99 GL -84 -tarinointia (Ent. 900 Turbo meni, mutta...)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

99 GL -84 -tarinointia (Ent. 900 Turbo meni, mutta...)

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Eilen tarttui Euran ABC:n pihalta mukaan -84 Saab 99 GL, kolmas ostamani Saab vuoden sisällä . 8) Kaunokaisella on ajettu kohta 268 tkm, taitaa olla aika karvalakkimalli, 4 vaihdetta jne. Ratti vaikuttaa aika erikoiselta, olisikohan 99 turbosta? Auto on ylimaalattu keväällä, nykyinen väri on hilpeän sininen. Tarkoitus olisi fiilistellä tällä kesän ajan Aeron maatessa tallissa projektina ja katsella sitten, miten syksymmällä käy.

Muutama kuva osoitteessa http://kotisivu.dnainternet.net/aroheina/saab/99/
Kuvien ottamisen jälkeen autoa on vielä "tuunattu" klubitarralla ja tarvike pölykapseleilla.
Viimeksi muokannut Jokke A, Ti Loka 25, 2005 21:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

ompas siisti! 8O

ihmetyttää vaan kun nelivaihteinen! eikä ollut rundimittaria?! 8O vaikka vuosimalli on`84..
ja kyllä, ratti on turbosta.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Noh, nelivaihteisuus ei kaupunkiajossa haittaa. Mikäköhän muuten on vikana, kun ohjaus tuntuu todella jäykältä eikä palauta kunnolla?
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

onnittelut, kivannäköinen peli!

kyllähän nelivaihteisia tuplaysejä sai loppuun asti, ymmärtääkseni. ratti on näköjään samanlainen mitä oli vuodesta 78 alkaen ems ja turbo malleissa, komea ja kateutta herättävä :)

tekniikka ei ole vahva puoleni, mutta yks kokemus mulla on ohjauksen palautumiseen liittyvästä hämmingistä. jos rattiakseliputken kiinnittyksessä suorittaa työvaiheet väärässä järjestyksessä (ruuvaa ensin rattiakseliputken kiinni runkoon, sitten vasta ohjauspyörä kiinni -> väärin), akseli jää jotenkin jännitykselle ja vaikuttaa ohjauksen palautukseenkin. lääke: löysää rattiakseliputken kiinnitys 4 mutteria (13mm) joista kaksi kappaletta alapäässä ja kaksi ylempänä. nyt jännitys on kadonnut ja voit kiristää uudestaan.

toki palautumiseen liittyvä ongelma voi olla myös kabiinin ulkopuolellakin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Jokke A kirjoitti:Noh, nelivaihteisuus ei kaupunkiajossa haittaa. Mikäköhän muuten on vikana, kun ohjaus tuntuu todella jäykältä eikä palauta kunnolla?
Käyttöohjeen mukaan nelilovinen kuluttaa kaupungissa vähemmän
kuin viisivaihteinen.

Oma ehdotukseni tuohon ohjaukseen on,
että pallonivelet hajalla tai raidetangonpäät todella lopussa.
Aiemmassa satkussani oli toisella puolella yksi pallonivel
niin jumissa, että auton ollessa ilmassa ei rengasta juurikaan
käsin jaksanut kääntää 8O
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Jokke A kirjoitti:Noh, nelivaihteisuus ei kaupunkiajossa haittaa. Mikäköhän muuten on vikana, kun ohjaus tuntuu todella jäykältä eikä palauta kunnolla?
ihmettelin vain kun en ole ennen 4-lovista laatikkoa `84 nähnyt..
ite pidän enemmän nelivaihteisesta.

tuohon ohjaukseen voi olla syynä kuiva hammastanko..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Kaupungilla käydessäni yritin tarkkailla ohjausta. Osaan sanoa vain, että tuntuu, kuin joku mutteri olisi kiristetty liian tiukalle. Pitää kokeilla tuota Lucan temppua, kunhan ehdin.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

hyvä hankinta

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Joo SAAB on aina hyvä hankinta.

Niin joo kyllä minun tädilläni on vuoden 1988 mallia oleva 900 joka myös on nelivaihteinen.
SAAB
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Nätti tuplaysis. :lol:
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: hyvä hankinta

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kimmoisa kirjoitti: Niin joo kyllä minun tädilläni on vuoden 1988 mallia oleva 900 joka myös on nelivaihteinen.
onko muka tommosiakin olemassa? siis onko ihan M88? pystäri?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

kyllä

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Joo se yks on todella karvalakki.

Pystäri on ja kaksiovinen, 1-kaasutin ja neljä vaihdetta, ei ohjaustehostinta.
SAAB
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1811
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

99

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Nätti tyttöhän toi on,runko ryhdissä ja uudet maalit,kiva tuolla lienee ajella?
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T JC Stage3(KR)
1990 9000CC 2.0T A Red Box (MR)
1987 900i 2D("Latolöytö"->MR)
Entiset: 14x9000, 9x900, 9x9³, 2x9⁵, 2x99..
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Sunnuntaina olisi tarkoitus lähteä vielä viimeistä kertaa inttiin tuon kanssa. 8) Kuskin oven alareuna on aika huono, vaatii uutta peltiä alareunaan. Muuten pellit ovat ihan mukavassa kunnossa.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Kyllä Saab kestää. Eilen nollasin trippimittarin, nyt siihen on kertynyt jo 898,9 km, 270 tkm meni kirkkaasti rikki pohjanmaan lakeuksilla kurvaillessa. Jalkapallovanteet ovat takakontissa, voisin pistää kuviakin niistä, kunhan saan ne huuhtaistua. Lisäksi mukaan tarttui ylimääräinen APC-boksi satkuun. Kaverille oli tarkoitus hakea satku, mutta auto alkoi oikuttelemaan kotimatkalla ja palautimme sen ainakin väliaikaisesti.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: hyvä hankinta

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

mikkoimp kirjoitti:
kimmoisa kirjoitti: Niin joo kyllä minun tädilläni on vuoden 1988 mallia oleva 900 joka myös on nelivaihteinen.
onko muka tommosiakin olemassa? siis onko ihan M88? pystäri?
Vielä vuonna -89 sai perus Saabin pystärinä. Isäukolla on/oli -88 pystäri ...nyt meidän pihassa odottelemassa pieniä kunnostuksia.....
Kyseinen auto on tosin viisi vaihteinen, mutta muuten ihan perusauto. Sai myös nelilovisena. Olisi otettu odoardonharmaa, mutta niitä ei saanut silloin enää kuin nelivaihteisena. Sen sijaan papan -84 99 oli viisilovinen ja siinä oli kiekkakello.
# 419 Vesa Pohjalainen
Vastaa Viestiin