Saabin moottorien risteyttämisestä kysymyksiä?
Saabin moottorien risteyttämisestä kysymyksiä?
Nyt olisi yksi B235R:n lohko, kiertokanget ja männät mutta mutta kansi uupuu eli sopiiko 9000:n kansi 9-5:n lohkoon?
Entä mitä joutuu sorvaamaan jos sovittaa 9000:n männät 9-5:n kiertokankiin?
Suunitteilla jotain pikasesti kiihtyvää...
Entä mitä joutuu sorvaamaan jos sovittaa 9000:n männät 9-5:n kiertokankiin?
Suunitteilla jotain pikasesti kiihtyvää...
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Re: Saabin moottorien risteyttämisestä kysymyksiä?
Tonnarin männät ovat korkeammat, eli 9-5:n kiertokanget eivät käy, joudut vaihtamaan myöskin tontun kanget.KARELPA kirjoitti:Nyt olisi yksi B235R:n lohko, kiertokanget ja männät mutta mutta kansi uupuu eli sopiiko 9000:n kansi 9-5:n lohkoon?
Entä mitä joutuu sorvaamaan jos sovittaa 9000:n männät 9-5:n kiertokankiin?
Suunitteilla jotain pikasesti kiihtyvää...
Esim. Wössnerin mäntien pitäisi mennä heittämällä paikalleen alkuperäisiin kankiin...eli ovat yhtä lyhyet kuin 9-5:n alkuperäiset = epäilen ovatko niin kestävät kuin esim. tonnarin alkuperäismännät. Mutta materiaalikin vaikuttaa toki paljon, ja se kuinka ovat toteutetut.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Suosittelen kyllä ostamaan V6 koneisen. Tulee aika kalliiksi tuo AeroEski kirjoitti:Mites SDCC:n reissu, eikös sinun pitänyt hakea sieltä kokonaan uusi kone? Kiinnostaisi vaan tietää mitä sellainen peruskunnostettu kone SDCC:llä maksaa..? Pahasti näyttää siltä, että Aero Wagonin tässä joutuu ostamaan, niin voisi olla parasta hakea varakone samantien![]()
Eski
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Auts, ahdetun V6-koneen täysremontti kuulostaa turhan pahalta, 6-bokserissakin oli jo tarpeeksi ihmettelemistäKARELPA kirjoitti:Suosittelen kyllä ostamaan V6 koneisen. Tulee aika kalliiksi tuo AeroEski kirjoitti:Mites SDCC:n reissu, eikös sinun pitänyt hakea sieltä kokonaan uusi kone? Kiinnostaisi vaan tietää mitä sellainen peruskunnostettu kone SDCC:llä maksaa..? Pahasti näyttää siltä, että Aero Wagonin tässä joutuu ostamaan, niin voisi olla parasta hakea varakone samantien![]()
Eski

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tuskin se paljoa enempää kasoa hörppii, kyllä se Aerollakin kympin pahemmalle puolelle menee tässä työmatka ajossa. Oli se mikä kone hyvänsä niin ei sitä tankkivaunua ihan ilmaseksi liikutellaEski kirjoitti:Juu ei kelpaa veekutonen. Ei ainakaan näillä bensanhinnoilla... Sillä erotuksella tekee koneremontin joka vuosi mitä V6 vetää enemmän gasoa![]()
Eski
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Automaatti Aerolle (184kW) Saab ilmoittaa kuitenkin kulutukseksi kaup.15,3/maantie 7,1/yhdistetty 10,1 kun V6 Aut. (147kW) vastaavat lukemat ovat 17/8,1/11,3. Mitä tuolla Aerolla tuli koeajolenkkiä tehtyä, niin SID ilmoitti kulutukseksi 9,0.KARELPA kirjoitti: Tuskin se paljoa enempää kasoa hörppii, kyllä se Aerollakin kympin pahemmalle puolelle menee tässä työmatka ajossa. Oli se mikä kone hyvänsä niin ei sitä tankkivaunua ihan ilmaseksi liikutella
Ai niin siitä Aerosta vielä, että aamulla kylmänä se vasta muuten helisi ja rapisi tasapaino/jakopää. Ihan valmis tapaus, ihme jos ei kone hajoa ennen kuin saavat sen jollekin onnettomalle myytyä

Eski
Vielä siitä risteytyksestä: valitettavasti minulla ei ole nyt EPC:tä käytettävissä mutta koeta katsoa josko 9-5:n kannentiiviste olisi sama kuin b204/b234 -koneissa vuodesta 1994 eteenpäin. Jos numero on eri niin siltikin niitä kannattaisi verrata keskenään, eli ovatko öljy- ja vesikanavat samoissa kohdissa. Kannen palotilat olivat aika samannäköiset molemmissa (vertasin b205:n b234:n kansia vierekkäin).
9-5:n kansi lienee aika hyvin virtaava ohuiden venttiilinvarsiensa ansiosta, mutta saahan vanhempaakin portattua
Luulisin että siltikin paras ratkaisu voisi olla joko pitää alkuperäiset männät tai sitten hankkia samankaltaiset mutta lujemmat (esim. Wössner), nuo vanhemmat ovat aikas paljon korkeammat, ja vastaavasti ne ovat kuppimaiset päistään, eli tontun männillä + kangilla mäntä nousee ylemmäs, varmaankin sen kymmenyksen yli lohkon laen.
Ne mahtuivat kyllä pyörimään 9-5:n lohkossa hyvinkin kun kokeilin, mutta en osaa sanoa onko noiden lohkojen porauksessa sitten jotain eroa, eli onko itse sylinterin osuus pidempi vanhemmassa pidemmän männänhelman vuoksi tms?
Itse pähkäilin saman asian kanssa ja päädyin alkuperäiseen kokoonpanoon.
9-5:n kansi lienee aika hyvin virtaava ohuiden venttiilinvarsiensa ansiosta, mutta saahan vanhempaakin portattua

Luulisin että siltikin paras ratkaisu voisi olla joko pitää alkuperäiset männät tai sitten hankkia samankaltaiset mutta lujemmat (esim. Wössner), nuo vanhemmat ovat aikas paljon korkeammat, ja vastaavasti ne ovat kuppimaiset päistään, eli tontun männillä + kangilla mäntä nousee ylemmäs, varmaankin sen kymmenyksen yli lohkon laen.
Ne mahtuivat kyllä pyörimään 9-5:n lohkossa hyvinkin kun kokeilin, mutta en osaa sanoa onko noiden lohkojen porauksessa sitten jotain eroa, eli onko itse sylinterin osuus pidempi vanhemmassa pidemmän männänhelman vuoksi tms?
Itse pähkäilin saman asian kanssa ja päädyin alkuperäiseen kokoonpanoon.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kuulostaa hyvältä, sehän menee sitten myyjäliikkeen takuisiin!Eski kirjoitti:
Ai niin siitä Aerosta vielä, että aamulla kylmänä se vasta muuten helisi ja rapisi tasapaino/jakopää. Ihan valmis tapaus, ihme jos ei kone hajoa ennen kuin saavat sen jollekin onnettomalle myytyä![]()
Eski

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Edelleen suosittelen V6:sta, aika minimaalinen tuo kulutusero? Tosin V6 pataan pitää vaihtaa jakohihna silloin tällöin, mutta mäntien vaihto Aeroon maksaa 1700 euroa ja koneen vaihto yli 4000 euroa joten hihnan vaihto on aika halpa juttu ja aika paljon ajelee vielä tuollakin erotuksella vaikka veis 3 litraa enempi satasella. Ja sit on vielä makeemmat äänet. Ja Aerossa ei ole mitään mitä ei sais esim. Vectoriin tai GriffiniinEski kirjoitti:Automaatti Aerolle (184kW) Saab ilmoittaa kuitenkin kulutukseksi kaup.15,3/maantie 7,1/yhdistetty 10,1 kun V6 Aut. (147kW) vastaavat lukemat ovat 17/8,1/11,3. Mitä tuolla Aerolla tuli koeajolenkkiä tehtyä, niin SID ilmoitti kulutukseksi 9,0.KARELPA kirjoitti: Tuskin se paljoa enempää kasoa hörppii, kyllä se Aerollakin kympin pahemmalle puolelle menee tässä työmatka ajossa. Oli se mikä kone hyvänsä niin ei sitä tankkivaunua ihan ilmaseksi liikutella
Ai niin siitä Aerosta vielä, että aamulla kylmänä se vasta muuten helisi ja rapisi tasapaino/jakopää. Ihan valmis tapaus, ihme jos ei kone hajoa ennen kuin saavat sen jollekin onnettomalle myytyä![]()
Eski
P.S siittä mun rakkineesta ei puutu kuin kattoluukku ja autom tihku. Kaikki muut oli ruksittu tilauksessa.
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100