JARRUKILPIEN VAIHTO

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

JARRUKILPIEN VAIHTO

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

900 i cc auto korjaamolla jarrukilpien vaihtoa varten. Asentaja suositteli laakerien vaihtoa samalla, koska kun navat irroitetaan niin laakeri :?: muka kärsii siintä toimenpiteestä ja eivät siten kestäisi enää kauan :x ONKO todella niin :?: JOS työ tehdään prässissä, oikeilla työvälineillä ja ammattitidolla VAHINGOITTUUKO entinen ehjä laakeri :?: JOS pitää vaihtaa laakerit, niin MIKÄ merkki on kokemuksenne mukaan kestävin/parhain
Vastauksianne odotellen
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Etupyörissä on 2-riviset kuulalaakerit, jotka saattavat kärsiä irroituksessa jos työ ei aivan hyvin onnistu.
Takapyörien kartiolaakerit saattavat saada entistä paremman välyksen uudelleen asennettaessa.
Tavallista filosofiaa on tietenkin tuo korjaamoiden "kannattaa panna uutta kun on kerran auki".
Ymmärtääkseni etupyörän laakereiden kestoikä on rajallinen, mutta takapyörien laakerit kestävät hyvin auton iän.
Kommentoikaa jos olette eri mieltä!
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Samaa mieltä että harvoin kukaan ees yrittää saada ehjänä niitä.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Noheva jätkä irrottaa navan, putsaa jarrukilven siitä ulkopuolelta ja hitsaa peltiä.

Näin tehtiin -89 i16A takajarrukilville, kun niihin vielä pystyi kyseisen operaation tekemään.

Jos kaari hapantunut irti kokonaan niin sitten pitää alkaa läkkisepäks tai vaihtaa kilvet kokonaan = laakerit paskaks.


T. Pasi
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

kostape kirjoitti
Etupyörissä on 2-riviset kuulalaakerit, jotka saattavat kärsiä irroituksessa jos työ ei aivan hyvin onnistu.
Takapyörien KARTIOlaakerit saattavat saada entistä paremman välyksen uudelleen asennettaessa.
tarkennan hieman
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
Uudemmissa ( etupyörä ainakin -79 lähtien) on 2- riviset VIISTOkuulalaakerit , joissa laakerivälys ei ole säädettävissä, paketti vaan vedetään isoon momenttiin 300 Nm , jotta muut kuin laakerivalmistajan sisäiset välykset poistuvat ja erilliset sisäkoolit ovat välyksettömästi kohdillaan.
Takapyörään vastaavanlainen 2- rivinen viistokuulalaakeripaketti tullee ehkä 6.82 kts. motonetin lista.
Vanhemmissa malleissa ennen 6.82 on KARTIOrullalaakerit, joissa laakerivälys säädetään ensin kiristäen 5 kpm( 49 Nm), sitten löysätään ja kiristetään arvoon 0.2--0.4 kpm, eli erittäin pieni, lähinnä vain välyksettömäksi.
Eli vanhoissa ole tarkkana ja varmistu kumman tyyppinen laakeri , ettet riko sitä.
Kiristämättömässä tilassa viitokuulalaakeripaketit tuntuvat löysiltä, joten välyksiä/ kuntoa ei voi silloin arvioida.
Takapään napa laakereineen lähtee helposti ihan käsipelillä irti esim jarrukilven vaihtotilanteessa ( älä tiputa laakeriosia hiekkaan). ETUpään laakeri on halvempi ja todennäköisesti vioittuu irroitettaessa prässillä, eli kantsii vaihtaa uuteen, kuten yllä mainittu.
stara
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

kostape kirjoitti:Etupyörissä on 2-riviset kuulalaakerit, jotka saattavat kärsiä irroituksessa jos työ ei aivan hyvin onnistu.
Takapyörien kartiolaakerit saattavat saada entistä paremman välyksen uudelleen asennettaessa.
Tavallista filosofiaa on tietenkin tuo korjaamoiden "kannattaa panna uutta kun on kerran auki".
Ymmärtääkseni etupyörän laakereiden kestoikä on rajallinen, mutta takapyörien laakerit kestävät hyvin auton iän.
Kommentoikaa jos olette eri mieltä!
ei ne takalaakeritkaan mahdottomia kestä. on niitäkin joutunut vaihtamaan.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

On muuten mukava homma tuo etulaakerin vaihto ilman prässiä...!
Aika hyvinhän nuo (etupään) laakerit kestää, porukoiden 900i:ssä on 450tkm mittarissa, eikä ole vaihdettu, omaan 99:n vaihdoin toisen (465tkm, mutta seisoi muutaman vuoden, olisikohan laakeri hapantunut seisoessa?)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

lordofgreed kirjoitti:On muuten mukava homma tuo etulaakerin vaihto ilman prässiä...!
Aika hyvinhän nuo (etupään) laakerit kestää, porukoiden 900i:ssä on 450tkm mittarissa, eikä ole vaihdettu, omaan 99:n vaihdoin toisen (465tkm, mutta seisoi muutaman vuoden, olisikohan laakeri hapantunut seisoessa?)

seisotushan autolle on melkein kaikista pahinta mitä tehdä voi.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: JARRUKILPIEN VAIHTO

Viesti Kirjoittaja stara »

erites-2 kirjoitti:900 i cc auto korjaamolla jarrukilpien vaihtoa varten. Asentaja suositteli laakerien vaihtoa samalla, koska kun navat irroitetaan niin laakeri :?: muka kärsii siintä toimenpiteestä ja eivät siten kestäisi enää kauan :x ONKO todella niin :?: JOS työ tehdään prässissä, oikeilla työvälineillä ja ammattitidolla VAHINGOITTUUKO entinen ehjä laakeri :?: JOS pitää vaihtaa laakerit, niin MIKÄ merkki on kokemuksenne mukaan kestävin/parhain
Vastauksianne odotellen
Ei tarvii ETUpyörän laakerointia irroittaa/ vaihtaa, irroittaa vain jarrun ja levyn ja avaa kilpien ruuvit ( 87> lähtien saa muuten hylsyn lyötyä pohjaan pyöränpulttien reiästä koska ovat samalla jaolla).
Sitten leikkaa peltisaksilla sen TURHAN kannaksen kilvestä pois niin jotta vain kiinnitysreiät jäävät. mahtuu nyt tulemaan pois, uusi samalla modauksella sisään. KOKEILTU JUTTU.
TAKAjarrukilpi ei onnistu samalla tavalla, mutta siellähän laakerinapa lähtee ihan käsipelillä pois, kun vain saa mutterin auki ( noin 300 Nm, avainväli 32 mm).
stara
rampe_58
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 18:23
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja rampe_58 »

Jarrukilpien eli niiden kurasuojien vaihtoon ei tarvitse irroittaa. Ne pystyy vaihtamaan, jos pultit eivät katkea irroitettaessa. Mikäli niin käy on koko napa irroitettava. Keskimutterin avaaminen muutenkin on vähän riskialtista.
Vaihdoin pikaisesti alapallonivelen siten, että jousi kasaan, keskimutteri auki, poikittaispultit auki ja ulos, pallonivelen mutteri auki,pultti mutterin juuresta laikalla poikki, pallonivel murtoraudalla pois ja uusi paikalleen päinvastaisessa järjestyksessä. Aikaa meni puolisen tuntia. Auto alas ja katsastukseen. Maantiellä huomasin, että pyöränlaakeri jyrisi. Katsastuksessa leima paperiin ja pyöränlaakeri vaihtoon. Että kyllä se korjaamomies puhui ainakin puolitotuutta niistä pyöränlaakereista. Vanhaa laakeria ei saa ehjänä pois ja, jos sen vetolaipan joutuu sieltä laakerin sisältä ottamaan pois, ei sitä laakeria enää voi, eikä kannata käyttää. Jos laakeri leikkaa kiinni, pyörän napa pyörähtää laakerissa, niin sitten on edessä joko hävittämö tai metroautokeikka. Uusi osa maksaa varmaan 100€ ja purkuosan "markkinahinta" pyörii siinä 20-40 välillä. (Kokemusta on, 2 kpl. on mennyt 0,6 milj km:n matkalla)
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

jarrukilvet

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

Jarrukilpien vaihto on todella "tyyristä " touhua, johtuen juuri noista jo aikaisemmin todetuista seikoista. Osathan ovat kuluvia, alttiina kaikelle mahdolliselle mitä tieltä irtoaa ja siten "arka" paikka. JOS ne joutuu uusimaan, kannattaa ne ehdottomasti suojata mahdollisimman hyvin. Menetelmistä monta hyvää esimerkkiä aikaisemmissa kirjoituksissa. Itse jouduin vaihdattamaan kilvet kalleimman mukaan, korjaamolla , purkuautosta kilvet, hiekkapuhallus,pohjamaali, 2x ferrex, 2x kimmoisa pinnoitte. Uudet laakerit (entiset ehjät vioittui pois otettaessa ) ym pikkuhilppeet ja johan kerttyi hintaa. Vastaisuudessa neuvottelen kyllä katsastajan kanssa mikä on mielekästä ja tarpeellista korjata.
rampe_58
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 18:23
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja rampe_58 »

Hei erites. Otithan talteen ehjän pyörän navan, saatat tarvita sitä vielä.
Sellainen pitää olla jokaisella 900:sella ajavalla. Hahhahhahaaa. Minullapa on.
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

jarrukilvistä

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

POYÖRÄN napoja kyllä löytyy jos tarvitset ja maksat rahdit yksi kontillinen joyten itsellesi haaaaaaaaaaaaaa :twisted:
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jarmop »

Vaihdoin noppaan kilvet siten, että rälläköin vanhat keskiöön asti halki, avasin ruuvit ja vaihdoin "uudet" tilalle, joita oli myös rälläköity.
Sitten pari pistettä MIG:llä niin hyvä tuli. (ja leima myös)
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
rampe_58
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 18:23
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja rampe_58 »

Oliko erites-2, se TUOHI- vai MERIKONTILLINEN niitä pyörän napoja? No yhtä kaikki, yksi on hyvä olemassa, kun pyöränlaakeritöihin ryhtyy. Silloin, kun niitä tehdään, niin useimmiten varaosakaupat ovat kiinni. Että sitä minä vain tarkoitin. Hyvää JUHANNUSTA KAIKILLE TÄTÄ FORUMIA SEURAAVILLE tasapuolisesti.
Vastaa Viestiin