Forte-käsittely + öljyn laatu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kt
"Turbo"
Viestit: 297
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 22:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kt »

No entä kun edellisen käyttäjän tavoista ei ole tietoa? Minulla on Saksasta tuotu satku, johon tuoja oli ensi töikseen lyönyt 0W-30 sisään. Jos saksamanni on ajanut speksien mukaisilla semisynteettisillä ekat 200tkm, ja uusi omistaja laittaa mainitut täyssynteettiset sisään? Taitaa kone puhdistua siinä jo siinä aika lailla. Vaaraksi asti. Itselläni oli suodatin 9000tkm:n jälkeen niin täynnä tervaa että oksat pois. Nyt Mobil viisnelikymppiset, jotka yhä puhtaat 3000tkm:n jälkeen. Harkisen kyllä vaihtoa jäykempiin semisynteettisiin.
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ng900aero kirjoitti:Siis samanlaisesta pesulitkusta kuin Forte on kyse, saatoin muistaa merkin väärin, tarkistan asian kun pääsen tallille.
Olisko ollut Liqui Moly Engine Flush.
http://www.liqui-moly.de/web/lmhomeen.n ... hopproline
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

kt kirjoitti:No entä kun edellisen käyttäjän tavoista ei ole tietoa? Minulla on Saksasta tuotu satku, johon tuoja oli ensi töikseen lyönyt 0W-30 sisään. Jos saksamanni on ajanut speksien mukaisilla semisynteettisillä ekat 200tkm, ja uusi omistaja laittaa mainitut täyssynteettiset sisään? Taitaa kone puhdistua siinä jo siinä aika lailla. Vaaraksi asti. Itselläni oli suodatin 9000tkm:n jälkeen niin täynnä tervaa että oksat pois. Nyt Mobil viisnelikymppiset, jotka yhä puhtaat 3000tkm:n jälkeen. Harkisen kyllä vaihtoa jäykempiin semisynteettisiin.
synteettisestä toiseen vaihdolla ei pitäisi mitään lian irtoamista alkaa. Sensijaan, jos on aina ajettu mineraaliöljyillä, silloin tuollainen lian irtoamisryöppy on kuulemma mahdollista synteettiseen siirtymisen jälkeen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Mulla oli vanha jenkkituonti Oldssin CC. Vaihtelin siihen öljyjä tuhannen kilometrin välein 18 kertaa, joka kerta meni putsari vaihtoon, kun oli täynnä potaskaa.

Sen jälkeen uskalsin pidentää vaihtovälin kahteen ja puoleentonniin. Kannet irroitin siitä käkkäreestä, kun se tuli mulle. oli nostajien ja keinujen vaihtoa, plus ykx pakovena.

Öljytilavuus kasvoi tikun ylämerkkiä katellessa vuoden mittaan litran.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Forte käsittelystä enemmän hyötyä mineraaliöljyissä kierretyssä koneessa?

Itsellä koneessa kiertänyt jo viitisen vuotta NESTE I 10/50.
#2274
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mun tietääkseni fortekäsittelystä on hyötyä 16-tappisessa koneessa. Käsittelyn etuna juurikin moottoriöljyllä hydraulisesti säätyvien venttiilikoneistojen toiminnan takaaminen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jus kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Siis samanlaisesta pesulitkusta kuin Forte on kyse, saatoin muistaa merkin väärin, tarkistan asian kun pääsen tallille.
Olisko ollut Liqui Moly Engine Flush.
http://www.liqui-moly.de/web/lmhomeen.n ... hopproline
Ei se tuota ollut, hitsi kun purkki oli jo joutunut roskiin, ostin sen Motonetistä, tarkistan asian kun käyn seuraavan kerran, eipä tule nimi mieleen :oops:
Mutta se oli tosi tehokasta, kun sillä pesin koneen (ennen koneremonttia) niin oli irottanut karstapaakkuja koneen sisältä vaikka olin jo siihen mennessä putsannut siitä öljypohjan ja venakopan jne.
Nyt on kuitenkin kone täysin puhdas eli ei enää tarvetta noille litkuille :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Kiitän vastauksista ja lisään, että Kajaanissa Varaosamaailman yhteydessä oleva AD-korjaamo tekee Forte-käsittelyn öljynvaihdon yhteydessä lisäveloituksetta eli ainoastaan maksamalla normaalin öljynvaihdon ja Forte-aineen!
Ebba
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 15:37

Viesti Kirjoittaja Ebba »

Tänään ostin Espoon Motonetista STP "motor flush" tai sinnepäin olevaa moottorinpesuainetta, STP:n sivuilla sellaisesta ei tiedetty mitään mutta sitä oli hyllyssä kuitenkin. ~6€ purkki on siedettävä hinta kokeilusta jos siitä venttiilinrapina vaimenisi edes vähän.
900i 2.1 16v -93
Ebba
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 15:37

Viesti Kirjoittaja Ebba »

Nyt on öljyt vaihdettu ja lisainetta käytetty ohjeen mukaan. Vaikutus... oli kuultavissa mutta kyllä sen 2.1 koneen äänen vielä kissan kehräyksestä erottaa. Auttoi hieman juuri tuohon kannesta kuuluvaan naputukseen.
900i 2.1 16v -93
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Juu siis aine oli STP Engine Flush, maksoi about 6.50/purkki Motonetissä. Vaikutus vähän parempi kuin Fortella, ja forten hinnalla noita ostaa kolme kappaletta :D
Jos rapina ei noilla poistu niin ei ole kova homma napata noita painimia pois, koppa auki, nokat irti ja jakopään ketjupyöriin rautalangat kiinni että jako pysyy kohdallaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ebba
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 15:37

Viesti Kirjoittaja Ebba »

Saako ne venttiilinostimet sitten putsattua hyvin jos ne irrottaa vai voiko tehdä muuta kuin vaihtaa uusiin, ovat aika arvokkaita ilmeisesti (18€ /kpl)?
900i 2.1 16v -93
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Saa putsattua. Otin itse irti ne ja käytin bensakylvyssä jonka jälkeen puristelemalla öljymoskaa ulos, takaisin bensakylpyyn likoamaan ja sama juttu uusiksi. Voi toistaa niin kauan kunnes uskoo että ovat puhtaita. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Siinähän se seisoo mitä tuo STP:n Engine Flush aine on: http://www.seab.fi/pdf/STP_ENGINE_FLUSH_FIN.pdf ..eli hyvin pitkälle sitä kerosiinia > 60%.
KNF
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:00
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja KNF »

Täällä oli edellinen omistaja vaihdellut öljyjä, jos oli. No minä kumminkin vaihdoin ja mobilin perussynteettisestä tuli mustaa 20 kilsan matkalla.

Venttiilikopan avaus toi näkösälle todella runsaasti mustaa, joka oli irtoilemassa levyinä. Yritin saada mobiilin (900 gli -84) fortekäsittelyyn, mutta paikallisen huoltamon aikataulu ei käynyt minulle. Näin sitten marketin hyllyssä Valvolinen engine flush -nimistä mujua, muistaakseni 4,90/pullo. Ohjeet suunnilleen samat kuin fortessakin ja niinpä mukaan semmoinen sekä perusmineeraalit ja suodatin. Kaadoin myrkyn koneeseen, käytin ja vaihdoin öljyt. Ajoin mineraaleilla jotain 500 ja vaihdoin tilalle uudet synteettiset ja suodattimen.

8-v kone ei lakannut kilisemästä (siihen hain apua ja kilina jatkunut keväästä, jo noin 13 tkm), mutta öljyt lakkasivat mustumasta kerralla, venttiilikopan alunenkin oli peseytynyt. Kovin olin tyytyväinen tulokseen kun uskoin ja uskon edelleen irronneen karstan tulleen öljyjen mukana ulos eikä jääneen torppaamaan kanavia. En nyt tiedä oliko halpispesun käytössä järkeä, mutta ei siitä ainakaan mitään näkyvää haittaa ole toisaiseksi seurannut, ei öljyvuotoja eikä muutakaan. Saban mittarissa on nyt 227 tkm, käsittelystä on jotain 11 tkm.
Nykyiset: 9-5 2,3t '03 + viinastage, 9-3 2,3t '01+ viinastage
GL1500 '89, KTM 690 enduro R '12
exät: -KA: 9-5 2,3t '98, 900i 2,1-16v, 900i 2d '84, 900 gli 5d '84, 9000 2,3i '90, 9-3 2,3T,
-VA: 900 gli 5d '84,9-3 2,0, 9-5 2,3tA,
Vastaa Viestiin