Pari kysymystä og900 2.1 16v koskien..

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Pari kysymystä og900 2.1 16v koskien..

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Elikäs kiikarissa on nyt pitempiaikainen käyttöauto, jolle ei tarvitsisi suurempia remppoja tehdä, ja joka tarjoaisi hieman vääntöä, jotta olisi mukavampi reissata, ja tähän päädyin.

Olen katsellut nyt noita 2.1 16v 900:ia, onko tuossa 2.1 koneessa muuta eroa 2.0 koneeseen kuin teho, pahoja tyyppivikoja? Paljonkos tuollainen kuluttaa, jos kunnossa, ja mitä n. 300tkm ajetusta 90-luvun puolelta olevasta kannattaa maksaa, 3d mallia olen katsellut..

Niin, ja paljonkos tässä tarkalleen ottaen on ilmoitettu suorituskyky ja tehot?

Taidan jättää 99:t vallan talviautoiksi, siinä kun tuntuvat pärjäävän paremmin kuin näin kesäkeleillä :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: Pari kysymystä og900 2.1 16v koskien..

Viesti Kirjoittaja hene- »

lefa42 kirjoitti:Niin, ja paljonkos tässä tarkalleen ottaen on ilmoitettu suorituskyky ja tehot?
http://www.saabismionsairaus.net/tietop ... iedot.html
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

No jos aloitetaan noista tyyppivioista, niin siitä öljynkulutuksesta löytyy varmaan tuhat ja yksi tarinaa täältä foorumilta, omassakin yksilössä havaittavissa tämä "ominaisuus" :oops:

Kulutusta olen yrittänyt koko ajan mittailla. Kesällä tuollaiset 8-8,5 ja talvella 9-9,5 l/100km. Melko sekalaista ajoa, hiukan enemmän kuitenkin matka-ajoa.

Tuota hintaa en lähde veikkailemaan, mutta tarjontaa on viimeisistä vuosimalleista melko paljon. Ovat yleensä juuri tällä koneella ja usein 5-ovisia.

Omien kokemuksien perusteella ei voi kyllä muuta kuin kehua moottorin ajettavuutta. Vastaa kaasuun ihan eri tavalla verrattuna esim. vanhoihin 8v-ruiskuihin. Heppoja löytyy 140 ja olisko vääntö jotain 180 Nm. Viimeisissä vuosimalleissa tuo vaihteisto on jotenkin "pehmeämpi" ja ilmeisesti myös kestävämpi. Tuo moottori kyllä vetää niin hyvin, että jos ei mitään riski-ohituksia harrasta, niin ei tarvitse maantieajossa vitosta pois vaihtaa :D

Omasta mielestäni juuri sopiva käyttöauto :D
9-5 2,3t -03
#2514
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

No, täytynee ottaa sitten mahdollisesti tuleva yksilö muutaman päivän koeajoon ennen päätöstä, jotta voi tutkailla öljynmenoa :?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Juu mm. öljynmenosta täällä on "keskusteltu"
2.1:stä on muutenkin parjattu täällä oikein olan takaa. Kolisee, polttelee kansipahveja ja ties vaikka mitä. Ei varmaan ole saabi ollenkaan noin 90% mielestä...

Itse totean ainoastaan, että erittäin hyvä käyttöauto. Tehoa, ja mukavuutta riittävästi.

Itse olen ajellut 4D pappasedanilla M1992 noin 2,5 vuotta.
Auton vaiheista olen täälläkin melkolailla kirjoitellut.

Hyvä peli se 2,1 on vaikka sitä aina haukutaan.

Testaile ihmeessä auto kunnolla ja samat tarkistusrutiinit kuin muissakin OG-satkuissa kun käyt läpi niin varmasti löydät hyvän menopelin vuosiksi eteenpäin. Tyyliä on ainakin OG-satkulla ajamisessa 8)
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Kyllä jos tyylistä on kysymys, niin alla pitäisi olla 3d 99 :)

Mutta nyt olisi tarvetta sellaiselle "huolettomalle" pelille, tonnariakin harkitsin, mutta menee liian moderniksi jo.. Eikai tuo kansipahvejakaan tuosta vaan polttele, jos kaikki kunnossa on (nesteet jne..) ? :)

Edit: ja kai sen hyvä ja luotettava luulis olevan, jos kerran noita 2.1:ä on ollut poliiseillakin useita käytössä.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

lefa42 kirjoitti:Kyllä jos tyylistä on kysymys, niin alla pitäisi olla 3d 99 :)

Mutta nyt olisi tarvetta sellaiselle "huolettomalle" pelille, tonnariakin harkitsin, mutta menee liian moderniksi jo.. Eikai tuo kansipahvejakaan tuosta vaan polttele, jos kaikki kunnossa on (nesteet jne..) ? :)
Joo, ei se mitään kansipahveja polttele sen enempää kuin muutkaan OG:t.

Olet kyllä oikeassa tuosta tyyliseikasta...
OG:llä tai 9X:llä ajelu on vaan niin tyylikästä.

Miksei hyvä tonnarikin olisi sulle hyvä käyttöautoksi. Ei se vielä liian moderni ole.
itselläni seuraava Saabbi on varmaankin juuri tonnari, satkusta silti tuskin luovun.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Hyvät tonnarit vaan tuntuvat olevan pirun kalliita :(

Ja tällä hetkellä ainoa mahdollinen ostotapa on vieläpä rahoituksella, enkä halua mitään miljoonavelkaa tehdä, kun on menoja muutenkin.

Edit: ja og900 miellyttää silmää muotoilultaan, varsinkin 3d malli, tonnari olisi toki tilavampi jne. mutta halvat tuntuvat olevan pehmeitä, enkä pidä korimallista, ainakaan tuosta vanhimmasta mallista.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Edellinen auto oli 2,1 ja pois vaihtaessani sillä oli ajettu karvan verran alle 300 tkm, eikä sille öljy kelvannut.
Itse ajoin sillä 170 tkm ja ainoa osa mitä piti uusia jarrupaloja & tulppia lukuunottamatta oli pentsiinipumppu.
Hyvä peli :D
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Peruskarvalakki tonnari, vaikkapa 2.0 iivari-koneella tuosta 80/90 luvun taitteesta on takuulla hyvä valinta, eikä ole hinnoilla pilattuja noi kaksi litraiset vaparit! Siinä on melkein 1:1 toi moottorielektroniikka 2.1 satkun kanssa (LH-jet 2.4.x ja jakajallinen sytkä), tilaa on enemmän, ja kun ei ota ilmastointia, automaattia, cruisea tms. "turhuuksia" vaatimuslistalle, niin onpahan ainakin vähemmän pikkuvikoja fiksattavaksi. Ruoste noissa tuppaa olemaan pahin, mutta takuulla hiljainen, kokoonsa nähden vähäruokainen ja perusvarma peli myös tuollainen tonnari.

Edit: Jos leikitään, että budjetti max olis n. 2000€, niin tuoltapa vaikka yksi ihan hyvän näköinen ministeriauto (musta CD :) ) Ja ei ole osaa eikä arpaa minulla linkin autoon, kunhan vaan vilkasin nettiauton tarjontaa!

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=343955
Viimeksi muokannut V.J.S, Pe Kesä 17, 2005 11:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Ja jos tuntuu että 2,1 on öljysyöppöjä, niin kyllä 2,0 16v varmaan on ihan pirtee, vaikka en olekaan ikinä päässyt testaamaan.

Taitaa noissa 16v malleissa kaikissa muutenkin olla enemmän öljynkulusta kuin 8v:ssä. Venttiilinkumeista johtuen :?:

Ja ei noilla kuitenkaan sitä hintaa kovin paljon ole. Joten jos löytää peltien puolesta sopivan yksilön, niin varmasti on käyttöautoa vuosiksi.
9-5 2,3t -03
#2514
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

http://tinyurl.com/bmdyl Tuossa olisi tonnariehdokas, tosin kallis, mutta hieno.

http://tinyurl.com/bhrjq Ja tuossa satkuehdokas.

Nättejä autoja kyllä molemmat, kieltämättä :?

Edit: tonnarissa ei näytä olevan vetokoukkua perkeles, mutta no, 99 on ihan jees kärrynveturi :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

lefa42 kirjoitti: Edit: tonnarissa ei näytä olevan vetokoukkua perkeles, mutta no, 99 on ihan jees kärrynveturi :)
Tosta ylemmäksi editoimastani linkistä löytyvästä CD:stä olis koukkukin, ja hinta halvempi :wink: Hitto jos tosta CD:Stä Lefa kaupat teet, niin ansaitsen kyllä myyjältä melkein provikat, sen verta kovaa "myyntityötä" tässä on tullu tehtyä 8O :lol:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Nätti on, kieltämättä, vaikka tuo cd-malli ei mun makuuni ihan täsmää, jotenkin "liian edustava", mutta harkinnassa olisi, mikäli en asuisi täällä etelämmässä suomea, kovin kaukana tuo on :(
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kyllä noista kahdesta melkein tuon satkun puoleen kääntyisin, on kumminkin puolet halvempi ja toi 2.1 voi tuntuu tuon rinnalla aika tykiltä.

Toki tonnari on varmasti hiljasempi ja pihimpi mutta jos lähtökohtana on 99...

Mä luulisin että tuosta satkusta on jo tyyppiviat korjattu jos niitä on ollutkaan, ei sillä muuten noin pitkään olis päästy.
Tutuilla on muutamalla tuollaisia ollu eikä heillä noita tyyppivikoja ollu ja kilsojakin on jokaisella kertyny riittävästi.

Toi satku kannattaa ehdottomasti käyttää nosturilla että pääsee ne vetarin kotelot tarkastaan, omakin 92:nen on siisti päälle päin ja silti vaan kotelon joutui hitsaan, eikä tosiaan ole ainut jossa toi on lahonnu muuten ruosteettomasta.
Toi ei ole kyllä syy hyljätä tuota mutta hyvä tinkaus peruste.

Noissa on molemmissa kilsat siinä mallissa että jos ei ole mitään remontteja tehty niin kannattaa varautua bensapumpun/kytkimen vaihtoon.

ps.nettiautosta saa linkattua lyhempiä linkkejä kun laittaa ID-numeron osoitteen perään eli http://www.nettiauto.com/347058
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin