miten poistaa pultti?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
andrelinoge
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Su Huhti 24, 2005 00:26
Paikkakunta: Espoo

miten poistaa pultti?

Viesti Kirjoittaja andrelinoge »

Kertokaapa minulle miten parhaiten saisi ruuvattua/viilattua pois kiinniruostuneen pultin joka on aika ahtaassa paikassa. Olen suihkuttanut niin hemmetisti ruosteensyöjää sen päälle ja vääntänyt hylsyavaimella niin että reunat ovat pyöristyneet liikaa.
#2792
Skoda Favorit 1.3 GLXi -95 (KA)
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Mutterinsärkijä on kova sana noissa hommissa. Itse käytän sitä juuri tuollaisissa tapauksissa.

Jos vaan on tilaa käyttää sitä...

Edit: ai kysymyksessä olikin pultti. Käsitin että mutteri...
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mikä pultti ja missä se on?

Kannattaa käyttää hyvälaatuisia kuusikulmaisia hylsyjä. Jos kanta on nylppääntynyt pyöreäksi, sen voi saada vielä toimivaksi jos viilaat sen pienemmäksi niin, että pykälää pienempi hylsy mahtuu tiukasti, mahdollisesti hylsy paikalleen lyömällä.

Muutenkin iskut pultin kantaan saattavat auttaa irtoamisessa.

Ja kohteen lämmittäminen kaasutoholla tai kuumailmapuhaltimella, jos ympäristö kestää.

Tai hitsaat pultinkantaan isomman mutterin. Tällä saadaan lämpövaikutus ja parempi vääntöote samalla iskulla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
andrelinoge
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Su Huhti 24, 2005 00:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja andrelinoge »

kyseessä on jäähdyttimen kehikossa oleva pultti joka on sijoitettu akkutelineen ja jäähdyttimen väliin aika ahtaaseen paikkaan.
#2792
Skoda Favorit 1.3 GLXi -95 (KA)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

andrelinoge kirjoitti:kyseessä on jäähdyttimen kehikossa oleva pultti joka on sijoitettu akkutelineen ja jäähdyttimen väliin aika ahtaaseen paikkaan.
Jäähdyttimen alakiinnitys? Akun olet varmaan jo purkanut pois. Sitten kulmahiomakoneella, puukkosahalla tai rautasahanterällä pultti poikki vaimenninkumin läpi sahaten. Oikeastaan tuo pitäisi katkaista mahdollisimman läheltä syyläriä, jotta jäljelle jäävä nysä ei haittaa syylärin pois nostamista, se kun on muutenkin mukavaa hommaa kun flekti ei halua tulla virranjakajan ohi, ja valonpyyhkijävivustokin tekee parhaansa haitatakseen operaatiota.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
andrelinoge
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Su Huhti 24, 2005 00:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja andrelinoge »

Ei kun se on se pystyasennossa oleva pultti joka pitää sen rautakehikon paikallaan. Mitään sähkövempainta en pysty käyttämään koska lähimpään pistorasiaan on matkaa runsaasti 100 metriä ja auto on ja pysyy jämptisti paikallaan. Onko joku teistä onnistunut rikkomaan pultin mutterinsärkijällä?
#2792
Skoda Favorit 1.3 GLXi -95 (KA)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Pulttia ei saa särki mutterinsärkijällä, eikä aina mutteriakaan.

Minun mielestäni se on kyllä mutteri. Etuaisoihin on hitsattu pinnapultit, jotka menevät lukkopellin syylärin vierestä kulkevien alahaarojen reikien läpi, ja päällä on mutteri. Pinnapultit näkyvät kuvassa
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkin/ ... age10.html

Sahaa se mutteri halki. Tai lämmitä kaasutoholla, se ei tarvitse sähköä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

On kyllä aika ahdas kolo....
Piti ehdottaa näitä saabin tonkeja, jotka on ainakin satkuissa ja tonnisissa työkalu loorassa, mutta ei sovi kyllä tuonne rakoon :?

Pirun hyvät muuten, niillä tullut monet pyöristyneet pultit avattua...ei kylläkään tuosta projektii 99 vaan kaheksisen vuotta vo*** nimisestä kulkuneuvosta, jossa kaikki jarruputkien kannat pyöristy...
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Kun kaikki muut keinot on käytetty, niin kaljakauppaan ostamaan muutama korillinen.. ja kutsumaan kaikki lähiseudun sepät ja saabistit paikalle ihmettelemään omien työkalupakkien kanssa.. Kuva
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
P:n Vee
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 15, 2003 07:29
Paikkakunta: Ii

kehikon mutteri

Viesti Kirjoittaja P:n Vee »

Morjens!

Viitaten komitean mietintöön: Kokeile 1/2" round corner, eli pyöreänurkkaista hylsyä. Kehikon mutteri on muistaakseni 13mm, joten puolituumainen pyöreänurkkainen mennee lyömällä paikoilleen. Kamasalla on pyöreänurkkaiset nykyään ja bilipaliteemallakin lie valikoimassa. Tietenkin voit kokeilla myös manausta, sadattelua ja voodoota, mutta niistä ei taida tässä tapauksessa olla apua.

Teevee P:n Vee

ps. varo rystysiä, pellin reunat ovat aika hyvin otollaan ja pissapojan letkunkiinnikkeet myös!
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Jos nurkat on pyöristyneet tarpeeksi paljon, niin sopivan kokoinen torx-hylsykin voisi riittävällä hakkaamisella mennä pultin kantaan. Jos sellaisen onnistuu riittävän tiukasti paikalleen saamaan, niin varmasti aukeaa :idea: .
#1970
Vastaa Viestiin