b-moottorin kolinat vesipumppu tai nokkaketju

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

lucaf kirjoitti:pahus kun viikonloppukin on täys ohjelmaa, muuten olisin vakavasti harkinnut ajamista sinne. kiitos kuitenkin ystävällisestä tarjouksesta!
Sittenhän täällä olisi ollut toinenkin rautapuskurinen käymässä :) .. Liekö Nivala-Ylivieska-sektorilla mitään vanhaa rautapuskuri-99:iä jäänyt kenenkään pihalle ruostumaan?
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Tizumo kirjoitti:Liekö Nivala-Ylivieska-sektorilla mitään vanhaa rautapuskuri-99:iä jäänyt kenenkään pihalle ruostumaan?
onkohan jotain koirarotua olemassa jonka vois kouluttaa haistamaan kaikki kymmenen kilsan säteellä olevat vanhat ysiysit? :) voi kuinka paljon niitä löytyisikään ladoista ja navettojen takaa
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Koirista en tiedä, mutta tuota laahainta siirtämällä hiljeni tuo vihreä '75L, tosin ääni palasi hieman vaimeampana hetken kaasuteltuani, taisi jäädä pultti löysälle, oli aikas veemäinen kiristellä..

Jokatapauksessa syynä oli löysä ketju.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

lucaf kirjoitti: onkohan jotain koirarotua olemassa jonka vois kouluttaa haistamaan kaikki kymmenen kilsan säteellä olevat vanhat ysiysit? :) voi kuinka paljon niitä löytyisikään ladoista ja navettojen takaa
Tai sitten suomalainen versio ranskalaisesta tryffelipossusta: Saab-sika

Röhkii vähän aikaa rautapuskurin kulmaa ja sitten lähtee armotonta kyytiä löntystämään kohti latoa parin kilsan päässä *oink oink* :D . Nykyiset Saab-siat löytyy tosin kaikki varmaan ratin takaa :wink: . Kylläpäs huumori kukkii tänään..
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

lefa42 kirjoitti:Koirista en tiedä, mutta tuota laahainta siirtämällä hiljeni tuo vihreä '75L, tosin ääni palasi hieman vaimeampana hetken kaasuteltuani, taisi jäädä pultti löysälle, oli aikas veemäinen kiristellä..

Jokatapauksessa syynä oli löysä ketju.
hyviä uutisia siis 75 -rintamalta, hienoa! ihan kuriositeettina, miten toi laahaimen siirto tapahtuu? teitkö operaation vain venttiilikopan avaamalla? et joutunut nostamaan konetta?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Jeps, täytyy ottaa tänään kuvia omasta "erikoistyökalusta" eli pidennetystä ja taitellusta 13mm lenkin ja jatkovarren yhdistelmästä, jonka saa ujutettua venakopan avauksen jälkeen laahaimen pultinkantaan, sitä löystytin, sitten laahainta ketjua kohti ja kiristys :)

Sotkuinen, hermojaraastava ja hyttysenpuremia sisältänyt operaatio, mutta onnistunut :lol:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Kisälli
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Pe Touko 14, 2004 12:28

Viesti Kirjoittaja Kisälli »

lefa42 kirjoitti:Jeps, täytyy ottaa tänään kuvia omasta "erikoistyökalusta" eli pidennetystä ja taitellusta 13mm lenkin ja jatkovarren yhdistelmästä, jonka saa ujutettua venakopan avauksen jälkeen laahaimen pultinkantaan, sitä löystytin, sitten laahainta ketjua kohti ja kiristys :)

Sotkuinen, hermojaraastava ja hyttysenpuremia sisältänyt operaatio,
mutta onnistunut :lol:
Lenkki täytyy olla 12 kulmainen pienen liikkeen vuoksi :!:
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Kyllä, onneksi sellainenkin löytyi, hyvä huomio btw!
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

hei mutta toihan on suorastaan ilosanoma niille (esim minulle) jotka olivat siinä uskossa että hommaa ei toimiteta venttiilikopan aukon kautta! :) hienoa lefa!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

voi rähmä, VOI RÄHMÄ :(

siis toi auton rahina kuului päivänselvästi vesipumpusta, vesipumpun kansi suunnilleen tärisi silmissä, no, liioittelua mutta ääni heijastui siihen ihan selvästi.

nyt on vesipumppu vaihdettu korjaamolla, ääni ei kadonnut mihinkään. ei siinä mitään, työtunteja ei mennyt kuin pari, eniten kyrsii se, että
tilalle laitettu motonetin vesipumppu FALSKAA!!! perkele että sapettaa. ja auto seisoo korjaamolla.

ääni tulee siis tosiaan jakopäästä (opetus: älä luota siihen että työntämällä meisselin vesipumpun kanteen ja toteamalla äänen tulevan sieltä, että vika olisi vesipumpussa), ja olivat todenneet myös senkin, että kierroksia nostettaessa myös moottorin laakerit ääntelevät. kun aloin tarkemmin ajattelemaan, kone on tosiaan yllättävän kova/karkeaääninen suuremmilla kierroksilla.

kyselin että mitä toi jakopää/laakeriremontti tulisi tekemään työtunneissa, karkea arvio oli 10...=> 500 eur :(:(
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

lucaf kirjoitti:voi rähmä, VOI RÄHMÄ :(

siis toi auton rahina kuului päivänselvästi vesipumpusta, vesipumpun kansi suunnilleen tärisi silmissä, no, liioittelua mutta ääni heijastui siihen ihan selvästi.

nyt on vesipumppu vaihdettu korjaamolla, ääni ei kadonnut mihinkään. ei siinä mitään, työtunteja ei mennyt kuin pari, eniten kyrsii se, että
tilalle laitettu motonetin vesipumppu FALSKAA!!! perkele että sapettaa. ja auto seisoo korjaamolla.

ääni tulee siis tosiaan jakopäästä (opetus: älä luota siihen että työntämällä meisselin vesipumpun kanteen ja toteamalla äänen tulevan sieltä, että vika olisi vesipumpussa), ja olivat todenneet myös senkin, että kierroksia nostettaessa myös moottorin laakerit ääntelevät. kun aloin tarkemmin ajattelemaan, kone on tosiaan yllättävän kova/karkeaääninen suuremmilla kierroksilla.

kyselin että mitä toi jakopää/laakeriremontti tulisi tekemään työtunneissa, karkea arvio oli 10...=> 500 eur :(:(


jos uus pumppu vuotaa toden näköisesti asentaja ei painanut vesipyörää tarpeeksi syvälle akselille!! :roll:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kiitos kommentista, huomioidaan ja välitän kommenttisi korjaamolle
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

lucaf kirjoitti:kiitos kommentista, huomioidaan ja välitän kommenttisi korjaamolle
Tosiaan jos osat on uusia (vesipyörä,akseli ,laakeri ,stefa ja "vesipyörän"tiiviste)ei jää vuotaan ilman asentajan mokaa!!! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

joo ostin motonetin korjaussarjan johon kuului noi kaikki mainitsemasi. tavallaan nolo ja kiusallinen tilanne alkaa vääntämään saab-huollon kanssa kättä tästä, varsinkin kun en itse osaa perusteella niille että vika olisi heidän työssään. yritän vain vihjaista että "minulle sanottiin näin..."...ääh, mihinköhän tämäkin johtaa :(
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tässä vähän mietiskelin että jos teettäisin tuolla korjaamolla sen jakopää/laakeriremontin kanssa, ja sopisin etukäteen hinnan (max 500 eur + sisältää toimivan vesipumpun) ja osamaksun. saisin loppukesäksi iskussa olevan vanhuksen käyttööni.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin