Kovalevy levisi

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"

Kovalevy levisi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Hiphei, työkoneesta poksahti kovalevy, ja levyllä aika tärkeätä materiaalia joita en ole ehtinyt/jaksanut varmuuskopioida muualle. Kovalevy sanoi tänä iltana muutaman kerran klonk klonk jonka jälkeen suljin koneen ja meinasin varmuuskopioida tiedostot toiselle kovalevylle, mutta eihän tuo suostu enää käynnistymäänkään, sanoo vain klonks klonks ja ilmoittaa että "operation system not found" :evil:
Sinnekö meni kaikki tiedostot vai saakos noita pelastettua millään keinolla ns. järkihintaan (maks 100 euroa)?
Kone oli jo vanha (vm 2000) mutta tähänasti ongelmitta pelannut, nyt on tilapäisesti käytössä about 10h käytetty (vajaan vuoden aikana) kannettava jonka saisi heittää jorpakkoon koska tämä on tehty toimimaan XP:n kanssa, prosessori on liian nopea/laaduton koska kuumenee niin että tuuletin ulvoo about 15 sekunnin välein jne.
Tai sitten tässä surkeassa käyttiksessä on käynnissä kymmeniä rutiineita koko ajan.
Ainakaan äkkiseltä en löytänyt ajureitä tälle Fujitsu-Siemensin romulle Win95/98:a varten, ehkäpä täytyy tosissaan perehtyä asiaan ja kokeilla ensin asentaa tähän vanha kunnon 95 ja sille ajurit, eikä downloadata yhtään ainoatakaan microsoftin päivitystä senjälkeen, 95 vie ainoastaan alle 100 megaa kun tämä kammottava XP kymmenkertaisen määrän 8O
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
9000T CD
"Aero"

Viesti Kirjoittaja 9000T CD »

Onneksi olkoon!. Eipä siinä kummempaa ole tehtävissä, mitä nyt olen kuullut tapauksia. Jos se leikkasi kiinni niin itse varmaan koputtelisin kevyellä kädellä ja koittaisin lähteekö pyörimään.

En silti suosittele tuota ja viisaammat kertokoon mitä on tehtävissä.
In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
V-M
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V-M »

tuossa vaiheessa on kaks vaihtoehtoa... maksat mansikoita että ne palautetaan (IBAS yms.) tai sitten teet omat viritykset eli laittet koneeseen jonkun toisen levyn buuttaavaksi (sen verran iso että sinne saat kopsattua mahdolliset pelastettavat) ja kokeilet jos se antaa lukea sitä levyä slavena jos ei niin sitten alkaa olla keinot vähissä. Toinen raaempi keino on että laitat ne slave asetukset valmiiksi ja käynnistät koneen ja koitat napata vauhdissa data kaapelin kiinni (muutaman levyn on saanut silleen mukaan) paitsi jos sulla oli siellä XP yms... sitten se on aika toivoton juttu. Muutamia freewareja taitaa olla jolla sais dumpattua löytyvän datan talteen mutta on sitä melko mahoton porkata jos siellä on badsectorit vallanneet levyn. Muutamia on tullut pelastettua mutta XP ja 2000 jäljiltä ei järkevää dataa ole saanut ulos. Joku viisaampi osannee antaa parempia neuvoja, mutta näillä on muutaman firman datat saatu vielä osittain talteen.

Niin Joskus on auttanut jopa käyttiksen buuttaminen korpulta tai CD:ta ja jos menee korjaus läpi niin nopeesti datat talteen.

Jos windows:n sinna laitat niin laita 98 jos xp ei nappaa. se toimii paremmin ku 95:nen

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ng900aero
"Saabisti"

Kiitokset herroille neuvoista, pitää vielä mainita että molemmat koneet ovat omaa omaisuuttani joten ei ole tarpeen pelätä kovempiakaan keinoja :D
Mulla oli tuossa levinneesä koneessa kiinni 95 jonka optimoin niin että siinä oli päällä vain minimaalinen määrä rutiineita, ja Firefox toimi, en käyttänyt sitä mihinkään muuhun kuin työntekoon Wordilla ja parilla muulla ohjelmalla. Päivitin aikanaan siihen Win98SE:n jolloin muuttui paljon hitaammaksi, pistin vanhan kunnon ysivitosen takaisin ja kone nopeutui puolella :lol:
Ja voi sissus sentään, tässä XP:ssä on 43 ohjelmaa käynnissä vaikkei auki ole kuin tämä Explorer ja F-secure taustalla 8O ja eihän tämä anna edes kaikenlisäksi sulkeakaan noita ja kokoajan pitäisi päivitellä herraties mitä, varoittelee kaiken aikaa jne :evil:
Siis mihin tarvitsee tälläisiä megalomaanisia käyttiksiä kun en kuuntele koneella musiikkia, en katsele videoita enkä surffaile kuin tälläisillä perussivuilla kuin tämä saappiklubi? Vanhassa koneessa ei ollut virustorjuntaakaan, eikä yhtään virusta ollut tullut pitkiin aikoihin, kaikkihan riippuu käyttäjästä, sähköpostit luen web-mailipohjaisina jne.

Niin siis tuo rikkinäinen kovo oli vielä hengissä kun kalkatteli pari kertaa, niissähän on sellainen lukupää tms joka on varren päässä (ainakin vanhoissa oli kun niitä tutkin), luulen että se tuli ikänsä päähän eikä kykenyt lukemaan enää sillä levy pyöri normaalisti + tuo klonks-ääni.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Nyyrikki
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja Nyyrikki »

Vaikuttaisi vähän siltä, että kiintolevy on entinen. Mutta jos saat sen johonkin toiseen koneeseen kiinni, niin ainahan voit koittaa pelastella sieltä filuja esm. tällä: http://www.quetek.com/prod02.htm
Myrkky
luonnevammamouho

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Jos levy ei tunnistu bootissa, niin aika vähissä on keinot.. pari levyä olen saanut tunnistumaan ja toisesta jopa tiedot talteen kun olen pistänyt levyn tunniksi jääkaappiin.

Jos levy tunnistuu, asenna käyttis toiselle levylle ja kytke vasta sitten se rikkonainen kiinni(jokainen käynnistysyritys ja käyttöaika tekee lisätuhoa) ja aseta levy koneen bios setupista hitaampaan PIO-modeen(vikasietoisempi, joskus voi olla avuksi myös kytkeä rikkonainen kovo eri IDE-kaapeliin kuin järjestelmälevy, etenkin jos on käytettävissä RAID-ohjain johon kytkeä koska sekin on vikasietoisempi kuin perusohjain).

Voit kokeilla josko windowsissa levyä pystytään lukemaan(jollei, niin siitä lisää myöhemmin), jos, niin kopioi rikkonaiselta ehjälle ensiksi vain kaikkein tärkein.. myöhemmin loputkin jos onnistuu. Liikaa ei kannata yrittää kerralla, koska kopiointi usein pysähtyy lukuvirheeseen ja käyttiksen kaatumiseen.

Jollei levyä pystytä lukemaan windowsissa, niin melkoisen moneen tapaukseen on tehonnut ilmainen PC Inspector File recovery(linkki lopussa), vaativammissa tapauksissa olen käyttänyt maksullisia ohjelmia kuten GetDataBack for NTFS ja GetDataBack for FAT.

Linkki: http://www.pcinspector.de/file_recovery/uk/welcome.htm

Edit: Pakko kysyä, oliko edes maxtorin kovo?

Edit2: Älä pieksä levyä YHTÄÄN, jos se lähtee pyörimään. Sillä tekee vaan lisätuhoa.. ainoa jossa kopistelu voi auttaa on jos levyn laakerit on huutaneet kuin sirkkeli ja leikanneet kiinni! (eli äänestä on pääteltävissä että levy yrittää lähteä pyörimään monta kertaa ja sitten tulee virheilmoitus mutta ei kolahtelua)

Edit3: Kaapelin kytkeminen lennosta VOI rikkoa ehjän kaapeliin liitetyn kovon tai emolevyn IDE-ohjaimen, en suosittele kuin äärimmäisissä tapauksissa ja melko arvottomilla osilla!
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
ng900aero
"Saabisti"

Myrkky kirjoitti:Jos levy ei tunnistu bootissa, niin aika vähissä on keinot.. pari levyä olen saanut tunnistumaan ja toisesta jopa tiedot talteen kun olen pistänyt levyn tunniksi jääkaappiin.

Jos levy tunnistuu, asenna käyttis toiselle levylle ja kytke vasta sitten se rikkonainen kiinni(jokainen käynnistysyritys ja käyttöaika tekee lisätuhoa) ja aseta levy koneen bios setupista hitaampaan PIO-modeen(vikasietoisempi, joskus voi olla avuksi myös kytkeä rikkonainen kovo eri IDE-kaapeliin kuin järjestelmälevy, etenkin jos on käytettävissä RAID-ohjain johon kytkeä koska sekin on vikasietoisempi kuin perusohjain).

Voit kokeilla josko windowsissa levyä pystytään lukemaan(jollei, niin siitä lisää myöhemmin), jos, niin kopioi rikkonaiselta ehjälle ensiksi vain kaikkein tärkein.. myöhemmin loputkin jos onnistuu. Liikaa ei kannata yrittää kerralla, koska kopiointi usein pysähtyy lukuvirheeseen ja käyttiksen kaatumiseen.

Jollei levyä pystytä lukemaan windowsissa, niin melkoisen moneen tapaukseen on tehonnut ilmainen PC Inspector File recovery(linkki lopussa), vaativammissa tapauksissa olen käyttänyt maksullisia ohjelmia kuten GetDataBack for NTFS ja GetDataBack for FAT.

Linkki: http://www.pcinspector.de/file_recovery/uk/welcome.htm

Edit: Pakko kysyä, oliko edes maxtorin kovo?

Edit2: Älä pieksä levyä YHTÄÄN, jos se lähtee pyörimään. Sillä tekee vaan lisätuhoa.. ainoa jossa kopistelu voi auttaa on jos levyn laakerit on huutaneet kuin sirkkeli ja leikanneet kiinni! (eli äänestä on pääteltävissä että levy yrittää lähteä pyörimään monta kertaa ja sitten tulee virheilmoitus mutta ei kolahtelua)

Edit3: Kaapelin kytkeminen lennosta VOI rikkoa ehjän kaapeliin liitetyn kovon tai emolevyn IDE-ohjaimen, en suosittele kuin äärimmäisissä tapauksissa ja melko arvottomilla osilla!
Kiitokset neuvosta, levy oli 10min jääkaapissa jonka jälkeen lähti lataamaan käyttistäkin about puoleenväliin, tätä ennen ei edes tunnistanut levyä. Nyt saa maata jääkaapissa aamuun asti jolloin kaivan jostain kätköistä jonkin ikivanhan pikkukovon jolle pistän 95:n. Tuo rikkoontunut levy oli Quantum Fireball, 3.5" ja 20.5Gb.
Levy pyörii aivan normaalisti mutta sen lukupää tms sanoo välillä klonks jonka jälkeen rupeaa tilttailemaan. Tietokone on ollut päällä 24H/vrk töideni vuoksi mutta kovo on pysähtynyt 20min käyttämättömyyden jälkeen ja olen puhdistanut pölyt ynnä muut basiliskot koneesta 3-4 kertaa vuodessa paineilmalla.
On tämä XP tosiaan kamala, taidan asentaa tuon 98SE:n kumpaankin koneeseen, tämä on tehty jollekin pikkutenaville :D
Olis mulla pari Linuxiakin, jokin Susex tms vm 1999, ei taida tehdä enää mitään? Entäs mikä olis sellainen linuxin versio joka on kevyt ja jossa pyörisi esim. MS word jne?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Myrkky
luonnevammamouho

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

ng900aero kirjoitti: ...
Quantum ja Maxtor ovat nykyään yhtä kuin maxtor, uudemmat fireball-sarjalaisetkin on jo maxtor-fireballeja.

Jos pääsee käymään sen fireball-mallin "perinteiset" ja piirikortilta kärähtää TDA5*47 piiri, niin lähetä mulle se kovo kokeiltavaksi, mulla on muutama kys. mallin piirikortti jemmassa pahan päivän varalle...

Edittiä taas: Jos kovosi on mallia jossa ei lähde lukupäille lattakaapelia IDE-liittimen vastaiselta sivulta, vaan piirilevyn alla on koskettimet, niin irrota piirikortti 5 ristipääruuvilla ja puhdista kosketinpinnat pyyhekumilla kevyesti hankaamalla.

Ja jos ilmaisen asiani sekavasti, niin se johtuu 23 tunnin työpäivästä jonka päätteeksi olen ottanut jopa kolme olutta kun ei vieläkään nukuta.. :lol:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
lintta go go
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Jos tosiaan ei konetta tarvi muuhun kuin surffailuun ja tekstin käsittelyyn nii toki pelimies veto on laittaa joku linuxin paketti siihen pömpeliin
ng900aero
"Saabisti"

Niin on siinä muutamia muitakin työohjelmia päällä.. ei näyttänyt löytyvän niistä linux-sopivuutta :(
No ei se mitään, 98 vaan kehiin.
Minkäslainen kovo kannattaisi hankkia, onko kokemusta niiden kestävyydestä, hakunopeudella tms, ei ole merkitystä ja 20 gigainen on aivan riittävä mun käyttööni? Saisi olla vaan mahdollisimman luotettava ja kestävä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
meli
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja meli »

Minigrip tms. pussiin ja pari tuntia pakastimessa, ja koputtelua pöydään kulmaan.
Sain itse yhdeltä kannettavan levyltä noin 10 gigaa dataa talteen. Eihän tossa muuta eroa ole jääkaappi niksiin, mutta pysyy vähän pidempään viileänä.
V-M
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tuota pitenpään kylmäna voi autaa vielä kylmäspayllä tai apteekin hiilihappojäällä :wink:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ng900aero
"Saabisti"

V-M kirjoitti:Tuota pitenpään kylmäna voi autaa vielä kylmäspayllä tai apteekin hiilihappojäällä :wink:

V-M
Mites nestemäinen typpi? :lol: "hik"
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Bob
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Bob »

ng900aero kirjoitti:Kiitokset herroille neuvoista, pitää vielä mainita että molemmat koneet ovat omaa omaisuuttani joten ei ole tarpeen pelätä kovempiakaan keinoja :D
Mulla oli tuossa levinneesä koneessa kiinni 95 jonka optimoin niin että siinä oli päällä vain minimaalinen määrä rutiineita, ja Firefox toimi, en käyttänyt sitä mihinkään muuhun kuin työntekoon Wordilla ja parilla muulla ohjelmalla. Päivitin aikanaan siihen Win98SE:n jolloin muuttui paljon hitaammaksi, pistin vanhan kunnon ysivitosen takaisin ja kone nopeutui puolella :lol:
Ja voi sissus sentään, tässä XP:ssä on 43 ohjelmaa käynnissä vaikkei auki ole kuin tämä Explorer ja F-secure taustalla 8O ja eihän tämä anna edes kaikenlisäksi sulkeakaan noita ja kokoajan pitäisi päivitellä herraties mitä, varoittelee kaiken aikaa jne :evil:
Siis mihin tarvitsee tälläisiä megalomaanisia käyttiksiä kun en kuuntele koneella musiikkia, en katsele videoita enkä surffaile kuin tälläisillä perussivuilla kuin tämä saappiklubi? Vanhassa koneessa ei ollut virustorjuntaakaan, eikä yhtään virusta ollut tullut pitkiin aikoihin, kaikkihan riippuu käyttäjästä, sähköpostit luen web-mailipohjaisina jne.

Niin siis tuo rikkinäinen kovo oli vielä hengissä kun kalkatteli pari kertaa, niissähän on sellainen lukupää tms joka on varren päässä (ainakin vanhoissa oli kun niitä tutkin), luulen että se tuli ikänsä päähän eikä kykenyt lukemaan enää sillä levy pyöri normaalisti + tuo klonks-ääni.
XP Pro:ssa itselläni pyörii vain 29 ohjelmaa/palvelua käyttöjärjestelmän omia ja sen lisäksi FS:n virustorjunta. Ja mistään toiminnallisuudesta ei ole tarvinnut luopua. Eli kannattaa ottaa pois ne turhat - tietoturvamielessäkin arveluttavat palvelut.
Vastaa Viestiin