Öljynkulutus + paisuntasäiliön ylivuoto
Öljynkulutus + paisuntasäiliön ylivuoto
Auto 900 vm.84.
Muutama ongelma olisi taasen eli
- Lämmöt nousee mittarissa "normaaliin" asentoon eli vaakatasoon ja joskus hiukan ylemmäs (minuutin tai kaksi eli n.13-14 yli tasan kellon asteikolla).
Flekti huutaa kaupunkiajossakin aika harvoin. Paisuntasäiliön nestetaso kylmänä minimin ja maksimin välissä. Nyt olen huomannut, että heittää ajossa jonkin verran nestettä paisuntasäiliön korkin reunoista. Paisuntasäiliössä ei poreile eikä neste tunnu sormella mitattaessa aivan kiehuvan kuumalta. Myöskään nestettä ei kuitenkaan ole tarvinnut liiemmin lisätä. Mistäköhän tämä ylivuoto voisi johtua?
- Kone tiputtelee aivan oikealta edestä (siis apukuskin puolelta)muutaman tipan ja tuhannella kilometrillä menee öljyä tikun maksimista minimiin (eli litra?). Olen lisännyt aina öljyä lisää. Kannattaako huolestua öljyn kulutuksesta?
Muutama ongelma olisi taasen eli
- Lämmöt nousee mittarissa "normaaliin" asentoon eli vaakatasoon ja joskus hiukan ylemmäs (minuutin tai kaksi eli n.13-14 yli tasan kellon asteikolla).
Flekti huutaa kaupunkiajossakin aika harvoin. Paisuntasäiliön nestetaso kylmänä minimin ja maksimin välissä. Nyt olen huomannut, että heittää ajossa jonkin verran nestettä paisuntasäiliön korkin reunoista. Paisuntasäiliössä ei poreile eikä neste tunnu sormella mitattaessa aivan kiehuvan kuumalta. Myöskään nestettä ei kuitenkaan ole tarvinnut liiemmin lisätä. Mistäköhän tämä ylivuoto voisi johtua?
- Kone tiputtelee aivan oikealta edestä (siis apukuskin puolelta)muutaman tipan ja tuhannella kilometrillä menee öljyä tikun maksimista minimiin (eli litra?). Olen lisännyt aina öljyä lisää. Kannattaako huolestua öljyn kulutuksesta?
Omani työntää aina "ylimääräiset" korkin kautta pihalle, eli jos täyttää paisuntasäiliön maksimiin, jonkin ajan kuluttua pinta on asettunut jonnekin vähän yli puolen välin. En muutamaan vuoteen ole keksinyt, että tästä jotain haittaa olisi, kun kaikki jäähdytysjärjestelmän komponentit on ehjiä ja toimivat.mikkoimp kirjoitti:oletko ilmannut jäähdytys järjestelmää? josset niin siellä tulee sisäistä kiehumista joka työntää vettä pois. myös viallinen korkki voi aiheuttaa monen mosta ongelmaa.
-
- "Aero"
- Viestit: 323
- Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
- Paikkakunta: Porvoo
Öljynkulutus tuntuu hurjalta. Itselläni on ollut useitakin alleen selvästi "kusevia" yksilöitä, mutta reilukaan tiputus ei ole liiemmin tikussa näkynyt. Jos tuolla tavalla menee öljyä, luulusi jo olevan pieniä lammikoita alla. Paljonko on veivattu koneella, tuntuisi, että jotain pientä laittoa on... Ei ole yhteenkään seitsemästä satkustani tarvinnut koskaan vaihtovälillä lisätä öljyä, ainakin oman kokemuksen perusteella se ei kuulu Saabin tapoihin. Ai niin, poikkeuksena oli se 2.1 litrainen...
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Nyt huomasin saman eli kylmänä pinnan tulee olla lähellä minimiä ja silloin ei työnnä korkista ulos.okaalto kirjoitti:Omani työntää aina "ylimääräiset" korkin kautta pihalle, eli jos täyttää paisuntasäiliön maksimiin, jonkin ajan kuluttua pinta on asettunut jonnekin vähän yli puolen välin. En muutamaan vuoteen ole keksinyt, että tästä jotain haittaa olisi, kun kaikki jäähdytysjärjestelmän komponentit on ehjiä ja toimivat.mikkoimp kirjoitti:oletko ilmannut jäähdytys järjestelmää? josset niin siellä tulee sisäistä kiehumista joka työntää vettä pois. myös viallinen korkki voi aiheuttaa monen mosta ongelmaa.
mulla oli omassa noin rankka öljynkulutus ja tippoja auton alla, syy: öljynpaineanturi päästi läpi.
eikös paisuntasäiliön korkin toimivuus ole helppo testata, lämpimänä kiertää supervarovasti (siltä varalta että korkki toimii
) auki ja kattoo onko paineita - suhahtaako
eikös paisuntasäiliön korkin toimivuus ole helppo testata, lämpimänä kiertää supervarovasti (siltä varalta että korkki toimii

Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Täytyy katsella josko vaihtaisi sitten tuon öljynpaineanturin! En löytänyt Alfamerin kirjasta mistään kuvaa / mainintaa anturista, mutta se taitaa olla putsarin yläpuolella. Tarkoititko muuten siis, että anturi päästi läpi öljyä koneen ulkopuolelle? Jos anturi on siis tuossa missä luulen, niin siltä puolelta ei tiputtele, vaan edestä katsottuna vasemmalta moottorin etupäästälucaf kirjoitti:mulla oli omassa noin rankka öljynkulutus ja tippoja auton alla, syy: öljynpaineanturi päästi läpi.
eikös paisuntasäiliön korkin toimivuus ole helppo testata, lämpimänä kiertää supervarovasti (siltä varalta että korkki toimii) auki ja kattoo onko paineita - suhahtaako

Paisuntasäiliön korkkia avattaessa lämpimänä ei suhahda eli onko korkki siis rikki? Ja jos on, saakohan noita korkkeja varaosaliikkeistä?

nimenomaan ja valui siitä maahan. ajon jälkeen aina lätäkkö maassa hetken päästä. mut sulla sitten vissiin kai vuotaa muualta.tkrakas kirjoitti:Tarkoititko muuten siis, että anturi päästi läpi öljyä koneen ulkopuolelle?
mun ymmärtääkseni paisuntasäiliön korkin pitäisi pitää paineita lämpimässä koneessa, eli avatessa pitäis olla vaarana että tulee vedet silmille. jos minkäänlaista painetta ei järjestelmässä tunnu korkkia avatessa, kannattaa harkita korkin vaihtamista. ainakin ysiysin paisuntasäiliön korkeissa se kumi kovettuu ajan saatossa varsinkin jos auto seisoo paljon.
motonetissä:
JÄÄHDYTTIMEN KORKKI SAAB 900 81--93
Pitää jäähdyttimen paineen oikeana
900 H-moottori Kierre paisuntasäiliöön. . . . . . . . . . . 5.72 EUR
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Onkos tuolla jäähdyttimen paineella suurtakaan merkitystä suomen lämpötiloissa? Eli eikös paine estä ainoastaan veden kiehumisen, jota koneen normaalisti toimiessa ei tapahdu. Eri asia on tietysti jossain korkealla vuoristossa, jossa vesi kiehuu alemmassa lämpötilassa.
Itse olen laittanut nykyisessäni ja edellisessä Saabissani paisuntasäiliönkorkin kierteen väliin pienen paperinpalan, jotta päästää paineet pois ja näin säästää vesipumpua ja muitakin tiivisteitä, eikä jäähdytys/jäähdytin ongelmia ole ollut. Isäni on viimeiset 30 vuotta tehnyt autoilleen samalla lailla eikä ongelmiä ole ollut ja vesipumputkin ovat kestäneet normaalia pitempään.
Itse olen laittanut nykyisessäni ja edellisessä Saabissani paisuntasäiliönkorkin kierteen väliin pienen paperinpalan, jotta päästää paineet pois ja näin säästää vesipumpua ja muitakin tiivisteitä, eikä jäähdytys/jäähdytin ongelmia ole ollut. Isäni on viimeiset 30 vuotta tehnyt autoilleen samalla lailla eikä ongelmiä ole ollut ja vesipumputkin ovat kestäneet normaalia pitempään.