Hukkaportin "ruuvaus"

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Hukkaportin "ruuvaus"

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Tätä on varmaan puitu jo kyllästymiseen asti, mutta pystyykö tuommoiseen -97 2,0 tonnariin "saamaan lisää tehoja" säätämällä hukkaportin tankoa tms. "yksinkertaisilla" toimenpiteillä. Kaveri kun on sitä mieltä, ettei auto "osaa haistaa" ahtopaineen määrää/siten rajoittaa painetta. Mikä osa tuossa tulee vastaan, eli vaatiiko aina esim. softapäivitystä/dumppia yms. jotta saa enemmän irti?
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Tietämättä ja ymmärtämättä mitään asiasta; maahantuojan (Länsiauto) mukaan hukkaportin tankoja säätämällä saa lisää tehoa. Oman ( 2,3/200hp) autoni osalta puhuivat 6-10 hp tehon lisäyksestä.
Mulle kertoivat helpommasta virikeinosta -oktaaniluvun nostosta bensassa. Ohjekirja suosittelee 95 ,mutta 98 :lla pitäisi tulla 8-10 % lisää tehoa. En uskonut moisiin ,mutta useat autoista oikeasti tietävät kertoivat asian olevan niin. Epäilevä kun oli vieläkin ihmisen mieli ,niin pitihän se koittaa.95 tankkiin rengaspaineiden tarkistus,ilmanlämpötilat ynnä muut muuttujat paperille.Ylimääräiset sähkölaitteet pois päältä ja radalle.Otin tilastollisen todennäköisyyden saavuttamiseksi 27 kiihdytystä eri vaihteilla välillä 60-120 km/h. Ajoin tämän jälkeen kolmatta tankillista 98:a ja kun ilma suosi ts oli samanlainen sää kuin aiemminkin niin homma uusiksi.
Omalta kohdalta oktaaniluvun nosto toi n.7 prosenttia paremmat ajat.Eli jos sen voi ( ??? ) siirtää suoraan tehoon niin noin 15 hp tehon lisän.
Ajan nykyään jostain syystä 98:lla ...
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Hukkaportin "ruuvaus"

Viesti Kirjoittaja Japso »

lordofgreed kirjoitti:Tätä on varmaan puitu jo kyllästymiseen asti, mutta pystyykö tuommoiseen -97 2,0 tonnariin "saamaan lisää tehoja" säätämällä hukkaportin tankoa tms. "yksinkertaisilla" toimenpiteillä. Kaveri kun on sitä mieltä, ettei auto "osaa haistaa" ahtopaineen määrää/siten rajoittaa painetta. Mikä osa tuossa tulee vastaan, eli vaatiiko aina esim. softapäivitystä/dumppia yms. jotta saa enemmän irti?
Pystyy, mutta nostamalla ahtoja mekaanisesti tankoa ruuvaamalla (=peruspaine), poistat samalla nakutukseneston pelivaraa..jos kone nakuttaa, trionic pysty laskemaan ahdot vain säätämääsi peruspaineeseen. Saman homman pystyt hoitamaan täälläkin paljon puhutulla bleedvalvella, mikä asennetaan t-kappaleen avulla magneettiventtiililtä hukkaportille menevään w-letkuun.
Foxbody turbo
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Ei suositeltavaa ja en myöskään suosittele bleedin käyttöä. Otappa yhteys speedpartsiin tai maptuniin.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000T CD
"Aero"
Viestit: 335
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 10:19
Paikkakunta: JNS

Viesti Kirjoittaja 9000T CD »

9000cst kirjoitti:Ei suositeltavaa ja en myöskään suosittele bleedin käyttöä. Otappa yhteys speedpartsiin tai maptuniin.
Jep ja kysy Steg viitosen asennukseen aikaa :D Eiköhän se sitten siitä..
In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Tuskin tulee viriteltyä kun on isäukon auto, tosin kyllähän tuo kyseli itsekin noista lastuista, mutta sanoi että tuo maptunin stage1 tuo "liikaa" voimaa...
En tiedä löytyykö "pienempiä virejä" ja missä hinnoissa ne liikkuu, mutta jos halvalla saa...
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

Mikään ei ole liikaa!!! Kaikkeen tottuu. :oops:
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

lordofgreed kirjoitti:Tuskin tulee viriteltyä kun on isäukon auto, tosin kyllähän tuo kyseli itsekin noista lastuista, mutta sanoi että tuo maptunin stage1 tuo "liikaa" voimaa...
En tiedä löytyykö "pienempiä virejä" ja missä hinnoissa ne liikkuu, mutta jos halvalla saa...
Saappiin saa saapin oman virilastun jolla on hintaa yhtä paljon kuin maptunin stage 1llä, ja ei se haittaa vaikka tehoa on se 225hv koska tonnari ei ole on/off tyylinen. Tehot tulee peliin vain jos pedaalia polkee, kevyellä ajolla ei varmasti edes huomaa että autossa on yli 200 kaakkia.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Kuka noita SAAB:in virilastuja myy? Maahantuoja?
Vastaa Viestiin