9-3 tid ja öljynkulutus
9-3 tid ja öljynkulutus
Laittakaapas tidin omistajat hieman ylös tänne mulle, että minkäverran menee teidän tiisselisaabillanne öljyä ja minkämerkkistä?
Itsellä on 100TKm ajettu -00 tid, Castrolin 0w-40 SLX:ää meni 2l/15tkm.
Vaihdoin edullisemmat Mobilin Rallyformulat, 5w-40.
Nyt näyttäisi kuluvan jotakuinkin 0,5l/2,5TKm. Eli jotain reilua kolmea litraa povaa viidelletoistatuhannelle. Aika persolta vaikuttaa!
Entä teillä?
Itsellä on 100TKm ajettu -00 tid, Castrolin 0w-40 SLX:ää meni 2l/15tkm.
Vaihdoin edullisemmat Mobilin Rallyformulat, 5w-40.
Nyt näyttäisi kuluvan jotakuinkin 0,5l/2,5TKm. Eli jotain reilua kolmea litraa povaa viidelletoistatuhannelle. Aika persolta vaikuttaa!
Entä teillä?
-99 TiD SE ja 340 tkm ajettu. Rally Formulaa ei tarvitse lisätä 15 tkm. vaihtovälillä. Ajo työmatkaa 220 km päivässä + työpaikan keikat siihen päälle. Nopeus (kuulemma) 110 km/h matkalla.
Polttoaineenkulutus jossain kuuden litran paikkeilla.
Polttoaineenkulutus jossain kuuden litran paikkeilla.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: 9-3 tid ja öljynkulutus
Miten mittaat tuon kulutuksen noinkin tarkkaan? Katsotko kylmästä/kuumasta koneesta, tai yritätkö pitää öljymäärän ylärajalla koko ajan?snuggles kirjoitti:Castrolin 0w-40 SLX:ää meni 2l/15tkm.Vaihdoin edullisemmat Mobilin Rallyformulat, 5w-40. Nyt näyttäisi kuluvan jotakuinkin 0,5l/2,5TKm. Eli jotain reilua kolmea litraa povaa viidelletoistatuhannelle.
Itse tsekkaan koneen ollessa kylmä (aamulla). Tikku ulos, kuivaus ja sitten pari mittausta. Riittää, että öljyä on vain hieman yli alarajan.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
Kokeilin kolmen öljynvaihtovälin aikana Teboil Diamond Dieseliä 5W40.
5000 km välein joutui lisäämään litran öljyä.
Nyt käytän Mobil 1 RallyFormula 5W50 (Huom! -Ei siis 5W40)
eikä tarvitse lisätä öljyä ennen seuraavaa öljynvaihtoa eli noin 10tkm.
Öljyissä on eroa. Viiskymppinen on kuumana paksumpaa kuin 40 joka on paksumpaa kuin 30 jne.
etunumero, esim 0W, 5W ja 10W jne kertoo millainen öljy on kylmänä.
5000 km välein joutui lisäämään litran öljyä.
Nyt käytän Mobil 1 RallyFormula 5W50 (Huom! -Ei siis 5W40)
eikä tarvitse lisätä öljyä ennen seuraavaa öljynvaihtoa eli noin 10tkm.
Öljyissä on eroa. Viiskymppinen on kuumana paksumpaa kuin 40 joka on paksumpaa kuin 30 jne.
etunumero, esim 0W, 5W ja 10W jne kertoo millainen öljy on kylmänä.
"Tant Lybia" 9-3 TiD SE -00
Opel liikkeessä joskus muinoin ollessani ,tuli aikasta paljon vectran 2,2 tdi koneita öljyn kulutuksen takia telakalle.Eikös tuo ole sama mylly?
Syy löytyi yleensä ja parani kun lohko porattiin uusiksi .Olivat soikeita ja taisi niitä olla liian pienillä männilläkin.
Syy löytyi yleensä ja parani kun lohko porattiin uusiksi .Olivat soikeita ja taisi niitä olla liian pienillä männilläkin.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
No silloin kun vaihdoin öljyt, niin jälkeenpäin katsoin kylmästä koneesta. Tikun ylärajaan oli. Ajoa oli välissä ennenkuin mittasin. Nyt on ajettu se noin karkeasti 2500km ja siinä himpun alle puolenvälin on tikussa kone kylmänä.Miten mittaat tuon kulutuksen noinkin tarkkaan? Katsotko kylmästä/kuumasta koneesta, tai yritätkö pitää öljymäärän ylärajalla koko ajan?
Itse tsekkaan koneen ollessa kylmä (aamulla). Tikku ulos, kuivaus ja sitten pari mittausta. Riittää, että öljyä on vain hieman yli alarajan.
Jep, ite katon aina parisen kertaa tikulla, kone kylmänä. Senki oon huomannu vaikuttavan, että jos on auto liian kallellaan tai mäessä, mutta sehän on ihan loogista.
Niin ja en pidä ylärajalla turhan tarkkaan, yleensä kyllä lisään jos on alle puolenvälin. Jo senkin takia, että jos ei hetkeen muista lisätä niin voi äkkiä olla aika vähänä kun tulee kilometrejäkin aika nopeesti.
-
- "Kaasari"
Eipä tartte lisätä enään...
Kun on Mobil rally formula 5w50:stä koneessa...
Saabi söi oljyä n. 1-2 litraa/15 tkm, silloin kun ostin sen käytettynä
Käytin sen jälkeen vaan Mobilin ykköstä, niin öljyn kulutus lakkas... heti ekan vaihtovälin jälkeen... Nyt kuluttaa sen 15 tkm ajon aikana tikun puoleen väliin..
Ajettu sen jälkeen n. 100 tkm.. eikä kertaakaan jouduttu enään lisäämään... En sen enempää mainosta ko. Öljyjä kun tiedän että ei sekään kaikkiin autoihin passaa, mutta mun Tid:ssä se tuntuu kestävän..
Nyt mittarissa kaikkiaan 270 tkm -99

Saabi söi oljyä n. 1-2 litraa/15 tkm, silloin kun ostin sen käytettynä
Käytin sen jälkeen vaan Mobilin ykköstä, niin öljyn kulutus lakkas... heti ekan vaihtovälin jälkeen... Nyt kuluttaa sen 15 tkm ajon aikana tikun puoleen väliin..
Ajettu sen jälkeen n. 100 tkm.. eikä kertaakaan jouduttu enään lisäämään... En sen enempää mainosta ko. Öljyjä kun tiedän että ei sekään kaikkiin autoihin passaa, mutta mun Tid:ssä se tuntuu kestävän..
Nyt mittarissa kaikkiaan 270 tkm -99

Sama ongelma -00 vuosimallin kanssa, 2 litraa kympillä joutuu lisäämään, mutta on ilmeisesti ihan tiedetty ongelma kun tankin korkissakin lukee että tarkista öljyt säännollisesti. 100 ajettu ja tehny sitä siitä lähtien kun sen hankin 20 tuhatta ajettuna. Oon odotellu että jos se siitä hioutuisi niin kun joissain dieseleissä käy, mutta taitaa tulla aika pitkäks odottaessa..
Toi täytyy kokeilla toi Mobil 5w50 jos se vaikka auttais, kiitti vinkistä!
Toi täytyy kokeilla toi Mobil 5w50 jos se vaikka auttais, kiitti vinkistä!
9-3 Diesel
84 Aero
84 Aero
Pitääpä palata vielä tuohon edelliseen.
Eli oon nyt parina päivänä mittaillu ja pitää todeta, että kyllä tuo eka tulos mulla menee kuitenki mittavirheen piikkiin
Nyt tsekkailin niin karkeesti noin pari desiä on mennyt 3tkm matkalla. Pitempään ku vähän ajelee niin tarkentuu. Voi se olla kyllä totta tuo, mitä sanotte, että Mobilin RF:ää menee vähemmän. Olen kuullut tuon useammastakin suusta ennenkin.
Eli oon nyt parina päivänä mittaillu ja pitää todeta, että kyllä tuo eka tulos mulla menee kuitenki mittavirheen piikkiin

Nyt tsekkailin niin karkeesti noin pari desiä on mennyt 3tkm matkalla. Pitempään ku vähän ajelee niin tarkentuu. Voi se olla kyllä totta tuo, mitä sanotte, että Mobilin RF:ää menee vähemmän. Olen kuullut tuon useammastakin suusta ennenkin.
Perkeletto, tiisselimiehen valitus jatkuu!
No nih.
6TKM ajettu ja kaatelin tuossa litran öljyä, sitä Mobilin rallyformulaa, koneeseen. Näyttää se siltikin maistuvan, nyt kun pitemmällä matkalla oon mitannut.
Käytin mielenkiinnosta tuota turbolta lähtevää puktea auki. Turbon jälkeenhän on pieni pätkä joustavaa kumiputkea jonka jälkeen metalliputkena menee koneen yli kuulerille.
Kumiputki on hieman palteella, siihen oli kertynyt öljyä sen kuopan verran, semmonen somrnpään kokonen lämpäre. Putki oli muutenkin kostea sisältä.
Pitäisikö tuon Turbolta lähtevän putken olla täysin kuiva vai onko pieni öljyisyys normaalia?
Entä mistä olisi hyvä jatkaa öljynkulutuksen syyn metsästämistä?
6TKM ajettu ja kaatelin tuossa litran öljyä, sitä Mobilin rallyformulaa, koneeseen. Näyttää se siltikin maistuvan, nyt kun pitemmällä matkalla oon mitannut.
Käytin mielenkiinnosta tuota turbolta lähtevää puktea auki. Turbon jälkeenhän on pieni pätkä joustavaa kumiputkea jonka jälkeen metalliputkena menee koneen yli kuulerille.
Kumiputki on hieman palteella, siihen oli kertynyt öljyä sen kuopan verran, semmonen somrnpään kokonen lämpäre. Putki oli muutenkin kostea sisältä.
Pitäisikö tuon Turbolta lähtevän putken olla täysin kuiva vai onko pieni öljyisyys normaalia?
Entä mistä olisi hyvä jatkaa öljynkulutuksen syyn metsästämistä?