Coltti kirjoitti:No voithan esim ottaa jostain ei vähäpäästöisestä korista runkonumerot ja laittaa omaan autoosi...
Hmmm....

* kaivaa taskustaan leathermanin ja menee varaosa-autolleen *
Niinpä... In Finland we call it "reilu meininki"...TurboJanne kirjoitti:Ongelma: Olen juuri käyttänyt paljon rahaa auton koriin (sekä ostaessani että maalauttaessani uudelleen) eli korinvaihto ei tule kysymykseen.
Toisekseen, vaikka jättäisin tuon peruspaineille, tehoa on silti melkein 230 heppaa (dynossa mitattu) eli katsastaja kyllä huomaa...
Ja entäs kun avataan konepelti? Kisaturbo, ruisku vaihdettu, peltisarja, irtohukkis, monster-cooleri jne.
Sitten vielä tämä: paljon rahaa autossa kiinni -> sattuu onnettomuus.
Vakuutusyhtiö voi vedota siihen, että laiton viritys...
Ei minulla ainakaan katsastusmies ole koskaan avannut saabin konepeltiä, tyytyy aina katsomaan runkonumeron takakontista ja sitten sillä on jo kiire auton alle.Myrkky kirjoitti:TurboJanne kirjoitti:
Toisekseen, vaikka jättäisin tuon peruspaineille, tehoa on silti melkein 230 heppaa (dynossa mitattu) eli katsastaja kyllä huomaa...
Ja entäs kun avataan konepelti? Kisaturbo, ruisku vaihdettu, peltisarja, irtohukkis, monster-cooleri jne.
Tietty vois yrittää katsastaa jossain tuppukylän asemalla tiputtaen ahdot alle peruspaineiden "poikkinaisella konetilan avausvaijerilla" ja säilyttää kuitit "täydellisestä kunnostuksesta"....
Ei pelkästään Suomi. Samat EU-pykälät ovat voimassa koko Euroopan unionin alueella. Pykälien valvonta eri maissa on sitten toinen juttu.M.p. kirjoitti:En voi muuta sanoa ku että suomi on vittumainen maa virittelijöille... Mä ainakin ostan vanhemman mallisen niin saa virittää ongelmitta
Eikö tämä sama pykälä ole ollut voimassa jo iät ja ajat? vai onko onko tuo alkaen vm. vedetty nyt alemmas?TurboJanne kirjoitti:Juttelin tänään katsastusmiehen kanssa muutoskatsastusasioista, ja sain kuulla jotain uskomatonta.
Joko laki on muuttunut, tai mies valehteli, mutta:
"Jos rekisteriotteessa lukee vähäpäästöinen, ei saa virittää ellei hae päästömittaustodistusta VTT:ltä"
Auto on vm. '90 ja katsastusmies tiesi tämän.
Olen aina ymmärtänyt että tuollainen pykälä koskee vain uudempia autoja.
Mikä eteen, valehteliko katsastusmies vai olenko minä nyt yhtäkkiä kriminaali?
Ihan perseestä. Luulis nyt riittävän se että pysytään niiden normaaleiden päästörajojen alapuolella ilman VTT tutkimuksiakin.TurboJanne kirjoitti:Juttelin tänään katsastusmiehen kanssa muutoskatsastusasioista, ja sain kuulla jotain uskomatonta.
"Jos rekisteriotteessa lukee vähäpäästöinen, ei saa virittää ellei hae päästömittaustodistusta VTT:ltä"
Olen aina tähän asti luullut että pykälä koskee vain vm. '94 ja sitä uudempia autoja. Nyt en tiedä mitä keksin, kun on melkein kaikki pellin alla viriosaa... Tietäisköhän joku "järkevän" katsastuspaikan?Vigge kirjoitti:Eikö tämä sama pykälä ole ollut voimassa jo iät ja ajat? vai onko onko tuo alkaen vm. vedetty nyt alemmas?TurboJanne kirjoitti:Juttelin tänään katsastusmiehen kanssa muutoskatsastusasioista, ja sain kuulla jotain uskomatonta.
No jos liikut tällä suunnalla, niin mie voin käyttää sen tuossa muuan konttorilla jonne tuli tehtyä sähköasennukset sen rakentamisen aikaan..TurboJanne kirjoitti:Tietäisköhän joku "järkevän" katsastuspaikan?
Kuulostaa hyvältä. Missä ko. kunta sijaitsee?Myrkky kirjoitti:No jos liikut tällä suunnalla, niin mie voin käyttää sen tuossa muuan konttorilla jonne tuli tehtyä sähköasennukset sen rakentamisen aikaan..TurboJanne kirjoitti:Tietäisköhän joku "järkevän" katsastuspaikan?
Auton rekisteriotteen merkinnät ratkaisevat; jos siellä lukee "vähäpäästöinen", on ihan sama minkä vuotisen tekniikan autoon vaihdat. Laitonta on, ellei haeta VTT:n päästödokumentteja hintaan n. 2000 euroa per kerta. Siis aivan rektaalista koko pykälä.tetammi kirjoitti:Mites noi pykälät mahtaa mennä jos tekee tekniikan vaihdon matalapaineisesta täyspaineiseen?
Mahtaako pykälät sallia tuollaista,siis jos siirretään vähäpäästöinen HOT-tekniikka LPT:n tai ruiskutekniikan tilalle.
Näin tiedän ainakin tehdyn mutta onkohan menny ihan pykälien mukaan.
Entä onko konttoreilla jossain tiedossa auton alkuperäsen koneen numero, muutoskatsastuksessa varmaan otetaan vaihdetun koneen numero talteen, mutta entä jos lisäis tuohon LPT:hen ne muutamat palikat ja väittäis sen vaihdetuks ja ottais ne muutaman prosentin.
Ne muutamat prosentit ei paljon haittais koska autoon ei niin isoja muutoksia ole tulossa ja ilmeisesti jarrut saa nykyään päivittää parempiin ilman prosentteja.
Tuolla muutoksella saataisiin vaan paperille se että tuossa saa olla apc ja ic, mistä on sitten hyvä lähtee eteenpäin.![]()
Onko tuossa jotain mikä multa on jäänyt huomioimatta ja pitääkö nykyään olla joku kuitti/todistus että mistä tekniikka on peräisin?