miten poistaa pultti?
-
- "Aero"
- Viestit: 366
- Liittynyt: Su Huhti 24, 2005 00:26
- Paikkakunta: Espoo
miten poistaa pultti?
Kertokaapa minulle miten parhaiten saisi ruuvattua/viilattua pois kiinniruostuneen pultin joka on aika ahtaassa paikassa. Olen suihkuttanut niin hemmetisti ruosteensyöjää sen päälle ja vääntänyt hylsyavaimella niin että reunat ovat pyöristyneet liikaa.
#2792
Skoda Favorit 1.3 GLXi -95 (KA)
Skoda Favorit 1.3 GLXi -95 (KA)
Mikä pultti ja missä se on?
Kannattaa käyttää hyvälaatuisia kuusikulmaisia hylsyjä. Jos kanta on nylppääntynyt pyöreäksi, sen voi saada vielä toimivaksi jos viilaat sen pienemmäksi niin, että pykälää pienempi hylsy mahtuu tiukasti, mahdollisesti hylsy paikalleen lyömällä.
Muutenkin iskut pultin kantaan saattavat auttaa irtoamisessa.
Ja kohteen lämmittäminen kaasutoholla tai kuumailmapuhaltimella, jos ympäristö kestää.
Tai hitsaat pultinkantaan isomman mutterin. Tällä saadaan lämpövaikutus ja parempi vääntöote samalla iskulla.
Kannattaa käyttää hyvälaatuisia kuusikulmaisia hylsyjä. Jos kanta on nylppääntynyt pyöreäksi, sen voi saada vielä toimivaksi jos viilaat sen pienemmäksi niin, että pykälää pienempi hylsy mahtuu tiukasti, mahdollisesti hylsy paikalleen lyömällä.
Muutenkin iskut pultin kantaan saattavat auttaa irtoamisessa.
Ja kohteen lämmittäminen kaasutoholla tai kuumailmapuhaltimella, jos ympäristö kestää.
Tai hitsaat pultinkantaan isomman mutterin. Tällä saadaan lämpövaikutus ja parempi vääntöote samalla iskulla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Aero"
- Viestit: 366
- Liittynyt: Su Huhti 24, 2005 00:26
- Paikkakunta: Espoo
Jäähdyttimen alakiinnitys? Akun olet varmaan jo purkanut pois. Sitten kulmahiomakoneella, puukkosahalla tai rautasahanterällä pultti poikki vaimenninkumin läpi sahaten. Oikeastaan tuo pitäisi katkaista mahdollisimman läheltä syyläriä, jotta jäljelle jäävä nysä ei haittaa syylärin pois nostamista, se kun on muutenkin mukavaa hommaa kun flekti ei halua tulla virranjakajan ohi, ja valonpyyhkijävivustokin tekee parhaansa haitatakseen operaatiota.andrelinoge kirjoitti:kyseessä on jäähdyttimen kehikossa oleva pultti joka on sijoitettu akkutelineen ja jäähdyttimen väliin aika ahtaaseen paikkaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Aero"
- Viestit: 366
- Liittynyt: Su Huhti 24, 2005 00:26
- Paikkakunta: Espoo
Ei kun se on se pystyasennossa oleva pultti joka pitää sen rautakehikon paikallaan. Mitään sähkövempainta en pysty käyttämään koska lähimpään pistorasiaan on matkaa runsaasti 100 metriä ja auto on ja pysyy jämptisti paikallaan. Onko joku teistä onnistunut rikkomaan pultin mutterinsärkijällä?
#2792
Skoda Favorit 1.3 GLXi -95 (KA)
Skoda Favorit 1.3 GLXi -95 (KA)
Pulttia ei saa särki mutterinsärkijällä, eikä aina mutteriakaan.
Minun mielestäni se on kyllä mutteri. Etuaisoihin on hitsattu pinnapultit, jotka menevät lukkopellin syylärin vierestä kulkevien alahaarojen reikien läpi, ja päällä on mutteri. Pinnapultit näkyvät kuvassa
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkin/ ... age10.html
Sahaa se mutteri halki. Tai lämmitä kaasutoholla, se ei tarvitse sähköä.
Minun mielestäni se on kyllä mutteri. Etuaisoihin on hitsattu pinnapultit, jotka menevät lukkopellin syylärin vierestä kulkevien alahaarojen reikien läpi, ja päällä on mutteri. Pinnapultit näkyvät kuvassa
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkin/ ... age10.html
Sahaa se mutteri halki. Tai lämmitä kaasutoholla, se ei tarvitse sähköä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
On kyllä aika ahdas kolo....
Piti ehdottaa näitä saabin tonkeja, jotka on ainakin satkuissa ja tonnisissa työkalu loorassa, mutta ei sovi kyllä tuonne rakoon
Pirun hyvät muuten, niillä tullut monet pyöristyneet pultit avattua...ei kylläkään tuosta projektii 99 vaan kaheksisen vuotta vo*** nimisestä kulkuneuvosta, jossa kaikki jarruputkien kannat pyöristy...
Piti ehdottaa näitä saabin tonkeja, jotka on ainakin satkuissa ja tonnisissa työkalu loorassa, mutta ei sovi kyllä tuonne rakoon

Pirun hyvät muuten, niillä tullut monet pyöristyneet pultit avattua...ei kylläkään tuosta projektii 99 vaan kaheksisen vuotta vo*** nimisestä kulkuneuvosta, jossa kaikki jarruputkien kannat pyöristy...
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kehikon mutteri
Morjens!
Viitaten komitean mietintöön: Kokeile 1/2" round corner, eli pyöreänurkkaista hylsyä. Kehikon mutteri on muistaakseni 13mm, joten puolituumainen pyöreänurkkainen mennee lyömällä paikoilleen. Kamasalla on pyöreänurkkaiset nykyään ja bilipaliteemallakin lie valikoimassa. Tietenkin voit kokeilla myös manausta, sadattelua ja voodoota, mutta niistä ei taida tässä tapauksessa olla apua.
Teevee P:n Vee
ps. varo rystysiä, pellin reunat ovat aika hyvin otollaan ja pissapojan letkunkiinnikkeet myös!
Viitaten komitean mietintöön: Kokeile 1/2" round corner, eli pyöreänurkkaista hylsyä. Kehikon mutteri on muistaakseni 13mm, joten puolituumainen pyöreänurkkainen mennee lyömällä paikoilleen. Kamasalla on pyöreänurkkaiset nykyään ja bilipaliteemallakin lie valikoimassa. Tietenkin voit kokeilla myös manausta, sadattelua ja voodoota, mutta niistä ei taida tässä tapauksessa olla apua.
Teevee P:n Vee
ps. varo rystysiä, pellin reunat ovat aika hyvin otollaan ja pissapojan letkunkiinnikkeet myös!