Jakoko pielessä?? (No ei, ja kylmänä tyhjäkäyntikin löytyi!)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9000CD23T kirjoitti:Siinä läppä kotelossa on top ruuvi josta voi hiukan säätää tyhjäkäyntiä,
mutta jos se kerta lämpöisenä käy niin ei tuota ruuvia kannata väännellä.
Olisko ns..ryyppy puolella jotain häikkää..? (tyhjäkäynti moottori/venttiili)

Mites tonnarissa tämä "ryyppy" on toteutettu..?
Uskaltauduin tänään töihin ekaa kertaa tonnarilla. Kotopihalta lähtiessä pidin kaasulla käynnissä, n. 500m:n ajon jälkeen risteyksessä tyhjäkäynti häilyväistä n. 500rpm, n. 6km ja tyhjäkäynti ~700rpm ja täysin lämpimällä koneella tasaiset ~900rpm. Meni muuten kierroslukumittarilla "heräämiseen" käynnistyksen jälkeen ehkä n. 5 sekuntia, eli näytti nollaa alkuun, vaikka pata oli käynnissä, ja sitten kun heräsi, niin nousi tahmeasti :? Mikähän tämän taustalla voisi luurata? Käynnistyksessä EDU näytti akkujännitteen tippuneen 10,7 volttiin, latausjännite oli 13,9V.

Pari ensimmäistä kunnon kiihdytystä n. 6km:n ajon jälkeen (termostaatin auettua) piti sisällään ahtojen noustua taas rykimistä (ei kuitenkaan terävää, fuel cut-offin tapaista). Kun kone on täysin lämmennyt (20+ km ajoa), vetää julmetun hienosti ja aivan tasaiseen (tuli "vähän" hurrrjasteltua Hakakallion teollisuusalueella...).

On se perhana, että nyt kun kytkin toimii kuin unelma ja lämminnyt kone on iskussa, mutta kylmänä / semi-lämpimänä kettuilee pahemmin kuin haljenneella kannella...No, kaippa se vanha viisaus, että vikojen lukumäärä on vakio, pätee tähänkin tapaukseen :x
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tutkippas se IMMu...lähinnä pistoke missä kunnossa se on..!!
( pesittekö te sitä moottoria..? )

Ja eikös näitä murheita ollut jo ennen kone remonttia..?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 293189efd4
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9000CD23T kirjoitti:Tutkippas se IMMu...lähinnä pistoke missä kunnossa se on..!!
( pesittekö te sitä moottoria..? )
Me emme pesseet moottoria :) Pistoke on kunnossa (=putsattu), eilen kokeiltu kylmänä myös IMMun piuha irroitettuna, Check engine jäi palamaan niin kuin pitikin, tuloksena lopullisesti hävinnyt tyhjäkäynti. Piuha kiinni niin kävi taas mitenkuten.

Nykiminen ennen remonttia johtui melkoisella varmuudella tuosta haljenneesta kannesta, joka tihutteli vettä pyttyihin...Ennen kansi- & jakopääremppaa ei ollut mitään ongelmia tyhjäkäynnissä kylmänäkään (vaikka siis kansi oli halki).
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

http://www.swedishwrench.com/flashcode.htm

Saat ainakin nollattua ne mahdolliset vikakoodit...!!!
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Oletko tarkastanut sen lämpötila anturin toiminnan..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9000CD23T kirjoitti:Oletko tarkastanut sen lämpötila anturin toiminnan..?
Anturi (Bosch, sininen) on uusittu maaliskuussa, vajaa kuukausi ennen seisontaan laittoa, eli remontin aloitusta. Kaippa se silti saattaa olla viallinen. Kokeillaan...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

No ei ollut IMMuakaan syyttäminen, mutta perskele että nyt hymyilyttää! Tyhjäkäynti löytyi! Siellä se oli luuraamassa kaasuläpän asentoanturin kolmosnastan liittimessä...Eli johto oli karannut liittimessä ylöspäin, eikä saanut kunnon kontaktia/ei ollenkaan kontaktia anturin nastaan. Mielenkiintoista tässä on se, että miten halvatussa toi on sitten lämpimänä osannut käydä tyhjäkäyntiä ilman asentoanturin tietoja? Muutenkin itse anturi mitatessa antoi korjaamokäsikirjan speksien mukaan aika rajoilla olevia vastusarvoja: läppä kiinni (tyhjäkäyntiasento) 2,47kOhm (speksi 2.6 - 3.5kOhm), ja lämä kiilattuna lattiaan 1,0kOhm (speksi 1,1-1,5kOhm). Säädin läpän perusasennon uusiksi ja kiristin anturin takaisin semmoiseen asentoon, että sain tyhjäkäyntiasennossa näyttämään 2.6...2.7kOhm (läppä auki n. 1,1kOhm). Enempää ei tuolla anturilla enää resistanssia irtoa, ja ihmeen suuri vaihtelu tuossa oli, kun kaasuvivusta veti jä päästi takaisin, niin jopa 0.2kOhmin heittoja antoi Piilteeman vastakaliproitu (oli yön vesisateessa...) tarkkuusmittari tyhjäkäyntiasennolle. Oisko toi anturi nyt tulossa matkansa päähän?

Samaten se saakelin pronssinen holkki läppäkotelossa, johon AIC (=tyhjäkäynti) venalta tulee letku, jäi käteen letkua irroittaessa. On saattanut imeä tuosta jonnin verran lisäilmaa, pistin kontaktiliimalla takas ja varmistin rautalangalla...Tarttee varmaan joku vähän viksumpi viritys tuohon kehittää jossain välissä :roll:

Mutta kuitenkin, kädenlämpimällä koneella (lämpömittari ehkä millin pari sinisellä), jolla ei vielä tänään aamulla ollut tietoakaan tyhjäkäynnistä, kävi iloisesti 1000rpm 8)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jep, tyhjäkäynti on nyt OK, ei mitään onkelmia kylmänäkään (aamulla töihin lähtiessä oli 3 astetta lämmintä, oikeesti, nyt on Kesäkuu 8O ). Edelleen pikaisella pedaalinpainalluksella ahdot ampaisee punaiselle, meno nyykähtää hetkeksi ja sitten mennääääääään...Voisko olla, että stanttu LH-Jetin kyky reagoida nopeasti spoolavaan turboon (3"DP) ja standardia kierrosherkempään koneeseen (ei tasapainoakseleita pyöritettävänä, kun ketju on poissa) ei ole riittävä, joten kestää hetkisen, ennen kuin Boschi on saanut ynnäiltyä, että soppaa tarvitaan ja paljon :?: Aika Essonbaariteoria, mutta teoria kuitenkin...Tai sitten saattaa toi tankissa pari kk lillunut 95E olla hiukan turhan heikkoa velliä. No, jahka saan tuon tankin tyhjemmäksi (yritys on ainakin kovaa :twisted: ) niin pannaan kunnon bensat koneeseen.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Häh....95E..???? ( no ei ihme että epäröi )

Laita seuraavana 98E.
*minä en ikinä tankkaa 95E:tä*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9000CD23T kirjoitti:Häh....95E..???? ( no ei ihme että epäröi )

Laita seuraavana 98E.
*minä en ikinä tankkaa 95E:tä*
No en minäkään, paitsi talvella :lol: Silloin oli vielä lunta maassa kun kun remppa alkoi, ja tankissa reilu 50 litraa ysivitosta....Ajellaan hissuksiin ja katsotaan poistuuko 98:lla tämä "onkelma".
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tuo rivakan kiihdytyksen "alkunuukahduskin" on poistunut. Mitään en pirssille tehnyt, ilmeisesti ruisku & syttyelektroniikalla kesti vaan hitusen aikaa päästä jyvälle...Eilen tankattu tankki täyteen tuoretta 98:a, jospa sitä viikonloppuna kokeilis noita nurkissa pyöriviä lastuja :twisted:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jaahas...taas mennään.. :o
viriä pellia alle... 8O
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin