Miksi autoissa on kumit ja puskurit??
Miksi autoissa on kumit ja puskurit??
Tässä vaan mielipiteitäni esitän..Eli kyllä kelpaa ajella ysisatkulla. saab, turvallinen...kestävä kori, jos vaikka auto kierähtää katon kautta ympäri, isot puskurit, ja isot renkaat!.
mutta, miksi nykypäivänä autot on semmosta lasikuitumuovia, vähän kolahtaa niin palaset lentelee..? / tai miksi autoissa on kumit alla?, nykyään aluuvanteet ja 45 korkeudella olevat renkaat..tärisyttää vaan ja urat tuntuu, eikö se ole jo melkeen sama kun ajaisi niillä vanteilla..
sit ihmetellään ku käydään vaihtamassa uusia iskareita, ku ne renkaat on sitä varten että ne iskarit kestää..
mjoo.. Hyviä Juhannuksia kaikille:)
mutta, miksi nykypäivänä autot on semmosta lasikuitumuovia, vähän kolahtaa niin palaset lentelee..? / tai miksi autoissa on kumit alla?, nykyään aluuvanteet ja 45 korkeudella olevat renkaat..tärisyttää vaan ja urat tuntuu, eikö se ole jo melkeen sama kun ajaisi niillä vanteilla..
sit ihmetellään ku käydään vaihtamassa uusia iskareita, ku ne renkaat on sitä varten että ne iskarit kestää..
mjoo.. Hyviä Juhannuksia kaikille:)
onse
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Turvallinen kyllä, saab on.
Nykyautoissa puskurit on muovia, koska niistä saadaan hyvännäköisiä ja jalankulkijat ja muu kevyt liikenne ei ole niin heikoilla kohdattaessa.
On niissäkin ajateltu turvallisuutta... ei niitä kyllä tosiaan passaa mihinkään kolauttaa...
Ja renkaat on matalat ja vanteet suuret juuri näyttävyyden takia.
ite tykkään ajaa jämäkällä alustalla kun lullamallilla, ei tarvitse roikkua mutkissa.
kyllähän sitä joutuu tinkimään hieman mukavuudesta, mutta kyllä ne vanteet isot pitää olla
jorinaa jorinaa... jussia
Nykyautoissa puskurit on muovia, koska niistä saadaan hyvännäköisiä ja jalankulkijat ja muu kevyt liikenne ei ole niin heikoilla kohdattaessa.
On niissäkin ajateltu turvallisuutta... ei niitä kyllä tosiaan passaa mihinkään kolauttaa...
Ja renkaat on matalat ja vanteet suuret juuri näyttävyyden takia.
ite tykkään ajaa jämäkällä alustalla kun lullamallilla, ei tarvitse roikkua mutkissa.
kyllähän sitä joutuu tinkimään hieman mukavuudesta, mutta kyllä ne vanteet isot pitää olla

jorinaa jorinaa... jussia

Re: Miksi autoissa on kumit ja puskurit??
Eiköhän jokainen joka lyö autoonsa sellaiset kumit alle että kävelykadun viivat tuntuu, tiedä sen että se rasittaa iskareita ja muitakin alustan osia enemmän.Jussi3321 kirjoitti:/ tai miksi autoissa on kumit alla?, nykyään aluuvanteet ja 45 korkeudella olevat renkaat..tärisyttää vaan ja urat tuntuu, eikö se ole jo melkeen sama kun ajaisi niillä vanteilla..
sit ihmetellään ku käydään vaihtamassa uusia iskareita, ku ne renkaat on sitä varten että ne iskarit kestää..
Loppupelissä jokaisen oma asia minkä resinan autostansa rakentaa.
Hyviä juhannuksia

In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
Re: Miksi autoissa on kumit ja puskurit??
Miksikö kumit, eikä pelkät vanteet - ne pelkät vanteet on yllättävän liukkaat asfaltilla - ja olen kokeillut!Jussi3321 kirjoitti:...aluvanteet ja 45 korkeudella olevat renkaat..tärisyttää vaan ja urat tuntuu, eikö se ole jo melkeen sama kun ajaisi niillä vanteilla...

No, itse olen vaihtamassa "älyttömän" korkeista 65 profiilin renkaista 45 sarjaan nimenomaan sen vuoksi, että nuo 65:t joustaa moottoritienopeuksilla kaarteissa epämiellyttävästi.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Joo, tohon palasten lentelyyn... materiaaleista nyt sen enempää, mutta kolareissahan tuntuu että nuo uudet autot menevät aika lailla huonoon kuntoon pienenkin töyssyn jälkeen... taitaapi olla turvallisuusajattelua, tuohan se matkustajille hieman turvallisuutta kun se keula joustaa SOPIVASTI... ei kuitenkaan niin että on moottori sylissä... 

9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
mutta silti se on mielestäni liikaa jos jo pienessä tällissä on koko auto solmussa!Money For Nothing kirjoitti:Joo, tohon palasten lentelyyn... materiaaleista nyt sen enempää, mutta kolareissahan tuntuu että nuo uudet autot menevät aika lailla huonoon kuntoon pienenkin töyssyn jälkeen... taitaapi olla turvallisuusajattelua, tuohan se matkustajille hieman turvallisuutta kun se keula joustaa SOPIVASTI... ei kuitenkaan niin että on moottori sylissä...
itse tuon i16 satkun kiepautin pari kertaa katon kautta, peili rikki, katto antenni katki, sivulasit raapaleille, takalasi tipahti penkalle ja pari pientä kolhua ja vanne kieroon, muuten täysin ajokunnossa paitsi nokka-akselin ratas halki, sitä ei tiedä mikä sen on hajottanut, kai ollut hiusmurtuma aiemmin...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Ja vielä noista rekaista yksi oma mielipide. Siis ajelin tuossa 205/40 R16 kumeilla yhden kesän ja aika olihan ne hyvät.... rata-ajossa. Meni edellidestä tonnarista etu-iskarit paskaks. Nykyisin, eli ´toissapäivänä löin alle 225 R16 kumit joiden profiili ei ole matalaa nähnytkään, mutta ihan hyvin tuo noillakin kulkee ja nyt löytyy vähän pitojakin
http://www.garaget.org/archive/8909/747 ... 0-7093.jpg
http://www.garaget.org/archive/8909/747 ... 0-7093.jpg
In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2735
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Mulla ei kyllä ihan vastaavia kokemuksia ole noista nykysten autojen puskurien heikkoudesta.mikkoimp kirjoitti:mutta silti se on mielestäni liikaa jos jo pienessä tällissä on koko auto solmussa!Money For Nothing kirjoitti:Joo, tohon palasten lentelyyn... materiaaleista nyt sen enempää, mutta kolareissahan tuntuu että nuo uudet autot menevät aika lailla huonoon kuntoon pienenkin töyssyn jälkeen... taitaapi olla turvallisuusajattelua, tuohan se matkustajille hieman turvallisuutta kun se keula joustaa SOPIVASTI... ei kuitenkaan niin että on moottori sylissä...
III-koppanen Golf veti Saabin perään, Golfista hajos etuosa lähes kokonaan, Saabiin tuli pari naarmua puskuriin. Saab siis paljon uudempi auto, mutta kesti törmäyksen hemmetin hyvin.
Volvon perään tuli Focus. Kummastakaan autosta ei pahemmin hajonnut mitään, tuli vaan nätti painauma puskuriin. Tää Volvon perään tullut ajo ainakin "pususta" päätellen kovempaa ku Golffi

Toisaalta eihän varmaan nykyset vedä vertoja noille möhköpuskureille mitä Volvoissa ja Saabeissa oli joskus 20-30-vuotta sitten, mutta ei noi ainakaan ruotsalaisissa ihan paperia ole

Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Hmm, toi on kyl ainakin muutamien viimeaikasten kolarikuvien perusteella ihan tosi juttu, että kyllä noi saabit on edelleen melko lujaa tekoa... tai olla ainakin tääl linkki virolaisten Klubisivuille, ja kyllä noi Sabat näyttää vielä pärjäävän hyvin jäsentenvälisissä...RommitommiIII kirjoitti: Toisaalta eihän varmaan nykyset vedä vertoja noille möhköpuskureille mitä Volvoissa ja Saabeissa oli joskus 20-30-vuotta sitten, mutta ei noi ainakaan ruotsalaisissa ihan paperia ole

Toisaalta taas, työkaveri kolaroi just sivukadulla toisen auton kanssa, vauhtia molemmilla noin 30km/h tienoilla, molemmat lunariin (toinen oli Mondeo, toista en muista, molemmat kuitenki oli 1v2kk vanhoja

9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Aika monissa nykyautoissa on jarrut kehittyneet ja jarrulevyjen koko on sitä luokkaa, että 16" - 17" vanteet ovat pienimmät, mitä autoon voi laittaa.
Toisaalta alustat ovat myös kehittyneet aika lailla eli yleinen vakiorengastus 225/45/17 nykyautossa ei todellakaan ole kova ja esim tuossa koossa on kumin korkeus täsmälleen sama kuin tonnarin vakiorenkaassa 205/55/16.
Renkaan rungon jäykkyys sitten vaikuttaa aika paljon mukavuuteen, mutta jokainen sitten voi tehdä oman valinnan millaisen kompromissin tekee ajettavuuden ja mukavuuden välillä. Onneksi rengasmalleja on sen verran markkinoilla, että vaihtoehtoja riittää.
Toisaalta varmaan jokaisen auton ajo-ominaisuudet saa piloille joillain törkeän painavilla 18-19" vanteilla, väärillä offseteillä ja halvoilla renkailla...
Toisaalta alustat ovat myös kehittyneet aika lailla eli yleinen vakiorengastus 225/45/17 nykyautossa ei todellakaan ole kova ja esim tuossa koossa on kumin korkeus täsmälleen sama kuin tonnarin vakiorenkaassa 205/55/16.
Renkaan rungon jäykkyys sitten vaikuttaa aika paljon mukavuuteen, mutta jokainen sitten voi tehdä oman valinnan millaisen kompromissin tekee ajettavuuden ja mukavuuden välillä. Onneksi rengasmalleja on sen verran markkinoilla, että vaihtoehtoja riittää.
Toisaalta varmaan jokaisen auton ajo-ominaisuudet saa piloille joillain törkeän painavilla 18-19" vanteilla, väärillä offseteillä ja halvoilla renkailla...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Sulla on ollut selkeästi alamittaiset tuo 40-sarjalaiset jos sinulle mahtuu 225:t korkeaprofiilisina alle, sillä esimerkiksi:9000T CD kirjoitti:Ja vielä noista rekaista yksi oma mielipide. Siis ajelin tuossa 205/40 R16 kumeilla yhden kesän ja aika olihan ne hyvät.... rata-ajossa. Meni edellidestä tonnarista etu-iskarit paskaks. Nykyisin, eli ´toissapäivänä löin alle 225 R16 kumit joiden profiili ei ole matalaa nähnytkään, mutta ihan hyvin tuo noillakin kulkee ja nyt löytyy vähän pitojakin
http://www.garaget.org/archive/8909/747 ... 0-7093.jpg
- 225/55:n kuminkorkeus on 4,2 cm korkeampi kuin tuon 205/40:n
tai
- 225/60:n kuminkorkeus on 5.3 cm korkeampi kuin tuon 205/40:n
Jokainen voi sitten itsekseen laskeskella mitä se tekee renkaan halkaisijassa - nuokin joihin vertasin olivat kuitenkin vielä suht. matalaprofiilisia. Miten nuo samalla 16":n vannekoolla mahtuvat samaan autoon?
Tiedän kyllä että ne olivat selkeästi alamittaiset ko. autoon. Siksi niitä ei näy enää alla...Bob kirjoitti:
Sulla on ollut selkeästi alamittaiset tuo 40-sarjalaiset jos sinulle mahtuu 225:t korkeaprofiilisina alle, sillä esimerkiksi:
- 225/55:n kuminkorkeus on 4,2 cm korkeampi kuin tuon 205/40:n
tai
- 225/60:n kuminkorkeus on 5.3 cm korkeampi kuin tuon 205/40:n
In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
Re: Miksi autoissa on kumit ja puskurit??
Kyllä nuo suhteellisen kestäviä ovat nuo nykyajan "muovipuskurit"9-5T kirjoitti:KOKEMUKSELLA voin kertoa sinun olevan väärässä.Jussi3321 kirjoitti: mutta, miksi nykypäivänä autot on semmosta lasikuitumuovia, vähän kolahtaa niin palaset lentelee..?
Muija peruutti tonnarin Skodan puskuriin, Saabista katkesi puskurin lista. Ajoin 9-5:lla 9-3:sen perään reilua vauhtia vain rekisterikilpi kärsi kumpaankaan puskuriin ei tullut naarmuakaan.
Eräs hemmo peruutti aikoinaan parkkipaikalla uuden Vectransa meikäläisen Saabin takakylkeen. Saabista painui pelti takavalon vierestä 10cm matkalta lommolle, mutta Vectran puskuri säilyi yllättäen täysin virheettömänä.
