öljypohja halki propun juuresta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

öljypohja halki propun juuresta

Viesti Kirjoittaja rmeller »

Kele tana, katselin että proppu löysällä kun tippasee vähän maahan just propun kohdalta. No sitä öljyproppua piti sitten kiristää. Kohta huomasin että öljyä tippasee oikein kunnolla ja aivan kuin propun alla oleva todella ohut prikka olisi jotenkin mutkalla...kynnellä tuntui sitten halkeamaa propun alla josta näki silminkin öljyä tihkuvan. Halkeama ehkä n. pari senttiä?

No asiaan, miten tuon saa korjattua? Naapurin metallimies meinasi että voi hitsata mutta jos hyvän haluaa pitäisi pohja irrottaa. Ei taida onnistua ihan helposti, kone on 2-litranen 16V, 900S.

Ja juuri kun sain sen lämppärin hanan vaihdettua, nykiminenkin vähän rauhoittu tulppien vaihdon jälkeen.
****
VAG
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Voihan pahus :x

Minullakin on tuosta kokemusta, mutta tästä on toivottavasti apua.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=16852
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Aina yhtä synkkä tilanne tuo... :( Myös minulla kokemuksia vastaavasta.

Kannattaa hitsauttaa se, kaikenmaailman liimahässäkät eivät oikein toimi. Toisaalta meillä vuoti vielä hitsauksen jälkeenkin, tosin melko vähän.
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

öljyt pois, antaa valua vaikka yön yli, sitten tinnetiä tms koneeseen että loput rasvat lähtee, hioa halkeama kololle ja täyttää.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Sen verran tuosta AVK:n hitsauksesta.
Kääntävät auton "kyljelleen" yön yli. Hitsattava kohta pitää tosiaankin saada puhtaaksi öljystä.

Hinta oli luokkaa 200e.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Viesti Kirjoittaja rmeller »

mikkoimp kirjoitti:öljyt pois, antaa valua vaikka yön yli, sitten tinnetiä tms koneeseen että loput rasvat lähtee, hioa halkeama kololle ja täyttää.
siis tinneriä vai? öljyt pois ja antaa valua pitkän aikaa, sitten tinnerillä jämät ja lopuksi pitkäksi aikaa kyljelleen ja ennen hitsausta vielä paineilmalla puhtaaksi?
Noissa aiemmissa tapauksissa oli käytetty joissain kemiallista metallia, jos hitsari löytyy naapurista niin kannattaako koittaa hitsausta suoraan?
****
VAG
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

rmeller kirjoitti:
mikkoimp kirjoitti:öljyt pois, antaa valua vaikka yön yli, sitten tinnetiä tms koneeseen että loput rasvat lähtee, hioa halkeama kololle ja täyttää.
siis tinneriä vai? öljyt pois ja antaa valua pitkän aikaa, sitten tinnerillä jämät ja lopuksi pitkäksi aikaa kyljelleen ja ennen hitsausta vielä paineilmalla puhtaaksi?
Noissa aiemmissa tapauksissa oli käytetty joissain kemiallista metallia, jos hitsari löytyy naapurista niin kannattaako koittaa hitsausta suoraan?
Jos olen ihan oikein käsittänyt niin öljypohjan materiaalin vuoksi se ei ole ihan niitä helpoimpia hitsattavia!?
Eli ihan normi hitsivehkeillä ei taida hommasta tulla mitään.
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuon liikakiristämisen ehkäisemiseksi uudemman malliset öljyproput on varustettu varsin pienellä kannalla. Olikohan 13mm? Kertaakaan kun en ite ole öljyjä vaihtanut saabiini reilu 100tkm aikana. Öljynvaihto kun on niitä kaikista tympeimpiä hommia, jonka tekemisestä voin maksaa ulkopuoliselle ja valvoa hommaa sivusta puhtain käsin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Juu 13mm on täytyypä olla varovainen, tuon kanssa. :wink:
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Itselläkin kokemusta tuosta. Paikallinen "kyläseppä" hitsas sen TIGillä ja hyvin on pitäny. Sanoi vaan, että hän aina välillä pitää taukoa hitsauksessa, kun tahtoo sitä öljyä sieltä tippua lisää. Sen jälkeen oon käyttäny propussa alkuperäistä, muovista prikkaa.

Seinäjoen Rinta-Juoppo peräti maksoi puolet korjauksesta, kun olin hiljattain ostanu auton sieltä.

Edit: Hieman Off Topicia, mutta joskus on ollut keskustelua, että proppu olisi tarkalleen ottaen 1/2 tuumaa, eikä 13mm. Esim. täällä: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0
9-5 2,3t -03
#2514
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Viesti Kirjoittaja rmeller »

No niin,

auto korjattiin joku viikko sitten helpoimmalla tavalla eli kemiallisella metallilla.
Öljyjä valutettiin ensin pari-kolme päivää ulos, sitten auto oli keula pystyssä pari päivää lisää. Propun ympärystä puhtaaksi, pieni ura halkeamaan, sitten päddinkiä. Lopputuloksena koko proppu ja ympärystä peitetty eikä öljyä ole näkynyt. Jatkossa öljyt vaihdettava imemällä ja varottava pohjakosketuksia.

Rami
****
VAG
Vastaa Viestiin