Miksi autoissa on kumit ja puskurit??

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Jussi3321
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ke Kesä 23, 2004 00:12
Paikkakunta: Parainen

Miksi autoissa on kumit ja puskurit??

Viesti Kirjoittaja Jussi3321 »

Tässä vaan mielipiteitäni esitän..Eli kyllä kelpaa ajella ysisatkulla. saab, turvallinen...kestävä kori, jos vaikka auto kierähtää katon kautta ympäri, isot puskurit, ja isot renkaat!.

mutta, miksi nykypäivänä autot on semmosta lasikuitumuovia, vähän kolahtaa niin palaset lentelee..? / tai miksi autoissa on kumit alla?, nykyään aluuvanteet ja 45 korkeudella olevat renkaat..tärisyttää vaan ja urat tuntuu, eikö se ole jo melkeen sama kun ajaisi niillä vanteilla..

sit ihmetellään ku käydään vaihtamassa uusia iskareita, ku ne renkaat on sitä varten että ne iskarit kestää..

mjoo.. Hyviä Juhannuksia kaikille:)
onse
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Turvallinen kyllä, saab on.

Nykyautoissa puskurit on muovia, koska niistä saadaan hyvännäköisiä ja jalankulkijat ja muu kevyt liikenne ei ole niin heikoilla kohdattaessa.

On niissäkin ajateltu turvallisuutta... ei niitä kyllä tosiaan passaa mihinkään kolauttaa...

Ja renkaat on matalat ja vanteet suuret juuri näyttävyyden takia.

ite tykkään ajaa jämäkällä alustalla kun lullamallilla, ei tarvitse roikkua mutkissa.

kyllähän sitä joutuu tinkimään hieman mukavuudesta, mutta kyllä ne vanteet isot pitää olla 8)

jorinaa jorinaa... jussia :D
9000T CD
"Aero"
Viestit: 335
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 10:19
Paikkakunta: JNS

Re: Miksi autoissa on kumit ja puskurit??

Viesti Kirjoittaja 9000T CD »

Jussi3321 kirjoitti:/ tai miksi autoissa on kumit alla?, nykyään aluuvanteet ja 45 korkeudella olevat renkaat..tärisyttää vaan ja urat tuntuu, eikö se ole jo melkeen sama kun ajaisi niillä vanteilla..

sit ihmetellään ku käydään vaihtamassa uusia iskareita, ku ne renkaat on sitä varten että ne iskarit kestää..
Eiköhän jokainen joka lyö autoonsa sellaiset kumit alle että kävelykadun viivat tuntuu, tiedä sen että se rasittaa iskareita ja muitakin alustan osia enemmän.

Loppupelissä jokaisen oma asia minkä resinan autostansa rakentaa.

Hyviä juhannuksia :)
In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Miksi autoissa on kumit ja puskurit??

Viesti Kirjoittaja Bob »

Jussi3321 kirjoitti:...aluvanteet ja 45 korkeudella olevat renkaat..tärisyttää vaan ja urat tuntuu, eikö se ole jo melkeen sama kun ajaisi niillä vanteilla...
Miksikö kumit, eikä pelkät vanteet - ne pelkät vanteet on yllättävän liukkaat asfaltilla - ja olen kokeillut! :wink:

No, itse olen vaihtamassa "älyttömän" korkeista 65 profiilin renkaista 45 sarjaan nimenomaan sen vuoksi, että nuo 65:t joustaa moottoritienopeuksilla kaarteissa epämiellyttävästi.
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Joo, tohon palasten lentelyyn... materiaaleista nyt sen enempää, mutta kolareissahan tuntuu että nuo uudet autot menevät aika lailla huonoon kuntoon pienenkin töyssyn jälkeen... taitaapi olla turvallisuusajattelua, tuohan se matkustajille hieman turvallisuutta kun se keula joustaa SOPIVASTI... ei kuitenkaan niin että on moottori sylissä... :roll:
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Money For Nothing kirjoitti:Joo, tohon palasten lentelyyn... materiaaleista nyt sen enempää, mutta kolareissahan tuntuu että nuo uudet autot menevät aika lailla huonoon kuntoon pienenkin töyssyn jälkeen... taitaapi olla turvallisuusajattelua, tuohan se matkustajille hieman turvallisuutta kun se keula joustaa SOPIVASTI... ei kuitenkaan niin että on moottori sylissä... :roll:
mutta silti se on mielestäni liikaa jos jo pienessä tällissä on koko auto solmussa!

itse tuon i16 satkun kiepautin pari kertaa katon kautta, peili rikki, katto antenni katki, sivulasit raapaleille, takalasi tipahti penkalle ja pari pientä kolhua ja vanne kieroon, muuten täysin ajokunnossa paitsi nokka-akselin ratas halki, sitä ei tiedä mikä sen on hajottanut, kai ollut hiusmurtuma aiemmin...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
9000T CD
"Aero"
Viestit: 335
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 10:19
Paikkakunta: JNS

Viesti Kirjoittaja 9000T CD »

Ja vielä noista rekaista yksi oma mielipide. Siis ajelin tuossa 205/40 R16 kumeilla yhden kesän ja aika olihan ne hyvät.... rata-ajossa. Meni edellidestä tonnarista etu-iskarit paskaks. Nykyisin, eli ´toissapäivänä löin alle 225 R16 kumit joiden profiili ei ole matalaa nähnytkään, mutta ihan hyvin tuo noillakin kulkee ja nyt löytyy vähän pitojakin

http://www.garaget.org/archive/8909/747 ... 0-7093.jpg
In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

mikkoimp kirjoitti:
Money For Nothing kirjoitti:Joo, tohon palasten lentelyyn... materiaaleista nyt sen enempää, mutta kolareissahan tuntuu että nuo uudet autot menevät aika lailla huonoon kuntoon pienenkin töyssyn jälkeen... taitaapi olla turvallisuusajattelua, tuohan se matkustajille hieman turvallisuutta kun se keula joustaa SOPIVASTI... ei kuitenkaan niin että on moottori sylissä... :roll:
mutta silti se on mielestäni liikaa jos jo pienessä tällissä on koko auto solmussa!
Mulla ei kyllä ihan vastaavia kokemuksia ole noista nykysten autojen puskurien heikkoudesta.

III-koppanen Golf veti Saabin perään, Golfista hajos etuosa lähes kokonaan, Saabiin tuli pari naarmua puskuriin. Saab siis paljon uudempi auto, mutta kesti törmäyksen hemmetin hyvin.
Volvon perään tuli Focus. Kummastakaan autosta ei pahemmin hajonnut mitään, tuli vaan nätti painauma puskuriin. Tää Volvon perään tullut ajo ainakin "pususta" päätellen kovempaa ku Golffi :?

Toisaalta eihän varmaan nykyset vedä vertoja noille möhköpuskureille mitä Volvoissa ja Saabeissa oli joskus 20-30-vuotta sitten, mutta ei noi ainakaan ruotsalaisissa ihan paperia ole :roll:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

RommitommiIII kirjoitti: Toisaalta eihän varmaan nykyset vedä vertoja noille möhköpuskureille mitä Volvoissa ja Saabeissa oli joskus 20-30-vuotta sitten, mutta ei noi ainakaan ruotsalaisissa ihan paperia ole :roll:
Hmm, toi on kyl ainakin muutamien viimeaikasten kolarikuvien perusteella ihan tosi juttu, että kyllä noi saabit on edelleen melko lujaa tekoa... tai olla ainakin tääl linkki virolaisten Klubisivuille, ja kyllä noi Sabat näyttää vielä pärjäävän hyvin jäsentenvälisissä... :D
Toisaalta taas, työkaveri kolaroi just sivukadulla toisen auton kanssa, vauhtia molemmilla noin 30km/h tienoilla, molemmat lunariin (toinen oli Mondeo, toista en muista, molemmat kuitenki oli 1v2kk vanhoja :roll: )
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
TT
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TT »

Aika monissa nykyautoissa on jarrut kehittyneet ja jarrulevyjen koko on sitä luokkaa, että 16" - 17" vanteet ovat pienimmät, mitä autoon voi laittaa.

Toisaalta alustat ovat myös kehittyneet aika lailla eli yleinen vakiorengastus 225/45/17 nykyautossa ei todellakaan ole kova ja esim tuossa koossa on kumin korkeus täsmälleen sama kuin tonnarin vakiorenkaassa 205/55/16.

Renkaan rungon jäykkyys sitten vaikuttaa aika paljon mukavuuteen, mutta jokainen sitten voi tehdä oman valinnan millaisen kompromissin tekee ajettavuuden ja mukavuuden välillä. Onneksi rengasmalleja on sen verran markkinoilla, että vaihtoehtoja riittää.

Toisaalta varmaan jokaisen auton ajo-ominaisuudet saa piloille joillain törkeän painavilla 18-19" vanteilla, väärillä offseteillä ja halvoilla renkailla...
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Saabeissahan on nykyäänkin vielä "oikea" puskuri, puskurinkuoren sisällä.

Monessa muussa autossa on pelkkää muovikennostoa... ei ihme että räksähtelee.... pakkasessa varsinkin, ei tarvitse penkkaan lujaa kopsauttaa kun jo säleitä lentää...
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

9000T CD kirjoitti:Ja vielä noista rekaista yksi oma mielipide. Siis ajelin tuossa 205/40 R16 kumeilla yhden kesän ja aika olihan ne hyvät.... rata-ajossa. Meni edellidestä tonnarista etu-iskarit paskaks. Nykyisin, eli ´toissapäivänä löin alle 225 R16 kumit joiden profiili ei ole matalaa nähnytkään, mutta ihan hyvin tuo noillakin kulkee ja nyt löytyy vähän pitojakin

http://www.garaget.org/archive/8909/747 ... 0-7093.jpg
Sulla on ollut selkeästi alamittaiset tuo 40-sarjalaiset jos sinulle mahtuu 225:t korkeaprofiilisina alle, sillä esimerkiksi:

- 225/55:n kuminkorkeus on 4,2 cm korkeampi kuin tuon 205/40:n
tai
- 225/60:n kuminkorkeus on 5.3 cm korkeampi kuin tuon 205/40:n

Jokainen voi sitten itsekseen laskeskella mitä se tekee renkaan halkaisijassa - nuokin joihin vertasin olivat kuitenkin vielä suht. matalaprofiilisia. Miten nuo samalla 16":n vannekoolla mahtuvat samaan autoon?
9000T CD
"Aero"
Viestit: 335
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 10:19
Paikkakunta: JNS

Viesti Kirjoittaja 9000T CD »

Bob kirjoitti:
Sulla on ollut selkeästi alamittaiset tuo 40-sarjalaiset jos sinulle mahtuu 225:t korkeaprofiilisina alle, sillä esimerkiksi:

- 225/55:n kuminkorkeus on 4,2 cm korkeampi kuin tuon 205/40:n
tai
- 225/60:n kuminkorkeus on 5.3 cm korkeampi kuin tuon 205/40:n
Tiedän kyllä että ne olivat selkeästi alamittaiset ko. autoon. Siksi niitä ei näy enää alla...
In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
Baas900
"Viggen"
Viestit: 642
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: Miksi autoissa on kumit ja puskurit??

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

9-5T kirjoitti:
Jussi3321 kirjoitti: mutta, miksi nykypäivänä autot on semmosta lasikuitumuovia, vähän kolahtaa niin palaset lentelee..?
KOKEMUKSELLA voin kertoa sinun olevan väärässä.
Muija peruutti tonnarin Skodan puskuriin, Saabista katkesi puskurin lista. Ajoin 9-5:lla 9-3:sen perään reilua vauhtia vain rekisterikilpi kärsi kumpaankaan puskuriin ei tullut naarmuakaan.
Kyllä nuo suhteellisen kestäviä ovat nuo nykyajan "muovipuskurit"
Eräs hemmo peruutti aikoinaan parkkipaikalla uuden Vectransa meikäläisen Saabin takakylkeen. Saabista painui pelti takavalon vierestä 10cm matkalta lommolle, mutta Vectran puskuri säilyi yllättäen täysin virheettömänä. 8O
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

SportSedaneissa pitäisi ainakin palautua puskurimuovit entiselleen max. 8 kilometrin nopeuteen saakka.
Vastaa Viestiin