sopiiko 900i 16:seen 90:pin termostaatti

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2083
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

sopiiko 900i 16:seen 90:pin termostaatti

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

eli on nurkkiin jäänyt uusia ysikympin termareitata pari kappaletta ajattelin vaihtaa kakkos käyttö satkuuni termarin niin onko sama termari koin ysikompissä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

eikähän se sinne sovi

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Mutta 16-V koneeseen ei muka oikeen sais laittaa sitä kuumempaa termostaattia. En kyllä oikeen ymmärrä miksi.
SAAB
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

muistaakseni 16V koneessa on erilainen, eli ei sovi.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Sama 89-asteinen termostaatti menee 99/90/900/9000, turbolla tai ilman.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siis tää on kyllä ehdottomasti saabien hienoimpia ominaisuuksia! Virranjakajankansihan on myös sellainen universaali saab-osa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2083
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

termarit ovat 92 asteisia mikä mahtaa olla AKUPERÄINEN TERMARI?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

antti.hakamaa kirjoitti:termarit ovat 92 asteisia mikä mahtaa olla AKUPERÄINEN TERMARI?
89-asteinen Motorad-termostaatti on alkuperäinen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

jus kirjoitti:Sama 89-asteinen termostaatti menee 99/90/900/9000, turbolla tai ilman.
900 kesä 82° (ei Turbo-16). . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6041 7.90 ???
900 88° (ei Turbo-16). . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6001 7.50 ???
900 talvi 92° (ei 16V). . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6042 7.90 ???
900 kumitiiviste. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6112 0.90 ???
900 Turbo-16 86--93 kesä 82°. . . . . . . . . . . . . . . . 30-6089 7.90 ???
900 Turbo-16 86--93 talvi 88°. . . . . . . . . . . . . . . 30-6090 7.90 ???

miksi on sitten noin monta eri vaihto-ehtoa
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

mikkoimp kirjoitti:miksi on sitten noin monta eri vaihto-ehtoa
En tiedä Motonetin perusteluita, mutta jos menen Saabin tiskiltä ostamaan termostaattia saan saman termostaatin pyydänpä sitä ysiysiini vai tonnariini.

Nuo kesä/talvitermostaattivaihtoehdot normaalin ohella lienevät kikkailijoille joilla ei lämmöt muuten pysy helteessä kurissa tai ei meinaa talvella riittää. Yleensä vakiotermostaatilla pärjää vuoden ympäri, jos syyläri ja lämppärin kenno ja muu vesikiertoon liittyvä on kunnossa.

EDIT: Kyllähän noille EPC:stä erilaisia osanumeroita löytyy, mutta lämpötila vakiotermostaatille ainakin on kaikille sama 89 astetta. Turbomalliin ei saa laittaa 92-asteista talvitermostaattia. Mikähän ero on 16-venttilisen ja 8-venttiilisen termostaatilla?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

jus kirjoitti: Mikähän ero on 16-venttilisen ja 8-venttiilisen termostaatilla?
muistelisin joskus kun tuosta T16 hajosi termari ja pihassa lojui 8 tappinen kone ja ajattelin että napaan siitä termarin, mutta ei sitten sopinutkaan, tai joku siinä oli koska sitä en sitten vaihtanutkaan.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

mikkoimp kirjoitti:muistelisin joskus kun tuosta T16 hajosi termari ja pihassa lojui 8 tappinen kone ja ajattelin että napaan siitä termarin, mutta ei sitten sopinutkaan, tai joku siinä oli koska sitä en sitten vaihtanutkaan.
Minä taas nimenomaan muistelen, että laitoin anopin ruiskusatkuun turbotonnarin termostaatin. Pitääköhän se nyt vaihtaa 8-venttiilisen termostaattiin :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin