Auto sammuu/turbo ei ahda oikein *suht kiire!*

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Auto sammuu/turbo ei ahda oikein *suht kiire!*

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Kokeilin taas haku komentoa, mutta ei sattunut aivan vastaavaa silmiin ja kun vähän kiirus on, niin tässäpä uusi threadi (anteeksi).

Elikäs:

Huomenna olisi sitten tarkoitus (ainakin vielä, ja kello on 7 illalla :P ) ajella Ruåtsiin parinsadan kilometrin päähän (joten ei niin kovin kauas) katsomaan ajokkia.

Ja sehän löytyy blocketista : http://www.blocket.se/view/5230573.htm? ... =1&city=11

(elekää ny menkö ennen minua
8O )

Ja siis nyt olisi muutaman pikaista vastausta vaativan kysymyksen vuoro:


1) Turbo ei ahda ilmeisesti täydellä paineella (tätä kyllä on jo sivuttu tuossa by-pass threadissa, mutta kertaus on opintojen äiti :oops: ).

Onko olemassa jotain suht helppoa konstia todeta, ettei vika ole kovin vakava, vaan esimkerkiksi korjaantuu bypassin ja letkujen vaihdolla? Voiko esim. silmämääräisesti tai ajamalla todeta, josko koko turbo tms. vakavampi on totaalisen rikki?


2) Auto ilmeisesti sammuu tai ei käy kunnolla, kun moottori ajetaan kuumaksi/lämpimäksi? Mistähän tämä tämmöinen voi olla oire, ja liittyneekö se tuohon turbon ahtamattomuuteen? Voiko vika olla DI-kasetissa (!? 8O ) tai muistan jopa lukeneeni, että tulpat voivat aiheuttaa ko. ongelmia? Onko tämäntyyppiseen ongelmaan jotain suht helppoa testeriä, jotta selviäisi ongelman vakavuus?

Muuten auto myyjän mukaan on hyvässä kunnossa: Laatikko pelaa ja vaihtaa hyvin, ilmastointi pelittää, sähkövimpaimet on ookoo ja sisusta on siisti. Hinnallahan tuo menokki ei sinänsä tunnu olevan pilattu (jopa hieman epäilyttää), ja eipä tuo nyt niin kovin kaukana ole diesel autolla hurauttaa katsomaan - lomalainen kun tällä haavaa kerta olen. :P

Siis summa summarum - nyt olisi kaikki neuvot ja vinkit enemmän kuin tervetulleita. Enpä aio autoa ostaa, jollei se muuten tunnu hyvältä ja kori ole suhteellisen hyvässä kunnosa, ja että etenkin myyjästä ei saa "vääränlaisia" viboja... Tornion tullista ajattelin mennessä kysyä paperisotaan liittyviä evästyksiä.

Tässäpä sitä pähkinänkuoressa nyt sitten olisi. (Ainiin, voisihan sitä Luleåssa kävästä liikkeessä vilkaisemassa vm 90 CDTA 2.3sta). :P
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

1. By-Pass (ota vaikka jostain mukaan testiksi),alipaineletkujen vuoto, katso pakoputken pää ja sen ympärystä että miten mustana on spoilerit ja putki. Katso kaikki nesteet. pölläyttääkö käynnistettäessä valkoista tai mustaa. Sitten ajossa kun lämättää tuleeko mustaa/valkoista savua. Voit tulpata W ahtopaineletkun ja sitten ahdin antaa kaiken mitä irti saa ja paineen katkaisu tulee peliin, eli jos tämä toimii niin ahdin on kunnossa. Toinen tapa on löysätä ahtimelta intercoolerille letku ja katsoa miten öljyssä se on ja on myös hyvä katsoa imusarjaan menevän ison letkun sisään onko sielläkin paljon öljyä.

2. Tulpat/DI-kasetti,imusarjan lämpöanturi jos sellainen on. Ilmamassamittari,By-pass/alipaineletkuvuoto

Tuossa nyt jotain nopeasti, toivottavasti muut lisää jos jotain tulee vielä mieleen jollain...
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

*menee ja kaivaa tekniikan suur-sanakirjan kaapista*

8O


prkl... olis pitäny rassata mopoja poikasena. :lol:

Mutta pistäkää tosiaan vaan kaikkia vinkkejä mitä vaan tulee mieleen. Otan listan mukaan ja koitan sorkkia konetta huomenna, jos lähtö tulee.

Mutta siis että nuo mainitsemasi asiat ilmeisesti on "suhteellisen" helppo fiksata, esim siis Di kasetti, tulpat, bypass ja letkut jne?

edit: uusi DI kasetti lienee 200€ hujakoilla, kannattaako "käytettyjä " harkita ollenkaan? Entä pystyykö/tohtiiko autolla ajaa suht pitkää matkaa, jos siihen tulee käyntiongelmia?
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kokeile imaista bypassi alipaine letkusta, jos tulee ilmaa niin se ainakin on sökö.
jos on käynti ongelmia niin sammuta auto ja irrota immun liitin, jos käy paremmin liitin irti limp-home tilassa niin se on sökö.
kokeile myös onko auto aivan peruspaineilla, eli mankkuvenan johto irti, jos sattuu hyvin niin voi jopa olla vaan liian alhaisista peruspaineista kiinni.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

^ei sattuisi teillä olemaan kuvia pistää tänne noista härpäkkeistä? Että notta tietäis, mitä letkua kokeilla ja missäkin järjestyksessä. :P

Melkoisen vahvalla pohjalla tämä meikäläisen homma, mutta sen siitä saa kun tekniikkapeukalo on keskellä kämmentä, eikä kaveripiirissä ketään kiinnosta lähteä asiantuntijaksi. :lol:

Mnjoo...meneepä sitten kesälomareisun piikkiin jos ei muuta..
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tonppa kirjoitti:^ei sattuisi teillä olemaan kuvia pistää tänne noista härpäkkeistä?
Bypass-venttiili:
http://www.thesaabsite.com/shop/catimages/4441895.JPG

Magneettiventtiili:
http://www.900aero.com/images/tech/valve.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Jesh. Kiitos vinkeistä. Aamulla lähden, jos vielä yön aikana tulee jotain mieleen, niin vilkaisen aamulla foorumit ennen lähtöä..

Katsotaas miten poijjaan käy... :roll:
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jos on peruspaineet kohdillaan, niin turbon toimivuuden saat selville, kun nyppäät magneettiventtilistä W-letkun irti, sitten koeajolle (jos myyjä antaa luvan 8O ) ja varovasti lämää. Jos heilauttaa ahdot välittömästi punaiselle, ei muuta kun auto parkkiin ja W-letku kiinni --> Turbo ainakin toimii eikä pitäisi ollla suurempia ilmavuotojakaan ahdoilla. Jos ei ahdot nouse edes W-letku irti, on jossain ahtoputkissa mittava vuoto tai sitten turbo sökö.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Elipä eli...

Kävinpäs katsastamassa ko. ajokin.

"lite ytrost" ei oikein riittänyt kuvaamaan autoa.. Mennessäni pelkäsin auton tekniikan puolesta (turbo ja di-kasetti tai jtn), mutta tullessa olin hieman masentunut eritoten ruosteen puolesta.

Etenkin kuskinpuolen ovi oli pahasti ruostunut, ja pohja ei myöskään ollut missään timangikunnossa.

Koska sää oli sateinen, ei ollut mitään ongelmaa käydä koeajelulla. Auto toimi oikein mukavasti.

Täytyy kyllä sanoa, että tilojnesa puolesta tonnari on kuin valettu meikäläisen kokoiselle isolle kaverille! Oikein hymy levisi kasvoille, kun istahdin ratin taakse. Auton sisusta oli kuin pakasta vedetty: ei pienintäkään kulumisjälkeä missään. EDIT: Auton ollessa paikalla tyhjäkäynnillä, kierrokset välissä hieman notkahtivat (mutta ei mielestäni lähellekään sammumista tms.) - tämä johtunee ilmastoinnin kompurasta(ko)?

Sähkövermeet, lukuunottamatta kuskin penkinlämmitintä, toimivat erinomaisen moitteetta - etenkin ilmastointi erittäin hyvin! Vaihdelaatikko ei mielestäni kolistanut eikä muutenkaan ollut "outo", vaan vaihtoi oikein mallikkaasti. Kick down reagoin hyvin ja matka oli miellyttävää. Tosin, eipä voi oikein sanoa tehopuolesta, sillä turbosta ei kyllä ollut havaittavissa mitään...

Eli: ahtopainemittari kyllä heilahti kun kaasua antoi reippaammin, mutta punaiselle se ei noussut missään vaiheessa, eikä viihtynyt keskivaiheillakaan sen puoleen kovin pitkään.. Koitin kuikuilla magneettiventtiiliä sekä bypassia, mutta kone oli melko poppa eivätkä ko. laitteet ole kovin tuttuja muutenkaan, eli enpä osannut asialle mitään tehdä... :oops:


Kone ei siis sammuillut viileästä ilmasta johtuen. Omistajan (joka vaikutti varsin mukavalta ja rehdiltä, ehkä hieman alle 30vee mies ) mukaan ongelmia ei ole ajettaessa matkavauhtia. Autolla on taipumusta sammua lämpimällä säällä, jos sitä seisottaa käynnissä tai ajaa hiljaa - esimerkkinä hän antoi kaupungissa valoista valoihin ajamisen. Eikö tätä ole jo sivuttu aiemmissa thredeissa, että vika voinee johtua (mitä todennäköisimmin) DI-kasetista sekä mahdollisesti tulpista?

Ajokokemus sinällään oli siis varsin mieluisa ja myyjä tuntui "oikealta", mutta lähinnä ruostepuoli autossa pisti miettimään isomman kerran. Hintaakin myyjä tiputti tinkaamatta tonnilla, mutta kotiin ajelin omalla autolla. Sisustasta ja ajettavuudesta täydet pisteet, mutta tekniikasta ja korin kunnosta sitten tuleekin raskaat miinukset. Latailen illan aikana ottamani kuvat koneelle ja linkitän tänne, niin voitte itsekin todeta auton kuntoa tarkemmin..

Jos ei mitään muuta reissusta jäänyt käteen, niin ainakin kokemusta tuli - ja uskoa siihen, että saabas on oikea valinta meikäläiselle. Niin, ja tietysti että sivistyneessä läntisessä naapurimaassamme on tiet varsin hyvässä kunnossa. :lol:


EDIT. kuvia.


Ruoste... :roll: :(

http://i3.photobucket.com/albums/y99/to ... G_2180.jpg

http://i3.photobucket.com/albums/y99/to ... G_2164.jpg

http://i3.photobucket.com/albums/y99/to ... G_2178.jpg

http://i3.photobucket.com/albums/y99/to ... G_2177.jpg

http://i3.photobucket.com/albums/y99/to ... 2176_2.jpg

http://i3.photobucket.com/albums/y99/to ... G_2174.jpg

http://i3.photobucket.com/albums/y99/to ... G_2171.jpg

http://i3.photobucket.com/albums/y99/to ... G_2167.jpg

http://i3.photobucket.com/albums/y99/to ... G_2162.jpg

http://i3.photobucket.com/albums/y99/to ... 3abc9c.jpg
Jalle
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Touko 29, 2005 23:15
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jalle »

Nämä ruosteet ne on näissä vanhemmissa tonnareissa valitettavasti vaivana. Muuten asiallisen näköinen peli ja vähän ajettu. Mun tonnarilla on mittarissa 478tkm. mootori ja voimansiirto ei ole moksiskaan, mutta ruoste kiusaa täälläkin :( . Montako eurua se tuosta pyysi?
Saab 9000 CD Turbo 16 Aut -90
jyrkiloijas
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Huhti 12, 2005 21:50

Viesti Kirjoittaja jyrkiloijas »

Mahtaakohan tuo 220 000 km:ia todella pitää paikkansa. Ovet ovat muuten todella pahannäköiset, jos vertaan esim omaan 86 joulukuussa rekisteröityyn ja 324 000 km:ia ajettuun. Itsellä ruoste on takaovissa - etuovet ovat ihan ok.
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

No jos oikein ymmärsin niin 160tkm asti olis huoltokirjaa ja sen jälkeen ei ilmeisesti joko merkkiliikeen merkintöjä tai itse laitettu ylös johonkin...

Sisusta kyllä oli niin fiinissä kunnossa, että jopa puoltaisi kilometrien "vähyyttä", samoin kuin auton olemus muutenkin!

8000kr eli n. 850€ on auton originaali pyyntihinta tuossa kunnossa.. ei siis kovin paha - mutta hinta tietysti pompsahtaa kun siihen pistää verot, uuden DI-kasetin, bypassin, magneettiventtiilin sekä ruostetyöt päälle... :(

Eipä taida maksaa vaivaa? Vai onko jollain ideoita, voiko tuolle ruostemäärälle enää tehdä mitään - tai että miten ovienvaihto on kannattavaa..?
Jalle
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Touko 29, 2005 23:15
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jalle »

Hoksasitko katsoa takalokasuojiin että oliko massaukset paikallaan ja että oliko siellä pehmeyttä havaittavissa. Siellä myös on semmoinen otollinen ruostepaikka joka on aika vee. mäinen korjata. Ja mulla katsastusmies tökkäs reijät noiden takapyörien etupuolella olevien muovilevikkeiden sisällä olevaan helmapeltiin. Helmapellit on muuten mulla aivan ruosteettomat, mutta tuo piilopaikka kerää näköjään kaiken paskan ja suolaveden je senhän tietää miten siinä käy.
Saab 9000 CD Turbo 16 Aut -90
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Veikkaan, että takapyöräkotelot ovat aika pehkana, kun rupeaa kunnolla kolistelemaan. :cry: :)
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Jees, niinhän se tietty on..

Hinta ja sisustapuolelta auto on oikein mukava, ja tekniikankin puolesta varmaan pärjäisi.

Mutta tuo ruoste siinä häiritsee sen verran, että jätän auton sikseen. Tuleepa se sitten korjausten kera hintoihinsa, ja saako siltikään kunnon ajokiksi... :roll: :(

Etsintä siis jatkuu. :)
Vastaa Viestiin