Kaksikielisyydestä

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Classic 900
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Eipä tuosta ruotsinkielen taidosta ole haittaa ollut, ei töissä eikä vapaa-aikana. Juurikin päinvastoin.

Täysin suomenkielisenä opin ruotsin ensin koulussa ja nyttemmin lasteni äiti on äidinkieleltään ruotsinkielinen, joten sitä kautta on tullut oppia lisää. Lapsistamme on myös hyvää vauhtia kasvamassa kaksikielisiä, jonka heille eduksi lasken, kun alkavat aikanaan opiskelemaan ja omaa elämäänsä järjestelemään.

Tiedän, että suuressa osassa Suomen kuntia/kaupunkeja pärjää mainiosti koko elämänsä puhumatta sanaakaan ruotsia, mutta löytyypä sitten kaupunkeja, joissa tuosta taidosta on kovastikin hyötyä. Puhumattakaan tietyntyyppisistä ammateista.

Ymmärrän senkin, että jotakuta vain suomea taitavaa alkaa esim. omassa kotikaupungissani närästää, jos palvelua tarjotaan ensiksi ruotsiksi, jatko on paljolti kiinni omasta käytöksestä. "Suomessa kun ollaan puhutaan vain suomea"-kommentit saavat varmasti arvoisensa vastauksen. Sama toimii myös toisinpäin, ruotsinkieliset kun ovat aina välillä vaatimassa palvelua äidinkielellään jopa asioiden sujuvuuden kustannuksella. Siinähän ei myöskään ole mitään järkeä.

Tiukkapipoinen asenne puolin ja toisin aiheuttaa närää, avoimin mielin vaan eteenpäin. Jos on kauheat antipatiat jompaa kumpaa kotimaista kohtaan, kannattaa pysyä siellä rannikon ruotsinkielisessä bunkkerissa ja suunnata lomamatkansa vain rannikolle/Ahvenanmaalle tai Ruotsiin, tai sitten käydä sydänmailla vain siinä tutussa ja turvallisessa Osuuskaupassa ja lueskella matkatoimistojen oppaita, siis niitä suomenkielisiä joissa on hankalia ulkomaankielisiä sanoja :twisted:
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
christian80
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja christian80 »

Rommitommi kirjoitti: Itselleni ruotsin osaamisesta ei ole ollut mitään konkreettista hyötyä, mutta eipä siitä mitään haittaakaan ole ollut.
pitääkö kaikesta olla hyötyä? ainakin minusta on kiva oppia muita kieliä. ja vielä se että sitä näköjään vaan katsoo sitä ensimmäistä osaa eli ei ole hyötyä eikä yhtään sitä positiivista puolta ettei ole ollut haittaa. en tiedä poltatko mutta siitä ei todellakaan ole mitään hyötyä, ainoastaan haittaa (myöskin muille) ja kuitenkin liian moni sitä tekee ... ja onhan niitä varmaan tuhansia asioita joista ei ole hyötyä mutta niitä tulee kuitenkin tehtyä.

näistä pohjoismaista sen verran että suomenruotsalainen ymmärtää norjaa (puhekieltä) yhtä hyvin kun suomalainen eestiä (puhekieltä). ainakin minä ymmärrän. se varmaan riippuu ihmisestä mutta niitä ymmärtää riittävän paljon tietääkseen mitä puhuvat. norjalaista ja tanskalaista tekstiä om ihan selvää...

on totta että suomessa on "paljon" mm. venäläisiä ja somalialaisia mutta on kumma että saamelaisia on unohdettu, nekin asuu täällä. olisi ihan kiva oppia saamenkieltä eli "pakkosaami" kehiin vaan :wink:
petteri75 kirjoitti: Jos ruotsia puhuvia on 350 000 ja suomea puhuvia se vajaat viisi miljoonaa, niin miksi aivan selkeän vähemmistön pitää uhrata kapasiteetistaan selkeä osa (B-ruotsi, alk. 7lk) pienessä käytössä olevan kielen, jolla on todella monta erilaista "murretta", osa vaikeaakin (kuten J. Hall tuossa totesikin)?
vaikka olen suomenruotsalainen en todellakaan ymmärrä monta eri ruotsinmurretta sekä suomessa että ruotsissa. mutta myöskin ruotsinruotsissa on eri sanoja kun suomenruotsissa ja hyvä esimerkki on seuraava: maksalaatikko -> suomessa sitä sanotaan leverlåda:ksi mutta ruotsissa se on korvkaka (ja se on suomeksi makkarakakku). eli semmosta :) . ruotsi ja suomenruotsi ovat kuitenkin suureksi osaksi samaa. on myös suomessa niin monta murretta jotka suomalaisetkaan ei ymmärrä. murre om aina murre, joskus ymmärtää ja joskus ei mutta tässä ei ollut kyse murteista ollenkaan.

halusin vaan ottaa esiin myöskin sen että esim. poliisit tulisi osata molemmat kielet. tuli vaan mieleen kun äiti soitti poliisille (tämä oli porvoossa) ja puhui ruotsia ja sitten tuli vastaus että: anteeksi mitä. aika kiva jos joku vain osaa ruotsia ja joku haulikko äijä riehuu ulkona eikä mitenkään saa poliisit tulemaan sinne. ennekún vetäisette ton "suomessa puhutaan suomea" paskaa niin mitä jos te soitatte poliisille ja sieltä kuuluu vaan että: ursäkta, kan ni tala svenska. (ja tämähän olisi suomessa tottakai, vaikka todennäköisyys on pieni koska melkein kaikki osaa suomea).
Rommitommi kirjoitti: Suomenruotsalaisethan ne vaatii, että sitä ruotsia pitää puhua myös maan rajojen ulkopuolella, suomalaisilla ei samanlaista vaadetta ole missään
en ole koskaan kuullut suomenruotsalaista joka vaatii ruotsin puhumisen ulkomailla (kaikki suomenruotsalaiset osaa englantia niin varhain ja niin hyvin että ei olisi edes tarve mutta sanoisin että se on kuitenkin asenteesta kiinni). olen kuitenkin kuullut suomalaisista jotka vaatii suomea ulkomailla. ei olisi ihme jos kuitenkin olisi: "suomessa puhutaan suomea ja ulkomailla myös". joo, ja suomenruotsalaiset jotka ovat käyneet koulua osaa (tai ovat joskus osanneet) ainakin 4 kieltä: ruotsi, suomi, englanti ja ranska tai saksa (jotkut lukee molemmat) ...eli ei ole ainakaan kielitaidosta kiinni. itse olen lukenut ne viisi ja haluaisin oppia muitakin. mun veli "osaa" ainakin 8 kieltä...

tähän väliin juttu niistä ulkomaalaisista jotka tulee suomeen (tämä menee vähän topicin ohi...). niiden mielestä suomenruotsalaiset ovat "parempia tyyppejä" kuin suomalaiset. en ole koskaan kuullut että ulkomaalainen tykkäis enemmän suomalaisista kun suomenruotsalaisista. luulisin sen olevan asenne kysymys eli suomenruotsalaisilla om parempi asenne, myöskin kieliä kohtaan.
Vesa Pohjalainen kirjoitti: Ajatus oli, että ylipäätään kielen osaaminen avartaa ja laajentaa maailmaa olipa sitten kieli mikä tahansa.
kyllä mutta yritä nyt sitten saada "suomessa puhutaan suomea"-tyypit tajuamaan sitä...

nyt en tiedä onko tästä ollut joskus tutkimus vai ei mutta mutta ainakin minulla on sellainen mielikuva että prosentuaalisesti suomenruotsalaiset ovat älykkäämpiä kun suomalaiset. en usko että tätä mitenkään on todistettu enkä itse tiedä onko tämä totta mutta jos on niin tämä voi johtua siitä että suomenruotsalaiset alottaa suomenkielen jo kolmannella luokalla ja englanninkielen viidennellä luokalla ja sitten ranskan tai saksan kasilla jos muistan oikein. eli suomenruotsalaisten täytyy käyttää aivojaan enemmän (kun aivot vielä kehittyy) kun suomalaisten ja mitä enemmän aivojaan käytää sitä enemmän saa aivosolut yhteiksiä toisiinsa ja kaikkihan tietää (pitäisi tietää) että älykkyys ei ole kiinni monessako aivosolussa sitä on vaan se että miten hyvin ne ovat yhteydessä toisiinsa. mutta tämä on jo jotain aivan muuta...ja vain minun mielipide...

varmaan unohtui jotain kun on niin paljon tekstiä... :)

och man kan ju tala hur myky skit om typer som int kan svenska utan att dom förstår, så att se er i reven bara :D ... och ta det inte så allvarligt (tämä oli niille jotka eivät halua oppia ruotsia jos ette arvanneet)
Saab 900: Built like e Merc, safe as a Volvo and so much cooler than a BMW. (Quentin Willson - Top Gear)
Muksu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Keskustelussa on otettu esiin hyötyjä ruotsin taidosta ja tuonpa esiin pari hyvää esimerkkiä:

Pari vuotta sitten joku kirjoitti Hesarin NYT-liitteessä tarinaa reilausmatkastaan Itävallassa. Olivat rinkkoineen vallanneet Vieniläisen raitiovaunun takajaoksesta melkoisen monta penkkiä, kun hienot mammat minkkiturkeissaan astuivat vaunuun ja katsoivat poikia nenänvarttaan pitkin, kun eivät istumaan mahtuneet. Pojat siinä spontaanisti alkoivat keskenään ruotsia puhumaan. Tarinan kirjoittaja osasi sen verran saksaa, että ymmärsi kuinka alimpaan helvettiin mammat kirosivat nuo törkeät ruotsalaisnuoret :lol:

Kaverin isä oli lentokapteenina Finnairilla (nyk eläkkeellä). Kaveri oli veljensä kanssa isukin reissussa Bangkokissa ja metron lipunmyyjästä/ -tarkastajasta pääsivät eroon sonkkaamalla kohteliaaseen sävyyn pelkkää ruotsia...ukko kuunteli hetken, nosti kädet pystyyn ja jatkoi kierrostaan :lol:

Keväällä kävimme kaveriporukalla Tukholmassa ja päätimme lounastaa Sergelintorin Burger Kingissä. Kaveri hoiti tilaamispuolen englannilla, kun tuli siihen tulokseen, että hampurilaisten ostaminen on helpompaa sillä, kuin heikolla AMK-ruotsilla. Tiskin takana seissyt varsin nätti ~19v neiti meni varsin hämilleen englanninkielestä ja tarvitsi työtoveriltaan apua, että sai homman klaarattua :roll:

Itse en ole koskaan ruotsin opiskelua rakastanut. En yläasteella, en kauppaoppilaitoksessa enkä nykyään ammattikorkeassa, mutta silti siitä on jotain päähän jäänyt, pakko tunnustaa vaikka pahaa tekeekin :lol:. Nykypäivän suomessa liikkuessa ei voi välttyä kuulemasta ruotsinkielisiä sanoja/fraaseja niin junissa kuin maitopurkin kyljissä. Niistä jää aina jotain mieleen ja jos ei muuten, niin kyllä aiheesta aina jonkun hauskan huulen voi vääntää.
Jos joku tulee asialliseen sävyyn ruotsiksi tietä kysymään, sen hänelle asialliseen sävyyn oikein kerron. Sitä saa mitä tilaa. Mutta en jaksa hyväksyä noita Folktingetin jokavuotisia itkuja ruotsinkielen huonosta asemasta suomessa ja kuinka sitä pitäisi vahvistaa.

Mutta kun tuohon englantiin vielä palataan on valitettavan totta, että suomenkielen lausumis-/ääntämistavasta johtuen suomalaiset ovat varsin kankeita oppimaan englannin oikeata ääntämistä ja homma menee Jätemäki-englanniksi (Rubbish hill english) Tosin mielestäni asiat hoituvat yksinkertaisesti paremmin, kun kaksi ei-englantia äidinkielenään puhuvaa keskustelee keskenään englanniksi. Tuolloin puhe on selkeän yksinkertaista eikä siihen yleensä sisälly vaikeasti ymmärrettäviä ilmaisuja tai murteita.

Englannin ja pakkoruotsin sekoitus oli kerran varsin mielenkiintoinen, kun Helsingin rautatieasemalla Pietariin matkalla olleet Amerikkalaismummot arpoivat Turun Pendolinon ja Tolstoin välisellä laiturilla kumpaan junaan heidän pitäisi mennä. Konduktööri osoitti Pendolinoa ja totesi "Joo....öö Åbo ja öö..." :roll:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Rommitommi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

christian80 kirjoitti: pitääkö kaikesta olla hyötyä? ainakin minusta on kiva oppia muita kieliä. ja vielä se että sitä näköjään vaan katsoo sitä ensimmäistä osaa eli ei ole hyötyä eikä yhtään sitä positiivista puolta ettei ole ollut haittaa. en tiedä poltatko mutta siitä ei todellakaan ole mitään hyötyä, ainoastaan haittaa (myöskin muille) ja kuitenkin liian moni sitä tekee ... ja onhan niitä varmaan tuhansia asioita joista ei ole hyötyä mutta niitä tulee kuitenkin tehtyä.

on totta että suomessa on "paljon" mm. venäläisiä ja somalialaisia mutta on kumma että saamelaisia on unohdettu, nekin asuu täällä. olisi ihan kiva oppia saamenkieltä eli "pakkosaami" kehiin vaan :wink:
Kyllä ainakin itse koen, etten halua pahemmin opiskella sellaista, mistä en koe konkreettista hyötyä itselleni, mutta esim. ruotsissa käydessä on osannut sentään jotain sanoa. Tupakointi on aivan eri asia, ja en muuten polta :wink:
Saamen virallisten nyt olis aika vihoviimenen idea, sitä puhuu vaan 7000 ihmistä äidinkielenään Suomessa, joten aika hukkaan menis sen opiskelu, kun ei maailmallakaan oikeen tule saamella toimeen :wink:

en ole koskaan kuullut suomenruotsalaista joka vaatii ruotsin puhumisen ulkomailla (kaikki suomenruotsalaiset osaa englantia niin varhain ja niin hyvin että ei olisi edes tarve mutta sanoisin että se on kuitenkin asenteesta kiinni). olen kuitenkin kuullut suomalaisista jotka vaatii suomea ulkomailla. ei olisi ihme jos kuitenkin olisi: "suomessa puhutaan suomea ja ulkomailla myös". joo, ja suomenruotsalaiset jotka ovat käyneet koulua osaa (tai ovat joskus osanneet) ainakin 4 kieltä: ruotsi, suomi, englanti ja ranska tai saksa (jotkut lukee molemmat) ...eli ei ole ainakaan kielitaidosta kiinni. itse olen lukenut ne viisi ja haluaisin oppia muitakin. mun veli "osaa" ainakin 8 kieltä...

tähän väliin juttu niistä ulkomaalaisista jotka tulee suomeen (tämä menee vähän topicin ohi...). niiden mielestä suomenruotsalaiset ovat "parempia tyyppejä" kuin suomalaiset. en ole koskaan kuullut että ulkomaalainen tykkäis enemmän suomalaisista kun suomenruotsalaisista. luulisin sen olevan asenne kysymys eli suomenruotsalaisilla om parempi asenne, myöskin kieliä kohtaan.
Itse aloitin englannin opiskelun kolmannella ja ruotsin vapaaehtoisesti viidennellä, en ole katunut. Ylä-asteella luin ranskaa ja jatkoin lukiossa, ja lukiossa aloitin vielä lukemaan espanjaa.
Yliopistossa meinaan lukea venäjää ja jossain vaiheessa tarkoituksena lähteä vuodeksi Ranskaan vaihtoon, jotta saisi kielen vähän paremmin hallintaan. Yliopistossa tulee niin paljon englantia jo muutenkin, etten sitä pahemmin jaksa enää lukea pakollisten kurssien lisäksi. Ihan hyvin kuitenkin olen englannillani pärjännyt Aasiasta Amerikkaan jo nyt..... :roll: Tosin "pieniä" puutteita huomaan business-sanastossa, kun nyt kesällä tollasta duunia teen, mutta eiköhän asia korjaantune opintojen edetessä....
Kai sitä pitäs vielä saksaakin lukea, mutta arabia ois unelmissa :wink:
Joten kielien osaaminen ei ole minulle mikään ongelma, ajotenkin vain kaikki pakollinen pistää sylettämään, samalla tavalla kuin armeijakin :wink:

Kaikki kebabit sun muut ainakin on ihan lääpällään suomenruotsalaisiin blondeihin :lol: Mut mikäs siinä..d e så vackra 8)
suomenruotsalaiset alottaa suomenkielen jo kolmannella luokalla ja englanninkielen viidennellä luokalla ja sitten ranskan tai saksan kasilla jos muistan oikein
Samalla tavallahan toi kielien opiskelu menee suomenkielisissä kouluissa opiskelevilla :roll:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
dimebak
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Näyttäis olevan kaikilla huumorintaju hukassa, hä? Ku kuiten sattumalta sattuu paikalle ja ottaa kuvan paperista jolle ei voinu olla nauramatta.

Eipä leipä. Jos ei voi "itselle" nauraa niin kelle sitten?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

dimebak kirjoitti:Kyllä tuota tulee välissä kokeiltua miten hyvin se menee. Siis ruotsi. Toisinaan tulee tilailtua take away safkaa ruotsiksi ja on sitä tullu yritettyä osiakin ostaa Saabiin ruotsiksi.
Heh..mitäs sait..?
Tuliko V70:n pata...? :o
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
sakarias
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja sakarias »

Mulla on varmaan paha aivovaurio, kun mua huvittais oppia puhumaan tanskaa. 8O
9-3t vm-00 maptun3
Nulla tenaci invia est via
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

sakarias kirjoitti:Mulla on varmaan paha aivovaurio, kun mua huvittais oppia puhumaan tanskaa. 8O
No ei paha..jos osaat Saksaa niin Tanskan kielikin on sitten helppoa, laita vaan peruna suuhusi ja sitten puhut Saksaa...ja kuin taikaiskusta tämä Saksan kieli muuttuu Tanskan kieleksi.. :o
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
sakarias
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja sakarias »

9000CD23T kirjoitti:
sakarias kirjoitti:Mulla on varmaan paha aivovaurio, kun mua huvittais oppia puhumaan tanskaa. 8O
No ei paha..jos osaat Saksaa niin Tanskan kielikin on sitten helppoa, laita vaan peruna suuhusi ja sitten puhut Saksaa...ja kuin taikaiskusta tämä Saksan kieli muuttuu Tanskan kieleksi.. :o
Saksaa en puhu pätkääkään. Aattelin ihan norjankielen pohjalta... Tanska on vaan niin pirun kiehtova. Ei voi käsittää kuinka ne sillälailla pystyy puhumaan... :D
9-3t vm-00 maptun3
Nulla tenaci invia est via
Svc
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Svc »

Eräs tanskalainen pikkufirma (Danisco) osti meidän firman pois kuljeksimasta.
Entiseen, jo varsin monikulttuuriseen työympäristöön (Suomi, Belgia, Hollanti, USA, Argentina, Kiina, Singapore, Japani, Venäjä, Ranska, Iso-Britannia) tulee nyt yksi lisää: Tanska.

Oma kokemus tällaisessa ympäristössä on, että kielten osaamisen rikkaus ei ole yksinomaan kielitaidossa ja sillä pärjäämisessä vaan siinä, että sen myötä avautuu myös vieras kulttuuri ihan toisella tavalla. Kolme tuoppia belgialaista olutta ja minäkin puhun esim. flaamia ihan sujuvasti... :twisted:

Kieliä ei tarvitse edes osata viimeisen päälle kunnolla; senkun vaan murjoo rohkeasti menemään, niin keskinäinen ymmärrys kyllä löytyy ja yrittäminenkin yleensä palkitaan. :D

Viralliset yhteydet sitten erikseen...
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Henkka #2283
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

christian80 kirjoitti:pitääkö kaikesta olla hyötyä? ainakin minusta on kiva oppia muita kieliä.
Niin, mutta miksi sitten kaikkien olisi pakko oppia muita kieliä, kun se sinusta on jättekivaa

Sulla on täysin väärä (mutta kovin yleinen) asenne tähän keskusteluun. Olet kuin puusta väärinpäin pudonnut, nolostunut ja alemmuudentuntoinen kissa. Todistaako se suomenruotsaisten suurempaa älykkyyttä, ei. Älykkyys on suurelta osin nimenomaan suvaitsevaisuutta, PUOLIN JA TOISIN.

Juuri viljelemiesi "älykkyys" ja "pitämis" -vertailujen vuoksi keskustelusta tulee helposti asiatonta. Kuinka Stockmannilla työskennellessäni teknisten tuotteiden myyjänä monet halusivat ehdottomasti palvelua ruotsiksi, sehän mulle sopii, olenhan "älykäs" suomensuomalainen. Siinä vaiheessa kun aloin kysymään "digital-tv:in anslutningsdonstyp?", niin kummasti alkoi suomea löytymään vastapuoleltakin. Pitäsikö minun tästä päätellä, että suomenruotsaiset ovat tyhmenpiä kuin suomensuomalaiset, koska eivät ymmärrä "scart-kabel"-termiä ruotsiksi? Ei, koska silloin olisin kanssasi samalla keskustelun tasolla.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Psychocowboy
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Henkka #2283 kirjoitti:
christian80 kirjoitti:pitääkö kaikesta olla hyötyä? ainakin minusta on kiva oppia muita kieliä.
Niin, mutta miksi sitten kaikkien olisi pakko oppia muita kieliä, kun se sinusta on jättekivaa

Sulla on täysin väärä (mutta kovin yleinen) asenne tähän keskusteluun. Olet kuin puusta väärinpäin pudonnut, nolostunut ja alemmuudentuntoinen kissa. Todistaako se suomenruotsaisten suurempaa älykkyyttä, ei. Älykkyys on suurelta osin nimenomaan suvaitsevaisuutta, PUOLIN JA TOISIN.

Juuri viljelemiesi "älykkyys" ja "pitämis" -vertailujen vuoksi keskustelusta tulee helposti asiatonta. Kuinka Stockmannilla työskennellessäni teknisten tuotteiden myyjänä monet halusivat ehdottomasti palvelua ruotsiksi, sehän mulle sopii, olenhan "älykäs" suomensuomalainen. Siinä vaiheessa kun aloin kysymään "digital-tv:in anslutningsdonstyp?", niin kummasti alkoi suomea löytymään vastapuoleltakin. Pitäsikö minun tästä päätellä, että suomenruotsaiset ovat tyhmenpiä kuin suomensuomalaiset, koska eivät ymmärrä "scart-kabel"-termiä ruotsiksi? Ei, koska silloin olisin kanssasi samalla keskustelun tasolla.
Itse en juuri ruotsia osaa. Olen suomenruotsalainen vain autoillessa :wink: . Mutta minusta on hieman väärin sekoitta suomenruotsalaisuus keskusteluun Stockmanninruotsia puhuvat. Sehän on vaan statusta, jossa jokainen yli neljäkirjaiminen sana sanotaan suomeksi.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Siriam
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja Siriam »

Kyllä ruotsi on turha kieli. Puhuttas vaan englantia jos tarttee puhuu.

Ugh!
Ensimmäinen Saab: 900i 2.0L -89
Toinen Saab: 9-3 1.8t(=2.0t?) 2004vm.
Henkka #2283
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Psychocowboy kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti:

Itse en juuri ruotsia osaa. Olen suomenruotsalainen vain autoillessa :wink: . Mutta minusta on hieman väärin sekoitta suomenruotsalaisuus keskusteluun Stockmanninruotsia puhuvat. Sehän on vaan statusta, jossa jokainen yli neljäkirjaiminen sana sanotaan suomeksi.
Minusta suomenruotsalaisuus on "stockmann-ruotsin" kanssa hyvinkin sama asia. Kyse on jossain määrin elitistisyydestä, itsepäisyydestä ja ylemmyydentunteesta.
Olen oikeasti työskennellyt siellä, en puhu vanhoilla klisheillä ja mutulla.

Eikö sitten väärin ole väittää suomensuomalaisia tyhmemmiksi siksi, koska niiden ei tarvitse opiskella ensiasteilla niin paljoa kieliä?
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Rommitommi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Henkka #2283 kirjoitti:
Minusta suomenruotsalaisuus on "stockmann-ruotsin" kanssa hyvinkin sama asia. Kyse on jossain määrin elitistisyydestä, itsepäisyydestä ja ylemmyydentunteesta. Eikö sitten väärin ole väittää suomensuomalaisia tyhmemmiksi siksi, koska niiden ei tarvitse opiskella ensiasteilla niin paljoa kieliä?
Aika pitkälti samoilla linjoilla olen tässä sun kanssas. Ainahan suomenruotsalaiset on ollut niitä herroja ja varmasti ripaus tai parikin sitä ylemmyydentunnetta on vieläkin jäljellä. Juurikin sen takia halutaan puhua ruotsia esim. stockalla, että varmasti kaikki huomaavat, ettei ole mikään suomalainen perusjuntti, vaan elitistinen suomenruotsalainen....

Se on täysin oikein, ettei suomenkielisissä kouluissa olevien tarvitse alkaa lukemaan ruotsia pakollisena jo viidennellä, vaan voi vapaasti valita esim. saksan tai mitä nyt koulussa sattuu olemaan tarjolla.
Ruotsi on kuitenkin niin sekundaarinen kieli täällä Suomessa.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Vastaa Viestiin