-86 T8 APC -> T16

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

-86 T8 APC -> T16

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Eli soveltuuko t8 24 pin apc t16 moottoriin, ei kai siinä pitäisi olla mitään
erikoista..? ahtopainetta ja nakutuksiahan se vaan tarkkailee..
Onko kenelläkään tietoa tästä? :roll:


_______________________
900 i -84 (t16 tekniikka tulossa)
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Ei sovi. T8 boksilla on eri nakutus arvot.
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Ai perhana, no pitää sitten ajaa ilman APC:tä..
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Minun mielestä kyseessä on sama boksi sekä T8:ssa, että T16:sta (25 pinnisenä).

Täällä kytkentäkaaviossa ( http://www.900aero.com/images/tech/apcu1_4.jpg ) noin keskivaiheilla on potikka K, jolla tuo nakutus anturin kynnystaso säädetään. Samoin siellä on potikka P, jolla imusarjan maksimipaine saadaan säädettyä. T8 imusarjan paineanturin mittaama maksimipaine oli alle 1 bar ja t16:sta se vuosimallista riippuen oli säädetty siihen yhden barin tietämille.

Vuosimallikohtaiset potikan arvot löytyy http://www.900aero.com "APC theory" osiosta (tai sitten APC modifying).

Jos epäilet tuota erilaista nakutus "tresholdia", niin ehkäpä voit mitata yleismittarilla kaverin saapista K potikan asennon ja säätää omasi samaan. Toinen vaihtoehto on katsoa oikea arvo tuolta 900aero.com sivuston taulukosta. 89-93 nuo potikan asennot on tuon taulukon mukaan vaihdelleet vuosimallikohtaisesti (ovatkohan tehtaalla säätäneet kuhunkin autoon erikseen tuon potikan arvon? Muutenkai potikan tilalla olisi kiinteät vastukset, ellei se olisi tarkoitettu tuotantoporukan säädettäväksi?).. vm.86 T8:ssa näyttäisi nakutuspotikka olevan tismalleen samalla arvolla, kuin vm. 88 T16... Mikähän sitten ikinä onkaan se oikea nakutus tresholdi juuri sinun moottorille :?: Koska boksit muuten on samanlaisia ja ja jokatapauksessa jokainen potikka on vuosimallista riippuen vähän eri asetuksilla, niin ei varmaan kannata lähteä T16 boksia etsimään.

Noilla sivustoilla on muutenkin hyvät ohjeet, jotka kannattaa lukea läpi.
Viimeksi muokannut Sami, To Heinä 14, 2005 08:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Jaaha, pitää sitten alkaa tarvittaessa säätelemään. Kiitos
avusta. 8)


_______________________
900i (t16 tekniikka tulossa)
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Eipä kestä. Vielä tuli mieleen noista potikoista että miksi ne olisivat säädettäviä. Koska kyseessä on tuommoinen operaatiovahvistimilla toteutettu vahvistin/suodatin -piiri, on varmaan valmistuksessa tullut kaikenlaista hajontaa vahvistukseen, suodattimen tai piezokiteen (nakutusanturin) vasteeseen. Niinpä ilmeisesti ovat katsoneet kokoonpanovaiheessa parhaaksi säädellä nakutuskynnystä toimimaan johonkin ennalta päätettyyn moottorin värähtelyyn, että saisivat jokaiseen autoon suurinpiirtein kohdilleen ja järjestelmän laskemaan paineita, kun tietty värähtely on saavutettu. Näin voisi ainakin arvailla..

Ikääntymisen myötä luulisi, ettei tuo kynnys ole enään niin tieteellisen tarkka alkuperäisessäkään asennuksessa saatikka sitten jälkiasennuksessa (moottorin kiinnitys yms. ikääntyminen). Virittäjillä varmaan on jonkilainen näkemys siitä, että millä keinolla tuo moottorin värähtelyn mittaaminen nakutusanturilla kalibroitaisiin sitten turvalliselle rajalle.
Vastaa Viestiin