Vähäpäästöinen = ei saa virittää ????

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Coltti kirjoitti:No voithan esim ottaa jostain ei vähäpäästöisestä korista runkonumerot ja laittaa omaan autoosi...

Hmmm.... :twisted:
* kaivaa taskustaan leathermanin ja menee varaosa-autolleen *
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

TurboJanne kirjoitti:Ongelma: Olen juuri käyttänyt paljon rahaa auton koriin (sekä ostaessani että maalauttaessani uudelleen) eli korinvaihto ei tule kysymykseen.

Toisekseen, vaikka jättäisin tuon peruspaineille, tehoa on silti melkein 230 heppaa (dynossa mitattu) eli katsastaja kyllä huomaa...
Ja entäs kun avataan konepelti? Kisaturbo, ruisku vaihdettu, peltisarja, irtohukkis, monster-cooleri jne.

Sitten vielä tämä: paljon rahaa autossa kiinni -> sattuu onnettomuus.
Vakuutusyhtiö voi vedota siihen, että laiton viritys... :evil:
Niinpä... In Finland we call it "reilu meininki"... :evil:



Tietty vois yrittää katsastaa jossain tuppukylän asemalla tiputtaen ahdot alle peruspaineiden "poikkinaisella konetilan avausvaijerilla" ja säilyttää kuitit "täydellisestä kunnostuksesta"....


Itse kun lisäsin coolerin ja tein kaikkea muutakin pientä, niin "tuppukylän" konttorilla kysyttiin että teenkö vielä muutakin.. vastasin kyllä, niin sanoivat että mitäpäs tuota moneen kertaan muutoskatsastamaan, kerro sitten kun on valmis ja on seuraavan vuosikatsastuksen aika.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Käsittääkseni vakuutusyhtiö ei voi vedota "laittomaan viritykseen", ellei se vaikuta suoraan kolariturvallisuuteen tms joka pitää voida osoittaa. Moottorin viritys ei tähän luokkaan kelvanne.. ehkä jonkinlaiset rakenteiden radikaalit muutokset kelpaisivat syyksi.

Itselläni muuten oli rekisteröintikatsastuksessa (toin ruotsista) ässässäni jo cooleri ja muut täyspaineisen systeemit. Auto tosin oli peruspaineilla. Ei sanottu mitään, cooleria ei noteerattu (oli tosin silloin vakio, nyt 9000:sen). Sen sentään katsastusmies huomasi, että turbo on. Tuskinpa huomaisi, jos vaihtaisin sen isompaan..

Ja jos peruspaineet on liian isot, niin sitten vaikkapa vaan hukkis kokonaan auki katsastuksen ajaksi...
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Myrkky kirjoitti:
TurboJanne kirjoitti:
Toisekseen, vaikka jättäisin tuon peruspaineille, tehoa on silti melkein 230 heppaa (dynossa mitattu) eli katsastaja kyllä huomaa...
Ja entäs kun avataan konepelti? Kisaturbo, ruisku vaihdettu, peltisarja, irtohukkis, monster-cooleri jne.

Tietty vois yrittää katsastaa jossain tuppukylän asemalla tiputtaen ahdot alle peruspaineiden "poikkinaisella konetilan avausvaijerilla" ja säilyttää kuitit "täydellisestä kunnostuksesta"....
Ei minulla ainakaan katsastusmies ole koskaan avannut saabin konepeltiä, tyytyy aina katsomaan runkonumeron takakontista ja sitten sillä on jo kiire auton alle. :D
Ei varmaan olisi huomannut vaikka koneena olisi ollut kuorma-auton moottori. :)
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

M.p. kirjoitti:En voi muuta sanoa ku että suomi on vittumainen maa virittelijöille... Mä ainakin ostan vanhemman mallisen niin saa virittää ongelmitta
Ei pelkästään Suomi. Samat EU-pykälät ovat voimassa koko Euroopan unionin alueella. Pykälien valvonta eri maissa on sitten toinen juttu.
Esim. Saksa on vielä tiukempi. Vaihdapa autoosi vaikka tarvikeratti => muutoskatsastus ja maininta otteelle.
Minkähän takia EU-hyväksyttyjen virilastujen mukana tulee saksalainen TUV todistus, joka kelpaa myös Suomessa :?:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Mutta voiko katsastusmies muka väittää vastaan jos on dynopaperit ?
Perstuntumallakin huomaa kyllä onko siellä 160hp vai 260hp.

Katsastusmieshän käy "yleensä" pienen lenkin konttorin ympäri. Onhan noita keinoja olemassa. Turbonkin vaihto orginaaliksi on "pikku homma".

Isomman coolerin pystyy selittämään.

Jäljelle jää ruisku. Tuleehan siitä vain vähän prosentteja.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Vähäpäästöinen = ei saa virittää ????

Viesti Kirjoittaja Vigge »

TurboJanne kirjoitti:Juttelin tänään katsastusmiehen kanssa muutoskatsastusasioista, ja sain kuulla jotain uskomatonta.

Joko laki on muuttunut, tai mies valehteli, mutta:

"Jos rekisteriotteessa lukee vähäpäästöinen, ei saa virittää ellei hae päästömittaustodistusta VTT:ltä"

Auto on vm. '90 ja katsastusmies tiesi tämän.
Olen aina ymmärtänyt että tuollainen pykälä koskee vain uudempia autoja.
Mikä eteen, valehteliko katsastusmies vai olenko minä nyt yhtäkkiä kriminaali?
Eikö tämä sama pykälä ole ollut voimassa jo iät ja ajat? vai onko onko tuo alkaen vm. vedetty nyt alemmas?
#1730
500whp.net member
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vähäpäästöinen = ei saa virittää ????

Viesti Kirjoittaja NG900T »

TurboJanne kirjoitti:Juttelin tänään katsastusmiehen kanssa muutoskatsastusasioista, ja sain kuulla jotain uskomatonta.

Joko laki on muuttunut, tai mies valehteli, mutta:

"Jos rekisteriotteessa lukee vähäpäästöinen, ei saa virittää ellei hae päästömittaustodistusta VTT:ltä"

Auto on vm. '90 ja katsastusmies tiesi tämän.
Olen aina ymmärtänyt että tuollainen pykälä koskee vain uudempia autoja.
Mikä eteen, valehteliko katsastusmies vai olenko minä nyt yhtäkkiä kriminaali?
Ihan perseestä. Luulis nyt riittävän se että pysytään niiden normaaleiden päästörajojen alapuolella ilman VTT tutkimuksiakin.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Re: Vähäpäästöinen = ei saa virittää ????

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Vigge kirjoitti:
TurboJanne kirjoitti:Juttelin tänään katsastusmiehen kanssa muutoskatsastusasioista, ja sain kuulla jotain uskomatonta.

Joko laki on muuttunut, tai mies valehteli, mutta:

"Jos rekisteriotteessa lukee vähäpäästöinen, ei saa virittää ellei hae päästömittaustodistusta VTT:ltä"

Auto on vm. '90 ja katsastusmies tiesi tämän.
Olen aina ymmärtänyt että tuollainen pykälä koskee vain uudempia autoja.
Mikä eteen, valehteliko katsastusmies vai olenko minä nyt yhtäkkiä kriminaali?
Eikö tämä sama pykälä ole ollut voimassa jo iät ja ajat? vai onko onko tuo alkaen vm. vedetty nyt alemmas?
Olen aina tähän asti luullut että pykälä koskee vain vm. '94 ja sitä uudempia autoja. Nyt en tiedä mitä keksin, kun on melkein kaikki pellin alla viriosaa... Tietäisköhän joku "järkevän" katsastuspaikan?
TurboJanne joka ohittaa turbojanne (tm)
------------------------------------------------------------
Motto: Älä ota turhia paineita, ota ahtopaineita!
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

OT: Sitä mä en ole ymmärtänyt miksi kaikki pitää aina tehdä niin vaikeasti tässä maassa. Jos vapautettaisiin virittäminen tietyillä ehdoilla jotka voisi olla vaikkapa moottoritehojen pitää vastata jarrujen tehoja ja muita ohjauslaitteita ym. Pientä lisämaksua vastaan tälläisen saisi sitten katsastaa jos pysyy päästöt kurissa. Valtio sais aika sievoisen summan rahaa tuosta.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vähäpäästöinen = ei saa virittää ????

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

TurboJanne kirjoitti:Tietäisköhän joku "järkevän" katsastuspaikan?
No jos liikut tällä suunnalla, niin mie voin käyttää sen tuossa muuan konttorilla jonne tuli tehtyä sähköasennukset sen rakentamisen aikaan.. :roll:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Re: Vähäpäästöinen = ei saa virittää ????

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Myrkky kirjoitti:
TurboJanne kirjoitti:Tietäisköhän joku "järkevän" katsastuspaikan?
No jos liikut tällä suunnalla, niin mie voin käyttää sen tuossa muuan konttorilla jonne tuli tehtyä sähköasennukset sen rakentamisen aikaan.. :roll:
Kuulostaa hyvältä. Missä ko. kunta sijaitsee?

-Janne
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mites noi pykälät mahtaa mennä jos tekee tekniikan vaihdon matalapaineisesta täyspaineiseen?

Mahtaako pykälät sallia tuollaista,siis jos siirretään vähäpäästöinen HOT-tekniikka LPT:n tai ruiskutekniikan tilalle.
Näin tiedän ainakin tehdyn mutta onkohan menny ihan pykälien mukaan.

Entä onko konttoreilla jossain tiedossa auton alkuperäsen koneen numero, muutoskatsastuksessa varmaan otetaan vaihdetun koneen numero talteen, mutta entä jos lisäis tuohon LPT:hen ne muutamat palikat ja väittäis sen vaihdetuks ja ottais ne muutaman prosentin.

Ne muutamat prosentit ei paljon haittais koska autoon ei niin isoja muutoksia ole tulossa ja ilmeisesti jarrut saa nykyään päivittää parempiin ilman prosentteja.

Tuolla muutoksella saataisiin vaan paperille se että tuossa saa olla apc ja ic, mistä on sitten hyvä lähtee eteenpäin. :D

Onko tuossa jotain mikä multa on jäänyt huomioimatta ja pitääkö nykyään olla joku kuitti/todistus että mistä tekniikka on peräisin?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Viime vuosikatsastuksen yhteydessä inssi naureskeli "multi coupe" merkinnälle. Siinä autoa räplätessä ja kerran pellin avatessa ei tekniikka kiinnostanut sekuntiakaan. Jossain vaiheessa puhuin jotain muutoskatsastuksesta, niin inssi heräs! "Onko paperit ok?" Vastasin , että on ja asia sillä selvä. Oli kyllä nähnyt rekisteriotteen :)
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

tetammi kirjoitti:Mites noi pykälät mahtaa mennä jos tekee tekniikan vaihdon matalapaineisesta täyspaineiseen?

Mahtaako pykälät sallia tuollaista,siis jos siirretään vähäpäästöinen HOT-tekniikka LPT:n tai ruiskutekniikan tilalle.
Näin tiedän ainakin tehdyn mutta onkohan menny ihan pykälien mukaan.

Entä onko konttoreilla jossain tiedossa auton alkuperäsen koneen numero, muutoskatsastuksessa varmaan otetaan vaihdetun koneen numero talteen, mutta entä jos lisäis tuohon LPT:hen ne muutamat palikat ja väittäis sen vaihdetuks ja ottais ne muutaman prosentin.

Ne muutamat prosentit ei paljon haittais koska autoon ei niin isoja muutoksia ole tulossa ja ilmeisesti jarrut saa nykyään päivittää parempiin ilman prosentteja.

Tuolla muutoksella saataisiin vaan paperille se että tuossa saa olla apc ja ic, mistä on sitten hyvä lähtee eteenpäin. :D

Onko tuossa jotain mikä multa on jäänyt huomioimatta ja pitääkö nykyään olla joku kuitti/todistus että mistä tekniikka on peräisin?
Auton rekisteriotteen merkinnät ratkaisevat; jos siellä lukee "vähäpäästöinen", on ihan sama minkä vuotisen tekniikan autoon vaihdat. Laitonta on, ellei haeta VTT:n päästödokumentteja hintaan n. 2000 euroa per kerta. Siis aivan rektaalista koko pykälä. :evil:
Vastaa Viestiin