Lähtee järki jarruasennuksen kanssa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Lähtee järki jarruasennuksen kanssa

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Okei, nyt alan olla kypsä autojen räpläilyyn, koko päivän olen ollut ihmettelemässä jarruja ja mikään ei onnistu, ei niin mikään.

Nyt kun viimein sain sitten taottua tuolta 900:sta vinoon ja loppuunkuluneet palat irti, putsasin paikat ja olin laittamassa uusia paloja, eivät mahdu, no, pyörittelen männän sisään, sisempi pala menee ok, mutta ulompi ei mitenkään, eikä ole edes loogisesti mahdollista että tuo satulan ulompi osa siirtyisi milliäkään mihinkään suuntaan.

Nyt alkaa keittää siihen malliin, että lähtee kohta muutakin kuin työkalut seinille.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

ota sisempi pala pois. liikuta ulomman palan sankaa vaikka rengas raudalla ja tarkasta liikkuuko se mäntä jota se sanka liikuttaa eli onko jumissa.. en sitte tiiä saatko näistä mun höpötyksistä selvää.. :roll: :lol:

ootko purkanu sylinterin?
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Jukka
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Su Touko 16, 2004 22:06

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Kuinkas sattuikaan juuri tänään vaihdoin katsastusta varten etujarrusatulat. Purkamolta ostin kaksin kappalein joista toinen oli melko uusi koska kiiltoa oli vielä jäljellä. Toisesta "työnsin" vasaralla tätä ulompaa mäntää sisään ja kiersin sisemmän männän sisään. Tällöin pitäisi ulomman palankin mahtua koska männät ovat lähempänä toisiaan. Ainakin luulisin näin.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Joo, tuon huomasin, mutta kun on tuossa "rasvatussa" varasatulassa ja paikallaan olevassa täysin jumissa.. vääränpuolen satuloita kyllä löytyy jotka pelaa, väännetty on jo rautakangellakin, huomenna pitäis mennä lempäälään ja kaikki paskat telakalla perkele.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kuulostaa prässihommilta, kuten eilen jo aavistelin...

Tai sitten laitat vaan tuolle puolelle vanhat palat takaisin ja ajat sinne tangonkiinnitykseen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Auuuhhh.
Nyt ei kyllä tosiaankaan kuulosta hyvältä :( Mene sinne sillalle ja kenkäse loputkin kaiteet nurin meukkaa että piti mennä rekalla nääkin kolhimaan pe***le :D . Laske sitten hitaasti yhteen ja ota Olvi.
Joskus myös auttaa kun nukkuu yön yli. Autot korjaantuu joskus myös itsekseen :P
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Nyt ei korjaudu itsekseen, tämän päivän saldoa :

Todettu kaksi viallista jarrusatulaa, en ole takaisin laittamassa
Vanhat palat aivan vinoonkuluneet ja osittain palasina
Parit jarruputkenpätkät poikki
Hermot paskana
Työkalut pitkin pihamaata (ovat tosin aina, nyt vain enemmän hajallaan)
Rikkinäinen rannekello, saabin takasivulasi (irtolasi sai osuman)
Säikähtänyt kaveri ja seinään paiskattu hiiri

Nyt unille, 04:00 postille ja aamun pikkutunneilla jonkinlainen ratkaisu mitä tehdä ja mihin, sitten en enää jaksa.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Kannattaisi ehkäpä ensin asentaa ulompi pala,
jonka jälkeen kiertää mäntää sisään
ja samalla kiertäessä vääntää mäntää sisäänpäin
vaikkapa rengasraudalla.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Homma ratkesi raa-alla väkivallalla (väliaikaisesti), nyt on yksi vähemmän paska satula paloineen paikallaan, jos tuolla selviän lempäälän reissun niin olen tyytyväinen, ens viikolla hyvää aikaa syynätä jarruasioita, täytynee hakea muutama jarrusatulan korjaussarja ja itselle myöskin muutama keissi, jos vaikka tokenisi... phuuh :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mulla on ollu useammassa tuplaysissä satulat siinä kunnossa että ulompaa jarrupalaa ei saa vaihdettua. tosin en omista kahden metrin rautakankea, vipuvarsi olis kova juttu tossa, joka ei tietenkään poissulje sitä että satula on remontin tarpeessa. anyway, mun autoissa ongelma on ratkennut niin että joku ystävällinen kerhotoveri on auttanut satulan vaihdossa/rempassa tai sitten olen ehtinyt myymään auton :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Kyllä tuo vaikutti niin jumijamilta tuohon kunnossa olevaan, mutta vääränpuoleiseen satulaan verraten, että täytyy tutkia kyllä läpikotaisin, joten tässäpä suunnitelma :

Valkoinen liikenteeseen etulevyt ja kaikki palat + muutama letku ja se yksi satula vaihtamalla, sillä eteenpäin, ja sitten satkusta kaikki satulat pöydälle palasiksi, putsaus, kiillotus, rasvaus, kasaus ja takaisin uusien palojen kera.

Aamun ähellykseni palkittiin, olen siis jälleen päässyt 10km tuon patenttisatulan kanssa eteenpäin, jokainen edetty kilometri on pieni voitto :)

Edit: masennus laski pois, ja upotin taas kerran jonkinmoisen summan rahaa kärryjeni huoltoon, nyt on tulossa osia sen verran, että pitäisi saada kahden auton kaikki satulat huollettua, uudet palat satuloihin, letkuja ja putkiakin tuli tilattua varmuuden vuoksi, toivotaan nyt, että saisin tuon kestosuosikin (valkoinen) tielle taas, alkaa olla vieroitusoireita kun ei ole päässyt vääntämään rallirattia jämäkällä alustalla :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
arnoldi
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 12:27
Paikkakunta: Tampere

SAAB

Viesti Kirjoittaja arnoldi »

Älä ota sitä liian vakavasti. Autohan se vaan on. Kieltämättä omakin saapas on vaatinut aivan sairaan pitkää pinnaa, kun sitä olen kunnostellut. Nyt se on vihdoinkin usean vuoden jälkeen valmis. Taidan myydä pois.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Miekin tossa kattelin oman satkuni huoltovihkoa, johon olen kirjoitellut kaikki tekemäni huollot. Kokoajan harvenee merkinnät. Alkaako se auto olla oikeasti niin tikissään, ettei tartte mitään ihmeempiä remppoja tehdä? No, saapahan lopultakin keskittyä ainoastaan määräaikaishuoltoihin ja ajamiseen :D

No, ens katsastukseen pitää vähän hitsiä tarjota...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Kyllähän tuon luottopelin kanssa on paljon remonttia tehty, kansiremppa, vesipumppu, syyläri, jarruja vuosi sitten (pääsylinteri, tehostin), iskarit, jouset, sisustan siistimistä jne..

Kai senkin voi uutena ja ajamattomana myydä, kun vähän siistii ruosteita ja korjaa jarrut :)

Edit: ja vakavasti nämä on pakko ottaa, kun on tuo vähäinenkin leipä kiinni kulkupelistä, jotta töihin pääsee.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Okei, nyt menee ne hermot lopullisesti, ajattelin äsken mennä ja laittaa jarrut nippuun, vaikkei niitä etulevyjä ole vielä tullut hankittua, ja on se saatanan kumma kun ei edes rasvattujen, putsattujen ja huollettujen osien kanssa ala homma sujumaan, kaikki takertaa ja pistää hanttiin urakalla, naapurikin kehtasi vielä ilkkua autoista.

Paiskasin koko pöydällisen jarruosia pahvilaatikkoon ja tallin perälle, seisköön sitten siinä, mutta en kyllä ala tekemään tuolle enään mitään, alkaa olla se lopullinen loppuunpalaminen tuon kanssa aika lähellä.

Jotenkin vaan kaikki mihin kosken, hajoaa käsiin... nyt nappasen parit sauhut ja korjaussarjan ihan vain toipuakseni äskeisestä urheilusuorituksesta.

Edit: ja nyt ne hyvät neuvot kehiin, ja pian... jos joku haluaa olla kovasti avuksi, niin tarjolla olisi sorapihalla tehtävä jarruremppa (palojen vaihto ja jumitusten poisto), paskoilla työkaluilla ja loppuunpalaneen kaverin kera.

Jos tuot mukanasi uudet etujarrulevyt ja nekin vaihdat, saatan antaa palkkioksi kauniin metsänvihreän 99 L:n jos sen lupaat myöskin kunnostaa.

Osat pitäisi olla kasassa (n. 4 etujarrusatulaa, korjaussarjoja, palojen asennussarjat, uudet palat, etuletkut, etuputket, kuparitahnaa ja pari bisseä).
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vastaa Viestiin