Onko tonnari kallis auto pitää?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Firges9000
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Mimmi kirjoitti:Kokeiles Jaska Total Quartz Synth. 9000 5W40, tämä sopii erinomaisesti tonttuihin (onhan suositusnumero on mallinimessäkin).
Halvattu, että olet nopee.
Täytyy kokeilla, mistä sitä saa 8)
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Firges9000
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Täytyy vaihtaa tollaseen, ennen Ällivuoreen menoa.
Sikamainen juttu tiedossa.
Pitää varmaan pestä toi pirssi
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
t-lahdenmaki
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

Tässäpä korjauslistaa ex-tontustani, kilometrit muistaakseni välillä 378tkm-440tkm. Kyseessä -89 mallin cd-tonttu, tavallisella 2-litrasella vaparilla.

-Oikea etupyörän laakeri (siis koko napa) 138e
-mittariston taustapolttimot vaihdettiin 12e
-Vasemman vetoakselin ulomman nivelen suojakumi 37,50e
-Akku 68e

Tuossapa nuo "pakolliset" korjaukset koko ajalta, lisäksi sitten tietenkin omaksi iloksi laitettiin mm.

-Renkaat ja vanteet n. 800e
-Korin hitsaus ja maalaus, yhteensä n. 2600e
-Poppikoneita, yhteensä n. 700e
-Pakoputken pää mallia TAIWAN, 20e
-Kirkkaat etu- ja sivuvilkut, yhteensä n. 100e
-Urheiluohjauspyörä MOMO, n. 150e
Ja paljon muuta!

Mutta yleensä ottaen, auto olisi toiminut mainiosti pelkillä noilla neljän ylimmän kohdan korjauksilla. Ja niistäkin noi mittariston polttimot oli "turhat".......

Minun mielestäni erittäin edullinen auto pitää, ajaa ja omistaa. Ominaisuuksiltaan mainio, huippuhyvä kyyti, jota kaverit aina kehuivat . 8)
Ei tuon nykyisen golfin kyytiä vaan kukaan ole kehunut :cry:
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
valtteri
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja valtteri »

valtteri kirjoitti:Taas varmaan joku hel....tin tyyppivika on tuossa pojan tontussa, tyhjäkäynnillä käy hel...tin huonosti , kun kierrokset nousee yli 2500 niin taas toimiii ,,, ehkä lievää nykimistä.

1. kokeilu toista di-kasettia ei vaikutusta.
2. vaihdettu tulpat , vanhat oli siistin harmaat
3. imm:n "Tema" oli testannut, kuulemma ehjä
4. kokeiltu toisella lh boxilla
5. kokeiltu toisella di/apc boxilla
6. ruiskutettu crc:tä tyhjäkäyntimoottorin putkeen/ ehkä vähän vaikutusta
on se nii pas...isessa paikassa 234:sessa,, ce valo vilkkuu välillä,,,
7. bensapumppu 6kk vanha
onko jollain hyviä vinkkejä ??? toisaalta taitaa olla paras hakea vikakoodit "pajalta" niin selviää tuokin vika ??? "toivottavasti"
Vikakoodit luettu:

1. 42450 pysyvä

2. 42452 pysyvä

3. 58371 pysyvä

Nyt putsattu tyhjäkäyntimoottori,,, ei ollut edes pahan paskanen
Koeponnistettu intercooler ja imupuoli ,, ei vuotoja
Käyty läpi kaikki letkut ja putket ,, ei havaittuja vikoja
Vaihdettu bybass ,, ei vaikutusta per....
Vaihdettu bensansuodatin ,, ei vaikut... perk...
Käyty läpi lähes kaikki mitä osataan ,,, ei vaikutusta per....
vaihdettu taas di-kasettii ,lh boxi ,di-apc boxi , eikä tietenkään vaikutusta :evil:
Auto kulkee hyvin ja lataa kunnolla sekä käy vähän "ontuen" tyhjäkäyntiä
mutta tasaisella kaasulla nykii välillä aivan helvetisti ja sytyttää check enegine valon.
Korjaamolla auto oli teck:iissä kiinni aika kauan eikä silloin löytynyt mitään erikoista :?: :?: ( kiittettävää toimintaa R. Lähdemäen korjaamolla)

Taitaa olla paras ruveta väsäämään myynti ilm. :idea: ja antaa mamman japsi juniorille, se kun toimii kun junan vessa vaikka tehoja onkin lähes 140 hv vähemmän :wink: mutta ei se minua haittaa.
Viimeksi muokannut valtteri, Ma Heinä 11, 2005 23:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
rälläkkä
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

valtteri kirjoitti:
blahblahblah....

Lh-jetin kirjanen mikä minulla on, ehdottaa seuraavia kohteita ontuvaan tyhjäkäyntiin sekä nykimiseen tasaisella kaasulla:

Tyhjäkäynti:

1. Joutokäynninsäätöventtiili
2. Imujärjestelmä
3. Kaasuläpän asentoanturi
4. Huohotusventtiili/järjestelmä
5. Nopeussignaali

Nykiminen tasakaasulla:

1. Sytytysjärjestelmä
2. Imujärjestelmä
3. Ruiskutusventtiilit
4. EGR
5. Perusmoottori

Ja nämä on kirjan mukaan korjaamokokemusten perusteella priorisoitu.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Kannattaisi ehkä kuitenkin kokeilla toisella imm:lla..? :roll: Kaikkea muutahan on jo kohta tehty? :?
Aero97
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

Suhteellisen kalliiksi tulee tonnarinkin pito silloin, kun ongelmat kasaantuvat. Siis ainakin hetkellisesti kalliilta tuntuu. Tosin omalla puuhailulla voi säästää ihan jonkin verran.

Viime viikon maanantaina sain korjattua sähköäntennin Motonetin korjausosalla (joka ei ihan heittämällä käynytkään). Sitten keskiviikkona hajos bensapumppu, ja sekin tuli Motonetistä tilattua. Eipä ihan helppoa senkään vaihtaminen ollut, muutama olut siinä kului, mutta merkkiliikkeen työhön ja osiin verrattuna rahaakin säästyi rutosti.

No perjantaina piti tilata uusi magnettiventiili. Nyt ois vietävä kaara ilmastointilaitteen huoltoon. Eli mukavasti tonnarkin töitä teettää ja rahaa vie kun sopivasti ongelmat kasaantuvat.
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Niin, satkuun verrattuna (yleisesti) enemmän mukavuusvarusteita-->enemmän potentiaalisia vikoja. Mutta mitään ei saa ilmaiseksi.. :wink: Satkut onkin sen sijaan mielestäni, erityisesti osaavalle Saabistille, aivan uskomattoman halpoja autoja pitää! (silloin ajattelen lähinnä ne 8v i:t mitä mulla ollut) :)
hene-
"Hirsch"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Tieto lisää tuskaa..

Mielessä käynyt auton vaihto tonnariin alkaa muuttumaan.
Kuulostaa pelottavalta nuo viat.. ja kuitenkin haluttais suht vähä kilometrejä kyntänyt yksilö.

Täytyypä vielä rauhoittua ja seurata tilannetta 8)
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
Henkka #2283
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

JouniCSE kirjoitti:Tässä mun lista välillä 172tkm-213tkm.

-Di-kasetti
-Automaattilaatikon öljypumpun kansi
-Öljynjäähdytin (vuoto)
-Lämppärin kenno
-jäähdytin (joku sakemanni särkeny liian kireellä klemmarilla muovipäädyn)
-Erinäinen kasa letkunpätkiä konehuoneeseen.
-Iskarit+Jouset
Tulossa on ainakin lähiaikoina takajarruremontti ja vaihteiston keskipakosäätimen O-renkaat.

Bensapumppu ja noi tasapainoakselihommat vähän jänskättää koska ne heittäytyy hankalaks.
Tuo mainitsemasi vaihteiston öljypumpun kansi alkoi kiinnostamaan. Vaihdettiinko pumpun sisäpuolinen kansi (varmastikin), mitkä olivat oireet ja miltä vanha kansi näytti? Olettaen tietysti, että olet itse ollut projektissa osallisena 8)
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
JouniCSE
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Henkka #2283 kirjoitti: Tuo mainitsemasi vaihteiston öljypumpun kansi alkoi kiinnostamaan. Vaihdettiinko pumpun sisäpuolinen kansi (varmastikin), mitkä olivat oireet ja miltä vanha kansi näytti? Olettaen tietysti, että olet itse ollut projektissa osallisena 8)
Pelkästään se kansiosa siinä piti vaihtaa.
Momentinmuunninhan tulee tuosta sisään ja ja se "holkki" ts. liukulaakeri oli kulunu paskaks ja koko turbiini pääsi vähän elämään. Oireena oli jurnuttava ääni ja öljyvuoto (3l/viikossa!!). Isoin homma oli tietenkin laatikon irrotus. Kai sen vanhankin olis saanu korjattua jos siihen reikään olis prässänny uuden liukulaakerin.
ng900aero
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jos tonnaria on ostamassa niin kannattaa tarkistaa että öljyt on vaihdettu 10tkm:n välein, ainakin saksalaisessa moottoritieajossa 20tkm:n vaihtoväli on liian pitkä, mun projektitontun laakeriliuskat olivat ihan palaneen näköiset, ja öljy mustaa kuin synti. Yksilöitähän nuo tosiaan ovat, mutta tuntuvat täällä kotimaassa kestävän isältä pojalle, jos vaan viitsii vähän huoltaa ja vanhemmiten välillä peltejä uusia :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Henkka #2283
"Hölösuu"

JouniCSE kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti: Tuo mainitsemasi vaihteiston öljypumpun kansi alkoi kiinnostamaan. Vaihdettiinko pumpun sisäpuolinen kansi (varmastikin), mitkä olivat oireet ja miltä vanha kansi näytti? Olettaen tietysti, että olet itse ollut projektissa osallisena 8)
Pelkästään se kansiosa siinä piti vaihtaa.
Momentinmuunninhan tulee tuosta sisään ja ja se "holkki" ts. liukulaakeri oli kulunu paskaks ja koko turbiini pääsi vähän elämään. Oireena oli jurnuttava ääni ja öljyvuoto (3l/viikossa!!). Isoin homma oli tietenkin laatikon irrotus. Kai sen vanhankin olis saanu korjattua jos siihen reikään olis prässänny uuden liukulaakerin.
Oolrait :idea: Ihan kiinnostuksesta kysyin, itse olen juuri tehnyt täyden automaattirempan, ja tuo öljypumpun kaula myöskin aiheutti probleemia. Muistatko, että oliko siellä sun laatikossa "teräksenvärinen" vai pronssinen laakeri? Omassani oli meinaat ei-pronssi laakeri, joka oli hangannut alapuolisen kytkimen kaulan p*skaksi. Korjaamokirjassa kerrotaan käyttämään nimenomaan pronssilaakeria, joka aikaansaa oikeanlaisen laakeroinnin.
SS-K Jäsen #2283
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
JouniCSE
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Henkka #2283 kirjoitti: Oolrait :idea: Ihan kiinnostuksesta kysyin, itse olen juuri tehnyt täyden automaattirempan, ja tuo öljypumpun kaula myöskin aiheutti probleemia. Muistatko, että oliko siellä sun laatikossa "teräksenvärinen" vai pronssinen laakeri? Omassani oli meinaat ei-pronssi laakeri, joka oli hangannut alapuolisen kytkimen kaulan p*skaksi. Korjaamokirjassa kerrotaan käyttämään nimenomaan pronssilaakeria, joka aikaansaa oikeanlaisen laakeroinnin.
Oli pronssinvärinen ja se tilalle laitettukin oli pronssinvärinen. Se vanha oli tosi väljä, ihan pääsi heilumaan kunnolla.
Henkka #2283
"Hölösuu"

JouniCSE kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti: Oolrait :idea: Ihan kiinnostuksesta kysyin, itse olen juuri tehnyt täyden automaattirempan, ja tuo öljypumpun kaula myöskin aiheutti probleemia. Muistatko, että oliko siellä sun laatikossa "teräksenvärinen" vai pronssinen laakeri? Omassani oli meinaat ei-pronssi laakeri, joka oli hangannut alapuolisen kytkimen kaulan p*skaksi. Korjaamokirjassa kerrotaan käyttämään nimenomaan pronssilaakeria, joka aikaansaa oikeanlaisen laakeroinnin.
Oli pronssinvärinen ja se tilalle laitettukin oli pronssinvärinen. Se vanha oli tosi väljä, ihan pääsi heilumaan kunnolla.
Oolrait, sulla oli sitten lähtökohtaisesti asia kondiksessa. Mulla oli joku päässyt "ranettamaan" väliin, ja tulokset sen mukaisia. Vaikka eräällä pajalla sanoivatkin, että tehtaallakin olisi asennettu noita ei-prossisia laakereita. Sitä kuitenkin epäilen, koska käytönnössä silloin siitä kaulasta jäisi uupumaan kokonaisuudessaan laakerointi.

Jeps, sehän ei vissiin hirmusesti saa heilua. Muistaakseni päittäisvälys oli välillä 0,1-0,3 mm.
SS-K Jäsen #2283
Vastaa Viestiin