9000:n Polttoainejärjestelmästä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

9000:n Polttoainejärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Kertokaas ihmiset mites on seuraavan asian laita:

-paljonko tonnarin pensanpaine on tyhjäkäyntitilassa & ajotilassa ?
-paljonko vakiobensanpainesäädin sallii painetta ?
-miksi vaihdetaan virityksen yhteydessä bensanpaineensäädin & paljonko tämä sallii painetta järjestelmään ?
-onko MAP anturilla mitään tekemistä bensanpaineen kanssa ?
-miksi vaihdetaan 3bar MAP yleensäkkin virityksen yhteydessä ?

Nämä kysymykset siksi koska kaverin kanssa ajauduimme umpikujaan eri näkemyksiemme vuoksi 8O

ja Kiitos... :D
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 9000:n Polttoainejärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja Japso »

9000cst kirjoitti:Kertokaas ihmiset mites on seuraavan asian laita:

-paljonko tonnarin pensanpaine on tyhjäkäyntitilassa & ajotilassa ?
-paljonko vakiobensanpainesäädin sallii painetta ?
-miksi vaihdetaan virityksen yhteydessä bensanpaineensäädin & paljonko tämä sallii painetta järjestelmään ?
-onko MAP anturilla mitään tekemistä bensanpaineen kanssa ?
-miksi vaihdetaan 3bar MAP yleensäkkin virityksen yhteydessä ?

Nämä kysymykset siksi koska kaverin kanssa ajauduimme umpikujaan eri näkemyksiemme vuoksi 8O

ja Kiitos... :D
Tonnareissa on ainakin kahdenlaista b-paineensäädintä, 2.8bar ja 3bar. Se paine ilmoitetaan tyhjäkäynnillä paineletku irtaallaan. Vakiosäädintä voit rukata vaikka putkipihdeillä..ensin painemittari kiinni ja pihdeillä rutistusta sivuilta, kunnes mittari näyttää halutun paineen. Vakiosäädin kertoo paineen yksi yhteen.

Säädettävä paineensäädin sallii paineennoston vaikka 10bar asti, mutta bensapumppu huutaa hoosiannaa jo paljon aikaisemmin. Noita käytetään juuri sen takia, ettei tarvitse rutistella alkuperäistä, jonka jälkeen alaspäin säätö hankaloituu huomattavasti :) .

Map-anturi ei liity bensanpaineisiin millään lailla, sillä mitataan imusarjan painetta.

3bar map vaihdetaan, jos halutaan käyttää yli 1,5bar ahtoja. Normaali 2,5bar map toimii vain 1,5bar ahtoihin saakka (ilmanpaine n. 1bar + 1,5bar ahtoja).
Foxbody turbo
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Re: 9000:n Polttoainejärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja Kurko »

9000cst kirjoitti:Kertokaas ihmiset mites on seuraavan asian laita:

-paljonko tonnarin pensanpaine on tyhjäkäyntitilassa & ajotilassa ?
-paljonko vakiobensanpainesäädin sallii painetta ?
-miksi vaihdetaan virityksen yhteydessä bensanpaineensäädin & paljonko tämä sallii painetta järjestelmään ?
-onko MAP anturilla mitään tekemistä bensanpaineen kanssa ?
-miksi vaihdetaan 3bar MAP yleensäkkin virityksen yhteydessä ?

Nämä kysymykset siksi koska kaverin kanssa ajauduimme umpikujaan eri näkemyksiemme vuoksi 8O

ja Kiitos... :D
Bensanpaineet riippuen mallista on 2,5-3,0bar/ilmakehä absoluuttista tietenkin kilon verran lisää.
Sama paine oli tyhjäkäynti tai läppä auki (jos pumpan tuotto riittää).
Bensanpainetta nostetaan jotta saataisiin samasta reijästä (lue suutin) menemään enemmän tavaraa tietyssä ajassa.
MAP anturilla ei ole mitään tekemistä bensanpaineiden kanssa (mittaa imusarjan painetta ja tämän perusteella älykone laskee suuttimen aukioloaikoja).
LH:t /trionicit ei koske bensanpaineisiin.
3bar MAP vaihdetaan jos rupee ahdot oleen yli kilon luokkaa.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 9000:n Polttoainejärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kurko kirjoitti: Bensanpaineet riippuen mallista on 2,5-3,0bar/ilmakehä absoluuttista tietenkin kilon verran lisää.
Sama paine oli tyhjäkäynti tai läppä auki (jos pumpan tuotto riittää).
Bensanpainetta nostetaan jotta saataisiin samasta reijästä (lue suutin) menemään enemmän tavaraa tietyssä ajassa.
MAP anturilla ei ole mitään tekemistä bensanpaineiden kanssa (mittaa imusarjan painetta ja tämän perusteella älykone laskee suuttimen aukioloaikoja).
LH:t /trionicit ei koske bensanpaineisiin.
3bar MAP vaihdetaan jos rupee ahdot oleen yli kilon luokkaa.
Hieman meni vikaan:

Paineet ok

Tyhjäkäynnillä pa paine on imusarjan alipaine (n.-0.6bar) eli tuo miinus
asetus paine joka mitataan alipaine letku irti (ja pa-paine kuten tuossa oli jo todettua 2.5 -3bar letku irti), läppä auki alipaine katoaa ja ahtamattomassa imusarjan paine on silloin 0:lla.

MAP: ei säädä pa-painetta

Kuten TO4 tuossa totesi 1.5bar asti riittää vakio turbon MAPpi.

Tuosta vakio paine säätimestä tuo 2.8-3 kuulostaa oudolta kun BOSCH:n ilmoittama toleranssi noille säätimille annetaan +-0.2bar? Ennemmin 2.5 ja 3 bar?

Tuo puristaminen toimii ihan hyvin, varovainen vain pitää olla. Puristuksen piyää olla tasainen ettei se säädin ala valskaan.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Tuota paineensäätimien eroa ihmettelin itsekkin joskus aikanaan..kävin ihan merkkiliikkeellä kyselemässä. Siellä oli tarjolla juuri noita 2.8bar ja 3bar malleja, tultiin asentajan kanssa siihen tulokseen, että samoja laitteita ovat molemmat juuri tuon +-0,2bar toleranssin takia. Huonoimmassa tapauksessa 3bar säädin on juuri se 2.8bar ja 2.8 bar taasen 3bar :D . Kusetuksen makua?
Foxbody turbo
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Re: 9000:n Polttoainejärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja Kurko »

V-M kirjoitti:
Kurko kirjoitti: Bensanpaineet riippuen mallista on 2,5-3,0bar/ilmakehä absoluuttista tietenkin kilon verran lisää.
Sama paine oli tyhjäkäynti tai läppä auki (jos pumpan tuotto riittää).
Bensanpainetta nostetaan jotta saataisiin samasta reijästä (lue suutin) menemään enemmän tavaraa tietyssä ajassa.
MAP anturilla ei ole mitään tekemistä bensanpaineiden kanssa (mittaa imusarjan painetta ja tämän perusteella älykone laskee suuttimen aukioloaikoja).
LH:t /trionicit ei koske bensanpaineisiin.
3bar MAP vaihdetaan jos rupee ahdot oleen yli kilon luokkaa.
Hieman meni vikaan:

Paineet ok

Tyhjäkäynnillä pa paine on imusarjan alipaine (n.-0.6bar) eli tuo miinus
asetus paine joka mitataan alipaine letku irti (ja pa-paine kuten tuossa oli jo todettua 2.5 -3bar letku irti), läppä auki alipaine katoaa ja ahtamattomassa imusarjan paine on silloin 0:lla.

MAP: ei säädä pa-painetta

Kuten TO4 tuossa totesi 1.5bar asti riittää vakio turbon MAPpi.

Tuosta vakio paine säätimestä tuo 2.8-3 kuulostaa oudolta kun BOSCH:n ilmoittama toleranssi noille säätimille annetaan +-0.2bar? Ennemmin 2.5 ja 3 bar?

Tuo puristaminen toimii ihan hyvin, varovainen vain pitää olla. Puristuksen piyää olla tasainen ettei se säädin ala valskaan.

V-M
Niin unohtin toki sanoa jotta imusarjanpainetta vasten.
Ja vanhasta saa helposti säädettävänkin kun sorvaa ali/painekellon auki ja sorvaa siihen uuden kupin jossa on keskellä pultin paikka ja reunassa letkun paikka. sitten liimaa sen kasaan ja varmistaa muutamalla top ruuvilla säätöpulttiin tietenkin o rengas ja lukkomutteri.
Mun tossa vanhassa tonnarissa oli ryntätty kasaan ja painetta oli 3,5bar ja vei soppaa liikaa ja jokavuosi katsastuksessa vinoilivat päästöistä no tein säädettävän ja hyvin sääti välillä 1,5-4bar laitoin 2.8 ja päästöt oli kurissa.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Kiitos todella tarkoista vastauksistanne. Eli auto syö liikaa soppaa jos paikoillaan on 3.0bar säädin kun pitäisi olal 2.8bar säädin ? Mikä paineen säädin piää olla esim minun autossa joka on -98 2.0t 2.8 vai 3.0 ?
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kuten tuolla totesin tuo 3bar säädin todellisuudessa voi olla 2.8-3.2bar ja 2.8bar sitten 2.6-3bar tuolla 0.2bar erolla ei käytännössä ole merkitystä.

Sen takia bosch:kin tuon toleranssin on antanut

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin