vaihde keppi?
vaihde keppi?
nyt kun on mahdollisuus kysyä viisaammilta ni,onko kellään tietoa mistä johtuu väljyys kuupan vaihdekepissä? minun saabissa on tuota väljystä reilusti eli keppin liike on suuri... pystyykö säätämään vai meneekö koko vivusto vaihtoon. Sama väljys on ollu jo ainakin neljällä eri vaidelaatikolla eli vika ei ainakaan ole siinä!
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Vaihdekeppiä eli vivustoa voi/pitää säätää. Koko ohjauspylväs vaihdevipuineen liikkuu ylös-alaspäin kojelautaan nähden. Kaksi kiristysruuvia on hankalasti kojelaudan alla systeemin molemmin puolin. Niihin pääsee käsiksi parhaiten makaamalla selällään (auton) lattialla, jos on kätilön kädet voi yrittää istualtaankin, avainkoko 13 mm. Kun ko. ruuvit ovat löysällä,liikkuu systeemi ratista nostamalla/painamalla jonkun 10-20 mm edestakaisin ja se liike vaikuttaa vaihdevivuston tuntumaan.
Korjaamokirjoissa on säätöohje, joka muistaakseni menee seuraavasti: kytketään IV-vaihde, tunnustellaan ohjausakselin vieressä olevan vaihdekepistä alaspäin menevän pitkän vaihteensiirtotangon tangonsuuntaista välystä tarttumalla siihen alapäästä. Kun säätö on oikein, liikkuu vaihdekepin nuppi (IV asennossa) 10-15 mm, jos muistan oikein , kun sieltä alhaalta liikutetaan sitä tankoa ylös-alas. Jos on enemmän tai vähemmän pitää ratista nostamalla/painamalla hakea uusi parempi asento ja taas kokeilla ja mittailla vaihdenupin liikettä.
Kun nupin liike on kuten neuvottu, toimii vivusto melkoisen napakasti.
Korjaamokirjoissa on säätöohje, joka muistaakseni menee seuraavasti: kytketään IV-vaihde, tunnustellaan ohjausakselin vieressä olevan vaihdekepistä alaspäin menevän pitkän vaihteensiirtotangon tangonsuuntaista välystä tarttumalla siihen alapäästä. Kun säätö on oikein, liikkuu vaihdekepin nuppi (IV asennossa) 10-15 mm, jos muistan oikein , kun sieltä alhaalta liikutetaan sitä tankoa ylös-alas. Jos on enemmän tai vähemmän pitää ratista nostamalla/painamalla hakea uusi parempi asento ja taas kokeilla ja mittailla vaihdenupin liikettä.
Kun nupin liike on kuten neuvottu, toimii vivusto melkoisen napakasti.
vaihdevivusta
Moron. Ongelma voi olla myös vaihdevivussa olevassa valkoisessa kovamuovisessa pallossa (jo valmiiksi halki!). Se sijaitsee (tai ainakin pitäisi sijaita) kopan juuressa kopan sisällä. 78:stani tipahti (oli joskus tipahtanut?) em. pallon puolikas kopan sisään ja junttasi lopulta vaihteiston niin, ettei pakki mennyt päälle. Ei muuta kuin vivusto irti lootasta ja sen jälkeen vaihdevipu kääntyi aivan alas > keppi irti ja pallon palaset paikoilleen. Keppi jämäköityi ja pakki nyt ok.
t. tee
t. tee
Jos säädät vaihdevälit niin muista säätää samalla vaidelukko sillä se todennäköisesti lakkaa toimimasta säädön jälkeen.
Se väli oli meitsin kirjassa ilmoitettu 8-12mm.
Tässä ohjeet vaidelukon säätämiseen.
Laita 1 vaihde päälle ja löysää 2 kuusiokolo ruuvia sieltä ratin alta. Vaihde akselin alla on kaksi reikää mistä ne ruuvit näkyy. Laita pakki päälle ja löysää 3 ruuvi (pidätin ruuvi). Väännä virta-avain "L" asentoon. Siirrä kiertoeste (se pyöreä metallin värinen mötikkä) siten, että lukon kieli uppoaa hyvin siinä olevaan koloon. kiristä pidätin ruuvi ja laita 1 vaihde päälle ja kiristä ne kaksi muuta ruuvia.
Se väli oli meitsin kirjassa ilmoitettu 8-12mm.
Tässä ohjeet vaidelukon säätämiseen.
Laita 1 vaihde päälle ja löysää 2 kuusiokolo ruuvia sieltä ratin alta. Vaihde akselin alla on kaksi reikää mistä ne ruuvit näkyy. Laita pakki päälle ja löysää 3 ruuvi (pidätin ruuvi). Väännä virta-avain "L" asentoon. Siirrä kiertoeste (se pyöreä metallin värinen mötikkä) siten, että lukon kieli uppoaa hyvin siinä olevaan koloon. kiristä pidätin ruuvi ja laita 1 vaihde päälle ja kiristä ne kaksi muuta ruuvia.
On se vaan hurja peli
-
- "Viggen"
- Viestit: 654
- Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
- Paikkakunta: Orivesi
näin ainaki mä olen ymmärtäny suuresta sinisestä "holy biblestahan" seki löytyy tarkemmin jos omistat.. eli korjaamokäsikirjasta!!Fundamental kirjoitti:Me laitettiin uus laatikko paikoilleen ja ei löydy kun kolmonen ja nelonen. Ykkönen menee paikalleen kun toinen oikein vääntää vaihdeakselia ja toinen survoo väkisin ykkösen päälle. Vaihdelukon säätämiselläkö nuo loputkin vaihteet löytyy ?
Eltzi #1888 p.040-7416902
Saab 96 V4 SUPER -78
Saab 9-5 Aero -00
Saab 96 V4 SUPER -78
Saab 9-5 Aero -00
Jos vaihteet ei meinaa mennä päälle niin sillon täytyy säätää vaihde välykset kohdalleen. Mutta kun säätää välykset niin vaihdelukko lakkaa todennäköisesti toimimasta etkä saa avainta pois, joten sekin on säädettävä samalla. Tossa ylhäällä oli hyvät ohjeet välyksien säätöön.Fundamental kirjoitti:Me laitettiin uus laatikko paikoilleen ja ei löydy kun kolmonen ja nelonen. Ykkönen menee paikalleen kun toinen oikein vääntää vaihdeakselia ja toinen survoo väkisin ykkösen päälle. Vaihdelukon säätämiselläkö nuo loputkin vaihteet löytyy ?
On se vaan hurja peli
-
- "Viggen"
- Viestit: 654
- Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
- Paikkakunta: Orivesi
Oletko muuten kokeillut että meneekö ne vaihteet päälle sillon kun se vivusto ei ole kiinni laatikkossa. Siis kääntelemällä pelkästään siitä akselista. Jos ne siitä kääntämällä menee päälle niin sitten sen on pakko olla vivustossa, mutta jos eivät vika lienee laatikossa.
Siinä laatikon takana on pari säätö ruuvia, joilla voi muuttaa niiden siirtohaarukoiden asentoa, mutta en ole ikinä kokeillut. Olen aina purkaessa mitannut ja laittanut samalle kohtaa kuin olivat ennen. Niitä ruuveja säätämällä saattais alkaa toimii tai sitten ei.
Siinä laatikon takana on pari säätö ruuvia, joilla voi muuttaa niiden siirtohaarukoiden asentoa, mutta en ole ikinä kokeillut. Olen aina purkaessa mitannut ja laittanut samalle kohtaa kuin olivat ennen. Niitä ruuveja säätämällä saattais alkaa toimii tai sitten ei.
On se vaan hurja peli
-
- "Viggen"
- Viestit: 654
- Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
- Paikkakunta: Orivesi