Jos levy ei tunnistu bootissa, niin aika vähissä on keinot.. pari levyä olen saanut tunnistumaan ja toisesta jopa tiedot talteen kun olen pistänyt levyn tunniksi jääkaappiin.
Jos levy tunnistuu, asenna käyttis toiselle levylle ja kytke vasta sitten se rikkonainen kiinni(jokainen käynnistysyritys ja käyttöaika tekee lisätuhoa) ja aseta levy koneen bios setupista hitaampaan PIO-modeen(vikasietoisempi, joskus voi olla avuksi myös kytkeä rikkonainen kovo eri IDE-kaapeliin kuin järjestelmälevy, etenkin jos on käytettävissä RAID-ohjain johon kytkeä koska sekin on vikasietoisempi kuin perusohjain).
Voit kokeilla josko windowsissa levyä pystytään lukemaan(jollei, niin siitä lisää myöhemmin), jos, niin kopioi rikkonaiselta ehjälle ensiksi vain kaikkein tärkein.. myöhemmin loputkin jos onnistuu. Liikaa ei kannata yrittää kerralla, koska kopiointi usein pysähtyy lukuvirheeseen ja käyttiksen kaatumiseen.
Jollei levyä pystytä lukemaan windowsissa, niin melkoisen moneen tapaukseen on tehonnut ilmainen PC Inspector File recovery(linkki lopussa), vaativammissa tapauksissa olen käyttänyt maksullisia ohjelmia kuten GetDataBack for NTFS ja GetDataBack for FAT.
Linkki:
http://www.pcinspector.de/file_recovery/uk/welcome.htm
Edit: Pakko kysyä, oliko edes maxtorin kovo?
Edit2: Älä pieksä levyä YHTÄÄN, jos se lähtee pyörimään. Sillä tekee vaan lisätuhoa.. ainoa jossa kopistelu voi auttaa on jos levyn laakerit on huutaneet kuin sirkkeli ja leikanneet kiinni! (eli äänestä on pääteltävissä että levy yrittää lähteä pyörimään monta kertaa ja sitten tulee virheilmoitus mutta ei kolahtelua)
Edit3: Kaapelin kytkeminen lennosta VOI rikkoa ehjän kaapeliin liitetyn kovon tai emolevyn IDE-ohjaimen, en suosittele kuin äärimmäisissä tapauksissa ja melko arvottomilla osilla!