-87 Ilmastoinnin hihna

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4245
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

-87 Ilmastoinnin hihna

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Meni sitten sopivasti helteillä ilmastoinnin kiilahihna poikki ja nyt on hieman vaikeuksia hahmottaa miten se uusi oikein paikoilleen kiristetään ja kuuluuko sen kiertää jostain...?

Tyhmä kysymys, tiedän :oops:

Haulla yritin jo mutta näin yhtäkkiä ei silmiin osunut sopivaa tietoa...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Se kiertää sen hinnapyörän kautta. Kiristämisessä itsessään oli jokin jippo :?:

Muistaakseni se oli aika jännä systeemi eli jostain väännettiin isommalla kiintoavaimmella hihnapyörää kauemmas ja se lukittiin samalla pienemmällä avaimella. Luulisi idean selviävän edellisenkin perusteella, kun rakennetta hieman tarkkailee.
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Hihnahan kulkee kampiakselilta kiristimelle ja siitä kompuralle. Siis ei mitään ihmeellisiä mutki matkassa.

Kiristimessä on päässä muistaakseni 14mm lukite mutteri tai pultti. Sen aukaisemalla kiristin liikkuu ja siitä sai kiristintä liikuteltua muistaakseni 17mm:llä. Tämä oli joko hylsyllä ja jatkolla kompuran alta tai sitten samasta välistä kuin 14mm avain, mutta rullan toiselta puolen.
Ei nyt millään muista kun nää muistikuvat oli keväältä -04

Se jäi aivan varmasti mieleen että ahdasta oli käsille :roll: siis saabiksi :wink:
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tässä kuvassa 31 on se lukitusmutteri, joka pitää avata, jotta saa kiristinpyörän liikkumaan, muistaakseni 13 mm eikä 14 mm.

30:tä pyörittämälllä 29kin pyörii ja kiristinpyörä liikkuu kannakkeen hammastusta vasten joko kireämmälle tai löysemmälle.

http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ACC ... apyora.jpg

Löysäät siis 31, sitten siirrät pyörän 30:tä pyörittämällä niin että saat uuden hihnan kampiakselin ja kompressorin pyörälle ja lopulta kiristinpyörälle, sitten 30:tä toiseen suuntaan kääntämällä hihna sopivaksi, ja lopuksi 31 tiukalle.
Viimeksi muokannut jus, La Heinä 17, 2010 11:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Jep, 13millistä löysälle, rulla siirtyy seitentoista millisellä. Sitten kolmellatoista lukitaan pyörä. Kaksi kiintolenkkiä, helppo homma.
Rystysetkin pysyy ehjinä.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
sakurr
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: La Heinä 17, 2010 10:58

Re: -87 Ilmastoinnin hihna

Viesti Kirjoittaja sakurr »

Hei voisko joku laittaa ton kuvan uusiks tai selittää maalais kielelllä miten tota kireyttä säädetään ku itelläki napsahti hihna poikki ja läski ei osaa ilman apua laittaa uutta paikoilleen.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: -87 Ilmastoinnin hihna

Viesti Kirjoittaja jus »

sakurr kirjoitti:Hei voisko joku laittaa ton kuvan uusiks
Kuvan linkki korjattu. Yllä on kai ihan ymmärrettävät selitykset nyt kun kuva näkyy.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin