Öljynkulutus + paisuntasäiliön ylivuoto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Öljynkulutus + paisuntasäiliön ylivuoto

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Auto 900 vm.84.

Muutama ongelma olisi taasen eli

- Lämmöt nousee mittarissa "normaaliin" asentoon eli vaakatasoon ja joskus hiukan ylemmäs (minuutin tai kaksi eli n.13-14 yli tasan kellon asteikolla).
Flekti huutaa kaupunkiajossakin aika harvoin. Paisuntasäiliön nestetaso kylmänä minimin ja maksimin välissä. Nyt olen huomannut, että heittää ajossa jonkin verran nestettä paisuntasäiliön korkin reunoista. Paisuntasäiliössä ei poreile eikä neste tunnu sormella mitattaessa aivan kiehuvan kuumalta. Myöskään nestettä ei kuitenkaan ole tarvinnut liiemmin lisätä. Mistäköhän tämä ylivuoto voisi johtua?

- Kone tiputtelee aivan oikealta edestä (siis apukuskin puolelta)muutaman tipan ja tuhannella kilometrillä menee öljyä tikun maksimista minimiin (eli litra?). Olen lisännyt aina öljyä lisää. Kannattaako huolestua öljyn kulutuksesta?
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Öljynkulutus on ainakin liikaa, kuinka paljon savuttaa sinistä?
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

oletko ilmannut jäähdytys järjestelmää? josset niin siellä tulee sisäistä kiehumista joka työntää vettä pois. myös viallinen korkki voi aiheuttaa monen mosta ongelmaa.

öljyä kuluu tosiaankin liikaa!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

LR kirjoitti:Öljynkulutus on ainakin liikaa, kuinka paljon savuttaa sinistä?
Sinistä savua ei tule lainkaan eli kyllä tuo kulutus johtunee jonkun (minkä?) tiivisteen vuotamisesta kun on noita tippoja näkyvissä auton alla...
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

mikkoimp kirjoitti:oletko ilmannut jäähdytys järjestelmää? josset niin siellä tulee sisäistä kiehumista joka työntää vettä pois. myös viallinen korkki voi aiheuttaa monen mosta ongelmaa.
Omani työntää aina "ylimääräiset" korkin kautta pihalle, eli jos täyttää paisuntasäiliön maksimiin, jonkin ajan kuluttua pinta on asettunut jonnekin vähän yli puolen välin. En muutamaan vuoteen ole keksinyt, että tästä jotain haittaa olisi, kun kaikki jäähdytysjärjestelmän komponentit on ehjiä ja toimivat.
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Öljynkulutus tuntuu hurjalta. Itselläni on ollut useitakin alleen selvästi "kusevia" yksilöitä, mutta reilukaan tiputus ei ole liiemmin tikussa näkynyt. Jos tuolla tavalla menee öljyä, luulusi jo olevan pieniä lammikoita alla. Paljonko on veivattu koneella, tuntuisi, että jotain pientä laittoa on... Ei ole yhteenkään seitsemästä satkustani tarvinnut koskaan vaihtovälillä lisätä öljyä, ainakin oman kokemuksen perusteella se ei kuulu Saabin tapoihin. Ai niin, poikkeuksena oli se 2.1 litrainen...
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Öljypumpun O-rengas jos poikki niin tuo määrä ei ihmeellinen öljyhävikki.
Samoin öljynpaineanturi jos vuotaapi.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

okaalto kirjoitti:
mikkoimp kirjoitti:oletko ilmannut jäähdytys järjestelmää? josset niin siellä tulee sisäistä kiehumista joka työntää vettä pois. myös viallinen korkki voi aiheuttaa monen mosta ongelmaa.
Omani työntää aina "ylimääräiset" korkin kautta pihalle, eli jos täyttää paisuntasäiliön maksimiin, jonkin ajan kuluttua pinta on asettunut jonnekin vähän yli puolen välin. En muutamaan vuoteen ole keksinyt, että tästä jotain haittaa olisi, kun kaikki jäähdytysjärjestelmän komponentit on ehjiä ja toimivat.
Nyt huomasin saman eli kylmänä pinnan tulee olla lähellä minimiä ja silloin ei työnnä korkista ulos.
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Tuo öljynkulutuksen arvio oli lähinnä tuollainen "noin arvio" eli en ole laskenut koskaan minimiinsä, vaan huomasin, että 500 kilometrin ajon jälkeen öljy tikussa oli laskenut n.kolmasosan eli hiukan yli sentin...
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mulla oli omassa noin rankka öljynkulutus ja tippoja auton alla, syy: öljynpaineanturi päästi läpi.

eikös paisuntasäiliön korkin toimivuus ole helppo testata, lämpimänä kiertää supervarovasti (siltä varalta että korkki toimii :)) auki ja kattoo onko paineita - suhahtaako
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

lucaf kirjoitti:mulla oli omassa noin rankka öljynkulutus ja tippoja auton alla, syy: öljynpaineanturi päästi läpi.

eikös paisuntasäiliön korkin toimivuus ole helppo testata, lämpimänä kiertää supervarovasti (siltä varalta että korkki toimii :)) auki ja kattoo onko paineita - suhahtaako
Täytyy katsella josko vaihtaisi sitten tuon öljynpaineanturin! En löytänyt Alfamerin kirjasta mistään kuvaa / mainintaa anturista, mutta se taitaa olla putsarin yläpuolella. Tarkoititko muuten siis, että anturi päästi läpi öljyä koneen ulkopuolelle? Jos anturi on siis tuossa missä luulen, niin siltä puolelta ei tiputtele, vaan edestä katsottuna vasemmalta moottorin etupäästä :?.

Paisuntasäiliön korkkia avattaessa lämpimänä ei suhahda eli onko korkki siis rikki? Ja jos on, saakohan noita korkkeja varaosaliikkeistä? :?
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ilmeisesti sitten vuotaa virranjakajasta.
korkkeja saa uusia, varaosana en tiedä saako.

niin oletko ilmannut järjestelmää? kannatta ilmata!!!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Virranjakajan o-rengas!!
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tkrakas kirjoitti:Tarkoititko muuten siis, että anturi päästi läpi öljyä koneen ulkopuolelle?
nimenomaan ja valui siitä maahan. ajon jälkeen aina lätäkkö maassa hetken päästä. mut sulla sitten vissiin kai vuotaa muualta.

mun ymmärtääkseni paisuntasäiliön korkin pitäisi pitää paineita lämpimässä koneessa, eli avatessa pitäis olla vaarana että tulee vedet silmille. jos minkäänlaista painetta ei järjestelmässä tunnu korkkia avatessa, kannattaa harkita korkin vaihtamista. ainakin ysiysin paisuntasäiliön korkeissa se kumi kovettuu ajan saatossa varsinkin jos auto seisoo paljon.

motonetissä:
JÄÄHDYTTIMEN KORKKI SAAB 900 81--93
Pitää jäähdyttimen paineen oikeana
900 H-moottori Kierre paisuntasäiliöön. . . . . . . . . . . 5.72 EUR
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
TeppoY
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 22:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja TeppoY »

Onkos tuolla jäähdyttimen paineella suurtakaan merkitystä suomen lämpötiloissa? Eli eikös paine estä ainoastaan veden kiehumisen, jota koneen normaalisti toimiessa ei tapahdu. Eri asia on tietysti jossain korkealla vuoristossa, jossa vesi kiehuu alemmassa lämpötilassa.

Itse olen laittanut nykyisessäni ja edellisessä Saabissani paisuntasäiliönkorkin kierteen väliin pienen paperinpalan, jotta päästää paineet pois ja näin säästää vesipumpua ja muitakin tiivisteitä, eikä jäähdytys/jäähdytin ongelmia ole ollut. Isäni on viimeiset 30 vuotta tehnyt autoilleen samalla lailla eikä ongelmiä ole ollut ja vesipumputkin ovat kestäneet normaalia pitempään.
Vastaa Viestiin