öljypohja halki propun juuresta
öljypohja halki propun juuresta
Kele tana, katselin että proppu löysällä kun tippasee vähän maahan just propun kohdalta. No sitä öljyproppua piti sitten kiristää. Kohta huomasin että öljyä tippasee oikein kunnolla ja aivan kuin propun alla oleva todella ohut prikka olisi jotenkin mutkalla...kynnellä tuntui sitten halkeamaa propun alla josta näki silminkin öljyä tihkuvan. Halkeama ehkä n. pari senttiä?
No asiaan, miten tuon saa korjattua? Naapurin metallimies meinasi että voi hitsata mutta jos hyvän haluaa pitäisi pohja irrottaa. Ei taida onnistua ihan helposti, kone on 2-litranen 16V, 900S.
Ja juuri kun sain sen lämppärin hanan vaihdettua, nykiminenkin vähän rauhoittu tulppien vaihdon jälkeen.
No asiaan, miten tuon saa korjattua? Naapurin metallimies meinasi että voi hitsata mutta jos hyvän haluaa pitäisi pohja irrottaa. Ei taida onnistua ihan helposti, kone on 2-litranen 16V, 900S.
Ja juuri kun sain sen lämppärin hanan vaihdettua, nykiminenkin vähän rauhoittu tulppien vaihdon jälkeen.
****
VAG
VAG
Voihan pahus
Minullakin on tuosta kokemusta, mutta tästä on toivottavasti apua.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=16852

Minullakin on tuosta kokemusta, mutta tästä on toivottavasti apua.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=16852
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
siis tinneriä vai? öljyt pois ja antaa valua pitkän aikaa, sitten tinnerillä jämät ja lopuksi pitkäksi aikaa kyljelleen ja ennen hitsausta vielä paineilmalla puhtaaksi?mikkoimp kirjoitti:öljyt pois, antaa valua vaikka yön yli, sitten tinnetiä tms koneeseen että loput rasvat lähtee, hioa halkeama kololle ja täyttää.
Noissa aiemmissa tapauksissa oli käytetty joissain kemiallista metallia, jos hitsari löytyy naapurista niin kannattaako koittaa hitsausta suoraan?
****
VAG
VAG
Jos olen ihan oikein käsittänyt niin öljypohjan materiaalin vuoksi se ei ole ihan niitä helpoimpia hitsattavia!?rmeller kirjoitti:siis tinneriä vai? öljyt pois ja antaa valua pitkän aikaa, sitten tinnerillä jämät ja lopuksi pitkäksi aikaa kyljelleen ja ennen hitsausta vielä paineilmalla puhtaaksi?mikkoimp kirjoitti:öljyt pois, antaa valua vaikka yön yli, sitten tinnetiä tms koneeseen että loput rasvat lähtee, hioa halkeama kololle ja täyttää.
Noissa aiemmissa tapauksissa oli käytetty joissain kemiallista metallia, jos hitsari löytyy naapurista niin kannattaako koittaa hitsausta suoraan?
Eli ihan normi hitsivehkeillä ei taida hommasta tulla mitään.
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Tuon liikakiristämisen ehkäisemiseksi uudemman malliset öljyproput on varustettu varsin pienellä kannalla. Olikohan 13mm? Kertaakaan kun en ite ole öljyjä vaihtanut saabiini reilu 100tkm aikana. Öljynvaihto kun on niitä kaikista tympeimpiä hommia, jonka tekemisestä voin maksaa ulkopuoliselle ja valvoa hommaa sivusta puhtain käsin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Itselläkin kokemusta tuosta. Paikallinen "kyläseppä" hitsas sen TIGillä ja hyvin on pitäny. Sanoi vaan, että hän aina välillä pitää taukoa hitsauksessa, kun tahtoo sitä öljyä sieltä tippua lisää. Sen jälkeen oon käyttäny propussa alkuperäistä, muovista prikkaa.
Seinäjoen Rinta-Juoppo peräti maksoi puolet korjauksesta, kun olin hiljattain ostanu auton sieltä.
Edit: Hieman Off Topicia, mutta joskus on ollut keskustelua, että proppu olisi tarkalleen ottaen 1/2 tuumaa, eikä 13mm. Esim. täällä: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0
Seinäjoen Rinta-Juoppo peräti maksoi puolet korjauksesta, kun olin hiljattain ostanu auton sieltä.
Edit: Hieman Off Topicia, mutta joskus on ollut keskustelua, että proppu olisi tarkalleen ottaen 1/2 tuumaa, eikä 13mm. Esim. täällä: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0
9-5 2,3t -03
#2514
#2514
No niin,
auto korjattiin joku viikko sitten helpoimmalla tavalla eli kemiallisella metallilla.
Öljyjä valutettiin ensin pari-kolme päivää ulos, sitten auto oli keula pystyssä pari päivää lisää. Propun ympärystä puhtaaksi, pieni ura halkeamaan, sitten päddinkiä. Lopputuloksena koko proppu ja ympärystä peitetty eikä öljyä ole näkynyt. Jatkossa öljyt vaihdettava imemällä ja varottava pohjakosketuksia.
Rami
auto korjattiin joku viikko sitten helpoimmalla tavalla eli kemiallisella metallilla.
Öljyjä valutettiin ensin pari-kolme päivää ulos, sitten auto oli keula pystyssä pari päivää lisää. Propun ympärystä puhtaaksi, pieni ura halkeamaan, sitten päddinkiä. Lopputuloksena koko proppu ja ympärystä peitetty eikä öljyä ole näkynyt. Jatkossa öljyt vaihdettava imemällä ja varottava pohjakosketuksia.
Rami
****
VAG
VAG