Ohjauspainesäädin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kt
"Turbo"
Viestit: 297
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 22:43
Paikkakunta: Tampere

Ohjauspainesäädin

Viesti Kirjoittaja kt »

Eli osaisiko joku selittää K-jetin ohjauspainesäätimen/-venttiilin toimintaperiaatteen? Entä kuinka herkkä se on hajoamaan?
Auto on siis 8v 900i katilla.
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ohjauspaineventtiili:

Moottorin ollessa lämmin pitää ohjauspaineventtiili vakiosuuruisen paineen ohjausmännän yläpuolella.
Moottorin ollessa kylmä (tarvitaan rikkaampi seos) laskee ohjauspaine, jolloin ohjausmäntä määräsäätimessä voi nousta korkeammalle ja seos näin rikastuu.
Ohjauspaineventtiili muodostuu kalvoventtiilistä, johon vaikuttaa painejousi.

Moottorin ollessa kylmä bimetallijousi vastustaa painejousta, jolloin jousivoima kalvolla siis pienenee,
Näin kalvo voi painua alas ja vapauttaa polttoainesäiliön paluuputken, jonka seurauksena ohjauspaine laskee.
Bimetallijousen ympärille on käämitty sähkövastus, joka on kytketty päälle moottorin käydessä. Kun bimetallijousi lämpenee se taipuu syrjään, jolloin ohjauspaine lisääntyy.
Lämmintä moottoria käynnistettäessä ei tapahdu ohjauspaineen alenemista, koska bimetallijouseen vaikuttaaa moottorin lämpötila.


Ohjauspaine menee suunnilleen näin: (kylmä moottori ja säädin 0438140020)
Lämpötila (astetta C)----------Ohjauspaine (bar)
10----------------------------------1,2-1,5
20----------------------------------1,5-2
30----------------------------------2-2,2
40----------------------------------2,2-2,7


Ohjauspaineventtiilin sähköliitännät voi ainakin mitata näin:
Irroita sähköliitin ja bensapumpun rele. Ohita bensapumpun rele hyppylangalla (napojen 30 ja 87 välille). Mittaa paineventtiilin liittimistä jännite yleismittarilla, arvo ei saa alittaa 11,5V.
Mittaa myös lämpökierukan resistanssi katkoksen suhteen.

EDIT:korjattu painearvot vastaamaan kat-mallia
Viimeksi muokannut teesalama, Su Kesä 05, 2005 20:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Tässä vielä kuvan kanssa

http://saabpics.org:3000/gallery/album2 ... 1_8?full=1

(nämä sivut eivät aina sitten toimi)
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
kt
"Turbo"
Viestit: 297
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 22:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kt »

Hyvä homma! Onkohan joku uskaltanut purkaa laitteen itse ja tarkastaa toiminnan?
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Tossa on jonkinlainen ohje testaukseen, pitäisi vaan olla tommonen mittari:
http://saabpics.org:3000/gallery/album236/fuel5?full=1
http://saabpics.org:3000/gallery/album236/fuel6?full=1
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

kt kirjoitti:Hyvä homma! Onkohan joku uskaltanut purkaa laitteen itse ja tarkastaa toiminnan?
Hep! Kyllä sen tohtii purkaa ja toimii vielä sen jälkeenkin! ;)
Aki Peltola #1132
Vastaa Viestiin