Saabin moottorien risteyttämisestä kysymyksiä?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Saabin moottorien risteyttämisestä kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Nyt olisi yksi B235R:n lohko, kiertokanget ja männät mutta mutta kansi uupuu eli sopiiko 9000:n kansi 9-5:n lohkoon?

Entä mitä joutuu sorvaamaan jos sovittaa 9000:n männät 9-5:n kiertokankiin?

Suunitteilla jotain pikasesti kiihtyvää...
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6672
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Mites SDCC:n reissu, eikös sinun pitänyt hakea sieltä kokonaan uusi kone? Kiinnostaisi vaan tietää mitä sellainen peruskunnostettu kone SDCC:llä maksaa..? Pahasti näyttää siltä, että Aero Wagonin tässä joutuu ostamaan, niin voisi olla parasta hakea varakone samantien :lol:

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Saabin moottorien risteyttämisestä kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

KARELPA kirjoitti:Nyt olisi yksi B235R:n lohko, kiertokanget ja männät mutta mutta kansi uupuu eli sopiiko 9000:n kansi 9-5:n lohkoon?

Entä mitä joutuu sorvaamaan jos sovittaa 9000:n männät 9-5:n kiertokankiin?

Suunitteilla jotain pikasesti kiihtyvää...
Tonnarin männät ovat korkeammat, eli 9-5:n kiertokanget eivät käy, joudut vaihtamaan myöskin tontun kanget.
Esim. Wössnerin mäntien pitäisi mennä heittämällä paikalleen alkuperäisiin kankiin...eli ovat yhtä lyhyet kuin 9-5:n alkuperäiset = epäilen ovatko niin kestävät kuin esim. tonnarin alkuperäismännät. Mutta materiaalikin vaikuttaa toki paljon, ja se kuinka ovat toteutetut.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Eski kirjoitti:Mites SDCC:n reissu, eikös sinun pitänyt hakea sieltä kokonaan uusi kone? Kiinnostaisi vaan tietää mitä sellainen peruskunnostettu kone SDCC:llä maksaa..? Pahasti näyttää siltä, että Aero Wagonin tässä joutuu ostamaan, niin voisi olla parasta hakea varakone samantien :lol:

Eski
Suosittelen kyllä ostamaan V6 koneisen. Tulee aika kalliiksi tuo Aero
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

KARELPA kirjoitti:
Eski kirjoitti:Mites SDCC:n reissu, eikös sinun pitänyt hakea sieltä kokonaan uusi kone? Kiinnostaisi vaan tietää mitä sellainen peruskunnostettu kone SDCC:llä maksaa..? Pahasti näyttää siltä, että Aero Wagonin tässä joutuu ostamaan, niin voisi olla parasta hakea varakone samantien :lol:

Eski
Suosittelen kyllä ostamaan V6 koneisen. Tulee aika kalliiksi tuo Aero
Auts, ahdetun V6-koneen täysremontti kuulostaa turhan pahalta, 6-bokserissakin oli jo tarpeeksi ihmettelemistä :?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6672
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Juu ei kelpaa veekutonen. Ei ainakaan näillä bensanhinnoilla... Sillä erotuksella tekee koneremontin joka vuosi mitä V6 vetää enemmän gasoa :lol:

Eski
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Eski kirjoitti:Juu ei kelpaa veekutonen. Ei ainakaan näillä bensanhinnoilla... Sillä erotuksella tekee koneremontin joka vuosi mitä V6 vetää enemmän gasoa :lol:

Eski
Tuskin se paljoa enempää kasoa hörppii, kyllä se Aerollakin kympin pahemmalle puolelle menee tässä työmatka ajossa. Oli se mikä kone hyvänsä niin ei sitä tankkivaunua ihan ilmaseksi liikutella
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
jari
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:30
Paikkakunta: 81720

Viesti Kirjoittaja jari »

aika rajusti saa polkea aeroa jotta jatkuva kulutus pysyy kympin päälle.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6672
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

KARELPA kirjoitti: Tuskin se paljoa enempää kasoa hörppii, kyllä se Aerollakin kympin pahemmalle puolelle menee tässä työmatka ajossa. Oli se mikä kone hyvänsä niin ei sitä tankkivaunua ihan ilmaseksi liikutella
Automaatti Aerolle (184kW) Saab ilmoittaa kuitenkin kulutukseksi kaup.15,3/maantie 7,1/yhdistetty 10,1 kun V6 Aut. (147kW) vastaavat lukemat ovat 17/8,1/11,3. Mitä tuolla Aerolla tuli koeajolenkkiä tehtyä, niin SID ilmoitti kulutukseksi 9,0.

Ai niin siitä Aerosta vielä, että aamulla kylmänä se vasta muuten helisi ja rapisi tasapaino/jakopää. Ihan valmis tapaus, ihme jos ei kone hajoa ennen kuin saavat sen jollekin onnettomalle myytyä :D

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Vielä siitä risteytyksestä: valitettavasti minulla ei ole nyt EPC:tä käytettävissä mutta koeta katsoa josko 9-5:n kannentiiviste olisi sama kuin b204/b234 -koneissa vuodesta 1994 eteenpäin. Jos numero on eri niin siltikin niitä kannattaisi verrata keskenään, eli ovatko öljy- ja vesikanavat samoissa kohdissa. Kannen palotilat olivat aika samannäköiset molemmissa (vertasin b205:n b234:n kansia vierekkäin).
9-5:n kansi lienee aika hyvin virtaava ohuiden venttiilinvarsiensa ansiosta, mutta saahan vanhempaakin portattua ;)

Luulisin että siltikin paras ratkaisu voisi olla joko pitää alkuperäiset männät tai sitten hankkia samankaltaiset mutta lujemmat (esim. Wössner), nuo vanhemmat ovat aikas paljon korkeammat, ja vastaavasti ne ovat kuppimaiset päistään, eli tontun männillä + kangilla mäntä nousee ylemmäs, varmaankin sen kymmenyksen yli lohkon laen.

Ne mahtuivat kyllä pyörimään 9-5:n lohkossa hyvinkin kun kokeilin, mutta en osaa sanoa onko noiden lohkojen porauksessa sitten jotain eroa, eli onko itse sylinterin osuus pidempi vanhemmassa pidemmän männänhelman vuoksi tms?
Itse pähkäilin saman asian kanssa ja päädyin alkuperäiseen kokoonpanoon.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Eski kirjoitti:
Ai niin siitä Aerosta vielä, että aamulla kylmänä se vasta muuten helisi ja rapisi tasapaino/jakopää. Ihan valmis tapaus, ihme jos ei kone hajoa ennen kuin saavat sen jollekin onnettomalle myytyä :D

Eski
Kuulostaa hyvältä, sehän menee sitten myyjäliikkeen takuisiin! :) Ensin tietysti hirveä tinkaus ja hajoamisen jälkeen takuuseen.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Paitsi että jos ostaja käyttää tuota helinää/kolinaa tinkimisen perusteena kuten myös puutteellista huoltokirjaa, silloin ostaja on tietoinen tulevasta moottorivauriosta, eli vastuu on hänellä :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Eski kirjoitti:
KARELPA kirjoitti: Tuskin se paljoa enempää kasoa hörppii, kyllä se Aerollakin kympin pahemmalle puolelle menee tässä työmatka ajossa. Oli se mikä kone hyvänsä niin ei sitä tankkivaunua ihan ilmaseksi liikutella
Automaatti Aerolle (184kW) Saab ilmoittaa kuitenkin kulutukseksi kaup.15,3/maantie 7,1/yhdistetty 10,1 kun V6 Aut. (147kW) vastaavat lukemat ovat 17/8,1/11,3. Mitä tuolla Aerolla tuli koeajolenkkiä tehtyä, niin SID ilmoitti kulutukseksi 9,0.

Ai niin siitä Aerosta vielä, että aamulla kylmänä se vasta muuten helisi ja rapisi tasapaino/jakopää. Ihan valmis tapaus, ihme jos ei kone hajoa ennen kuin saavat sen jollekin onnettomalle myytyä :D

Eski
Edelleen suosittelen V6:sta, aika minimaalinen tuo kulutusero? Tosin V6 pataan pitää vaihtaa jakohihna silloin tällöin, mutta mäntien vaihto Aeroon maksaa 1700 euroa ja koneen vaihto yli 4000 euroa joten hihnan vaihto on aika halpa juttu ja aika paljon ajelee vielä tuollakin erotuksella vaikka veis 3 litraa enempi satasella. Ja sit on vielä makeemmat äänet. Ja Aerossa ei ole mitään mitä ei sais esim. Vectoriin tai Griffiniin

P.S siittä mun rakkineesta ei puutu kuin kattoluukku ja autom tihku. Kaikki muut oli ruksittu tilauksessa.
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eikös ne Wössnerit saa reiluun 800 euroon/sarja? Vähän aihetta sivuten; kattoluukku on ainoa varuste jota kaipailisin tuohon meidän karvalakkimalliin, sen jälkiasennus tarkoittaisi luultavastikin koko kattopellin vaihtamista?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin