automaatin lukkiutuminen
-
- "Kaasari"
- Viestit: 38
- Liittynyt: Ti Kesä 15, 2004 18:59
automaatin lukkiutuminen
Mikä automaattilaatikossa on vikana kun kaikki vaihteet lukittuvat?
vaihteet 1-4 eivät ei luista ja ovat moottorijarrutuksessakin ns.yhtä puuta.
kolmos ja nelosvaihteenhan pitäisi olla luonnostaan lukittuva.
onkohan kyseinen laatiikko pahastikin sairastunut??
vaihteet 1-4 eivät ei luista ja ovat moottorijarrutuksessakin ns.yhtä puuta.
kolmos ja nelosvaihteenhan pitäisi olla luonnostaan lukittuva.
onkohan kyseinen laatiikko pahastikin sairastunut??
Re: automaatin lukkiutuminen
Nelosvaihde on ainoastaan lukkiutuva. Laatikossa on vikaa, en osaa kertoa mitä. Viisaammat saa auttaa ...saab_9000_t kirjoitti:Mikä automaattilaatikossa on vikana kun kaikki vaihteet lukittuvat?
vaihteet 1-4 eivät ei luista ja ovat moottorijarrutuksessakin ns.yhtä puuta.
kolmos ja nelosvaihteenhan pitäisi olla luonnostaan lukittuva.
onkohan kyseinen laatiikko pahastikin sairastunut??
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
-
- "Kaasari"
- Viestit: 38
- Liittynyt: Ti Kesä 15, 2004 18:59
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Se kick down vaijerin säätö tarkastettava ensimmäiseksi.
Tämä vaikuttaa kuormitusventtiilin säätöpaineeseen.
Saab 9000t..Oletko varma että kaikki vaihteet lukittuvat..?
Tarkasta ettei siellä ole jo esim..40km/h:n vauhdissa nelonen päällä.
Jos näin on niin keskipakosäätäjän O-renkaat ovat vaurioituneet.
Se öljynsuodatin kannattaa myös tsekata.
Tämä vaikuttaa kuormitusventtiilin säätöpaineeseen.
Saab 9000t..Oletko varma että kaikki vaihteet lukittuvat..?
Tarkasta ettei siellä ole jo esim..40km/h:n vauhdissa nelonen päällä.
Jos näin on niin keskipakosäätäjän O-renkaat ovat vaurioituneet.
Se öljynsuodatin kannattaa myös tsekata.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Olen kanssa 9000CD23T:n kanssa yhtä mieltä siitä, että kuulostaa hassulta, että kaikki vaihteet olisivat lukittuina...
Kolmonenhan lukittuu muistaakseni suhteessa 40/60 ja nelonen suoraan moottoriakselin kautta E-kytkimellä. Siis nelosvaihdetta varten menee oma akselinsa suoraan monentinmuuntimeen, ja on ilmeisesti suoraan kiinni muuntimen rungossa.
Ei kyllä jaksa uskoa, että kaikki vaihteet olisivat lukittuja, vapaakytkimetkin vaikuttavat 1. ja 2. -vaihteisiin.
Muuten kanssa epäilisin noita keskipakosäätimen tiivisteitä ja kickdown-vaijeria. Knoppina muuten tosta kickdown- hommasta, vastoin yleistä käsitystä vaijeri toimii toki kickdown-tilanteessa, mutta myös kaikessa muussakin käytössä kertoo laatikolle kaasupolkimen asennon, joka on tärkeä tieto muodostettaessa vaihtamistapahtumia.
Tuohon Tonpan oireeseen voisi ehdottaa kanssa keskipakosäädintä (korjaamokäsikirjan mukaan, tosin ei ota kantaa kylmä/kuuma). Muuten öljyjen vaihtoa ja suodatinta. Jos ei em. korjaannu, ainakin minä jättäisin auton ostamatta, koska lisäoireiden mahdollisuus taitaa olla suuri...
Kolmonenhan lukittuu muistaakseni suhteessa 40/60 ja nelonen suoraan moottoriakselin kautta E-kytkimellä. Siis nelosvaihdetta varten menee oma akselinsa suoraan monentinmuuntimeen, ja on ilmeisesti suoraan kiinni muuntimen rungossa.
Ei kyllä jaksa uskoa, että kaikki vaihteet olisivat lukittuja, vapaakytkimetkin vaikuttavat 1. ja 2. -vaihteisiin.
Muuten kanssa epäilisin noita keskipakosäätimen tiivisteitä ja kickdown-vaijeria. Knoppina muuten tosta kickdown- hommasta, vastoin yleistä käsitystä vaijeri toimii toki kickdown-tilanteessa, mutta myös kaikessa muussakin käytössä kertoo laatikolle kaasupolkimen asennon, joka on tärkeä tieto muodostettaessa vaihtamistapahtumia.
Tuohon Tonpan oireeseen voisi ehdottaa kanssa keskipakosäädintä (korjaamokäsikirjan mukaan, tosin ei ota kantaa kylmä/kuuma). Muuten öljyjen vaihtoa ja suodatinta. Jos ei em. korjaannu, ainakin minä jättäisin auton ostamatta, koska lisäoireiden mahdollisuus taitaa olla suuri...
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
-
- "Kaasari"
- Viestit: 38
- Liittynyt: Ti Kesä 15, 2004 18:59
pitää tarkastaa tuo kickdown-vaijerin säätö. siellä voi olla jotain erikoista, en jaksaisi yllättyä mistään.
laatikko vaihtaa mielestäni oikeissa nopeuksissa.
Mutta on esim. moottorijarrutuksessa ykkösellä ja kakkosella kuin yhtäpuuta, ihan kuin manuaalilla ajaisi
jos se onkin saabin salainen prototyyppi-laatikko, automanuaali

laatikko vaihtaa mielestäni oikeissa nopeuksissa.
Mutta on esim. moottorijarrutuksessa ykkösellä ja kakkosella kuin yhtäpuuta, ihan kuin manuaalilla ajaisi

jos se onkin saabin salainen prototyyppi-laatikko, automanuaali


-
- "Kaasari"
- Viestit: 38
- Liittynyt: Ti Kesä 15, 2004 18:59
äsken tulin koeajolenkiltä ja räpläsin kickdown-vaijeria vähän eri säätöihin. ja johan alkoi laatikko pelaamaan vähän eri malliin 
sen kiinnitys ei tainnut olla mallia 'saab original', joten kickdown vaijerin liikerata on ollut mitä sattuu alkuperäiseen verrattuna ja se on ilmeisesti päässyt holkkaamaan vähän miten sattuu..
samalla tuli todettua että kaasuvaijeri ei avaa kaasuläppääkään ihan kokonaan. kyseiseen kärryyn saattaisi tulla vähän lisää voimaakin kun sen säätelee
luulen että saan automaatin pelailemaan kunhan vaklaan huomenna toisesta tomaattitonnarista miten sen kickdown-vaijerin pitää oikeasti olla.
ei ihan sammu kun tyhjäkäynti on niin korkealla, varmaan kaasuläppä vähän auki, kun laittaa D:ltä N:lle niin johan nousee kierrokset..

sen kiinnitys ei tainnut olla mallia 'saab original', joten kickdown vaijerin liikerata on ollut mitä sattuu alkuperäiseen verrattuna ja se on ilmeisesti päässyt holkkaamaan vähän miten sattuu..
samalla tuli todettua että kaasuvaijeri ei avaa kaasuläppääkään ihan kokonaan. kyseiseen kärryyn saattaisi tulla vähän lisää voimaakin kun sen säätelee

ei ihan sammu kun tyhjäkäynti on niin korkealla, varmaan kaasuläppä vähän auki, kun laittaa D:ltä N:lle niin johan nousee kierrokset..

- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Minulle kävi tässä aikoinaan seuraavasti...
Kick down vaijeri pääsi elämään kiinnikkeessään, ja aina kun polkaisi
kaasua niin vaijeri nousi hieman ylöspäin ja tämän jälkeen kaasu
ei päässyt palautumaan lepoasentoonsa, vaan jätti läpän todella reippaasti
auki ( kierrokset about 1500r/min ).
Ette usko miten hain vikaa ennenkuin tajusin mistä on kyse...
Ja olipa muuten kiva ajettava kaupungissa ( automaatti ) kun koko ajan
oli tuollaiset kierrokset, meni meinaan aika kyytiä "tyhjäkäynnillä"
Kick down vaijeri pääsi elämään kiinnikkeessään, ja aina kun polkaisi
kaasua niin vaijeri nousi hieman ylöspäin ja tämän jälkeen kaasu
ei päässyt palautumaan lepoasentoonsa, vaan jätti läpän todella reippaasti
auki ( kierrokset about 1500r/min ).
Ette usko miten hain vikaa ennenkuin tajusin mistä on kyse...

Ja olipa muuten kiva ajettava kaupungissa ( automaatti ) kun koko ajan
oli tuollaiset kierrokset, meni meinaan aika kyytiä "tyhjäkäynnillä"
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Huomautus sivusta, tomaatti ei sitten kestä yli 1300rpm vaihteiden kytkemistä R-N-D jatkuvalla syöpöllä joten kannattaa laittaa tyhjäkäynti kuntoon. Vaijerin säätöohjeet löytyy tältä foorumilta ja laita se kaasuläpän kaasupolkimen veijeri ensin kuntoon ja sitten säädät KD-vaijerin.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 566e3e61ea9-5T kirjoitti:Eli kun auto pysähtyy moottori sammuu? Kyllähän automaattikin moottorijarruttaa ja tonnari ehkä tehokkaammin kuin jotkut muut tai sitten omassani on sama vika.saab_9000_t kirjoitti: Mutta on esim. moottorijarrutuksessa ykkösellä ja kakkosella kuin yhtäpuuta, ihan kuin manuaalilla ajaisi
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Juu, kyllähän ykkösellä ja kakkosella moottorijarrutus pitääkin toimia. Ja suurin etuhan siitä on käytettäessä pakkovaihteita, jolloin laatikko ei pääse vaihtamaan suuremmalle ittekseen.
Mutta onhan noissa kuitenkin normaali momentinmuuntimen luisto mukana. Täysin yhtä puuta laatikon pitäisi olla vasta nelosella. Kolmosella kiinteyssuhde taisi olla luokkaa 40/60.
Mutta onhan noissa kuitenkin normaali momentinmuuntimen luisto mukana. Täysin yhtä puuta laatikon pitäisi olla vasta nelosella. Kolmosella kiinteyssuhde taisi olla luokkaa 40/60.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87