9000cst kirjoitti:Kertokaas ihmiset mites on seuraavan asian laita:
-paljonko tonnarin pensanpaine on tyhjäkäyntitilassa & ajotilassa ?
-paljonko vakiobensanpainesäädin sallii painetta ?
-miksi vaihdetaan virityksen yhteydessä bensanpaineensäädin & paljonko tämä sallii painetta järjestelmään ?
-onko MAP anturilla mitään tekemistä bensanpaineen kanssa ?
-miksi vaihdetaan 3bar MAP yleensäkkin virityksen yhteydessä ?
Nämä kysymykset siksi koska kaverin kanssa ajauduimme umpikujaan eri näkemyksiemme vuoksi
ja Kiitos...

Tonnareissa on ainakin kahdenlaista b-paineensäädintä, 2.8bar ja 3bar. Se paine ilmoitetaan tyhjäkäynnillä paineletku irtaallaan. Vakiosäädintä voit rukata vaikka putkipihdeillä..ensin painemittari kiinni ja pihdeillä rutistusta sivuilta, kunnes mittari näyttää halutun paineen. Vakiosäädin kertoo paineen yksi yhteen.
Säädettävä paineensäädin sallii paineennoston vaikka 10bar asti, mutta bensapumppu huutaa hoosiannaa jo paljon aikaisemmin. Noita käytetään juuri sen takia, ettei tarvitse rutistella alkuperäistä, jonka jälkeen alaspäin säätö hankaloituu huomattavasti

.
Map-anturi ei liity bensanpaineisiin millään lailla, sillä mitataan imusarjan painetta.
3bar map vaihdetaan, jos halutaan käyttää yli 1,5bar ahtoja. Normaali 2,5bar map toimii vain 1,5bar ahtoihin saakka (ilmanpaine n. 1bar + 1,5bar ahtoja).