheltä meni noinkin kauan vaikka olikin huoh... toi Oikea jousenpuristin käytössä.
Jep, iskareiden ja vietereiden vaihto olisi ollut max. parin tunnin homma, mutta taka-akseliston purkuun ja puslien vaihtoon en kyllä ihan heti ryhtyisi pihatalkoina ilman nosturia ja paineilmavehkeitä...

Eski
Vastaa Viestiin