Ahto-ongelma, nykii sekä tehojen puuttumista

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Ahto-ongelma, nykii sekä tehojen puuttumista

Viesti Kirjoittaja Boiga »

Eli auto tuli huollosta (tosin täysin vioitta ei tullut, mutten syytä nyt vielä ketään, virheitä sattuu itsekullekin).
Vian kuvaus on seuraava:
Kun vauhdista (esim 60kmh) 3 pesässä antaa hanaa, nousee ahdot n. 1.1-1.5bar (satunnaisesti tuolla välillä suunnilleen) ja alkaa nykimään valtavasti ja n. 100kmh jälkeen ei tahdo olla ruutia juuri ollenkaan, esim ohitukset eivät oikein onnistu (ja sama tapahtuu myös 4 vaihteella, 5 vaihdetta en ole kokeillut mutta uskoisin että asia ei muutu).
Myös "Check Engine" syttyy aika ajoin, ja varsinki jos enemmän polki ja testaili niin syttyi herkemmin (testailin muutamia kertoja kun auton sain käyttööni). Joskus saattoi ihan ilman suurempaa syytä, esim kaupunki ajossa sytty Check Engine palamaan.

Tarkistin magneettiventtiilille sekä by-passille menevät letkut ja olivat ok kiinnityksillä, eli ei ainakaan näyttäneet liitokset huonoilta, eikä letkujenkaan kunnossa silmämääräisesti ole vikaa. Kävin liittimet läpi mitä siinä koneen päällä näkyy (sekä sen ison liittimen joka on tulipellin takana). Ei mitään tulosta :(

Tänään sitten otin magneettiventtiiliin menevän johdon irti (se liitin mikä siinä takana on) ja kävin koeajo lenkin:
Ahtaa n. 0.4bar (eli keltaisen puoleen väliin), ei nyi eikä pätki ja ahdot jää suoraan tuohon keltaisen puoleen väliin!
n. 5 km ajettuani syttyi taas kyllä tuo CE palamaan :(
Mutta nyt veto oli nykimätöntä koko kierrosalueen!

Sitten laitoin mankun johdon takaisin ja kävin testaamassa:
Ahdot nousevat holtittomasti, suuremmissa nopeuksissa puhti katoaa kokonaan, mutta nyt ei nykinyt niin valtavasti.... Tämä tosin pikaisella muutaman kilometrin kokeilulla jonka jälkeen irroitin taas mankkuvenan johdon ja toimi taas ylläkuvailemalla tavalla kun johto oli irti.

Öljyt ovat max rajalla kuten pitää..

Tuossa tuli kaverilta heitto että vika saattaisi olla mankussa taikka aktuaattorissa?
Di- vaikuttaisi ok, kun toimii ihan hyvin mankku irti?

ja kyllä olen haulla yrittänyt etsiä jotain vastaavaa ongelmaa, mutten oikein osaa yhdistää mitään :(
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Jos on vakio softa niin fuelcut iskee 1.4bar ja silloin katkasee pa syötön joka vaikutta tässä tapauksessa. Mutta syy tuohon vaikuttas mankun vialta.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

Lisäyksenä vielä että vaikka pitää ahdot n.1bar kiihdytyksessä niin silti tuntuu voimattomalta yli 3000rpm ja jos vauhtia on yli 80kmh...
mutta sikäli tuo ehdottamasi juttu tuntuu todella loogiselta (tosin kaikkea sekään ei selitä, vai selittääkö? :( )
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tarkastappa hukkaportin toiminta (ihan vaikka käsin nyit tangosta, että liikkuuko siedettävällä voimalla) ja magneettiventtiililtä lähtevät letkut. Minulla mankkuvena-hukkaportti letku falskasi, oireet aivan samanmoiset (pl. check engine valo). Ja sitten kun olet letkut tarkastanut, niin tarkasta ne vielä uudelleen 8O Jos ei löydy vieläkään mitään, niin sitten ehjää magneettiventtiiliä kokeilemaan.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

V.J.S kirjoitti:Tarkastappa hukkaportin toiminta (ihan vaikka käsin nyit tangosta, että liikkuuko siedettävällä voimalla) ja magneettiventtiililtä lähtevät letkut. Minulla mankkuvena-hukkaportti letku falskasi, oireet aivan samanmoiset (pl. check engine valo). Ja sitten kun olet letkut tarkastanut, niin tarkasta ne vielä uudelleen 8O Jos ei löydy vieläkään mitään, niin sitten ehjää magneettiventtiiliä kokeilemaan.
katsotaan jossain välissä kun pääsisin tota autoa hieman nostamaan (tuosta päältä ei ilmeisesti pääse, ainakaan itse en tahdo edes sinne nähdä ni kättä en sinne meinaakkaa saada yltämään :D ).

Tänään ajelin tuossa ja uusia kokemuksia:
mankkuirti: nykii ja tehojen uupumista myöskin jos vauhtia yli 90kmh eikä ole väliä onko täyskaasulla vai puolellakaasulla kiihdytys... tasasessa vauhdissa ei nykimistä ainakaan huomaa...
Tulpat varmaan vaihdan mahdollisesti huomenna (jos pääsen sellaiseen liikkeeseen jostain saan ostettua oikeanlaiset ngk:t, vai mikä se merkki nyt taasen olikaan, kuitenkin se 7 ja r ja 11 löyty siitä mallista :D )
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
norther7
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 20:50
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja norther7 »

sanokaas mikä on ku tonnari 2.0T -85 nykii jossain 2000-2500 kierroksilla noin 80-90 km/h vauhdissa varsinkin. kun ahdot tulee mukaan ni ei ole tehohävikkiä eikä mitään valittamista!?!?
olisko ilmamassamittarin lanka väsyny?
sitä tässä on eniten epäilty jo vuoden päivät!!
katselin motonetistä siellä ei ollu kun ...01* loppusia mittareita ja tossa mun on ...005 loppunen koodi! eli ne ei ilmeisesti sovi siihen.. ja alkuperäistä en osta (hinta n.1200e) mieluummin ajan pikkusen nykivällä autolla..
mutta köytyykö noita boschin mittareita muualta ku motonetistä?
entä olisko jotain mahdollisuuksia "huijata" lämpötila anturia?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Oletko uusinut sytytysosat kuten tulpat, johdot, pyörijän ja VJ-kannen? Tulppien kärkivälikin kannattaa säätää oikeaksi 0,6 mm.

Noita 005-ilmamassamittareita on useita uusia myytävänä foorumin myyntipalstalla sattuneesta syystä varsin edukkaasti.
Hakusanalla 005.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Ettei vaan olisi ilmamassamittari , oireet viittaa sinnepäin tai voi tietysti olla mang.venttiili lue tämä http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
norther7
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 20:50
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja norther7 »

joo sytytyksen osat on melkee kaikki uusittu.. tulpanhattu/johtosarjalla vähän lieveni mutta ei vieläkään kokonaa.. välillä on pienempää nykiminen välillä helpottaa enemmän tai vähemmän...
kai se täytyy uus immu hommata...
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

ittellä oli imm sillo vikana (en muistanutkaan enää tätä threadia)...

Pitää muuten vielä tutkailla, mutta missä mahtaa olla vika nytten? Teki seuraavaa: bleedi kiinni (0.6mm suutin) ja ahtoi 0.8-0.9bar suoraan ja jäi siihen. Otin suuttimen pois ja ahto silloin 1.4bar (eli käytännössä sama kuin ottaisi kokonaan w-letkun irti) ja laski pian sitten 1bar.
Kun saan syylärin vaihdettua niin otan ton bleedi häkkyrän pois ja kokeilen vakio letkutuksella.. voiko mankkuvenan viallisuus tehdä tuollaista?
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
Vastaa Viestiin