9-3 tid ja öljynkulutus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

9-3 tid ja öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Laittakaapas tidin omistajat hieman ylös tänne mulle, että minkäverran menee teidän tiisselisaabillanne öljyä ja minkämerkkistä?

Itsellä on 100TKm ajettu -00 tid, Castrolin 0w-40 SLX:ää meni 2l/15tkm.
Vaihdoin edullisemmat Mobilin Rallyformulat, 5w-40.
Nyt näyttäisi kuluvan jotakuinkin 0,5l/2,5TKm. Eli jotain reilua kolmea litraa povaa viidelletoistatuhannelle. Aika persolta vaikuttaa!

Entä teillä?
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

-99 TiD SE ja 340 tkm ajettu. Rally Formulaa ei tarvitse lisätä 15 tkm. vaihtovälillä. Ajo työmatkaa 220 km päivässä + työpaikan keikat siihen päälle. Nopeus (kuulemma) 110 km/h matkalla.

Polttoaineenkulutus jossain kuuden litran paikkeilla.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Polttoaineen kulutus on itsellä samaa luokkaa. Voiskohan tuo Turbo valskata tuota öljyä?
Se onki rattosaa hommaa teetättää turboremppaa, siinä dollari hymyilee

:cry:

Tuo oma 100tkm pienellä varauksella, koska auto on ulkomailta. Kunnon perusteella ei kuitenkaan usko autolla olevan ajettu paljoa enempää.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: 9-3 tid ja öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja rr »

snuggles kirjoitti:Castrolin 0w-40 SLX:ää meni 2l/15tkm.Vaihdoin edullisemmat Mobilin Rallyformulat, 5w-40. Nyt näyttäisi kuluvan jotakuinkin 0,5l/2,5TKm. Eli jotain reilua kolmea litraa povaa viidelletoistatuhannelle.
Miten mittaat tuon kulutuksen noinkin tarkkaan? Katsotko kylmästä/kuumasta koneesta, tai yritätkö pitää öljymäärän ylärajalla koko ajan?
Itse tsekkaan koneen ollessa kylmä (aamulla). Tikku ulos, kuivaus ja sitten pari mittausta. Riittää, että öljyä on vain hieman yli alarajan.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Grendel
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 15:35

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Kokeilin kolmen öljynvaihtovälin aikana Teboil Diamond Dieseliä 5W40.
5000 km välein joutui lisäämään litran öljyä.

Nyt käytän Mobil 1 RallyFormula 5W50 (Huom! -Ei siis 5W40)
eikä tarvitse lisätä öljyä ennen seuraavaa öljynvaihtoa eli noin 10tkm.

Öljyissä on eroa. Viiskymppinen on kuumana paksumpaa kuin 40 joka on paksumpaa kuin 30 jne.

etunumero, esim 0W, 5W ja 10W jne kertoo millainen öljy on kylmänä.
"Tant Lybia" 9-3 TiD SE -00
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Grendel kirjoitti:Nyt käytän Mobil 1 RallyFormula 5W50 (Huom! -Ei siis 5W40) eikä tarvitse lisätä öljyä ennen seuraavaa öljynvaihtoa eli noin 10tkm.
Sama täällä, 5W 50 käytössä :)
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Opel liikkeessä joskus muinoin ollessani ,tuli aikasta paljon vectran 2,2 tdi koneita öljyn kulutuksen takia telakalle.Eikös tuo ole sama mylly?
Syy löytyi yleensä ja parani kun lohko porattiin uusiksi .Olivat soikeita ja taisi niitä olla liian pienillä männilläkin.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Miten mittaat tuon kulutuksen noinkin tarkkaan? Katsotko kylmästä/kuumasta koneesta, tai yritätkö pitää öljymäärän ylärajalla koko ajan?
Itse tsekkaan koneen ollessa kylmä (aamulla). Tikku ulos, kuivaus ja sitten pari mittausta. Riittää, että öljyä on vain hieman yli alarajan.
No silloin kun vaihdoin öljyt, niin jälkeenpäin katsoin kylmästä koneesta. Tikun ylärajaan oli. Ajoa oli välissä ennenkuin mittasin. Nyt on ajettu se noin karkeasti 2500km ja siinä himpun alle puolenvälin on tikussa kone kylmänä.

Jep, ite katon aina parisen kertaa tikulla, kone kylmänä. Senki oon huomannu vaikuttavan, että jos on auto liian kallellaan tai mäessä, mutta sehän on ihan loogista.

Niin ja en pidä ylärajalla turhan tarkkaan, yleensä kyllä lisään jos on alle puolenvälin. Jo senkin takia, että jos ei hetkeen muista lisätä niin voi äkkiä olla aika vähänä kun tulee kilometrejäkin aika nopeesti.
9-3Nokivasara
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2004 18:06

Viesti Kirjoittaja 9-3Nokivasara »

Eipä tartte lisätä enään...
:lol: Kun on Mobil rally formula 5w50:stä koneessa...
Saabi söi oljyä n. 1-2 litraa/15 tkm, silloin kun ostin sen käytettynä

Käytin sen jälkeen vaan Mobilin ykköstä, niin öljyn kulutus lakkas... heti ekan vaihtovälin jälkeen... Nyt kuluttaa sen 15 tkm ajon aikana tikun puoleen väliin..

Ajettu sen jälkeen n. 100 tkm.. eikä kertaakaan jouduttu enään lisäämään... En sen enempää mainosta ko. Öljyjä kun tiedän että ei sekään kaikkiin autoihin passaa, mutta mun Tid:ssä se tuntuu kestävän..
Nyt mittarissa kaikkiaan 270 tkm -99 8)
Diesel
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 13:15
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Diesel »

Sama ongelma -00 vuosimallin kanssa, 2 litraa kympillä joutuu lisäämään, mutta on ilmeisesti ihan tiedetty ongelma kun tankin korkissakin lukee että tarkista öljyt säännollisesti. 100 ajettu ja tehny sitä siitä lähtien kun sen hankin 20 tuhatta ajettuna. Oon odotellu että jos se siitä hioutuisi niin kun joissain dieseleissä käy, mutta taitaa tulla aika pitkäks odottaessa..

Toi täytyy kokeilla toi Mobil 5w50 jos se vaikka auttais, kiitti vinkistä!
9-3 Diesel
84 Aero
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

OT: 400 tkm kohdalla käytän turbon huollossa, ihan varalta ja 500 tkm kohdalla avaan koneen ja vaihdan ainakin tiivisteet, ellei muuta ilmene. Sitten ajetaan toiset 500 tkm... :D
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

ei ole 01 Tidissä öljynsyönti ongelmaa ja muutenkin toiminut todella hienosti. Jotenkin tuntuu, että öljynkulutus on vähentynyt kilometrien myötä toisin kuin naftan. Juuri tarkastin tason...Shell Helix täyssynt. lisäsin 16.000km ajomatkalla n. 1ltr. Käytän 20tkm huoltoväliä.
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Pitääpä palata vielä tuohon edelliseen.

Eli oon nyt parina päivänä mittaillu ja pitää todeta, että kyllä tuo eka tulos mulla menee kuitenki mittavirheen piikkiin ;)

Nyt tsekkailin niin karkeesti noin pari desiä on mennyt 3tkm matkalla. Pitempään ku vähän ajelee niin tarkentuu. Voi se olla kyllä totta tuo, mitä sanotte, että Mobilin RF:ää menee vähemmän. Olen kuullut tuon useammastakin suusta ennenkin.
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Perkeletto, tiisselimiehen valitus jatkuu!

Viesti Kirjoittaja snuggles »

No nih.

6TKM ajettu ja kaatelin tuossa litran öljyä, sitä Mobilin rallyformulaa, koneeseen. Näyttää se siltikin maistuvan, nyt kun pitemmällä matkalla oon mitannut.

Käytin mielenkiinnosta tuota turbolta lähtevää puktea auki. Turbon jälkeenhän on pieni pätkä joustavaa kumiputkea jonka jälkeen metalliputkena menee koneen yli kuulerille.
Kumiputki on hieman palteella, siihen oli kertynyt öljyä sen kuopan verran, semmonen somrnpään kokonen lämpäre. Putki oli muutenkin kostea sisältä.

Pitäisikö tuon Turbolta lähtevän putken olla täysin kuiva vai onko pieni öljyisyys normaalia?
Entä mistä olisi hyvä jatkaa öljynkulutuksen syyn metsästämistä?
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

pieni öljyisyys on normaalia.
Vastaa Viestiin