suhinaa 120 km/h

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
AnttiR
"Hirsch"

suhinaa 120 km/h

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

nopeuden noustessa otsikon kaltaiseksi a-pilareissa tai peileissä suhisee .Kysynkin siis onko joko vaihtanut alkuperäispeilit pisaranmallisiin ja saanut siitä merkittävän avun??? Kori on CS-mallinen
Tuha
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Taitaa jokin tiiviste vuotaa jostain tai näin ainakin päättelen kun omassa ajossa oleva CC tonnari tuntuu jo suhistavan satasenkin vauhdissa.

Itse en ole vielä tuohon vikaan perehtynyt ja otan myös vastaan mahdollisia vinkkejä mistä tuo suhina kuluu kun nopeutta on enemmän kuin 100 km/h.

:arrow: Niin ja sen verran vielä että ikkunat on kiinni. :lol: :lol: 8)
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
mike
"Hölösuu"

kaislikossa suhisee

Viesti Kirjoittaja mike »

Omassa 89- tonnarissa tuntuu suhisevan ja vinkuvan vaikka ovet pitäisi olla laseja myöten kunnolla kiinni ja tiivisteet kunnossa.

Jostain peilien suunnalta suhisee ja lisäksi vinkunaa kuulostaa tulevan lämmityslaitteen kautta. Eli kun automaatti-ilmastointi pudottaa puhallinnopeuden olemattoman pieneksi alkaa kuulumaan ärsyttävä pieni vinkuminen. Vinkuminen voimistuu jos laittaa sisäilman kierron päälle. Mikähän lie tuohonkin auttaisi vai auttaako mikään?

Tuo sisälämpötilan anturi on vikissyt aina joka toinen vuosi ja perinteisellä putsaus rasvaus operaattiolla se on ollut hiljaa. Ääni kuulostaisi tulevan enemmän ilman sisäänotosta. Tätyy testata tuo raitisilmasuodattimen poistaminen vielä kummeneeko sillä miksikään.
Viimeksi muokannut mike, To Kesä 02, 2005 17:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000T CD
"Aero"

Viesti Kirjoittaja 9000T CD »

Mullakin alkaa kohista +200km/h vauhdissa. En tiedä sitten kuuluuko se omasta päästä vai äänivallin rikkoutumisesta 8)
In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

9000T CD kirjoitti:Mullakin alkaa kohista +200km/h vauhdissa. En tiedä sitten kuuluuko se omasta päästä vai äänivallin rikkoutumisesta 8)
Missä olet päässyt koittamaan tuollaista vauhtia? suurin nopeusrajoitus joka minulle on tullut vastaan on tuo 120km/h. :lol:
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
johkar
"Ruisku"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johkar »

Eräs Saabisti oli vetänyt hätäkorjauksena tuulilasin reunalistan päälle sähköteippiä - kehui eliminoivan suhinat aika hyvin.

Itsellänikin tuntuu suhisevan jo >80 vauhdissa, pitäisi
kai kokeilla moista nyt ensin...

Johannes
9-3 SC 1.8t A -07
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
Ave
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja Ave »

Tästä aiheesta näyttää olleen aikaisemminkin juttua:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... t=nurkissa

Meikäläisellä on samankaltaisia ongelmia takaluukun kanssa (vm.88 cc) ja siihen vielä plussana vesivuoto jota en pysty paikantamaan. Saranat vaihdoin tuossa viime syksynä ja siinä yhteydessä tiivistin sikaflexillä saranan tapit niin hyvin että ei voi vuotaa, mutta silti vuotaa ja se teki sitä jo viime kesänä eli minulla on ongelma joka pitää korjata...

Mutta tuohon ulvontaan. Sain parannettua ulvonnan osittain pois eräältä saab korjaajalta kuulemalla kikkalla. Ostin kumipaljetta (sellaista pyöreää kumistanauhaa joka on jotenkin huokoista sisältä, paksuus noin 6 mm) sellaisen parin metrin pätkän, jonka ujutin rautalangan avulla taka luukun tiivisteen sisään tiivisteessä tasaisin välein olevista rei'istä. Aika kikkailua mutta jämäköitti tiivistettä todella hyvin.
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

Ave kirjoitti:siihen vielä plussana vesivuoto jota en pysty paikantamaan.
Yksi mahdollinen vuotopaikka on katon takaosassa C-pilareiden yläpäässä olevat listanpätkät. Listan kiinnikkeille on katossa reiät sisälle, ja kiinnikkeitä asentaessa pitäisi ilmeisesti käyttää tiivistemassaa.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ruost ... 2909_1.JPG
Tässä kuvassa näkyy kuinka joku maalari on hukannut toisen kiinnikkeen listastani (vai kuuluisiko niitä olla peräti kolme)?

Saitko saranoiden vaihdon yhteydessä luukun yläreunan tarpeeksi lähelle koria? Minulla jäi jotenkin turhan kauaksi, vaikka saranoissa ei olekaan enää välystä. Olisikohan tämä korjattavissa asentamalla aluslevyt saranan alemman kiinnityspinnapultin juureen saranan ja korin väliin? Sekä omissa alkuperäisissä saranoissa että varaosa-auton saranassa oli jommassa kummassa pinnapultissa aluslevy, mutta niiden merkitys ei tullut selväksi, jätin laittamatta. Juuri minkäänlaista säätöä tuohon ei pysty ainakaan ilman lisäaluslevyjä tekemään.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ave
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja Ave »

jus kirjoitti:Yksi mahdollinen vuotopaikka on katon takaosassa C-pilareiden yläpäässä olevat listanpätkät. Listan kiinnikkeille on katossa reiät sisälle, ja kiinnikkeitä asentaessa pitäisi ilmeisesti käyttää tiivistemassaa.
No voe piru!!! Mulla kun puuttuu vallan tuo listanpätkä repsikan puolelta. Olen aina ajatellut vaan että se on kauneus tekijä joten olen sivuuttanut sen, mutta täytyykin alkoitta listan metsästys/sikaflex tilkitseminen!
jus kirjoitti:Saitko saranoiden vaihdon yhteydessä luukun yläreunan tarpeeksi lähelle koria? Minulla jäi jotenkin turhan kauaksi, vaikka saranoissa ei olekaan enää välystä. Olisikohan tämä korjattavissa asentamalla aluslevyt saranan alemman kiinnityspinnapultin juureen saranan ja korin väliin?
Joo mulla oli tuossa sama ongelma. Jos oikein muistan tein ohuesta kumimatosta (jota nurkista löysin) uudet vastaavat mutta lisäksi käytin myös sikflex tiivistystä.
Se luukun oikea sijainti/asento on aikas hankala saada kohdalleen, mutta melko hyvin siinä onnistuin. Tai no, vinkuu silti takaluukun tiivisteen yläreunasta, eli hyvin ja hyvin, mutta eipä ole klappia saranoissa :wink:
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

Ave kirjoitti:Joo mulla oli tuossa sama ongelma. Jos oikein muistan tein ohuesta kumimatosta (jota nurkista löysin) uudet vastaavat mutta lisäksi käytin myös sikflex tiivistystä.
Kyllä minäkin parin millin kumilevystä leikkasin uudet tiivisteet saranan alle. Lähinnä kyselin sillä mielellä, että josko joku osaisi kertoa saako luukun yläreunan lähemmäs koria laittamalla prikan saranan alapäähän. Tällöinhän saranan alaosa nousee ylemmäs ja vastaavasti yläosa vähän alemmas. Ja kun luukku kiinnitetään vipujen päässä olevaan osaan, joka on saranan kiinni ollessa aika kaukana saranan alaosasta, tällaisella yhdenkin aluslevyn lisäyksellä voisi saada aikaan jo jotain merkittävää lähentymistä.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... arana1.JPG
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... arana2.JPG
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... arana3.JPG

Onko kukaan samaa mieltä, vai pitääkö minun vaan kokeilla tuokin juttu :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
9000T CD
"Aero"

Viesti Kirjoittaja 9000T CD »

Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:
Missä olet päässyt koittamaan tuollaista vauhtia? suurin nopeusrajoitus joka minulle on tullut vastaan on tuo 120km/h. :lol:
Lentokentällä
In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
AnttiR
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

kiitos vastauksista, tosin en saanut alkuperäiseen kysymykseen täyttä vastausta.Eli onko pisarapeilien vaihdolla merkitystä tuuliäänin???
Vai onko ymmärrettävä niin ,että jos tiivisteet ovat kunnossa ja ikkuna kunnolla kiinni ei suhinaa esiinny ko nopeuksilla.
Kölli

Viesti Kirjoittaja Kölli »

Vaikka istun täällä sisällä niin kuuluu täälläkin suhinoita :lol:

Minulla oli ovien tiivisteet mennyt vanhoiksi onneksi sain uudet talvella potkiaisista Kuopiossa ja Saabin suhinat loppui paitsi yli 200km/h nopeuksissa.

8) 8) 8)
Pee
"Hirsch"

Re: suhinaa 120 km/h

Viesti Kirjoittaja Pee »

Nostetaas vähän vanhaa ylös.

B-pilarin seutuvilla kuskin lasin alareunasta kuuluu ja tuntuu ilmavirta puhaltelevan oven "läpi".
Ovea säädellyt ja tiivisteitä silikoinut, ei mitään apua. Lasikin tuntus menevän hyvin paikalleen ylös nostettaessa.
Mikä vois olla ratkaisu? Ei nuo tiivisteetkään nyt niin huonoilta näytä että tuolleen pitäs suhista.
Pahvia käytellyt useampaan kertaan irti ja mitään ratkeisevaa en ole löytänyt.
Joku tiiviste juttu tuossa oven lukitustapin luona, mikä merkitys tuolla on?

Mistä noita ovitiivisteitä saa?
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
dj_pirtu
"Hölösuu"

Re: suhinaa 120 km/h

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Täälläkin alkaa motarivauhdeissa vähän suhisemaan. Kuuluu molempien etuovien lukkopuolelta... Tiivisteet näyttäis kaikki olevan silmämääräisesti hyvässä kunnossa ja ovi menee tiukasti kiinni, mistä lie sitten... Eipä tuo haitanne, stereoita kovemmalle. Mieluummin tuota pientä suhinaa melkeinpä kuuntelee kuin vm.2004 farmariaccordin järkyttävää rengasmelua.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Vastaa Viestiin