Saab-harrastuksen parissa jälleen...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
MarkoL
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:07

Saab-harrastuksen parissa jälleen...

Viesti Kirjoittaja MarkoL »

Morjensta vaan,

Tuossa välillä oli tilaisuus autottomana (=saabittomana) kokeilla
paria muuta vaihtoehtoa, kuin tuplaysi noppa tai satku, jotka on
kaikki omistettu ja jotkin kahteenkin kertaan...;)

Ma*da 6*6: vm. -86 sedan...muuten ihan kiva auto-mutta-.
Ajelin reilun parin kuukauden verran ja myin pois. Moottorista
tykkäsin ja sähkölaseista, ajomukavuudesta maantiellä en enkä
kulutuksesta. Puhumattakaan kivirekimäisestä alustasta ja
iskunvaimennuksesta. Siis tämä 2.0 kone söi mielestäni vielä
enemmän kuin Saabit, liekö ollut jotain sitten pielessä säädöissä
tuon yli 300tkm ajomäärän jälkeen. Joo mutta niska on vieläkin
kipeä...

F*at *NO FIRE

Kulutus! Kerrankin auto, joka kulkee sukkamehulla! Ei voi olla
totta miten vähän tuo peltipurkki vie taajamassa. Kyllä ihan
itku tuli, kun mietti paljonko kaupunkiajossa laittoi saappin
tankkiin vastaavalla kilometrimäärällä. Auto maksoi itsensä
takaisin pelkällä kulutuserolla. MUTTA : maantiellä fiude ei ole
kotonaan, ei todellakaan. Koska maantiematkaa enemmän ajan,
kaikesta huolimatta oli luovuttava tästäkin yksilöstä. Kaipaamaan
jäi lompakko. Iskunvaimennus/alustaongelma tässäkin, eli
nypytti todella omituisesti. Jälleen niska kipeänä.

Pakkohan se oli mennä hankkimaan punainen ysisatanen kompi
ruisku, elikä AUTO taas vaihteeksi. Onhan tuolla kierretty jo 370tkm
mutta myös korjattu aika perusteellisesti. Siisti punainen kokonaisuus,
juhlaa ajaa maantiellä. Kulutus on kohdallaan ko. merkin ja tyypin
osalta. Katsotaan nyt miten kauan tällä pärjäilee, muita merkkejä
samassa ikäluokassa en viitsi enää katsella.

Että näin. En tiedä onko muilla kokemuksia vaihdosta toiseen auto-
merkkiin ja palaamisesta takaisin Saabiin, kun "ne muut vain ei
tunnu siltä oikealta" =?

Jatkokysymys...

Noniin, elikä kolmiovinen combi tuossa pihalla, muuten ihan ok,
mutta hakee tuulessa suuntaansa, ja vasemmalle kaarteissa
matkustajanpuolen takarengas smirklaa lokasuojaa. Kuormalla
ottaa montuissakin suoralla kiinni.

Selkeästi etupää hiukan ylempänä. Onko tämä nyt se jousiongelma?
Jos, niin katselin tuossa hieman hintoja ja tiedustelin vaihtotyötä:
jouset taakse 20-30eur kpl ja työt kuulemma 1.5h / puoli kun "pitää
käyttää puristinta".

Onko noi hinnat mielestänne kohdallaan, entä kenties jotain muita
korjaustapoja kuin jousten vaihto?

Tekisitkö / tuntisitko jonkun, joka suorittaisi vaihdon hieman edullisemmin
kuin korjaamot...tai ainakin nämä mistä kyselin niin tuntih. 45-60 EUR.

Hyvää kesänjatkoa,
t. Marko
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

onkohan tuo korjaamo aikaisemmin saabin jousia vaihtanu, koska takajouset saa irroitettua kivuttomasti irroittamalla tukivarren etupäästä. Tai, no vakiojousista en sano mitään, mutta ainakin lesjöillä onnistuu.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

1.5h / puoli kun "pitää
käyttää puristinta".
Mielestäni tuo kuulostaa aika kohtuuttomalta ajalta
jousen vaihtoon.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Ronska kirjoitti:
1.5h / puoli kun "pitää
käyttää puristinta".
Mielestäni tuo kuulostaa aika kohtuuttomalta ajalta
jousen vaihtoon.
Niinpä :D
Ehkä 15 min / puoli :!:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Itselläni iskareiden vaihto auttoi tuohon hakemiseen. Myös puslissa on esiintynyt väljyyttä monien lukemieni viestien perusteella.

Edit: Tais tulla meikäläiselle "Ylennys". No nyt on ruisku sekä tittelinä että autossa :)
9-5 2,3t -03
#2514
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

juu siinä ei kyllä kauan men kun takajouset vaihtaa, laittaa puristimet jousiin vielä kun renkaat ovat maassa, takapää ilmaan tukivarret etupäästä irti ja jouset tulevat nyppäämällä pois, jousi prässiin puristimet pois ja puristimet samaan kohtaan uusiin jousiin prässissä.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tuppaa noissa combeissa erityisesti kyllä olemaan takajouset kuoleentuneet vanhemmiten (paljon kuormaa takana monesti), kyllä minä ainakin vaihtaisin jos aikoisin pidempään pitää. Ja varsinkin ulkonäköönhän se vaikuttaa. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Takajousiin ei tarvii mitään puristinta. Perä ylös, tuetaan esim. pukkien varaan. saadaan näin hallitunkki apuun jousien vaihdossa. Sitten alatukivarren etupää irti ja tunkilla lasketaan sitä tukivartta alas. Toiset sanoo, ettei tarvii edes iskaria irroittaa. (Ite taisin kuitenkin iskarin alapäästä irroittaa.) Ei voi mitenkään tuhrata 1,5tuntia vaihtoon, ellei mene jotakin rikki samalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Niin tai jos korjaamolla on osattu arvata, että ne takaiskarin yläpäät on kuitenkin hitsattava :D

Eski
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Mertmi kirjoitti:Takajousiin ei tarvii mitään puristinta. Perä ylös, tuetaan esim. pukkien varaan. saadaan näin hallitunkki apuun jousien vaihdossa. Sitten alatukivarren etupää irti ja tunkilla lasketaan sitä tukivartta alas. Toiset sanoo, ettei tarvii edes iskaria irroittaa. (Ite taisin kuitenkin iskarin alapäästä irroittaa.) Ei voi mitenkään tuhrata 1,5tuntia vaihtoon, ellei mene jotakin rikki samalla.

saattaa kyllä kuolleentuneet vakio jouset tulla ihan ilman mitään puristimiakin. itselläni ei tullut, en kyllä saanut autoa kovin ylös/laskutunkkia kovin alas...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
MarkoL
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:07

Viesti Kirjoittaja MarkoL »

Kiitoksia vaan kommenteista jousitusta koskien.

Joo, kyllä minustakin 1.5 h per puoli kuulostaa aika reippaalta arviolta.
Mikä on sitten korjaamon oma käsitys siitä, tekeekö se vaihdon "oikealla"
metodilla, sitä en tiedä. Joka tapauksessa tuhraavat tuon verran aikaa.

Jospa joku ottaisi vaihtotyön tehdäkseen täältä foorumilta..?

t. Marko
Vastaa Viestiin